Waterschade bij de buren; hoe verder?
Geplaatst: 03 mei 2018 21:44
Beste mensen,
Ik zit met een behoorlijk nare situatie. Ik zal even een opsomming geven van de zaken. Wij zijn huurders en mijn onderburen huren ook. Beide huren we bij een particulier verhuurder. Per 15 april 2018 zijn we vertrokken uit de woning, maar daarvoor was er waterschade ontdekt bij mijn onderburen. Overigens zijn er direct nieuwe huurders in het apartement gekomen nadat wij per 15 april zijn vertrokken. Zij hebben natuurlijk gewoon gedouched en gewassen etc.
27 Maart: de onderbuurvrouw komt aankloppen dat er een watervlek in haar plafond zit. In onze bovengrenzende badkamer was niks te zien aan gesprongen leidingen etc. Mijn vriend en ik bellen onze huisbaas en gebruiken sindsdien niet meer de badkamer (onze badkamer zit precies boven het kamertje waar mijn onderbuurvrouw de lek in het plafond heeft), wasmachine en zelfs de wastafel in de aangrenzende slaapkamer niet.
2 April: sinds 27/03 hebben we niks meer gebruikt in de aangegeven delen qua water. De huisbaas komt langs in het appartment op Tweede Paasdag met zijn eigen persoonlijke loodgieter die hij goed kent, breken de badkamer open en constateren dat er geen lek is. De fout zit volgens hen niet bij ons.
Sindsdien gebruiken we gewoon weer water om te douche, wassen etc. De onderbuurvrouw had nog steeds last van een erger wordend plafond etc, maar mijn huisbaas en loodgieter vertelden haar dat de fout in hun leidingen zat.
Vandaag op 5 mei werd ik gebeld door de onderbuurvrouw. Zij vertelde me dat haar plafond was opengemaakt en er een expert naar was komen kijken. De expert zijn oordeel was dat de lek toch door onze badkamer was veroorzaakt (en schijnbaar is er het een en al vervangen op 2 april door mijn huisbaas en loodgieter). Nu wil de onderbuurvrouw’s huisbaas de schade en alle bijkomende kosten op ons verhalen. De waterschade bij mijn onderbuurvrouw zal nu ook aanzienlijk erger zijn geworden omdat het minstens 5 weken (!!!) heeft geduurd todat de lekkage juist was geconstateerd.
Waar staan wij als huurders? We hebben geen inboedel-, opstal- of aansprakelijkheidsverzekering helaas... (Dom. Ik weet het. We hebben voor het nieuwe appartement er direct een afgesloten). Mijn onderburen zijn wel slim geweest en hebben zich wel verzekerd. In onze ogen is dit een verzekeringskwestie voor de verhuurders. Het is ook ronduit bizar dat dit hele geval zo lang heeft moeten duren totdat er experts ter plekke kwamen.
Ik hoop dat iemand ons wat advies kan geven.
Dank!
- Twee onrustige studenten
Ik zit met een behoorlijk nare situatie. Ik zal even een opsomming geven van de zaken. Wij zijn huurders en mijn onderburen huren ook. Beide huren we bij een particulier verhuurder. Per 15 april 2018 zijn we vertrokken uit de woning, maar daarvoor was er waterschade ontdekt bij mijn onderburen. Overigens zijn er direct nieuwe huurders in het apartement gekomen nadat wij per 15 april zijn vertrokken. Zij hebben natuurlijk gewoon gedouched en gewassen etc.
27 Maart: de onderbuurvrouw komt aankloppen dat er een watervlek in haar plafond zit. In onze bovengrenzende badkamer was niks te zien aan gesprongen leidingen etc. Mijn vriend en ik bellen onze huisbaas en gebruiken sindsdien niet meer de badkamer (onze badkamer zit precies boven het kamertje waar mijn onderbuurvrouw de lek in het plafond heeft), wasmachine en zelfs de wastafel in de aangrenzende slaapkamer niet.
2 April: sinds 27/03 hebben we niks meer gebruikt in de aangegeven delen qua water. De huisbaas komt langs in het appartment op Tweede Paasdag met zijn eigen persoonlijke loodgieter die hij goed kent, breken de badkamer open en constateren dat er geen lek is. De fout zit volgens hen niet bij ons.
Sindsdien gebruiken we gewoon weer water om te douche, wassen etc. De onderbuurvrouw had nog steeds last van een erger wordend plafond etc, maar mijn huisbaas en loodgieter vertelden haar dat de fout in hun leidingen zat.
Vandaag op 5 mei werd ik gebeld door de onderbuurvrouw. Zij vertelde me dat haar plafond was opengemaakt en er een expert naar was komen kijken. De expert zijn oordeel was dat de lek toch door onze badkamer was veroorzaakt (en schijnbaar is er het een en al vervangen op 2 april door mijn huisbaas en loodgieter). Nu wil de onderbuurvrouw’s huisbaas de schade en alle bijkomende kosten op ons verhalen. De waterschade bij mijn onderbuurvrouw zal nu ook aanzienlijk erger zijn geworden omdat het minstens 5 weken (!!!) heeft geduurd todat de lekkage juist was geconstateerd.
Waar staan wij als huurders? We hebben geen inboedel-, opstal- of aansprakelijkheidsverzekering helaas... (Dom. Ik weet het. We hebben voor het nieuwe appartement er direct een afgesloten). Mijn onderburen zijn wel slim geweest en hebben zich wel verzekerd. In onze ogen is dit een verzekeringskwestie voor de verhuurders. Het is ook ronduit bizar dat dit hele geval zo lang heeft moeten duren totdat er experts ter plekke kwamen.
Ik hoop dat iemand ons wat advies kan geven.
Dank!
- Twee onrustige studenten