Gelink Adviesgroep neemt het op voor leaseverliezers
Geplaatst: 30 jun 2004 11:59
Het artikel in de Telegraaf:
Gelink Adviesgroep neemt het op voor leaseverliezers
ENSCHEDE, woensdag
De Gelink Adviesgroep heeft besloten actief financiele ondersteuning te bieden aan aandelenleasebeleggers die door de waardedaling van hun effectenportefeuille in problemen zijn gekomen. Vaak gaat het om enkele honderden euro’s per gezin per maand. Volgens directeur Henk Oudman is de adviesgroep daarmee een van de weinige tussenpersonen die zijn
verantwoordelijkheid neemt in het leasedrama.
De meesten van mijn collega- tussenpersonen zitten achterovergeleund toe te kijken naar de processen die tegen Dexia worden gevoerd, terwijl ook zij
zelf leuk verdiend hebben aan de bemiddeling, stelt Oudman vast. Slechts bij enkele klanten zou Gelink na tussenkomst van een advocaat gedwongen zijn tot een handreiking. Daarbij gaat het om hooguit tien dossiers, stelt Oudman.
Het leasedrama ontstond begin deze eeuw, toen beurzen instortten en honderdduizenden leaseklanten constateerden dat zij de lening die zij hadden afgesloten om aandelen van te kopen niet konden aflossen met de waarde van hun aandelen. Velen bleven hierdoor zitten met een enorme restschuld. Een bemiddelingspoging van een onafhankelijke commissie (commissie-Oosting)
tussen gedupeerden en de belangrijkste aanbieder Dexia mislukte eerder deze maand. Vandaag vindt daarover in de Kamer overleg plaats met minister Zalm (Financiën).
Gelink zegt in het afgelopen jaar ruim een miljoen euro te hebben besteed aan het bieden van oplossingen voor de leaseproblematiek. „Aan directe ondersteuning betaalden wij in dat jaar 240.000 euro aan onze klanten.
Daarnaast zijn vijf van onze medewerkers vrijgemaakt om betreffende dossiers
te behandelen. De hulp aan klanten varieert volgens Oudman van
kwijtschelding van schulden tot betaling van een maandelijkse bijdrage aan de klant.
De directeur van Gelink noemt het storend dat andere tussenpersonen niets van zich laten horen in de leaseaffaire terwijl zij toch in een aantal gevallen medeverantwoordelijk zijn. Oudman geeft toe dat ook in zijn organisatie fouten zijn gemaakt bij de verkoop. In een grote organisatie als de onze zal ook wel eens een slecht advies aan klanten zijn gegeven.
Daar draai ik niet omheen. Aan de andere kant kan niet iedereen met droge ogen beweren dat hij totaal onwetend was.
De Gelink Adviesgroep is met 1500 leaseklanten één van de grotere aanbieders van aandelenleaseproducten. Inmiddels zijn vrijwel al deze klanten benaderd om te informeren naar de consequenties van de waardedaling
van hun aandelenportefeuille. De keten bracht de afgelopen jaren vooral producten van Levob en Delta Lloyd aan de man. Volgens Oudman dragen de producenten niet bij aan de ondersteuning die Gelink aan cliënten biedt.
Daar is wel over gesproken, maar men wilde er niet aan, uit angst voor precedentwerking.
Volgens Gelink nemen meeste tussenpersonen ten onrechte een afwachtende houding aan in het leasedrama.
Levob (met ingang van vandaag onderdeel van Achmea) bevestigt deze lezing ten dele: Gelink heeft bij ons aangedrongen op een generieke oplossing voor al hun klanten, maar daar kunnen wij niet mee instemmen. Onze voorlichting is duidelijk geweest en we hebben bij iedere klant getoetst of het product paste bij diens inkomenspositie. Bovendien werken we in nijpende kwesties
wel degelijk nauw samen met de adviesgroep. Zo hebben we in individuele gevallen schulden kwijtgescholden of de rente naar beneden bijgesteld,
aldus directeur Peter van den Bos. Wél beaamt de Levob-directeur dat Gelink vergeleken met andere tussenpersonen een positieve uitzondering vormt in de actieve rol bij de hulpverlening.
De twee belangrijkste belangenorganisaties van verzekeringsadviseurs, NVA en NBvA, voelen zich echter niet aangesproken door de kritiek van Gelink. Het
speelt niet binnen onze ledenkring. Slechts een klein deel van bij de NBvA aangesloten adviesbureaus heeft in aandelenlease bemiddeld. Wij gaan ervan uit dat zij daarbij zorgvuldig hebben gehandeld, aldus zegsman Paul Oostdam.
De consumentvriendelijke opstelling van Gelink Adviesgroep is opmerkelijk. Het bedrijf lag de afgelopen jaren regelmatig onder vuur van zowel de Consumentenbond als de Autoriteit Financiële Markten (AFM), onder meer vanwege de agressieve manier van verkopen en het advertentiebeleid van het bedrijf, dat zich met name richt op de verkoop van hypotheken. Aangezet door
de kritiek besloot de bedrijfsleiding afgelopen jaar onder meer tot het afschaffen van de prestatiebeloning voor medewerkers.
