Zelf afbreken paviljoen?
Geplaatst: 10 mar 2018 21:09
In juli respectievelijk augustus heb ik een ‘paviljoen butterfly’ (€300) gekocht en een tuinset van Four Seasons (€3.000) bij Lukkes tuinmeubelen in Wolvega. Op dat moment begon de ellende.
Het ‘paviljoen’, bestaande uit een frame en een doek heb ik zelf in elkaar gezet (daar heb je minimaal twee mensen voor nodig) en gaten in de tuintegels laten boren. De firma Lukkes heeft het paviljoen bezorgd. In november bleek er roestvorming op het witte frame te komen. Lukkes meldde dat achteraf gebleken dat roestvorming bij deze set eigenlijk niet te voorkomen valt (wel vreemd voor een paviljoen dat buiten moet staan), maar goed, ik kon een ander frame krijgen, namelijk donkergrijs. Daar zie je roest minder op (en ik heb al gaten in mijn tuintegels) en waarschijnlijk kan ik roestvorming voorkomen door alle schroeven in te smeren met vaseline (hun advies, maar dat is wel even werk). Ik ben daarmee akkoord gegaan. Ik heb ze gevraagd of ze het frame willen afbreken (het doek is er al af): ik ben namelijk alleenstaand en zij zouden toch met z’n 2-en komen om de tuinset (waarover hieronder meer). Ik wil ‘m zelf wel insmeren met vaseline en opbouwen. Ze willen dat echter per se niet, terwijl het afbreken maximaal een half uur kost met 2 personen. Ze hebben dat zelfs laten toetsen bij een jurist. Zij zeggen dat ze dat niet hoeven te doen omdat het een zelfbouwpakket zou zijn geweest. Ik vind dat vreemd en bovendien vind ik dat ze wel iets coulanter kunnen zijn (of het nu juridisch klopt of niet) omdat ik naast gedoe met het paviljoen ook veel ellende met de tuinset heb gehad
Het textileen van de tuinset was niet goed bevestigd waardoor ik er meteen de eerste keer doorheen zakte. Ze zijn geweest om het te repareren, maar toen hebben ze het textileen beschadigd. Bovendien bleek het teakhout van de twee tafels gespleten te zijn. Omdat er geen set meer op voorraad was, is afgesproken dat ik in de eerste maanden van 2018 twee nieuwe banken en tafels zou ontvangen. Dat is afgelopen week ook gebeurd, maar nu hebben ze de verkeerde tafel omgewisseld en dus komen ze weer een keer terug. Dit gaat vast opgelost worden, maar wat een gedoe (veel mailtjes, telefoontjes, thuisblijven, amper hebben kunnen zitten op de tuinset).
Ze zijn geweest om de nieuwe tuinset te brengen, maar ik had het frame niet afgebroken, dus moeten ze nog een keer terugkomen om het nieuw paviljoen te brengen (in die tijd hadden ze het ook kunnen afbreken en ze wilden het nieuwe frame ook niet achterlaten).
Al met al vind ik dat ik, gezien bovenstaande (twee ondeugdelijke producten met gedoe), niet overvraag als ik wil dat ze het frame afbreken (toch?). Ik heb het gevoel dat ik juridisch sterk sta, maar dat zou eigenlijk niet belangrijk moeten zijn.
Het ‘paviljoen’, bestaande uit een frame en een doek heb ik zelf in elkaar gezet (daar heb je minimaal twee mensen voor nodig) en gaten in de tuintegels laten boren. De firma Lukkes heeft het paviljoen bezorgd. In november bleek er roestvorming op het witte frame te komen. Lukkes meldde dat achteraf gebleken dat roestvorming bij deze set eigenlijk niet te voorkomen valt (wel vreemd voor een paviljoen dat buiten moet staan), maar goed, ik kon een ander frame krijgen, namelijk donkergrijs. Daar zie je roest minder op (en ik heb al gaten in mijn tuintegels) en waarschijnlijk kan ik roestvorming voorkomen door alle schroeven in te smeren met vaseline (hun advies, maar dat is wel even werk). Ik ben daarmee akkoord gegaan. Ik heb ze gevraagd of ze het frame willen afbreken (het doek is er al af): ik ben namelijk alleenstaand en zij zouden toch met z’n 2-en komen om de tuinset (waarover hieronder meer). Ik wil ‘m zelf wel insmeren met vaseline en opbouwen. Ze willen dat echter per se niet, terwijl het afbreken maximaal een half uur kost met 2 personen. Ze hebben dat zelfs laten toetsen bij een jurist. Zij zeggen dat ze dat niet hoeven te doen omdat het een zelfbouwpakket zou zijn geweest. Ik vind dat vreemd en bovendien vind ik dat ze wel iets coulanter kunnen zijn (of het nu juridisch klopt of niet) omdat ik naast gedoe met het paviljoen ook veel ellende met de tuinset heb gehad
Het textileen van de tuinset was niet goed bevestigd waardoor ik er meteen de eerste keer doorheen zakte. Ze zijn geweest om het te repareren, maar toen hebben ze het textileen beschadigd. Bovendien bleek het teakhout van de twee tafels gespleten te zijn. Omdat er geen set meer op voorraad was, is afgesproken dat ik in de eerste maanden van 2018 twee nieuwe banken en tafels zou ontvangen. Dat is afgelopen week ook gebeurd, maar nu hebben ze de verkeerde tafel omgewisseld en dus komen ze weer een keer terug. Dit gaat vast opgelost worden, maar wat een gedoe (veel mailtjes, telefoontjes, thuisblijven, amper hebben kunnen zitten op de tuinset).
Ze zijn geweest om de nieuwe tuinset te brengen, maar ik had het frame niet afgebroken, dus moeten ze nog een keer terugkomen om het nieuw paviljoen te brengen (in die tijd hadden ze het ook kunnen afbreken en ze wilden het nieuwe frame ook niet achterlaten).
Al met al vind ik dat ik, gezien bovenstaande (twee ondeugdelijke producten met gedoe), niet overvraag als ik wil dat ze het frame afbreken (toch?). Ik heb het gevoel dat ik juridisch sterk sta, maar dat zou eigenlijk niet belangrijk moeten zijn.