LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Mark1992 »

JvandeW schreef: Nee hoor. Je kunt terugreizen naar de plek waar je hebt ingecheckt zonder een boete te lopen. Wanneer je incheckt, heb je de machtiging om door heel het land te reizen en wordt de prijs berekend aan de hand waar de uitcheck plaatsvindt. Zo zou je dus van Utrecht naar Amsterdam kunnen reizen en van Amsterdam naar Rotterdam, waarna je de prijs van Utrecht naar Rotterdam betaalt. Maar ook een halte terug kunnen reizen wanneer je te laat bent uitgestapt en de prijs tot aan de juiste halte betaalt, zonder opnieuw te hoeven inchecken omdat je te ver bent gereisd.
Nee. Wanneer je een halte hebt gemist en in de trein blijft zitten om terug te gaan, moet je bij het station uit- en opnieuw inchecken. Wanneer je controle krijgt van de conducteur en hij/zij ziet dat je vanaf de tegengestelde richting komt (dus richting het punt waar je ingecheckt hebt) mag hij een boete uitschrijven. Ik heb namelijk meegemaakt dat een reiziger precies vanwege dit feit een boete kreeg. Het is namelijk een welles nietes spelletje.

A: Je hebt echt de halte gemist en moet terug.
B: Je zegt dat je de halte hebt gemist en terug moet.

De regel is dan om uit te checken en opnieuw in te checken om misbruik te voorkomen. Het is de NS namelijk niet te verwijten dat jij je halte hebt gemist.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

JvandeW schreef:
37171170882362194312 schreef:Misbruik
Dus wat dat betreft klopt het argument van de NS. En ergens moeten grenzen getrokken worden, waarbij 60 minuten wat mij betreft een redelijke grens is. De meeste restaurants op een station zijn immers niet bedoeld om uitgebreid te zitten.
Er zijn genoeg horeca gelegenheden om meer tijd door te brengen op het station. Er zijn maar weinig reizigers die naar het station komen met het doel er veel tijd door te brengen, maar het kan prima. Ik betwijfel of er daadwerkelijk grenzen moeten worden getrokken. Andere vervoerders hebben deze grenzen vaak niet, ik noemde de GVB eerder al als voorbeeld.

witte angora
Berichten: 30954
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... ik vind stations over het algemeen maar koud, tochtig, en druk. Daarbij is er doorgaans weinig plek om te zitten. Positieve uitzondering is Utrecht Centraal. Daar kan ik me inderdaad indenken dat je er wel een tijdje blijft, maar toch ook geen uur. Koffie halen, naar binnen slurpen, en weer verder. Immers, Hoog-Catharijne ligt er tegen aan, en daarachter de binnenstad, genoeg plekken om je te vermaken nadat je weer uitgescheckt bent.

Voor de rest zou ik niet weten welke stations er nou zo gezellig zijn.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door grun »

37171170882362194312 schreef:Er zijn genoeg horeca gelegenheden om meer tijd door te brengen op het station. Er zijn maar weinig reizigers die naar het station komen met het doel er veel tijd door te brengen, maar het kan prima.
Ik heb wel eens gehoord dat het eerste klas restaurant op Amsterdam Centraal een eigen aparte ingang heeft laten maken voor mensen die voor het restaurant zelf komen en niet om te reizen. Die hoeven dan niet in te checken of door poortjes.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

grun schreef:
37171170882362194312 schreef:Er zijn genoeg horeca gelegenheden om meer tijd door te brengen op het station. Er zijn maar weinig reizigers die naar het station komen met het doel er veel tijd door te brengen, maar het kan prima.
Ik heb wel eens gehoord dat het eerste klas restaurant op Amsterdam Centraal een eigen aparte ingang heeft laten maken voor mensen die voor het restaurant zelf komen en niet om te reizen. Die hoeven dan niet in te checken of door poortjes.
Dat klopt inderdaad. :) Je kunt het café inlopen vanaf de buitenkant of via spoor 1. Overigens zijn er nog andere voorbeelden hoor. Café La Place op Utrecht centraal bied ook tafeltjes en stoeltjes. Leuk om een broodje te eten en bij te praten met vrienden op dagen dat de temperatuur wat hoger liggen. Een aantal van restaurants en winkels op het station zijn of waren ook eigendom van de NS?

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Al met al is het voor mij nog niet helemaal duidelijk of misbruik echt mogelijk is, zonder het risico te lopen om door een conducteur te worden beboet. Als een conducteur fraudeurs kan betrappen en mag bekeuren, dan lijkt een preventieve maatregel tegen alle reizigers op het station mij mogelijk ook niet gerechtvaardigd. Zou het niet eerlijker zijn om deze regel te laten vervallen en vervolgens deze vorm van fraude harder aan te pakken en te bekeuren in de trein? Het lijkt mij zeer aannemelijk dat er elk jaar reizigers zijn die met deze maatregel worden gepakt en dit niet door hebben. Deze reizigers hebben zonder het door te hebben, 10 euro verloren aan deze maatregel.

