LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
41Gesualdo

Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door 41Gesualdo »

Geacht Forum,

Vandaag kregen mijn vrouw in ik de aanzegging van Enexis dat er eerstdaags een afspraak zou worden gemaakt om de slimme meter
zou worden geplaatst.
Nou heeft Radar daar in een uitzending aandacht ( wat heet) aan besteedt en daar werden nog al wat problemen behandeld en de reactie
van de energiebedrijven was nou ook niet om naar huis te schrijven .
Mijn vraag is nu : omdat ik de gevolgen van deze plaatsing van die slimme meter niet vertrouw ben ik eigenlijk verplicht
om die meter te accepteren en op grond waarvan dan ?
Wij huren overigens een appartement van Delta Wonen in Zwolle.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de reacties

met vriendelijke groet

Co Verduijn

piet987654

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Voor zover ik weet bepaald de EIGENAAR van de woning of er een slimme meter komt in zijn/haar huis. Dus het niet aan U maar aan de
verhuurder om te beslissen of er een slimme meter komt. Als Uw verhuurder beslist heeft dat er zo een meter komt. Krijgt U alleen een mededeling wanneer die wordt geplaatst.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u bent niet verplicht die nieuwe meter te accepteren. Uw huisbaas heeft daar niets over te zeggen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Nou heeft Radar daar in een uitzending aandacht ( wat heet) aan besteedt en daar werden nog al wat problemen behandeld en de reactie
van de energiebedrijven was nou ook niet om naar huis te schrijven .
En vervolgens blijken al die "problemen" in de praktijk best mee te vallen.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

41Gesualdo schreef:Geacht Forum,

Mijn vraag is nu : omdat ik de gevolgen van deze plaatsing van die slimme meter niet vertrouw ben ik eigenlijk verplicht

met vriendelijke groet

Co Verduijn
Er zijn slechts ruim drie miljoen aansluitingen die nu reeds van de nieuwe energiemeters (elektra en gas) gebruik maken en dat aantal zal gestaag oplopen.
Op grond waarvan zou u die meters weigeren, alleen vanwege uw ongefundeerde 'onderbuikgevoel' of 'ik heb ergens iets gehoord, maar van wie of wat en wanneer was dat ook al weer' !

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb de slimme meters nu vanaf 2013 en vind het erg handig, geregeld een overzicht via de mail en geen opnemers meer aan de deur.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:Op grond waarvan zou u die meters weigeren, alleen vanwege uw ongefundeerde 'onderbuikgevoel' !
Problemen met salderen bij zonnecellen, en mogelijke meetfouten lijken me voldoende aanleiding.

Mijn onderbuik zegt overigens dat die netbeheerders geen open kaart spelen, zoals ook overduidelijk werd aangetoond in consumentenprogramma over te korte schroefdraad van de "slimme" gasmeters.

Meest schrijnend in onderstaande link: Je moet hemel en aarde bewegen om je gelijk te halen.
viewtopic.php?t=165571

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

scontra schreef:
41Gesualdo schreef:Geacht Forum,

met vriendelijke groet

Co Verduijn
Er zijn slechts ruim drie miljoen aansluitingen die nu reeds van de nieuwe energiemeters (elektra en gas) gebruik maken en dat aantal zal gestaag oplopen.
Op grond waarvan zou u die meters weigeren, alleen vanwege uw ongefundeerde 'onderbuikgevoel' of 'ik heb ergens iets gehoord, maar van wie of wat en wanneer was dat ook al weer' !

Op grond van o.a. deze links
-> https://radar.avrotros.nl/testpanel/uit ... consument/
-> https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter

Ik heb ook geweigerd opdat er nog teveel kinderziektes waren welke zeer uitgebreid in diverse media is besproken.

Lady1234

Volgens mij vroeg de Ts alleen maar of hij die meter moest accepteren en het antwoord daarop is simpel: Nee.

Van alle eventuele problemen lijkt hij mij op de hoogte.

bprosman

Ik heb ook geweigerd opdat er nog teveel kinderziektes waren welke zeer uitgebreid in diverse media is besproken
Waren is voltooid verleden tijd :wink: Belangrijker is , hoeveel problemen zijn er nog. Ik hoor er nog zelden over.
Hoop paniek gezaaid door Radar en nooit concreet op teruggekomen.

Teunbosseman
Contacteer:

Lady1234 schreef:Volgens mij vroeg de Ts alleen maar of hij die meter moest accepteren en het antwoord daarop is simpel: Nee.

