LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 mar 2018 16:25
Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Ondanks dat mijn Peugeot 407SW volledig dealer onderhouden is, is de motor van mijn auto nu, bij 74.00 km op de teller, volledig onherstelbaar beschadigd. Dit omdat, nog geen 2 maanden na de laatste onderhoudsbeurt, de distributieriem versprongen en deze heeft zowel de kleppen als de cilinders onherstelbaar beschadigd. En wat zegt dealer Nefkens "ja, kan gebeuren" niets aan te doen. Zij nemen hier geen enkele verantwoording in en willen mij ter compensatie E2000 korting geven op de vraagprijs van een occasion. Dus eigenlijk E800 korting want de restwaarde van mijn auto is in huidige staat E1200. Voorschrift bij Peugeot is dat de distributieriem bij 100. 000 km moet worden vervangen of als de auto 10 jaar oud is. Mijn auto heeft EN minder km gelopen EN is jonger EN is altijd dealer onderhouden. Hoe kan het dat ik als klant dan de dupe ben?? Wie heeft dit ook meegemaakt en/of weet welke weg ik kan bewandelen om de dealer zijn verantwoordelijkheid te laten nemen?
Laatst gewijzigd door Maggie Stap op 23 mar 2018 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12823
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Dat een riem een gemiddelde levensduur heeft wil niet zeggen dat deze die leeftijd ook echt haalt. Een auto die weinig rijdt zal de riem van gaan uitdrogen waardoor je een snellere slijtage krijgt. Veel korte stukken rijden, of de motor juist zwaar belasten kan ook een oorzaak zijn van slijtage. Helaas is voor dit alles de garage niet verantwoordelijk.
Met een onderhoudsbeurt kunnen ze kijken naar de staat. Kijken ze net op een goed stuk vinden ze het verantwoord om door te rijden. Ook ik heb de pech wel eens gehad, de garage durfde het aan, maar de volgende dag stond ik al stil. Wel met een volle auto op maximale snelheid op de snelweg. Gelukkig had ik geen vervolgschade.
In uw geval is het helaas pech.
Met een onderhoudsbeurt kunnen ze kijken naar de staat. Kijken ze net op een goed stuk vinden ze het verantwoord om door te rijden. Ook ik heb de pech wel eens gehad, de garage durfde het aan, maar de volgende dag stond ik al stil. Wel met een volle auto op maximale snelheid op de snelweg. Gelukkig had ik geen vervolgschade.
In uw geval is het helaas pech.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 mar 2018 16:25
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Bedankt voor uw reactie. De distributieriem is volgens de dealer versprongen, dus hij was niet doormidden o.i.d. Moet daar niet naar gekeken worden bij een onderhoudsbeurt?
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Dit is volgens mij een geval van non-conformiteit. Een distributieriem hoort 10 jaar of 100000 km mee te gaan. Gaat hij eerder kapot dan kan TS zich beroepen op non conformiteit (je mag verwachten dat bij normaal gebruik de riem 10 jaar of 100000 mee gaat). Het is aan TS om te bewijzen of er sprake is van normaal gebruik en dat de riem ondeugdelijk was. (ik ga ervanuit dat TS de auto langer heeft dan 6 maanden)NeoDutchio schreef:Dat een riem een gemiddelde levensduur heeft wil niet zeggen dat deze die leeftijd ook echt haalt. Een auto die weinig rijdt zal de riem van gaan uitdrogen waardoor je een snellere slijtage krijgt. Veel korte stukken rijden, of de motor juist zwaar belasten kan ook een oorzaak zijn van slijtage. Helaas is voor dit alles de garage niet verantwoordelijk.
Met een onderhoudsbeurt kunnen ze kijken naar de staat. Kijken ze net op een goed stuk vinden ze het verantwoord om door te rijden.
(...)
In uw geval is het helaas pech.
Je moet wel de verkoper van de auto aanspreken.
Het kan trouwens zijn dat de distributieriem kapot is gegaan als gevolg van een ander mankement bijvoorbeeld defecte waterpomp. Dan kan er ook sprake zijn van non conformiteit maar wordt het denk ik erg moeilijk om dit te bewijzen.
Beroep je bij de verkoper op non-conformiteit. Blijven ze bij hun standpunt en zijn ze aangesloten bij Boven, dan kan je naar de geschillencommissie.
Er staan voorbeeldbrieven op de site van consuwijzer. Het is zoals ik al zei aan jou om bewijs te leveren. (onderhoudshistorie, wanneer riem vervangen moet worden, dat de riem niet is gebroken door ander mankement)
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Zoals TS 2 keer aangeeft, is de riem niet kapot maar versprongen. Dit verhaal raakt dus kant nog wal.Appie83 schreef:Dit is volgens mij een geval van non-conformiteit. Een distributieriem hoort 10 jaar of 100000 km mee te gaan. Gaat hij eerder kapot dan kan TS zich beroepen op non conformiteit (je mag verwachten dat bij normaal gebruik de riem 10 jaar of 100000 mee gaat). Het is aan TS om te bewijzen of er sprake is van normaal gebruik en dat de riem ondeugdelijk was. (ik ga ervanuit dat TS de auto langer heeft dan 6 maanden)NeoDutchio schreef:Dat een riem een gemiddelde levensduur heeft wil niet zeggen dat deze die leeftijd ook echt haalt. Een auto die weinig rijdt zal de riem van gaan uitdrogen waardoor je een snellere slijtage krijgt. Veel korte stukken rijden, of de motor juist zwaar belasten kan ook een oorzaak zijn van slijtage. Helaas is voor dit alles de garage niet verantwoordelijk.
