LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie-termijn harde schijven
Garantie-termijn harde schijven
Bij deze een vraag over consumentenrecht.
Vorig jaar eind april heb ik een notebook gekocht met express een betere harde schijf vanwege de goede naam van Toshiba (een MK6022GAX) waarvan je via de website van toshiba een levensduur van 3 jaar van verwachten. (dat is de garantie die in de V.S. wordt gegeven door hen.)
Bij de laptop zat een garantietermijn van 1 jaar (die trouwens 1 maand later standaard op 2 jaar is gezet.)
Kortom, de harde schijf is in mei dit jaar gecrashed, de leverancier zegt dat de garantietermijn verlopen is (en dat zij van toshiba maar 1 jaar garantie krijgen), en toshiba verwijst me terug naar de leverancier, omdat ik de schijf niet direct bij hen heb gekocht.
Heeft de leverancier gelijk als ze zeggen dat ik nergens aanspraak op kan maken? En zo niet (gezien dus de verwachte levensduur etc. zoals ook vermeld in het consumentenrecht) hoe pak je zoiets verder aan ?
Een advocaat lijkt een beetje erg overdreven hiervoor. Ik wil gewoon mijn recht halen.
Vorig jaar eind april heb ik een notebook gekocht met express een betere harde schijf vanwege de goede naam van Toshiba (een MK6022GAX) waarvan je via de website van toshiba een levensduur van 3 jaar van verwachten. (dat is de garantie die in de V.S. wordt gegeven door hen.)
Bij de laptop zat een garantietermijn van 1 jaar (die trouwens 1 maand later standaard op 2 jaar is gezet.)
Kortom, de harde schijf is in mei dit jaar gecrashed, de leverancier zegt dat de garantietermijn verlopen is (en dat zij van toshiba maar 1 jaar garantie krijgen), en toshiba verwijst me terug naar de leverancier, omdat ik de schijf niet direct bij hen heb gekocht.
Heeft de leverancier gelijk als ze zeggen dat ik nergens aanspraak op kan maken? En zo niet (gezien dus de verwachte levensduur etc. zoals ook vermeld in het consumentenrecht) hoe pak je zoiets verder aan ?
Een advocaat lijkt een beetje erg overdreven hiervoor. Ik wil gewoon mijn recht halen.
Re: Garantie-termijn harde schijven
volgens mij heb je (door europese regelgeving) recht op 2 jaar garantie van de leverancier.
Ook de fabrikant blijft verantwoordelijk voor hun producten en je mag ze daar rechtstreeks op aanspreken.
Ook de fabrikant blijft verantwoordelijk voor hun producten en je mag ze daar rechtstreeks op aanspreken.
Re: Garantie-termijn harde schijven
Toshiba heeft voor America afwijkende normen ten opzichte van Europa.
Ik ben het er ook niet mee eens wat die fabrikant doet, waarom krijgen de consumenten in the U.S.A. wel 3 jaar garantie op een hardeschijf en Europeaan people maar 1 jaar.?
Maar het is kennelijk niet anders.
Ik geloof wel dat je, je recht kan halen via een adocaat; maar dat kost bergen geld en prodeo doen ze daar niet aan, kost teveel voor ze.
Denkelijk moeten wij het maar nemen zoals het is.
Ik ben het er ook niet mee eens wat die fabrikant doet, waarom krijgen de consumenten in the U.S.A. wel 3 jaar garantie op een hardeschijf en Europeaan people maar 1 jaar.?
Maar het is kennelijk niet anders.
Ik geloof wel dat je, je recht kan halen via een adocaat; maar dat kost bergen geld en prodeo doen ze daar niet aan, kost teveel voor ze.
Denkelijk moeten wij het maar nemen zoals het is.
