LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting bij Coolblue!

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
midiman
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:44

Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door midiman »

Enige tijd geleden heb ik bij Coolblue vrij dure 2eKansjes producten (Samsung SSD geheugenkaartjes) aangeschaft.

Van 1x van die geheugenkaartjes bleek na verloop van tijd defect, de opslag-capaciteit was heel erg teruggelopen (nog maar 25% van de fabrieks-af waarden).

Dus het product ter reparatie aangemeld bij Coolblue.
Compleet, in verkoopverpakking, kabeltje, handleiding, alles zat er bij.
Dat is mijn "dingetje", ik ben altijd heel zorgvuldig in dat soort zaken, bewaar alles.

Na (circa) 1,5 week, kreeg ik bericht via de email;
Het product was weer onderweg terug naar mij en de status op de reparatie-bon was "Gerepareerd: Defecte onderdelen zijn vervangen."

Echter, toen ik het product een paar dagen later ontving, was het alleen het product zelf, geen kabeltje, geen handleiding noch verkoop-verpakking.
Zonder dat kabeltje is het product zelfs incompleet.
Ik kreeg alleen kaal het apparaat, de rest was "weg".
Formeel heeft Coolblue bevestigd dat ik het inderdaad compleet en in verkoop-verpakking had opgestuurd naar hen.

Maar tot overmaat van ramp bleek het probleem ook niet opgelost.
Ik was op dat moment niet blij, een beetje boos en erg verdrietig;
Ik betuig volledigheid en juistheid, en blijkbaar geldt dat niet voor de "reparateur" van Coolblue?

Na herhaaldelijk(!) via email aan Coolblue om een reactie gevraagd hebben, kreeg ik gisteren opeens de reactie;
Het apparaat was niet bij CoolBlue aangeschaft, dat de reparateur het inderdaad niet gerepareerd heeft en na controle niet om een originele Samsung SSD gaat!

Terwijl de verkooppakking, die ik dus (nog) niet teruggekregen heb, weldegelijk hetzelfde serienummer had (ik controleer dat altijd bij ontvangst), en dus ook de barcode met de SC-nummer.
Coolblue plakt namelijk altijd de barcodes van de 2eKans producten af met een sticker met een SC-nummer, omdat het om een 2eKansje gaat.
Waarschijnlijk, gok ik, dat het niet als een nieuw product verkocht kan worden en per ongeluk door hun order-pickers ingepakt wordt als zijnde nieuw bij het inpakken van een bestelling van een klant.

Het is overigens niet de 1e keer dat ik Coolblue op, laat ik het netjes zeggen, niet bepaald netjes afhandelen betrap.
En met name altijd eerst de klant de schuld geeft.
Ik heb zo onderhand een stapel van incidenten gehad, waarvoor ultimo Coolblue er wel een excuus uit hun lippen geperst heeft gedaan.

Zo werd een product behoorlijk incompleet naar mij gestuurd en toen ik daar navraag naar deed, kreeg ik de beschuldigde vinger en verhulde verwijten vielen mij ten deel, terwijl achteraf (door volharding van mijn kant) bleek dat er "per ongeluk" inderdaad een groot deel van het product achter gebleven was in het magazijn.

Mijn account is zelfs tijdelijk afgesloten geweest "omdat ik te veel zou retourneren".
Wat achteraf ook niet het geval bleek en wederom excuses et cetera.

Kortom, achter die grote naam blijkt m.i. ook een groot probleem;
Hele slechte ingangs- en uitgangs-controle.
Als je als klant wilt frauderen, (b)lijkt dat bij Coolblue heel erg gemakkelijk, ik heb daar diverse ervaringen en voorbeelden van.
En ik ben een hele goede klant bij Coolblue, ik heb zelfs een koosnaam waar ik bij vele van hen bekend ben.

Misschien wordt het tijd dat Radar daar ook eens aandacht aan geeft, ik heb heel veel munitie die klink klaar aantoont dat er veel mis is en gaat bij Coolblue.
En dat je als klant, zelfs goede klant, soms echt met de vuist op tafel moet slaan en moet dreigen om zaken onderzocht en opgelost te kunnen krijgen.

Deze keer zal ik waarschijnlijk weer gaan dreigen, "schelden" en hopen op de redelijkheid van Coolblue.

Maar misschien zijn er wel meer mensen met vergelijkbare ervaringen, meld het hier en wellicht dat Radar een item over gaat maken?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb alleen maar goede ervaring met coolblue
Laatst gewijzigd door kokka op 10 mei 2018 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

midiman
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:44

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door midiman »

Over het algemeen heb ik ook wel goede ervaringen, maar als het fout gaat bij Coolblue, gaat het te vaak echt gigantisch fout.
Gezien de (grote) hoeveelheid van mijn bestellingen is het inderdaad relatief, maar de moeite die ik nog altijd moet doen, zelfs als hele goed klant, verbaast mij bij elk incident. Achteraf heb ik altijd gelijk gekregen, en ik doe al heel wat jaren zaken met hen, maar bij hun 2eKansjes lijkt het wel alsof er totaal geen ingangs- noch uitgangscontrole plaats vindt.
Zo heb ik defecte lampen gehad, en ultimo werd het wel opgelost maar moest er vaak wel heel veel moeite voor doen.
Krijg aanstonds nog een reparatie retour (solar lamp die niet meer goed werkte), afwachten hoe die terug komt, compleet en gerepareerd.

