Pagina 1 van 1
Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 01 mei 2018 18:06
door Jitske1
Wij hebben onlangs een boeking gemaakt met de Eurostar naar London in maart voor een reis in mei. Wij hebben een boeking gemaakt vanaf Amsterdam naar London. Lekker vroeg en ook nog het laagste tarief. Per april is e.e.a. veranderd en rijdt de trein rechtstreeks in ongeveer 2 uur. Zo wordt er geadverteerd. Super. Echter op de website staat opeens bij onze boeking.
De vertrek- en aankomsttijden hieronder zijn alleen voor het Eurostar-traject van Brussel naar (UK direct station). Het tarief is echter voor de volledige reis vanaf elk Elk Nederlands Station.
Als je een trein kiest, boek je de hele reis, vanaf Elk Nederlands Station tot (UK direct station). In het ticket zit de reis met een binnenlandse trein naar Brussel-Zuid inbegrepen
Wij denken, oke.. Echter we vragen ons dan af hoe werkt het dan vanuit elk station naar Brussel terwijl wij vanuit Amsterdam dachten te gaan reizen? Wij dachten om 6.16 vanuit Amsterdam te vertrekken en kijken of dit nog zo is. Ja gelukkig dat is zo, maar we mogen opeens niet meer met de Thalys! Dan maar bellen; echter dan krijg je te horen dat je maar moet overnachten in Brussel je kaartje is 24 uur geldig of omboeken tegen een toeslag van dan 60 euro voor een trein later zodat je met een gewone trein vanuit elk station in Nederland op tijd in Brussel kunt zijn. HUH. Dan gaan we Eurostar mailen half april. Krijgen we vandaag 30 april eindelijk antwoord dat we dan alleen maar kunnen omboeken. Wij gaan kijken en zien inmiddels een toeslag van 80 euro per persoon! Dit lijkt wel op misleiding want nergens op de site staat dat je even goed moet kijken hoe je in Brussel komt en dat je geen gebruik kunt maken van bepaalde treinen! Zoek je dit niet uit, betekent dit een omboeking en heb je te maken met extra kosten. Vandaag opeens weer bericht. Helaas ze bieden excuus aan maar kunnen vanwege constante service naar klanten die omboeken ons niet tegemoet komen. HUH?
Is dit normaal? Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 02 mei 2018 15:59
door yan
Natuurlijk is thalys uitgesloten, dat is geen "normale" trein voor het vervoer naar Brussel.
U zult vast een ticket voor IC Brussel + eurostar hebben, en dan zit Thalys daar niet bij, dat is inderdaad duurder.
geen oplichting, kwestie van goed lezen voor het boeken
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 02 mei 2018 16:11
door renewouters
Stond er de boekingsbevestiging dat je met Thalys van Amsterdam naar Brussel zou reizen. Of ging dat stuk met de normale internationale trein?
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 02 mei 2018 16:12
door Brahms
De Thalys zit nooit inbegrepen bij dit soort kaartjes, dat is juist, immers een speciale trein voor vervoer van Amsterdam/Schiphol en Rotterdam naar Parijs vv.
Voor reizen naar Antwerpen/Brussel is de IC Brussel (vroeger Beneluxtrein) bestemd welke overigens van Schiphol tot Antwerpen ook via de HSL rijdt.
Inderdaad ben je zelf verantwoordelijk om een reis te boeken welke qua tyden vanuit Amsterdam haalbaar is.
Denk hierbij aan de ruime overstaptijden en controles bij instappen Eurostar.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 02 mei 2018 16:30
door Jefdus
Brahms schreef:De Thalys zit nooit inbegrepen bij dit soort kaartjes, dat is juist, immers een speciale trein voor vervoer van Amsterdam/Schiphol en Rotterdam naar Parijs vv.
Voor reizen naar Antwerpen/Brussel is de IC Brussel (vroeger Beneluxtrein) bestemd welke overigens van Schiphol tot Antwerpen ook via de HSL rijdt.
Inderdaad ben je zelf verantwoordelijk om een reis te boeken welke qua tyden vanuit Amsterdam haalbaar is.
Denk hierbij aan de ruime overstaptijden en controles bij instappen Eurostar.
Die 'speciale' Thalys kan ook prima gebruikt worden voor reizen naar Brussel hoor. Je kunt gewoon zelf kiezen of je de Thalys of de IC neemt. De Thalys kost uiteraard wel extra.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 02 mei 2018 16:32
door newmikey
Jitske1 schreef:
Wij denken, oke.. Echter we vragen ons dan af hoe werkt het dan vanuit elk station naar Brussel terwijl wij vanuit Amsterdam dachten te gaan reizen? Wij dachten om 6.16 vanuit Amsterdam te vertrekken en kijken of dit nog zo is. Ja gelukkig dat is zo, maar we mogen opeens niet meer met de Thalys!
