Opel Meriva-A distributieriem-geschil
Geplaatst: 20 mar 2018 11:17
Beste allemaal,
In augustus 2016 had ik groot onderhoud. Tot mijn schrik kwam Opel Hekkert Maastricht met een rekening (weliswaar inclusief APK en reparatie aan de koppeling (koppelingsplaat opgeschuurd, enige onderdelen van de koppeling vervangen) van ruim € 3000,= voor een auto uit 2004. Wat moest ik anders dan de reparaties laten uitvoeren? Waar vind ik anders een auto met hoge instap voor een bestuurder met lange benen en een totale lengte van 1 meter 91 ? Achteraf bleek veel hiervan achterstallig onderhoud. Ik heb toen bij iets meer dan € 3000,= gezegd "Ho, zijn er ook niet-noodzakelijke zaken die kunnen blijven liggen?" Dat was inderdaad het geval waardoor het bedrag niet meer werd overschreden na mijn verzoek de niet-noodzakelijke zaken te laten zitten. Achteraf bleek daar ook het uitrichten/uitlijnen van de auto bij te hebben gehoord. Dat hadden ze me niet verteld. Wèl dat van de linkerzijde van de auto de sluitrubbers van de deuren vervangen moesten worden. Daarop heb ik toen gezegd "laat maar zitten".
In augustus 2017 had ik vervolgens klein onderhoud. Inmiddels was de auto 13 jaar oud en werd er (weer enigzins achterstallig) onderhoud gepleegd door het vervangen van een stabilisatorstang en verder het compleet vernieuwen van alle rempakketten. Een slordige € 500 verliet ik weer Opel Hekkert Maastricht waar ik sinds mijn aanschaf in 2010 van deze Meriva-A de auto in onderhoud had.
Men had me ooit verteld dat de distributieriem iedere 150.000 km of iedere 8 jaar (wat het eerst zich voordeed) vervangen moest worden en dus had ik in 2012 (ik had de auto toen 2 jaar) met een kilometerstand van ongeveer 80.500 km de distributieriem laten vervangen.
Hiervan uitgaande en het niet geïnformeerd worden over enige distributieriemvervanging ging ik er dus ook in augustus 2017 van uit dat ik met de distributieriemvervanging tot 2020 (8 jaar na vorige vervanging) of 230.500 km als kilometerstand kon wachten.
Helaas Pindakaas... Op 27 november jl. kwam mijn auto abrupt tot stilstand ter hoogte van VDL Veldhoven onderweg van Maastricht naar Utrecht op de A2. Na afgesleept te zijn naar een veiliger plek, de carpoolplek in Best, door de ANWB kwam in Best een ANWB-servicewagen kijken.
Jullie raden het al : Distributieriem gesprongen en volgens deze ANWB-man wellicht ook de motor geraakt.
Ik heb toen de auto laten afslepen naar Opel Hekkert Maastricht via een erkende afsleper op kosten van de ANWB. Super service van de ANWB trouwens. 2 dagen lang gebruik mogen maken van een leenauto.
Opel Hekkert vergat mij telkens te informeren dus belde ik zelf regelmatig...
Jullie raden het al : Distributieriem gesprongen en na verder onderzoek volledige motorrevisie voor zo'n € 2000,= geadviseerd door Hekkert.
Ik heb Hekkert aansprakelijk gesteld voor het niet aan mij melden dat de distributieriem moest worden vervangen omdat :
1) Hekkert mij altijd heeft verteld dat de vervangtermijn 8 jaar of 150.000 km betrof.
2) De vervangtermijn in werkelijkheid iedere 6 jaar of 90.000 km betreft!
3) De vervangtermijn dus al in 2014 had moeten zijn. Ik was NIET geïnformeerd.
4) De vervanging op basis van kilometerstand dus 170.500 km had moeten zijn en in augustus 2017 mijn auto een kilometerstand daar verrekte dichtbij had.
5) Hekkert mij in 2014 noch 2015 noch 2016 noch 2017 iets heeft gemeld over de distributieriem.
6) Hekkert mij doodleuk een nieuwe reeds op naam staande voor mij te kleine 3-deurs Opel Corsa (waar ik bijna intrapte) probeerde aan te smeren onder valse voorwendselen èn...
7) Deze verkoper mij maar even tussen neus en lippen door liet weten dat de distributieriemvervanging iedere 8 jaar (nee dus!!! Iedere 6 jaar!!!) of iedere 90.000 km (mij was dus iedere 150.000 km gezegd) moest worden vervangen.
7 redenen (en ik kan er nog meer bedenken) om Hekkert te sommeren de auto gratis te repararen.
Helaas juridisch geen steekhoudend verhaal, moreel wel.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb notabene Hekkert nog de handreiking gedaan dat ik de handelingen rond een officiële distributieriemvervanging inclusief de materialen alsnog wilde betalen mits zij de ontstane schade verder voor hun rekening zouden nemen en repareren.
Geen haar op hun hoofd die daarin mee wilde gaan.
Moreel zijn ze schuldig, zelfs aan de bijna-dood van mij en mijn echtgenote die op 27 november naast mij in de auto zat, juridisch niet??????
