Easy as Dell??
Geplaatst: 30 jun 2004 11:27
“Makkelijk, snel, Easy as Dell?
Dell “schakelt de tussenhandel uit” en insinueert daarmee het financieel voordeel hiervan aan de klant te gunnen. Dat ze er ook andere leuke dingen van kunnen doen blijkt wel uit het feit dat er tegenwoordig geen blad of krant meer schijnt te zijn waarin ze niet adverteren. Daarnaast adverteren ze op diverse plaatsen op het net, al dan niet met een aanbieding voor extra korting, kortom, als je op zoek bent naar een computer kun je bijna niet om Dell heen.
Hoe werkt dit in de praktijk? er zijn twee mogelijkheden
1) Op het net ga je naar www.dell.nl en je stelt een computer samen. Even afrekenen ( overmaken op een rekening van Dell), en binnen een paar dagen worden er een paar dozen bij je afgeleverd. Met andere woorden, je betaalt vooraf voor iets waar je van moet hopen dat het wordt afgeleverd en dat het goed is. Een tip: Een veiliger manier is het gebruik van een credit card. Mocht er dan iets aan de hand zijn dan kun je altijd contact opnemen met de kaart uitgevende maatschappij, die, in de meeste gevallen, de klant te vriend wil houden en best bereid is een betaling tegen te houden. Nog een tip: bestel zo vroeg mogelijk in de maand dan is er tijd genoeg om een eventueel probleem op te lossen. Als de poen bij Dell binnen is, is de bereikbaarheid meteen een stuk minder. Makkelijk, snel? Met geld innen, wel.
2) De tweede mogelijkheid is om bij Dell op te geven wat je met de computer van plan bent. Je neemt contact op en men adviseert. Je krijgt zelfs een offerte met de dreigende mededeling dat deze speciaal voor jou geschreven offerte slechts kort geldig is, alsof Dell werkelijk tot het uiterste gegaan is om jou als klant binnen te halen. Mijn advies: niet op ingaan, Dell heeft namelijk een paar aardigheidjes ingebouwd die er wel voor zorgen dat ze niets tekort komen. Kijk het onlangs uitgekomen jaarrapport er maar eens op na. En die aardigheidjes? Bijvoorbeeld de transportkosten (ca. Eur. 75,-), wat extra geheugen of een dvd speler? Een wat grotere harddisk? Dell weet van prijzen. Zet de advertenties met “speciale aanbiedingen”maar eens een aantal weken naast elkaar voor dezelfde configuratie. Het verschil blijkt minimaal.
Andere vragen moet je Dell niet stellen: de enige afdeling die goed bereikbaar is, is de verkoopafdeling, die overigens ook prima in staat blijkt contact met de potentiele klant op te nemen. Als je echter een vraag probeert te stellen over de verrekening van de korting die je via een link gevonden hebt, dan is de collega die erover gaat net even lunchen. Of koffiedrinken. Of bezig op een andere lijn. In bespreking is er ook nog een.
Maar goed, je bestelt zo’n ding en die dozen komen binnen. Je bindt de losse componenten aan elkaar en je start het ding op. Als het goed is werkt het in één keer. En dan heb je geluk gehad.