Re: Garantie-termijn harde schijven
harde schijf eruit schroeven en bellen naar de fabrikant
waarschijnlijk is er echt wel een oplossing voor een harde schijf die
naar een jaar kapot gaat moet niet kunnen / mogen dat snapt de fabrikant ook wel.
succes
waarschijnlijk is er echt wel een oplossing voor een harde schijf die
naar een jaar kapot gaat moet niet kunnen / mogen dat snapt de fabrikant ook wel.
succes
Re: Garantie-termijn harde schijven
deze site kan je misschien helpen :
http://toshiba.channel-builder.nl/getme ... 49&cs=8537
maar ik veronderstel dat, als er op het moment van aankoop slechts 1 jaar garantie is, en de harde schijf gaat defect na 1 jaar en 1 maand, dan vrees ik dat zelfs een advocaat daar weinig aan kan doen.
het is wel lullig natuurlijk,
het betreft hier overigens carry-in garantie, dat wil zeggen dat de persoon die de PC heeft verkocht aan jou wel verantwoordelijk is. En rechtstreeks naar toshiba dus weinig zin heeft.
misschien even voorstellen aan die verkoper om een nieuwe harde schijf te kopen tegen sterk verminderde (inkoopprijs).
Dat lijkt mij een win-win voor alletwee, want dit aanvechten via een advocaat zal zeker meer geld kosten.
http://toshiba.channel-builder.nl/getme ... 49&cs=8537
maar ik veronderstel dat, als er op het moment van aankoop slechts 1 jaar garantie is, en de harde schijf gaat defect na 1 jaar en 1 maand, dan vrees ik dat zelfs een advocaat daar weinig aan kan doen.
het is wel lullig natuurlijk,
het betreft hier overigens carry-in garantie, dat wil zeggen dat de persoon die de PC heeft verkocht aan jou wel verantwoordelijk is. En rechtstreeks naar toshiba dus weinig zin heeft.
misschien even voorstellen aan die verkoper om een nieuwe harde schijf te kopen tegen sterk verminderde (inkoopprijs).
Dat lijkt mij een win-win voor alletwee, want dit aanvechten via een advocaat zal zeker meer geld kosten.
Re: Garantie-termijn harde schijven
tja, wat is wijsheid
1. gebruik maken van 1 jaar garantie die standaard op de laptop zit of bij een ander product.
2. voor een beetje meer geld een carepack van toshiba erbij kopen en dan heb je geen gezeur.
de reparatie van (eventueel onder coulance) is vaak duurder dan de kosten van de extra garantie
1. gebruik maken van 1 jaar garantie die standaard op de laptop zit of bij een ander product.
2. voor een beetje meer geld een carepack van toshiba erbij kopen en dan heb je geen gezeur.
de reparatie van (eventueel onder coulance) is vaak duurder dan de kosten van de extra garantie
Re: Garantie-termijn harde schijven
Helaas is dit niet het geval. ook de europesche wetgeving praat over de plaats waar de koopovereenkomst is gesloten. Dus de 2de jaar garantie moet worden verhaald bij het punt van aankoop. De europesche wetgeving is in nederland niet echt van toepassing omdat we in nederland een goede regeling hebben.volgens mij heb je (door europesche regelgeving) recht op 2 jaar garantie van de leverancier.
Ook de fabrikant blijft verantwoordelijk voor hun producten en je mag ze daar rechtstreeks op aanspreken.
In de meeste gevallen maken 3 partijen winst op het product. De winkel, de groothandel van de winkel en de fabrikant.
Het zou dan eerlijker zijn als alle partijen die winst maken op het product. en zo is het wettelijk ook bedoeld moeten meebetalen om de klacht op te lossen. maar het aanspreekpunt blijft altijd de dealer en niet de fabrikant.
Re: Garantie-termijn harde schijven
Het vervelende is dat ik moet melden dat zon hardeschijf vaak in99%van alle gevallen een fabriekgarantie heeft van 3 jaar of meer. Dus degene die uiteindelijk dat ding eruit haalt, vervangt en opstuurt wordt gewoon schadeloos gesteld door de producent van dat ding.
Kijk dat er verzendkosten zijn akkoord. Maar dan nog jij als consument kunt er toch niks aan doen dat dat ding kapot gaat.
Wettelijk in nederland is geregeld 2 jaar volledige garantie. STAAT IN DE WET. Dus volgens mij kan die winkelier op zijn kop gaan staan.