Het misverstand is duidelijk, u dacht dat Thalys en Eurostar één en hetzelfde bedrijf waren. U mag niet "opeens" niet meer met Thalys, dat mocht al nooit tenzij u apart boekte. Wat u wel mag is vanaf elk Nederlands station (óók Amsterdam) een gewone NS trein pakken naar Brussel en daat door de security check-in gaan voor de Eurostar.
Vanaf begin april kunt u ook boeken voor de Eurostar vanaf Amsterdam. Op de website ziet u dan het verschil in prijs: vanaf "elk Nederlands station" is de minimum prijs €59 en vanaf "Amsterdam CS" is de prijs €130. Bij de eerste optie reist u met een gewone trein naar Brussel om daar over te stappen op de Eurostar, bij de tweede optie stapt u al op Amsterdam CS aan boord van een Eurostar en stapt u op Brussel na 44 minuten check-in over op een andere Eurostar.
Ik ben met u eens dat het er enigszins krom staat op de website maar het is op zich uiteraard volslagen logisch dat "gewone trein Amsterdam-Brussel + Eurostar Brussel-Londen" goedkoper is dan "Eurostar Amsterdam-Brussel + Eurostar Brussel-Londen" (en retour dezelfde weg).
Het is ook logisch dat de Eurostar niet vanuit Groningen, Maastricht of Tietjerksteradeel rijdt maar alleen vanuit Amsterdam. Als u dus vanuit Amsterdam reist heet u drie keuzes, vanuit elke andere stad maar één keuze:
Vanuit Amsterdam kunt u kiezen uit Amsterdam-Brussel met gewone trein, verder naar Londen met Eurostar, Amsterdam-Brussel met Eurostar en Brussel-Londen met een andere Eurostar (duurder) of Amsterdam-Brussel met Thalys en Brussel-loned met Eurostar (duurst)
Vanuit elke andere plaats in Nederland behalve Amsterdam kunt u alleen een gewone trein nemen naar Brussel en daarvandaan verder met Eurostar (of u u reist eerst naar Amsterdam voor één van de andere keuzes natuurlijk)
Dat u daarbij niet voor niks de Thalys mag pakken is ook al volslagen logisch: het is de directe concurrent van Eurostar op het traject Amsterdam-Brussel.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 02 mei 2018 17:37
door Brahms
Jefdus schreef:
Die 'speciale' Thalys kan ook prima gebruikt worden voor reizen naar Brussel hoor. Je kunt gewoon zelf kiezen of je de Thalys of de IC neemt. De Thalys kost uiteraard wel extra.
Dat kan inderdaad, tegen hogere kosten. Doe het zelf ook wel eens, als de baas betaald.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 08:48
door han54krol
Gisteravond in 1 Vandaag. Nou, voor mij geen Thalys. Lekker het vliegtuig. Goedkoop en iets sneller.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 10:15
door Brahms
han54krol schreef:Gisteravond in 1 Vandaag. Nou, voor mij geen Thalys. Lekker het vliegtuig. Goedkoop en iets sneller.
Zo'n niet onderbouwde stelling plaatsen heeft weinig nut.
Gelukkig voor Thalys zitten de treinen bijna altijd vol.
En over het milieu vriendelijke karakter van een trein zullen we het maar niet hebben.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 10:36
door kweenie
han54krol schreef:Gisteravond in 1 Vandaag. Nou, voor mij geen Thalys. Lekker het vliegtuig. Goedkoop en iets sneller.
Wel jammer dat de goedkope vluchten vaak ver buiten Londen landen en dat er dus alsnog een treinreis aan vast zit. Met extra reistijd en extra kosten. Een vliegreis naar Londen blijkt daardoor vaak toch ineens niet meer veel sneller of goedkoper te zijn dan een treinreis.
Maar het is wel fijn dat er keus is.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 12:31
door newmikey
kweenie schreef:
Wel jammer dat de goedkope vluchten vaak ver buiten Londen landen en dat er dus alsnog een treinreis aan vast zit. Met extra reistijd en extra kosten. Een vliegreis naar Londen blijkt daardoor vaak toch ineens niet meer veel sneller of goedkoper te zijn dan een treinreis.
Hoe kom je bij die onzin? Ik vlieg regelmatig met de cityhopper van KLM op London City Airport of Heathrow. Een kort ritje met de DLR canaf LCY en je bent in het hartje van Londen. Vanaf Heathrow kan je gewoon de Tube nemen om voor zo'n 5 pond in 50 minuten in hartje Londen te zitten. Ik betaal zelden meer voor een vlucht dan €140 retour inclusief checked luggage.