Het kan ook anders, het volgende geval is illustratief:
De nieuwe Dell computer staat. Wat te doen met de oude computer? Een netwerkje maken is misschien een oplossing, voor een tweedehands computer krijg je namelijk vrijwel niets terug en wellicht kan een huisgenoot nog iets nuttigs met het ding. In dit geval werden de laptop van zaak, de nieuwe Dell en de oude machine middels een Tornado 841 aan elkaar geknoopt zodat alle computers ook ADSL én een printer konden delen. Even de boel instellen (wat dankzij de prima service van Tornado redelijk snel ging). En draaien maar. En toen begon de ellende. Internetten bleek er “vreemd”uit te zien, maar, gelukkig: Dell biedt een 3 years next businessday garantie. Het kost wat, maar wellicht is het voor een computerleek een uitkomst (denk je nog). Eerst maar eens bellen. Na een uiterst vermoeiend keuzemenu krijg je: niemand, het is die dag toevallig erg druk op de serviceafdeling dus het kan even duren. Na vijftien minuten opgehangen en een e-mail gestuurd. Geen antwoord. Volgende dag nog maar eens gebeld. En nog eens. En nog eens. Geluk: iemand aan de telefoon, probeer dit en dit en als het niet werkt bel je maar terug. Het werkte niet, dus teruggebeld. Enfin, de ellende herhaalde zich, dus de boel er maar afgehaald en achter de oude machine gekropen en een chagrijnig E-mailtje naar Amerika gestuurd, want je kan van die Amerikanen zeggen wat je wilt: je krijgt wel altijd antwoord. En….. opeens uit Nederland ook, wat een toeval.
De servicelijn nog maar eens gebeld waarmee alle instellingen nog eens werden doorgelopen. Een softwareprobleem maar een vriendelijk advies van Dell: bel de Nationale Computer Hulpdesk maar eens op ( a EUR. 0,85 per minuut). Vriendelijke mensen daar, maar (28 minuten later): een hardwareprobleem, meneer, bel Dell maar op. Het telefonisch menu weer door, weer druk en dus maar eens een ander nummer gebeld. Meneer: u heeft nog nooit gebeld en u verzint maar wat. Dat registratienummer bestaat helemaal niet. Enfin, zo gaat het maar door. Uiteindelijk toch iemand aan de telefoon gekregen. “Softwareprobleem, meneer. Schuld van Microsoft. Wij maken alleen maar hardware, dus voor de software zijn we niet aansprakelijk, maar herinstalleer Windows maar eens”. Of Dell daarin gelijk heeft? In ieder geval niet volgens de Consumentenbond….. En van zo’n herinstallatie word je ook niet vrolijk, alle instellingen gaan daarbij verloren.
Ik denk dat ik voor een PDA toch maar naar de tussenhandel ga, kun je tenminste ergens terecht……..
Easy as Dell, maar wil je dit wel?
Dell “schakelt de tussenhandel uit” en insinueert daarmee het financieel voordeel hiervan aan de klant te gunnen. Dat ze er ook andere leuke dingen van kunnen doen blijkt wel uit het feit dat er tegenwoordig geen blad of krant meer schijnt te zijn waarin ze niet adverteren. Daarnaast adverteren ze op diverse plaatsen op het net, al dan niet met een aanbieding voor extra korting, kortom, als je op zoek bent naar een computer kun je bijna niet om Dell heen.
Hoe werkt dit in de praktijk? er zijn twee mogelijkheden
1) Op het net ga je naar www.dell.nl en je stelt een computer samen. Even afrekenen ( overmaken op een rekening van Dell), en binnen een paar dagen worden er een paar dozen bij je afgeleverd. Met andere woorden, je betaalt vooraf voor iets waar je van moet hopen dat het wordt afgeleverd en dat het goed is. Een tip: Een veiliger manier is het gebruik van een credit card. Mocht er dan iets aan de hand zijn dan kun je altijd contact opnemen met de kaart uitgevende maatschappij, die, in de meeste gevallen, de klant te vriend wil houden en best bereid is een betaling tegen te houden. Nog een tip: bestel zo vroeg mogelijk in de maand dan is er tijd genoeg om een eventueel probleem op te lossen. Als de poen bij Dell binnen is, is de bereikbaarheid meteen een stuk minder. Makkelijk, snel? Met geld innen, wel.