En zo heb ik ook een lamp met bewegingsmelder die heel erg ongevoelig is voor beweging, een uitbreiding voor een game-console die niet meer blijkt op te laden (heb gelukkig nog retour-recht dus die gaat teruggestuurd worden).

Nu weet ik dat er feitelijk qua ingangs- en uitgangscontrole weinig tot niets gebeurd, want ik heb ook heel vaak de factuur van de vorige klant gevonden bij het ontvangen product! Als ik dat meld, werd ik vriendelijk gevraagd deze te vernietigen.

En zo heb ik een telefoon-product ontvangen waarop alle gegevens en instellingen van een kapperszaak nog instonden.

Laatst een harddisk waarop iemands persoonlijke gegevens, w.o. van de belastingsdienst en zo voort, allemaal nog op stonden.

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik heb ook alleen maar goede ervaring met coolblue.

En ik weet dat bij een reparatie je alleen het defecte apparaat moet terugsturen, zonder accessoires.

Weet je wel war “oplichting” betekent ?
Of “chantage” ?
Laatst gewijzigd door crazyme op 10 mei 2018 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door kokka »

Ik moet zeggen dat ik ook nooit 2e kansjes koop. Het prijsverschil met nieuwe producten is voor mij niet groot genoeg om dat te doen. Ik betaal liever een paar tientjes meer als dat ik dit soort risico's loop.

Je schrijft in je openings post dat je deze keer waarschijnlijk weer gaat dreigen en "schelden" ik begrijp dan eigenlijk niet zo goed hoe je jezelf een goede klant kan noemen. grote afnemer misschien, maar geen goede klant.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door Holy53 »

midiman schreef:Over het algemeen heb ik ook wel goede ervaringen, maar als het fout gaat bij Coolblue, gaat het te vaak echt gigantisch fout.
Gezien de (grote) hoeveelheid van mijn bestellingen is het inderdaad relatief, maar de moeite die ik nog altijd moet doen, zelfs als hele goed klant, verbaast mij bij elk incident. Achteraf heb ik altijd gelijk gekregen, en ik doe al heel wat jaren zaken met hen, maar bij hun 2eKansjes lijkt het wel alsof er totaal geen ingangs- noch uitgangscontrole plaats vindt.
Zo heb ik defecte lampen gehad, en ultimo werd het wel opgelost maar moest er vaak wel heel veel moeite voor doen.
Krijg aanstonds nog een reparatie retour (solar lamp die niet meer goed werkte), afwachten hoe die terug komt, compleet en gerepareerd.

En zo heb ik ook een lamp met bewegingsmelder die heel erg ongevoelig is voor beweging, een uitbreiding voor een game-console die niet meer blijkt op te laden (heb gelukkig nog retour-recht dus die gaat teruggestuurd worden).

Nu weet ik dat er feitelijk qua ingangs- en uitgangscontrole weinig tot niets gebeurd, want ik heb ook heel vaak de factuur van de vorige klant gevonden bij het ontvangen product! Als ik dat meld, werd ik vriendelijk gevraagd deze te vernietigen.

En zo heb ik een telefoon-product ontvangen waarop alle gegevens en instellingen van een kapperszaak nog instonden.

Laatst een harddisk waarop iemands persoonlijke gegevens, w.o. van de belastingsdienst en zo voort, allemaal nog op stonden.

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.
En toch blijf je er kopen?

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb de afgelopen jaren heeft wat spullen bij Coolblue gekocht en nog nooit enig probleem ondervonden.

Maar als het bij u dan zo vaak mis loopt, begrijp ik niet dat u daar nog blijft bestellen. Dus ik neem uw verhaal met een grote zak zout.

rvjapio
Berichten: 1003
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nog nooit problemen gehad met Coolblue (printer, fototoestel, accessoires). Eerder met extra service, printer vervangen na garantietermijn en meer. Ik vrees dat u gewoon pech heeft gehad. Uw uitroep van oplichting lijkt me dan ook overdreven. En ik koop inderdaad nooit 2e kansjes, uitsluitend nieuw.

Erthanax
Berichten: 9722
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door Erthanax »

De vorige reacties zou ik letterlijk kunnen overnemen. Dat doe ik niet, want nu is ook duidelijk wat mijn ervaring met Coolblue is en wat ik vind van het verhaal van TS.
(Een "koosnaam" hebben bij "vele van hen", bij een grote webshop? Zeer verontrustend.)