In augustus 2016 had ik groot onderhoud. Tot mijn schrik kwam Opel Hekkert Maastricht met een rekening (weliswaar inclusief APK en reparatie aan de koppeling (koppelingsplaat opgeschuurd, enige onderdelen van de koppeling vervangen) van ruim € 3000,= voor een auto uit 2004. Wat moest ik anders dan de reparaties laten uitvoeren? Waar vind ik anders een auto met hoge instap voor een bestuurder met lange benen en een totale lengte van 1 meter 91 ? Achteraf bleek veel hiervan achterstallig onderhoud. Ik heb toen bij iets meer dan € 3000,= gezegd "Ho, zijn er ook niet-noodzakelijke zaken die kunnen blijven liggen?" Dat was inderdaad het geval waardoor het bedrag niet meer werd overschreden na mijn verzoek de niet-noodzakelijke zaken te laten zitten. Achteraf bleek daar ook het uitrichten/uitlijnen van de auto bij te hebben gehoord. Dat hadden ze me niet verteld. Wèl dat van de linkerzijde van de auto de sluitrubbers van de deuren vervangen moesten worden. Daarop heb ik toen gezegd "laat maar zitten".
In augustus 2017 had ik vervolgens klein onderhoud. Inmiddels was de auto 13 jaar oud en werd er (weer enigzins achterstallig) onderhoud gepleegd door het vervangen van een stabilisatorstang en verder het compleet vernieuwen van alle rempakketten. Een slordige € 500 verliet ik weer Opel Hekkert Maastricht waar ik sinds mijn aanschaf in 2010 van deze Meriva-A de auto in onderhoud had.
Men had me ooit verteld dat de distributieriem iedere 150.000 km of iedere 8 jaar (wat het eerst zich voordeed) vervangen moest worden en dus had ik in 2012 (ik had de auto toen 2 jaar) met een kilometerstand van ongeveer 80.500 km de distributieriem laten vervangen.
Hiervan uitgaande en het niet geïnformeerd worden over enige distributieriemvervanging ging ik er dus ook in augustus 2017 van uit dat ik met de distributieriemvervanging tot 2020 (8 jaar na vorige vervanging) of 230.500 km als kilometerstand kon wachten.
Helaas Pindakaas... Op 27 november jl. kwam mijn auto abrupt tot stilstand ter hoogte van VDL Veldhoven onderweg van Maastricht naar Utrecht op de A2. Na afgesleept te zijn naar een veiliger plek, de carpoolplek in Best, door de ANWB kwam in Best een ANWB-servicewagen kijken.
Jullie raden het al : Distributieriem gesprongen en volgens deze ANWB-man wellicht ook de motor geraakt.
Ik heb toen de auto laten afslepen naar Opel Hekkert Maastricht via een erkende afsleper op kosten van de ANWB. Super service van de ANWB trouwens. 2 dagen lang gebruik mogen maken van een leenauto.
Opel Hekkert vergat mij telkens te informeren dus belde ik zelf regelmatig...
Jullie raden het al : Distributieriem gesprongen en na verder onderzoek volledige motorrevisie voor zo'n € 2000,= geadviseerd door Hekkert.
Ik heb Hekkert aansprakelijk gesteld voor het niet aan mij melden dat de distributieriem moest worden vervangen omdat :
1) Hekkert mij altijd heeft verteld dat de vervangtermijn 8 jaar of 150.000 km betrof.
2) De vervangtermijn in werkelijkheid iedere 6 jaar of 90.000 km betreft!
3) De vervangtermijn dus al in 2014 had moeten zijn. Ik was NIET geïnformeerd.
4) De vervanging op basis van kilometerstand dus 170.500 km had moeten zijn en in augustus 2017 mijn auto een kilometerstand daar verrekte dichtbij had.
5) Hekkert mij in 2014 noch 2015 noch 2016 noch 2017 iets heeft gemeld over de distributieriem.
6) Hekkert mij doodleuk een nieuwe reeds op naam staande voor mij te kleine 3-deurs Opel Corsa (waar ik bijna intrapte) probeerde aan te smeren onder valse voorwendselen èn...
7) Deze verkoper mij maar even tussen neus en lippen door liet weten dat de distributieriemvervanging iedere 8 jaar (nee dus!!! Iedere 6 jaar!!!) of iedere 90.000 km (mij was dus iedere 150.000 km gezegd) moest worden vervangen.
7 redenen (en ik kan er nog meer bedenken) om Hekkert te sommeren de auto gratis te repararen.
Helaas juridisch geen steekhoudend verhaal, moreel wel.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb notabene Hekkert nog de handreiking gedaan dat ik de handelingen rond een officiële distributieriemvervanging inclusief de materialen alsnog wilde betalen mits zij de ontstane schade verder voor hun rekening zouden nemen en repareren.
Geen haar op hun hoofd die daarin mee wilde gaan.
Moreel zijn ze schuldig, zelfs aan de bijna-dood van mij en mijn echtgenote die op 27 november naast mij in de auto zat, juridisch niet??????