Je kunt ook voor de duurdere optie kiezen met de Heathrow express en dat scheelt 30 minuten reistijd. Van Gatwick is het hetzelfde liedje, zij het dat je daar de optie van de Tube mist en aangewezen bent op de relatief dure Gatwick Express.
Als je met een Easyjet of Ryanair gaat vliegen kom je inderdaad vaak bedrogen uit. Deze vliegen of naar Luton of naar Stansted, beide in the middle of nowhere en je betaalt voor alles extra. Bus of reguliere treinverbindingen kunnen inderdaad ook duurder uitvallen.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 12:46
door atlas1302
Brahms schreef:han54krol schreef:Gisteravond in 1 Vandaag. Nou, voor mij geen Thalys. Lekker het vliegtuig. Goedkoop en iets sneller.
Zo'n niet onderbouwde stelling plaatsen heeft weinig nut.
Gelukkig voor Thalys zitten de treinen bijna altijd vol.
En over het milieu vriendelijke karakter van een trein zullen we het maar niet hebben.
En geen vertragingen en weinig last van overmacht door lekkende brandstoftanks.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 13:22
door Revoked
Inderdaad. Er is nog geen vliegtuigmaatschappij die het inzetten van een Dreamliner rendabel kan maken op cityhops. Vandaar de turboprops.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 16:26
door kweenie
Vanaf Heathrow kan je gewoon de Tube nemen om voor zo'n 5 pond in 50 minuten in hartje Londen te zitten. Ik betaal zelden meer voor een vlucht dan €140 retour inclusief checked luggage.
Dan zit je dus boven de 150 euro voor een retourtje. Dat is wel een iets andere prijscategorie dan de hier gekozen treinreis.
Vandaar mijn opmerking dat vliegen naar Londen vaak (natuurlijk niet altijd) duurder of niet veel sneller is.
Re: Eurostar; goedkoop is duurkoop
Geplaatst: 06 mei 2018 17:20
door newmikey
kweenie schreef:Vanaf Heathrow kan je gewoon de Tube nemen om voor zo'n 5 pond in 50 minuten in hartje Londen te zitten. Ik betaal zelden meer voor een vlucht dan €140 retour inclusief checked luggage.
Dan zit je dus boven de 150 euro voor een retourtje. Dat is wel een iets andere prijscategorie dan de hier gekozen treinreis.
De hier gekozen treinreis is géén goed voorbeeld want die bestaat uit twee opeenvolgende reizen, één per NS boemeltje van enkele uren naar Brussel en daarna pas op de Eurostar. Voor die bare-bones tarieven van €59 ben je dan bijna de hele dag op weg. Tussen de 2 uur en 53 minuten en 3 uur 26 minuten van Amsterdam Centraal naar Brussel-Midi, dan minimaal 45 minuten tot een uur voor het inchecken op de Eurostar, waarna je dan na 2 uur en 5 minuten op London St.Pancras staat. Totaal Amsterdam-Londen zo'n 6 en een half uur reistijd.
Vandaar mijn opmerking dat vliegen naar Londen vaak (natuurlijk niet altijd) duurder of niet veel sneller is.
Sneller is de Eurostar vanaf Amsterdam CS maar dan ben je al tussen de €105 en €150 kwijt in de laagste tariefklasse en ben je op z'n best 4 uur en drie kwartier kwijt.
Qua vergelijking zit je na 90 minuten inchecken op Schiphol in 50 minuten op LCY en daarna in 20 minuten hartje Londen voor omgerekend zo'n €160 retour, totaal reistijd maximum 2 uur en 40 minuten. Gooi er nog eens 20 minuten bij voor de trein Amsterdam CS - Schiphol en je zit aan de 3 uur voor €180. Zelfs als je op Heathrow vliegt ben je net zo snel als de snelste trein en voor slechts een paar tientjes meer met tig maal meer keuzemogelijkheid van reistijden.
Dus vliegen is vrijwel altijd sneller en vaak niet erg véél duurder (enkele tientjes maar bij de snelste treinvebinding). Dat je voor een koopje kan als je daar een hele vakantiedag voor over hebt, is niks nieuws. Als de Eurostar in de toekomst echt non-stop vanaf A'dam CS gaat rijden en de tarieven van de goedkoopste boekingsklasse gelijk blijven kàn de trein in voorkomende gevallen iets sneller (en comfortabeler) worden maar de kans bestaat dat de introductietarieven dan niet op het huidige nivo gehandhaafd worden.