Is er iemand die misschien nog meer uitsluitsel kan geven over de eerste vraag? Kan een fraudeur misbruik maken van deze maatregel en kan een conducteur dit zien en dit bekeuren?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door JvandeW »

Mark1992 schreef:
JvandeW schreef: Nee hoor. Je kunt terugreizen naar de plek waar je hebt ingecheckt zonder een boete te lopen. Wanneer je incheckt, heb je de machtiging om door heel het land te reizen en wordt de prijs berekend aan de hand waar de uitcheck plaatsvindt. Zo zou je dus van Utrecht naar Amsterdam kunnen reizen en van Amsterdam naar Rotterdam, waarna je de prijs van Utrecht naar Rotterdam betaalt. Maar ook een halte terug kunnen reizen wanneer je te laat bent uitgestapt en de prijs tot aan de juiste halte betaalt, zonder opnieuw te hoeven inchecken omdat je te ver bent gereisd.
Nee. Wanneer je een halte hebt gemist en in de trein blijft zitten om terug te gaan, moet je bij het station uit- en opnieuw inchecken. Wanneer je controle krijgt van de conducteur en hij/zij ziet dat je vanaf de tegengestelde richting komt (dus richting het punt waar je ingecheckt hebt) mag hij een boete uitschrijven. Ik heb namelijk meegemaakt dat een reiziger precies vanwege dit feit een boete kreeg. Het is namelijk een welles nietes spelletje.

A: Je hebt echt de halte gemist en moet terug.
B: Je zegt dat je de halte hebt gemist en terug moet.

De regel is dan om uit te checken en opnieuw in te checken om misbruik te voorkomen. Het is de NS namelijk niet te verwijten dat jij je halte hebt gemist.
Die regel kan ik anders nergens vinden. De NS heeft het slechts over begin en eind van de reis als ook onderbreking van de reis - waar een halte terug reizen m.i. niet onder valt.

  • "Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder"

    https://www.ns.nl/binaries/_ht_14375578 ... 50701-.pdf


Waar de reis naartoe gaat, lijkt niet relevant te zijn. Het begin- en eindpunt van de reis blijken bepalend voor de prijs. Zo kun je dus ook met de intercity van stad A naar stad B gaan, om met de sprinter van stad B weer in de richt van stad A te gaan, maar bij dorp B - waar de intercity niet stopt - uit te stappen.

Overigens kunnen boetes altijd opgelegd worden door de hoofdconducteur. Zij hoeven alleen niet altijd terecht te zijn en kunnen dus aangevochten worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Het is verboden te reizen richting het incheckstation. Reis je richting het incheckstation dan reis je zwart. Een boete is dan terecht. Dus deze grap kan niet.

Dat je binnen 60 minuten weer gratis het incheckstation kan verlaten staat gewoon in de voorwaarden.
En met die voorwaarden ga je gewoon akkoord bij gebruik van de OV chipkaart bij NS en andere vervoerders.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ation.html

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door JvandeW »

Brahms schreef:Het is verboden te reizen richting het incheckstation. Reis je richting het incheckstation dan reis je zwart. Een boete is dan terecht. Dus deze grap kan niet.
Maar waar staat dat? Als iets niet is toegestaan, moet dit expliciet ergens vermeld worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Voordat we het wiel hier weer opnieuw gaan uitvinden, nog wat info.
Dit is echt een onderwerp welke al zo oud is als de Chipkaart zelf.

Algemene voorwaarden:

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt,
checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Brahms schreef:Het is verboden te reizen richting het incheckstation. Reis je richting het incheckstation dan reis je zwart. Een boete is dan terecht. Dus deze grap kan niet.

Dat je binnen 60 minuten weer gratis het incheckstation kan verlaten staat gewoon in de voorwaarden.
En met die voorwaarden ga je gewoon akkoord bij gebruik van de OV chipkaart bij NS en andere vervoerders.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ation.html
Dat de maatregel over de 60 minuten in de voorwaarden staat is ook nooit een discussiepunt geweest. Ik vroeg mij af wat de visie van het forum is over deze maatregel van de NS en of deze maatregel ook echt noodzakelijk is (d.w.z. dat de NS geen andere mogelijkheden heeft om dit misbruik aan te pakken of er andere sterke redenen voor heeft).

Omdat er wat onduidelijkheid lijkt te zijn over het in- en uitchecken heb ik de vraag voorgelegd aan de webchat van de NS. Dit is het chatlog:

Klant
Ik heb een vraag. Ik ben benieuwd of het volgens de voorwaarden van de NS is toegestaan om als reiziger een station verder te reizen, en dan weer terug te reizen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het scenario waar je met de intercity van stad A naar B reist, en dan in stad B met een sprinter een klein stukje terug reist om daar dan uit te checken. Loop je een risico op een boete op het moment dat je weer terug in dezelfde richting gaat als waar je ook hebt ingecheckt?

Webcare medewerker
Je dient bij iedere reis die je maakt in- en uit te checken. ALs het traject volledig NS is, check je in op het vertrek-station en check je uit op de eindbestemming. Dan heb je bij controle een geldig vervoerbewijs.

