LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningcooperatie wijst woning af omdat ik 6 kinderen heb

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Beau2017

Woningcooperatie wijst woning af omdat ik 6 kinderen heb

Ongelezen bericht door Beau2017 »

Woningcooperatie wijst een toegewezen woning af op overbewoning,
Dit hebben we uitgezocht en wettelijk gezien is overbewoning niet aan de orde..

De wet zegt 12m2 per persoon
Het huis is 101m2
Tevens woningruil aangevraagd ook afgewezen op overbewoning
Dit is huis is 120m2
Ik ben alleenstaande moeder met 6 kindjes..
Huidige woning is 90m2

Bij de intake is dit besproken en was akkoord bij bezichtiging dus niet en paar dagen later mail afwijzing reden overbewoning.

Er is trouwens niks in het reglement te vinden over het aantal kids ..

Alleen wettelijke regels waar dus geen sprake is van overbewoning.

Ik heb een advocaat ingelicht en en zij gaat een brief sturen naar de woningcooperatie,

Wat zijn mijn kansen hierin? Mogen ze zomaar afwijzen op iets wat niet aan de orde is en ook is aan te tonen.

Wilma

witte angora

Re: Woningcooperatie wijst woning af omdat ik 6 kinderen heb

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerst maar wat vragen
- hoeveel slaapkamers hebben de woningen?
- hebben we het over een flat of daadwerkelijk een eengezinswoning?
- gaat het om woningen waar een leeftijdscriterium voor geld, dus 40+, 55+, 65+?
- sta je bij de wbv bekend als een 'goed' huurder? Dus dat je op tijd de huur betaalt en er geen klachten zijn mbt overlast?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Beau2017 schreef:Woningcooperatie wijst een toegewezen woning af op overbewoning,
Dit hebben we uitgezocht en wettelijk gezien is overbewoning niet aan de orde..

De wet zegt 12m2 per persoon
Het huis is 101m2
Tevens woningruil aangevraagd ook afgewezen op overbewoning
Dit is huis is 120m2
Ik ben alleenstaande moeder met 6 kindjes..
Huidige woning is 90m2

Bij de intake is dit besproken en was akkoord bij bezichtiging dus niet en paar dagen later mail afwijzing reden overbewoning.

Er is trouwens niks in het reglement te vinden over het aantal kids ..

Alleen wettelijke regels waar dus geen sprake is van overbewoning.

Ik heb een advocaat ingelicht en en zij gaat een brief sturen naar de woningcooperatie,

Wat zijn mijn kansen hierin? Mogen ze zomaar afwijzen op iets wat niet aan de orde is en ook is aan te tonen.

Wilma
Ik zou even de gang van zaken met die advocaat afwachten, het lijkt me dat dáár het meest sluitende antwoord op je vraag uit zal komen. Immers, die kent de wet, en het complete persoonlijke plaatje.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De toewijzing van woningen kan 'strenger' zijn dan de wettelijke minimale eisen. Dat je volgens de wet in een bepaalde woning zou mogen woning betekent nog niet dat de verhuurder jou die woning ook moet toewijzen.

Regels over de toewijzing zullen via bijvoorbeeld de website te vinden kunnen zijn. Maar omdat die toewijzing kan verschillen van gemeente tot gemeente en tussen de woningbouwverenigingen, zal niemand je kunnen aangeven of de toewijzing bij deze specifieke woningbouwvereniging wel of niet juist wordt toegepast. Tenminste, als we niet weten om welke woningbouwvereniging het gaat.

witte angora

Even wat linkjes:

https://www.stadlander.nl/kennisbank/on ... plate=full

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... woning-aan

Er zijn dus wettelijke regels voor, en de wbv loopt het risico op grote problemen als ze zich er niet aan houden.

Overigens zegt het oppervlak van de woning niet zoveel. Voor zover ik kan nagaan vallen de gang, trap, overloop, zolder, toilet, badkamer, wasruimte en dergelijke niet onder 'verblijfsruimte'. Als je ergens met 7 personen bent, dan moet het totaal van de verblijfsruimten minimaal 7 x 12 = 84 vierkante meter zijn. Als voorbeeld: mijn woning meet in totaal 8,5 x 9,40, dus afgerond 80 m2. Als je de 'overige ruimtes' er af haalt, blijft er zo'n 59 m2 over (alleen de gang is al 11 m2).

yan

Ongelezen bericht door yan »

Tja de verhuurder is de baas. Die zal geen zin hebben in klagende buren omdat er constant 6 kinderen door je huis rennen.
simpele oplossing: groter huis huren of eentje kopen.

Beau2017

Het is een 1 gezinswoning met 3 slaapkamers,
Geen leeftijdsgrens en sta bekend als goede huurder,

De reactie over klagende buren met 6 rondrennende kinderen Is gebaseerd op niks! Die 6 kinderen zijn er al een tijdje en daarbij zijn er nog nooit klachten geweest daarover en woon ik nu ook in een 1 gezinswoning... dat zijn vooroordelen maar goed dat is niks nieuws daar moet ik mij al jaren op verdedigen. Aannames dus..