Gelink Adviesgroep neemt het op voor leaseverliezers
ENSCHEDE, woensdag
De Gelink Adviesgroep heeft besloten actief financiele ondersteuning te bieden aan aandelenleasebeleggers die door de waardedaling van hun effectenportefeuille in problemen zijn gekomen. Vaak gaat het om enkele honderden euro’s per gezin per maand. Volgens directeur Henk Oudman is de adviesgroep daarmee een van de weinige tussenpersonen die zijn
verantwoordelijkheid neemt in het leasedrama.
De meesten van mijn collega- tussenpersonen zitten achterovergeleund toe te kijken naar de processen die tegen Dexia worden gevoerd, terwijl ook zij
zelf leuk verdiend hebben aan de bemiddeling, stelt Oudman vast. Slechts bij enkele klanten zou Gelink na tussenkomst van een advocaat gedwongen zijn tot een handreiking. Daarbij gaat het om hooguit tien dossiers, stelt Oudman.
Het leasedrama ontstond begin deze eeuw, toen beurzen instortten en honderdduizenden leaseklanten constateerden dat zij de lening die zij hadden afgesloten om aandelen van te kopen niet konden aflossen met de waarde van hun aandelen. Velen bleven hierdoor zitten met een enorme restschuld. Een bemiddelingspoging van een onafhankelijke commissie (commissie-Oosting)
tussen gedupeerden en de belangrijkste aanbieder Dexia mislukte eerder deze maand. Vandaag vindt daarover in de Kamer overleg plaats met minister Zalm (Financiën).
Gelink zegt in het afgelopen jaar ruim een miljoen euro te hebben besteed aan het bieden van oplossingen voor de leaseproblematiek. „Aan directe ondersteuning betaalden wij in dat jaar 240.000 euro aan onze klanten.
Daarnaast zijn vijf van onze medewerkers vrijgemaakt om betreffende dossiers
te behandelen. De hulp aan klanten varieert volgens Oudman van
kwijtschelding van schulden tot betaling van een maandelijkse bijdrage aan de klant.
De directeur van Gelink noemt het storend dat andere tussenpersonen niets van zich laten horen in de leaseaffaire terwijl zij toch in een aantal gevallen medeverantwoordelijk zijn. Oudman geeft toe dat ook in zijn organisatie fouten zijn gemaakt bij de verkoop. In een grote organisatie als de onze zal ook wel eens een slecht advies aan klanten zijn gegeven.
Daar draai ik niet omheen. Aan de andere kant kan niet iedereen met droge ogen beweren dat hij totaal onwetend was.
De Gelink Adviesgroep is met 1500 leaseklanten één van de grotere aanbieders van aandelenleaseproducten. Inmiddels zijn vrijwel al deze klanten benaderd om te informeren naar de consequenties van de waardedaling
van hun aandelenportefeuille. De keten bracht de afgelopen jaren vooral producten van Levob en Delta Lloyd aan de man. Volgens Oudman dragen de producenten niet bij aan de ondersteuning die Gelink aan cliënten biedt.
Daar is wel over gesproken, maar men wilde er niet aan, uit angst voor precedentwerking.
Volgens Gelink nemen meeste tussenpersonen ten onrechte een afwachtende houding aan in het leasedrama.
Levob (met ingang van vandaag onderdeel van Achmea) bevestigt deze lezing ten dele: Gelink heeft bij ons aangedrongen op een generieke oplossing voor al hun klanten, maar daar kunnen wij niet mee instemmen. Onze voorlichting is duidelijk geweest en we hebben bij iedere klant getoetst of het product paste bij diens inkomenspositie. Bovendien werken we in nijpende kwesties
wel degelijk nauw samen met de adviesgroep. Zo hebben we in individuele gevallen schulden kwijtgescholden of de rente naar beneden bijgesteld,
aldus directeur Peter van den Bos. Wél beaamt de Levob-directeur dat Gelink vergeleken met andere tussenpersonen een positieve uitzondering vormt in de actieve rol bij de hulpverlening.
De twee belangrijkste belangenorganisaties van verzekeringsadviseurs, NVA en NBvA, voelen zich echter niet aangesproken door de kritiek van Gelink. Het
speelt niet binnen onze ledenkring. Slechts een klein deel van bij de NBvA aangesloten adviesbureaus heeft in aandelenlease bemiddeld. Wij gaan ervan uit dat zij daarbij zorgvuldig hebben gehandeld, aldus zegsman Paul Oostdam.
De consumentvriendelijke opstelling van Gelink Adviesgroep is opmerkelijk. Het bedrijf lag de afgelopen jaren regelmatig onder vuur van zowel de Consumentenbond als de Autoriteit Financiële Markten (AFM), onder meer vanwege de agressieve manier van verkopen en het advertentiebeleid van het bedrijf, dat zich met name richt op de verkoop van hypotheken. Aangezet door
de kritiek besloot de bedrijfsleiding afgelopen jaar onder meer tot het afschaffen van de prestatiebeloning voor medewerkers.