Oh sorry dat o.a. ik meer info geef als waar TS oorspronkelijk omvraag...........pppffffff :roll:

Teunbosseman
Contacteer:

bprosman schreef:
Ik heb ook geweigerd opdat er nog teveel kinderziektes waren welke zeer uitgebreid in diverse media is besproken
Waren is voltooid verleden tijd :wink: Belangrijker is , hoeveel problemen zijn er nog. Ik hoor er nog zelden over.
Hoop paniek gezaaid door Radar en nooit concreet op teruggekomen.

Ja en ? Wat is je punt / toegevoegde waarde mbt deze opmerking ?

Zoals zoveel ( paniek ) zaken. Zodra er geen nieuwe berichten binnen komen sterft een onderwerp vanzelf uit todat door nieuwe klachten / testen weer nieuw leven wordt ingeblazen.
Wie weet blaast Radat weer nieuw leven in dit onderwerp nav dit topic.

16again

snuffel1 schreef:Dan doen een paar afgestudeerde puntmutsen nog een duit in het zakje want theoretisch zou de magnetron van de buren en led verlichting de meter kunnen storen.
Deze verstoringen zijn door in labopstelling met huis/tuin en keuken belastingen aangetoond. Dat noem ik praktijk. Theorie is bij mij op papier of in computersimulaties.

Over puntmutsen gesproken: Hoe slim moet je zijn om een gasmeter op de markt te zetten, die niet aan keuringseisen voldoet door iets simpels als een te korte schroefdraad?

bprosman

Deze verstoringen zijn door in labopstelling met huis/tuin en keuken belastingen aangetoond
Die discussie hebben we vaker gehad, 50 dimmers (zoals beschreven in het rapport) noem ik geen huis/tuin en keuken belasting.
todat door nieuwe klachten / testen weer nieuw leven wordt ingeblazen.
Wie weet blaast Radat weer nieuw leven in dit onderwerp nav dit topic.
Tja... of er komen geen nieuwe (lees bewezen) klachten meer en sterft het daarom uit.

Lady1234

Teunbosseman schreef:
Lady1234 schreef:Volgens mij vroeg de Ts alleen maar of hij die meter moest accepteren en het antwoord daarop is simpel: Nee.

Oh sorry dat o.a. ik meer info geef als waar TS oorspronkelijk omvraag...........pppffffff :roll:

Nee hoor, geen probleem, maar volgens mij was de Ts van alle “rampen” al op de hoogte. :D :D

16again

bprosman schreef:
Deze verstoringen zijn door in labopstelling met huis/tuin en keuken belastingen aangetoond
Die discussie hebben we vaker gehad, 50 dimmers (zoals beschreven in het rapport) noem ik geen huis/tuin en keuken belasting.
Het zijn gewoon apparaten zoals thuis.
Ik zie overigens weinig aanleiding om te veronderstellen dat de meetfout sterk afhankelijk is van het aantal aangesloten apparaten.
En dat een meter die eerst >500% teveel aangeeft bij 10 aangesloten Led-lampen/dimmers ineens wel goed is.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee, u hoeft de slimme meter niet te accepteren. Daarnaast hoeft u verder niets te doen. Bezwaar maken is dus ook niet nodig. Komen ze bij u aan de deur, dan kunt u gewoon zeggen dat u geen interesse heeft.

Lady1234

Bob Schurkjens schreef:Nee, u hoeft de slimme meter niet te accepteren. Daarnaast hoeft u verder niets te doen. Bezwaar maken is dus ook niet nodig. Komen ze bij u aan de deur, dan kunt u gewoon zeggen dat u geen interesse heeft.
Het is wel zo netjes om de afspraak die de netbeheerder straks inplant, af te zeggen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
scontra schreef:Op grond waarvan zou u die meters weigeren, alleen vanwege uw ongefundeerde 'onderbuikgevoel' !
Problemen met salderen bij zonnecellen, en mogelijke meetfouten lijken me voldoende aanleiding.
En voordat de oude meter werd vervangen is deze uiteraard uitvoerig getest en geijkt zodat er een eerlijke vergelijking kon worden gedaan....

16again

@renewouters
Die vergelijking is al op de technische Universiteit Twente gedaan.
Diverse slimme meters zijn getest, enkele typen registreerden in sommige verbruikssituaties (LED lampen / dimmers) een 5 keer hoger gebruik.
De in de test meegenomen oude meter registreerde wel correcte waarden.

Gesloten