Ze kunnen dat wel allemaal beperken (zakelijke markt) maar dat is nietig. Alleen wat kost het om te procederen? Heb je geen rechtbijstand???
Kijk dat er verzendkosten zijn akkoord. Maar dan nog jij als consument kunt er toch niks aan doen dat dat ding kapot gaat.
Wettelijk in nederland is geregeld 2 jaar volledige garantie. STAAT IN DE WET. Dus volgens mij kan die winkelier op zijn kop gaan staan.
Ze kunnen dat wel allemaal beperken (zakelijke markt) maar dat is nietig. Alleen wat kost het om te procederen? Heb je geen rechtbijstand???
Re: Garantie-termijn harde schijven
Wat een hoop onzin valt hier te lezen zeg.
Garantie ? Hoe zat/zit dat ook alweer.
Een verkoper, en dat is dus de winkel die de verkoper is, kan garantie geven. Meestal is dat dus 1 jaar.
Wat is garantie dan ? Garantie is een toezegging, en wel zo een toezegging dat als het apparaat stuk is, dat zij het moeten repareren, tenzij je als koper door eigen schuld kapot hebt gemaakt. (Als dat het geval is moet de verkoper dat dus bewijzen, bijv. verpletterde notebook of zoiets).
Na deze garantie, is er dan nog wat ?
Jawel, je kunt je ook nog beroepen op productverwachting. Dat is de 'redelijke' verwachting welke je als koper mag hebben van het product. Deze productverwachting kun je uitsluitend inroepen tegen de verkoper (jawel idd, de winkelier).
En de fabrikant dan ?
De fabrikant kan eventueel een garantie geven (dat is dan ook weer een toezegging). Dat verhoogt uitereaard de aantrekkelijkheid van zijn/haar product.
En productaansprakelijheid dan ?
Dat is iets anders. Dat gaat over schade welke het product veroorzaakt. Bijvoorbeeld als een harddisk ontploft en daardoor brandschade veroorzaakt.
En euroepese regels ?
Als laatste dan : De meeste europese regels zijn dus OOK van toepassing in Nederland. Als de europese regels ruimte voor invulling over laten, en Nederland heeft dat als lidstaat gedaan, dan ben je gebonden aan deze invulling.
Frank
Garantie ? Hoe zat/zit dat ook alweer.
Een verkoper, en dat is dus de winkel die de verkoper is, kan garantie geven. Meestal is dat dus 1 jaar.
Wat is garantie dan ? Garantie is een toezegging, en wel zo een toezegging dat als het apparaat stuk is, dat zij het moeten repareren, tenzij je als koper door eigen schuld kapot hebt gemaakt. (Als dat het geval is moet de verkoper dat dus bewijzen, bijv. verpletterde notebook of zoiets).
Na deze garantie, is er dan nog wat ?
Jawel, je kunt je ook nog beroepen op productverwachting. Dat is de 'redelijke' verwachting welke je als koper mag hebben van het product. Deze productverwachting kun je uitsluitend inroepen tegen de verkoper (jawel idd, de winkelier).
En de fabrikant dan ?
De fabrikant kan eventueel een garantie geven (dat is dan ook weer een toezegging). Dat verhoogt uitereaard de aantrekkelijkheid van zijn/haar product.
En productaansprakelijheid dan ?
Dat is iets anders. Dat gaat over schade welke het product veroorzaakt. Bijvoorbeeld als een harddisk ontploft en daardoor brandschade veroorzaakt.
En euroepese regels ?
Als laatste dan : De meeste europese regels zijn dus OOK van toepassing in Nederland. Als de europese regels ruimte voor invulling over laten, en Nederland heeft dat als lidstaat gedaan, dan ben je gebonden aan deze invulling.