Deze woningen is geen zolder al halen ze de gang trap en wc er af blijft er nog genoeg m2 over... en zoals ik over lees hoort een douche en wc daar gewoon bij.. alleen niet een zolder zonder vaste trap en een trapgat.. en dragende binnenlanden..

witte angora

Ik denk ook niet dat deze woning geschikt is voor een gezin met 6 kinderen. Je zult toch echt minstens 5 slaapkamers moeten hebben, en een flinke woonkamer.

De Stichting Urgentiebepaling woningzoekenden Rijnmond geeft duidelijk aan dat er maximaal 2 kinderen op een slaapkamer mogen, om gebruik te kunnen maken van urgentie. Als je op onderstaande link klikt zie je de informatie, inclusief een tabel hoeveel kamers er bij hoeveel mensen minimaal moeten zijn. Of dit landelijk beleid is of alleen voor de regio Rijnmond is mij niet duidelijk, maar we komen nu in ieder geval een stapje verder.

http://www.suwr.nl/index.php?module

Beau2017

Ik heb 1 jongen 5 meiden dan is huidige woning ook te klein.. huizen met 5 slaapkamers zijn er hier niet.

witte angora

Dat wordt dan op den duur de jongen op 1 slaapkamer en de 5 meiden op 1 slaapkamer? Dat gaat het toch ook niet worden. Is er in een naburig dorp geen woning met 5 slaapkamers?

kweenie

Beau2017 schreef:Ik heb 1 jongen 5 meiden dan is huidige woning ook te klein.. huizen met 5 slaapkamers zijn er hier niet.
Dan zul je ofwel naar elders moeten verhuizen ofwel een koopwoning of particuliere verhuur moeten zoeken...

kweenie

Los van dat er sowieso weinig huizen voor gezinnen met zes kinderen zijn, zullen de huizen die er zijn vaak zo groot, en daarmee duur, zijn dat er niet veel als sociale huurwoning kunnen worden verhuurd. (Ik zou denken dat je in een jaren zeventig wijk de meeste kans maakt.)

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:Dat wordt dan op den duur de jongen op 1 slaapkamer en de 5 meiden op 1 slaapkamer? Dat gaat het toch ook niet worden. Is er in een naburig dorp geen woning met 5 slaapkamers?
Mogen meisjes met jongens niet meer op één kamer?

Misschien kreeg de Ts wel een drie- of vierling. Dan gaat het vlug.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Tot een leeftijd 12 gaan jongens en meiden samen prima. De kids zelf denken er overigens anders over, die geven 6 aan.......

Aangezien TS aangeeft dat de kinderen er al even zijn en een woning niet voor "even" is, is een woning met 4 tot 5 slaapkamers toch wel het minste.

Dat wordt verder zoeken......

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Heb zelf drie kinderen en een huis met vijf slaapkamers waarvan vier grote en een klein hokje. Mijn schoonouders hebben een kleinere woning met drie slaapkamers maar ook daar is 1 slaapkamer een klein hokje, waar echt geen twee kinderen kunnen slapen.

Denk dat een advocaat hier ook niets aan kan doen, er zijn gewoon te weinig slaapkamers. Het zal nog lastig zijn iets te vinden. Wij hebben zelf een ruime koopwoning en toen wij gingen kijken naar iets dichter bij het werk van mijn man, was er weinig keuze in woningen met vijf slaapkamers, laat staan huurwoningen.

Beau2017

Wat ik dan weer raar vind dat er zo gehamerd word op slaapkamer..hoe deden ze dat vroeger Dan?
Il mag dan wel 6 kids hebben maar de ruilwoning is gewoon 30m2 meter groter,
Kopen is geen optie..
Buitendorp woon ik al ik wil terug waar ik weg kom en waar mijn netwerk is..
Deze woning is gewoon een heel stuk groter en zitten we niet zo op elkaar gepropt..

En wat slaapkamers aan gaat? Mijn oudsten zijn 16 en 17 de 1 gaat straks studeren en de ander op kamers..

Snap heus wel dat 5 kids op 1 kamer niet ideaal is en

Maar goed kamer 1 3 kindjes kamer 2 2 kindjes en kamer 3 mijn enige zoon..

Ikzelf kan op een slaapbank in de kamer..

Waar ik naar vroeg is of het wettelijk is toegestaan.. wat iedereen er van vind maalt me niet zoveel uit wij moeten zo leven...

Gaat mij erom dat hij word afgewezen terwijl het huis 30m2 groter is

kweenie

De woning kan dan wel groter zijn, hij is nog steeds niet groot genoeg om er als nieuwe bewoner te mogen gaan huren. Maar als (een van) je oudste twee kinderen over afzienbare tijd op kamers gaan, dan lijkt het mij dat het probleem op dat moment ook een stuk minder groot wordt.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Beau2017

Deze woning id mij passend aangeboden door hun.. deze woning was geschikt voor iedereen in hun reglement staat dat er alleen met huishoudgrootte rekening word gehouden voor een passende huur..

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben benieuwd wat de advocaat hiervan vind.

Gesloten