Met een onderhoudsbeurt kunnen ze kijken naar de staat. Kijken ze net op een goed stuk vinden ze het verantwoord om door te rijden.
(...)
In uw geval is het helaas pech.
Je moet wel de verkoper van de auto aanspreken.
Het kan trouwens zijn dat de distributieriem kapot is gegaan als gevolg van een ander mankement bijvoorbeeld defecte waterpomp. Dan kan er ook sprake zijn van non conformiteit maar wordt het denk ik erg moeilijk om dit te bewijzen.
Beroep je bij de verkoper op non-conformiteit. Blijven ze bij hun standpunt en zijn ze aangesloten bij Boven, dan kan je naar de geschillencommissie.
Er staan voorbeeldbrieven op de site van consuwijzer. Het is zoals ik al zei aan jou om bewijs te leveren. (onderhoudshistorie, wanneer riem vervangen moet worden, dat de riem niet is gebroken door ander mankement)
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Hier lees ik dat het verspringen van een distributieriem ook kan komen door koelwater en/of olielekkage, of weersinvloeden. Dat laatste hebben we de afgelopen paar weken met in 5 dagen 25 graden temperatuurverschil, bijvoorbeeld aardig voor de kiezen gehad. Niet dat ik Nefkens even snel vrij wil pleitten, maar deze schade kan meerdere oorzaken hebben, ook oorzaken waar zij geen invloed op hebben. Maar goed, je kan het eens bij de Bovag aankaarten?
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Nee. Dat kan je namelijk niet zien aankomen. Dat gebeurt, en op dat moment draait acuut je motor in de soep.Maggie Stap schreef:Bedankt voor uw reactie. De distributieriem is volgens de dealer versprongen, dus hij was niet doormidden o.i.d. Moet daar niet naar gekeken worden bij een onderhoudsbeurt?
De relevante vraag is meer: hoe komt het dat de riem versprong? Dat kan door bijvoorbeeld weersomstandigheden komen, maar ook door een defect. Is de spanner bijvoorbeeld kapot? je zou moeten kijken of de oorzaak van het verspringen op zichzelf ook een nonconformiteit oplevert.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 mar 2018 16:25
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Bedankt voor alle reacties. Het is me inmiddels duidelijk dat ik er weinig mee kan doen, ook al voelt het onrechtvaardig dat dit, bij een altijd dealer onderhouden auto, kan gebeuren. Ik heb non-conformiteit nagevraagd bij de BOVAG, maar daar komt zoveel bij kijken, dat ik het risico te groot vind dat het me nog meer kost dan het verlies van de waarde van mijn auto. Dat Nefkens niet tot een gezamenlijke oplossing wil komen blijf ik zeer klantonvriendelijk vinden, maar het is niet anders helaas. Waar Nefkens niet bereid was in coulance mee te denken heeft Opel dealer Ambergen dat wel gedaan gelukkig en nu maar hopen dat ik met mijn Opel Meriva meer geluk heb.
Re: Peugeot 407SW motor volledig vernield bij 74000 km
Klopt de 10 jaren wel?
VW groep doet voor diesel 6 jaren of 90.000 km en benzine 8 jaren of 120.000 km....
Verder horen ze bij beurt 2 maanden terug alles te controleren en ook te luisteren en als je waterpomp op tandriem zit hoor je deze als hij geluiden maakte...
Dat is meestal de oorzaak van versprongen riem.
Als deze auto er nog is, Bovag vragen en claim deze schade.....
Verder is het zoeken naar goede auto uit 2008 nog vrij lastig dus ik zou meer dan €2000,- rekenen... dat is voor de KM vreter die boven de 200.000km ervaring heeft... dus zoek een gelijkwaardige met zelfde bouwjaar en km stand op gaspedaal.nl en kijk wat de echte vraagprijs is... dat 40% eraf en dan zit je beter wat de inruil waarde betreft.
Dealer onderhouden met lage stand is meer waard dan de goedkoopste dus zoek eens wat het werkelijk nog waard is.
VW groep doet voor diesel 6 jaren of 90.000 km en benzine 8 jaren of 120.000 km....
Verder horen ze bij beurt 2 maanden terug alles te controleren en ook te luisteren en als je waterpomp op tandriem zit hoor je deze als hij geluiden maakte...
Dat is meestal de oorzaak van versprongen riem.
Als deze auto er nog is, Bovag vragen en claim deze schade.....
Verder is het zoeken naar goede auto uit 2008 nog vrij lastig dus ik zou meer dan €2000,- rekenen... dat is voor de KM vreter die boven de 200.000km ervaring heeft... dus zoek een gelijkwaardige met zelfde bouwjaar en km stand op gaspedaal.nl en kijk wat de echte vraagprijs is... dat 40% eraf en dan zit je beter wat de inruil waarde betreft.
Dealer onderhouden met lage stand is meer waard dan de goedkoopste dus zoek eens wat het werkelijk nog waard is.