Klant
Het is dus ook toegestaan om een tijdje in dezelfde richting te reizen als waar je hebt ingecheckt? Je zou bijvoorbeeld in een trein kunnen zitten richting Amsterdam Centraal terwijl je ook hebt ingecheckt op Amsterdam Centraal?

Webcare medewerkerNee, dat is niet toegestaan.

Klant
Daar zit dan toch wel verwarring aan mijn zijde.
Soms pak je de trein (een intercity) om ergens snel te komen, om vervolgens een stukje terug te reizen met een sprinter voor een kleiner station. In dat geval kan het voorkomen dat je in een sprinter zit die naar de plek gaat waar je ook hebt ingecheckt/
Ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord.

Webcare medewerker
Dat is helaas niet toegestaan.

Klant
Ok dus ook al ben je nog niet op je eindbestemming, je dient toch uit te checken op het moment dat je een stukje terug wilt reizen naar je eindbestemming?

Webcare medewerker
Je dient in de juiste trein te stappen om je eindbestemming te bereiken. Dus niet een Intercity nemen omdat de sprinter op een ander tijdstip vertrekt.

Klant
Heel erg bedankt voor de informatie Wilma. Ik wens je een fijne dienst verder!

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Het lijkt mij nu duidelijk dat we kunnen vaststellen dat het reizen in de trein naar de locatie waar je ook hebt ingecheckt niet is toegestaan. Ook lijkt mij duidelijk dat een conducteur dit kan zien en hier boetes voor kan geven.

Nu vraag ik mij dan ook steeds meer af waarom de maatregel over de 10,- euro bestaat? Het misbruik scenario lijkt steeds minder sterk te worden blijkt nu de conducteur hier tegen op kan treden indien nodig. Er is dus geen enkele noodzaak voor deze 60 minuten maatregel?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door JvandeW »

Brahms schreef:Voordat we het wiel hier weer opnieuw gaan uitvinden, nog wat info.
Dit is echt een onderwerp welke al zo oud is als de Chipkaart zelf.

Algemene voorwaarden:

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt,
checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;
Je hebt gelijk. Blijkbaar reisde ik dus al enkele keren zonder geldig vervoersbewijs door een halte met de sprinter terug te reizen.

Helemaal vervelend aangezien die verbinding net aan werkt en door eerst weer door de poortjes te moeten, de trein terug dan al vertrokken kan zijn.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Costnix »

Dat is al zolang als er poortjes zijn. Heel oud nieuws dus.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Dirkie »

stofzuigertje schreef:Vraagje;

Moet een winkelier die op station werkt of het personeel elke dag €10,- betalen en dagelijks terug vragen?
Nee hoor daarvoor hebben de zogenaamde Passagepas
Ook als je een internationale trein wilt kun je langer op een station blijven omdat ze wel eens vertraging hebben, ook als er geen Fyra meer op staat!
Verder zijn er treinen die maar 1x per uur rijden en een overstap net mislopen en iets meer dan uur wachten is dan mogelijk....
Maar ook dan is je vertrek station niet gelijk aan je uitstap station en daar gaat het hier juist over
Dit is vermoedelijk de oorzaak dat vele studenten na jarenlang trouwe klant hun kaart stoppen en nooit meer terug komen?
Dat zal eerder komen omdat ze dan moeten gaan betalen net als iedereen :mrgreen:
Verder is fraude bij poortloze stations nog steeds mogelijk als je van begin naar kleine tussen gaat en weer terug binnen 1 uurtje....
Van Centrum naar kinderopvang in buitenwijk en terug!
Daar gaat het meestal om kleine stations zonder voorzieningen. Daar langer dan een uur verblijven zonder koffie zie ik niet snel gebeuren.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

En die Euro 10,- maatregel is ook duidelijk. Om te ontmoedigen dat men trucjes toepast. Immers op korte trajecten is de kans op contolle minder.
Wil topicstarter zeer uitgebreid koffiedrinken, dan zal dat elders moeten........

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Brahms schreef:En die Euro 10,- maatregel is ook duidelijk. Om te ontmoedigen dat men trucjes toepast. Immers op korte trajecten is de kans op contolle minder.
Wil topicstarter zeer uitgebreid koffiedrinken, dan zal dat elders moeten........
De zogenoemde "trucjes" kunnen worden gedetecteerd door conducteurs die daar dan weer boetes voor kunnen uitschrijven. De conducteurs worden ook betaald door de reizigers om dat te doen. Er is zeker geen maatregel van 10,- euro per se voor nodig op de onschuldige reiziger.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties / geruzie verwijderd door moderatie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ken de regel, en vind het verder prima zo.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Brahms schreef:En die Euro 10,- maatregel is ook duidelijk. Om te ontmoedigen dat men trucjes toepast. Immers op korte trajecten is de kans op contolle minder.
Wil topicstarter zeer uitgebreid koffiedrinken, dan zal dat elders moeten........
Overigens om hier nog even kort op terug te komen. Je schrijft dat de 10,- maatregel duidelijk is maar dat lijkt niet het geval aangezien er verschillende reacties zijn geweest over hoe het systeem zou zijn te misbruiken, maar hier nog geen duidelijk scenario uit voor is gekomen. :?

Gesloten