Frank
Re: Garantie-termijn harde schijven
Dit kan je wel inderdaad wel vergeten. De gemonteerde schijf is een zogenaamde OEM (original equipment manufacturer) schijf. Dit houdt in dat de bepalingen voor de losse schijf niet opgaan, Toshiba is er dan ook niet meer direct aansprakelijk voor (zij verkopen dat soort schijven per duizenden aan de laptop fabrikanten voor een erg lage prijs). In dit geval betekent dat concreet dat er 1 jaar garantie op de HDD zit via de leverancier. Dat de garantie een maand later standaard 2 jaar werd is niet relevant (natuurlijk wel jammer).
De leverancier heeft helemaal gelijk dat je dan op niemand meer aanspraak kunt doen. Een rechtzaak aanspannen zegt u? Heeft geen zin, ik heb bij Packard Bell gewerkt: ALS je al in het gelijk gesteld wordt is er inmiddels zoveel tijd verstreken dat je aan een nieuwe laptop toe bent...
De leverancier heeft helemaal gelijk dat je dan op niemand meer aanspraak kunt doen. Een rechtzaak aanspannen zegt u? Heeft geen zin, ik heb bij Packard Bell gewerkt: ALS je al in het gelijk gesteld wordt is er inmiddels zoveel tijd verstreken dat je aan een nieuwe laptop toe bent...
Re: Garantie-termijn harde schijven
Ik wil als winkelier wel even reageren op dit onderwerp.
De meeste winkeliers zullen fabrieksgarantie geven of te wel wat de fabriekant aan garantie voorwaarden stelt, stelt de winkelier ook.
Zodoende kost garantie de winkelier geen geld, hooguit wat tijd.
Mocht er een onderdeel na de garantie termijn stuk gaan, dan kan je niet beroepen productverwachting. (Dat is de 'redelijke' verwachting welke je als koper mag hebben van het product). Je bent immers bij aankoop akkoord gegaan met de voorwaarden en dus ook met de garantietermijn. Je was hiervan op de hoogte en je kende de risico's.
Ook al heb je de algemene voorwaarden en garantie bedingingen niet gekregen, dan nog kan je geen beroep maken op productverwachting, want ook jij als koper hebt onderzoeksplicht en had hieron moeten vragen.
Quote = Wettelijk in nederland is geregeld 2 jaar volledige garantie. STAAT IN DE WET. Dus volgens mij kan die winkelier op zijn kop gaan staan.
Helaas ook niet waar, er zijn hierop heel veel uitzonderingen.
Bovendien geldt de regel: "bij normaal gebruik" en zo gauw jullie iets verandert hebben in je kast of zelfs de kast geopend hebt, zou de winkelier al geen garantie meer hoeven te geven. Want je hebt het product niet normaal gebruikt.
In de meeste gevallen zal een winkelier proberen alles in alle redelijkheid op te lossen, want ook hij wil graag tevreden klanten.
Peter
De meeste winkeliers zullen fabrieksgarantie geven of te wel wat de fabriekant aan garantie voorwaarden stelt, stelt de winkelier ook.
Zodoende kost garantie de winkelier geen geld, hooguit wat tijd.
Mocht er een onderdeel na de garantie termijn stuk gaan, dan kan je niet beroepen productverwachting. (Dat is de 'redelijke' verwachting welke je als koper mag hebben van het product). Je bent immers bij aankoop akkoord gegaan met de voorwaarden en dus ook met de garantietermijn. Je was hiervan op de hoogte en je kende de risico's.
Ook al heb je de algemene voorwaarden en garantie bedingingen niet gekregen, dan nog kan je geen beroep maken op productverwachting, want ook jij als koper hebt onderzoeksplicht en had hieron moeten vragen.
Quote = Wettelijk in nederland is geregeld 2 jaar volledige garantie. STAAT IN DE WET. Dus volgens mij kan die winkelier op zijn kop gaan staan.
Helaas ook niet waar, er zijn hierop heel veel uitzonderingen.
Bovendien geldt de regel: "bij normaal gebruik" en zo gauw jullie iets verandert hebben in je kast of zelfs de kast geopend hebt, zou de winkelier al geen garantie meer hoeven te geven. Want je hebt het product niet normaal gebruikt.
In de meeste gevallen zal een winkelier proberen alles in alle redelijkheid op te lossen, want ook hij wil graag tevreden klanten.
Peter