2) De tweede mogelijkheid is om bij Dell op te geven wat je met de computer van plan bent. Je neemt contact op en men adviseert. Je krijgt zelfs een offerte met de dreigende mededeling dat deze speciaal voor jou geschreven offerte slechts kort geldig is, alsof Dell werkelijk tot het uiterste gegaan is om jou als klant binnen te halen. Mijn advies: niet op ingaan, Dell heeft namelijk een paar aardigheidjes ingebouwd die er wel voor zorgen dat ze niets tekort komen. Kijk het onlangs uitgekomen jaarrapport er maar eens op na. En die aardigheidjes? Bijvoorbeeld de transportkosten (ca. Eur. 75,-), wat extra geheugen of een dvd speler? Een wat grotere harddisk? Dell weet van prijzen. Zet de advertenties met “speciale aanbiedingen”maar eens een aantal weken naast elkaar voor dezelfde configuratie. Het verschil blijkt minimaal.
Andere vragen moet je Dell niet stellen: de enige afdeling die goed bereikbaar is, is de verkoopafdeling, die overigens ook prima in staat blijkt contact met de potentiele klant op te nemen. Als je echter een vraag probeert te stellen over de verrekening van de korting die je via een link gevonden hebt, dan is de collega die erover gaat net even lunchen. Of koffiedrinken. Of bezig op een andere lijn. In bespreking is er ook nog een.
Maar goed, je bestelt zo’n ding en die dozen komen binnen. Je bindt de losse componenten aan elkaar en je start het ding op. Als het goed is werkt het in één keer. En dan heb je geluk gehad.
Het kan ook anders, het volgende geval is illustratief:
De nieuwe Dell computer staat. Wat te doen met de oude computer? Een netwerkje maken is misschien een oplossing, voor een tweedehands computer krijg je namelijk vrijwel niets terug en wellicht kan een huisgenoot nog iets nuttigs met het ding. In dit geval werden de laptop van zaak, de nieuwe Dell en de oude machine middels een Tornado 841 aan elkaar geknoopt zodat alle computers ook ADSL én een printer konden delen. Even de boel instellen (wat dankzij de prima service van Tornado redelijk snel ging). En draaien maar. En toen begon de ellende. Internetten bleek er “vreemd”uit te zien, maar, gelukkig: Dell biedt een 3 years next businessday garantie. Het kost wat, maar wellicht is het voor een computerleek een uitkomst (denk je nog). Eerst maar eens bellen. Na een uiterst vermoeiend keuzemenu krijg je: niemand, het is die dag toevallig erg druk op de serviceafdeling dus het kan even duren. Na vijftien minuten opgehangen en een e-mail gestuurd. Geen antwoord. Volgende dag nog maar eens gebeld. En nog eens. En nog eens. Geluk: iemand aan de telefoon, probeer dit en dit en als het niet werkt bel je maar terug. Het werkte niet, dus teruggebeld. Enfin, de ellende herhaalde zich, dus de boel er maar afgehaald en achter de oude machine gekropen en een chagrijnig E-mailtje naar Amerika gestuurd, want je kan van die Amerikanen zeggen wat je wilt: je krijgt wel altijd antwoord. En….. opeens uit Nederland ook, wat een toeval.
De servicelijn nog maar eens gebeld waarmee alle instellingen nog eens werden doorgelopen. Een softwareprobleem maar een vriendelijk advies van Dell: bel de Nationale Computer Hulpdesk maar eens op ( a EUR. 0,85 per minuut). Vriendelijke mensen daar, maar (28 minuten later): een hardwareprobleem, meneer, bel Dell maar op. Het telefonisch menu weer door, weer druk en dus maar eens een ander nummer gebeld. Meneer: u heeft nog nooit gebeld en u verzint maar wat. Dat registratienummer bestaat helemaal niet. Enfin, zo gaat het maar door. Uiteindelijk toch iemand aan de telefoon gekregen. “Softwareprobleem, meneer. Schuld van Microsoft. Wij maken alleen maar hardware, dus voor de software zijn we niet aansprakelijk, maar herinstalleer Windows maar eens”. Of Dell daarin gelijk heeft? In ieder geval niet volgens de Consumentenbond….. En van zo’n herinstallatie word je ook niet vrolijk, alle instellingen gaan daarbij verloren.
Ik denk dat ik voor een PDA toch maar naar de tussenhandel ga, kun je tenminste ergens terecht……..
Easy as Dell, maar wil je dit wel?