LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurwoning, huursubsidie. Logeren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
joepelus

huurwoning, huursubsidie. Logeren

Ongelezen bericht door joepelus »

Beste allen hiero,

Wat zijn de regels voor "regelmatig" logeren bij een vriendin (partner)?
Het zit namelijk zo, ik werk en woon nog bij mijn ouders in zolang mijn vriendin studeert. Thuis sta ik ingeschreven en hier woon/slaap ik.

Mijn vriendin gaat binnenkort verhuizen naar een groter appartement en ontvangt daar huursubsidie, haar woning ligt dan gunstig t.o.v. mijn werk (afstand). Nu maakte ik mij zorgen om haar huurtoeslag als regelmatig toch mijn auto voor de deur staat e.d.

Wat zijn de regels hierin? Wat is logeren en wat niet?

Moneyman

Re: huurwoning, huursubsidie. Logeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

joepelus schreef:Beste allen hiero,

Wat zijn de regels voor "regelmatig" logeren bij een vriendin (partner)?
Het zit namelijk zo, ik werk en woon nog bij mijn ouders in zolang mijn vriendin studeert. Thuis sta ik ingeschreven en hier woon/slaap ik.

Mijn vriendin gaat binnenkort verhuizen naar een groter appartement en ontvangt daar huursubsidie, haar woning ligt dan gunstig t.o.v. mijn werk (afstand). Nu maakte ik mij zorgen om haar huurtoeslag als regelmatig toch mijn auto voor de deur staat e.d.

Wat zijn de regels hierin? Wat is logeren en wat niet?
Lees dit topic eens door.
viewtopic.php?f=93&t=181269

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zolang u zich niet inschrijft op het adres van uw vriendin, is er niets aan de hand.
Of u daar regelmatig logeert, is voor haar huurtoeslag niet van belang.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je woont bij je ouders, of je woont bij je vriendin. Dan kun je 'wonen' wel 'logeren' noemen, maar in feite ben je bezig de boel in de maling te nemen.

Moneyman

Lowieze schreef:Zolang u zich niet inschrijft op het adres van uw vriendin, is er niets aan de hand.
Dat is iets te makkelijk. Ik citeer even uit het andere topic waar ik al naar verwees:
Om de 'Wet basisregistratie personen' even te citeren:
"het woonadres:

1° het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

2° het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten;"
TS geeft aan feitelijk bij zijn vriendin te "wonen en slapen", en bij zijn ouders (dus slechts) ingeschreven te staan. Dat betekent dat TS ingeschreven MOET staan bij zijn vriendin. Alleen als de situatie feitelijk anders is dan TS hier weergeeft en bovengeciteerde criteria niet van toepassing zijn, is inschrijving bij zijn vriendin niet verplicht.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

het woonadres:
1° het adres waar betrokkene woont, [...] het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
Als TS vaker bij zijn ouders overnacht dan bij zijn vriendin, is er niets aan de hand. Maar als hij door de week altijd bij zijn vriendin "logeert" moet hij zich daar inderdaad inschrijven. Dat heeft dan inderdaad gevolgen voor bv. toeslagen.

joepelus

Ongelezen bericht door joepelus »

Bedankt voor de reacties allen, het zou een 50/50 verhouding zijn maar dat is dus niet handig begrijp ik :).
Bedankt.

Lowieze

joepelus schreef:Bedankt voor de reacties allen, het zou een 50/50 verhouding zijn maar dat is dus niet handig begrijp ik :).
Bedankt.
Bij een 50/50 verhouding zou ik me er niet druk om maken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
joepelus schreef:Bedankt voor de reacties allen, het zou een 50/50 verhouding zijn maar dat is dus niet handig begrijp ik :).
Bedankt.
Ik ook niet. Dat mag de vriendin doen als ze alles terug moet betalen.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Sociale dienst normen voor samenwonen zijn simpel, 1, 2 of 3 nachten samen is niet-samenwonen, 4 en meer nachten (aaneengesloten) samen is samenwonen.

Lowieze

mahadma schreef:Sociale dienst normen voor samenwonen zijn simpel, 1, 2 of 3 nachten samen is niet-samenwonen, 4 en meer nachten (aaneengesloten) samen is samenwonen.
Dit heeft niets te maken met iemand die studeert en huurtoeslag krijgt.

Lowieze

witte angora schreef:
Lowieze schreef:
Bedankt.
En waarop baseert u dat de vriendin iets zou moeten terug betalen?

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:Zolang u zich niet inschrijft op het adres van uw vriendin, is er niets aan de hand.
Zo werkt het niet. Bovendien: wat is volgens u 'regelmatig'?
Logeren is niet wonen. Wonen is niet logeren.
Het is niet omdat je het 'logeren' noemt, dat het dat dan ook is.

Je dient je in te schrijven daar waar je woont. En misschien wordt dat dan wel het adres van de vriendin.

Oh Moneyman zei dat ook al. Had ik niet gezien.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
Lowieze schreef:
Bedankt.
TS ook als de gemeente waarin zijn vriendin woont hem een bestuurlijke boete van een paar honderd euro oplegt voor het niet nakomen van zijn verplichtingen in het kader van de wet BRP (niet doorgeven verhuizing). Ja, dat bestaat.

Moneyman

tttlocke schreef:TS ook als de gemeente waarin zijn vriendin woont hem een bestuurlijke boete van een paar honderd euro oplegt voor het niet nakomen van zijn verplichtingen in het kader van de wet BRP (niet doorgeven verhuizing). Ja, dat bestaat.
Sterker, het bestaat niet alleen, het gebeurt ook.

Gesloten