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door madfred »

Ik bestel met enige regelmaat spullen bij Coolblue maar nog nooit problemen gehad met hun probleem oplossingen. Laatst had ik twee IP camera's gekocht die beide niet helemaal juist functioneerde (opnemen op SD kaart ging niet goed). Ik heb contact gehad met de helpdesk, probleem niet opgelost. Vervolgens contact gehad met de helpdesk van de fabrikant en daar kwam wel een oplossong uit. Deze heb ik terugekoppeld naar de Coolblue helpdesk.
Als dank voor mijn terugkoppeking kreeg ik een waardebon aangeboden. Daar ging het mij niet om maar wel een leuk gebaar.

stofzuigertje

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je er iets opzet en half wis kun je dit soort kaarten krijgen.
Bij testen en leeg maken is het weer goed.

Kabeltje kan ook nog stuk zijn of zoek raken maar als je weet hoeveel werk ze kregen.... dus bij verkeerde of weggegooid kan ook nog.
Ik heb laptopje met defecte USB poort gekocht, gaan ze echt geen nieuw moederbord voor monteren, reparatie is te klein en duur...
Blijven er nog 2 over dus voldoende... en met plakkertje dicht gemaakt.

Ik zie hier gewoon iemand die alles opstuurde en niet alleen kapotte product.
En een gebruikersfout van niet goed wissen en achter gebleven zooi die de opslag blokkeerde....
Digibeetje vuil!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door tttlocke »

Holy53 schreef:...

En toch blijf je er kopen?
Het zal allemaal wel meevallen. Eén mindere ervaring, en de rest wordt overdreven (of erbij verzonnen) om het verhaal wat kracht bij te zetten.
Het Tros Radar forum a.k.a. 'De Schandpaal'.

Mijn ervaringen met Coolblue zijn overigens alleen maar positief.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door grun »

midiman schreef:En ik ben een hele goede klant bij Coolblue, ik heb zelfs een koosnaam waar ik bij vele van hen bekend ben.
Een koosnaam is een liefdevolle, verzonnen naam. In ieder geval positief bedoeld. Voor iemand als u, die coolblue bedreigt, uitscheldt en ze oplichters noemt, hebben ze vast ook een naam maar ik betwijfel of dat een koosnaam is.

Mijn eigen ervaringen met coolblue zijn overigens uitstekend.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door newmikey »

midiman schreef:Enige tijd geleden heb ik bij Coolblue vrij dure 2eKansjes producten (Samsung SSD geheugenkaartjes) aangeschaft.
Compleet, in verkoopverpakking, kabeltje, handleiding, alles zat er bij.
Een "geheugenkaartje" met een kabeltje? Rest van het bericht lijkt mij eerder bewijs van oplichting aan uw kant dan die van CB. Geloof er géén barst van en de poging tot chantage faalt al helemaal. Nooit een probleem gehad met CB, in tegendeel zelfs na bijna een jaar een mobiele telefoon gratis omgeruild tegen een nieuwer model onder garantie.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door grun »

newmikey schreef:
midiman schreef:Enige tijd geleden heb ik bij Coolblue vrij dure 2eKansjes producten (Samsung SSD geheugenkaartjes) aangeschaft. Compleet, in verkoopverpakking, kabeltje, handleiding, alles zat er bij.
Een "geheugenkaartje" met een kabeltje?
Wellicht bedoelt TS een ssd harddisk. Dat zou ik idd ook geen geheugenkaartje noemen. Misschien dat die ssd tot de rand toe volgeschreven werd en/of het TRIM commando niet goed doorkomt, waardoor beschreven cellen niet gewist worden.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb zelf voor de winter ook een tweede kans product gekocht bij Coolblue. Het product zou in nieuwstaat zijn, maar bleek brandgevaarlijk. Aanvankelijk wilde Coolblue alleen het geld teruggeven. Ik ben er behoorlijk wat tijd mee kwijt geweest, maar ze hebben uit eindelijk een nieuw exemplaar geleverd. Dat hanteren ze namelijk als garantie.

Verder lees ik veel emotie in uw verhaal. Coolblue is niet een partij waarbij ik denk aan de term oplichting.

midiman
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:44

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door midiman »

Dank voor degene die welgemeende reacties gegeven hebben, die hebben het goed gelezen en begrepen.
Voor degene die overwegend negatief reageren, die zijn geen enkele reactie waardig, en verwens ik.

Ik ga ook niet op alles reageren, want dan is het al snel een wellus-nietus discussie.

Het onderwerp was m.i. wel duidelijk, ik gaf aan "bij Coolblue" en dus niet "door Cooblue", nogal een verschil.
Met dien verstande dat er dus kopers (klanten van CB) zijn die misbruik maken van het retourrecht om malversaties te plegen.

In ieder geval heeft CB hun excuses aangeboden , toegegeven dat ze fouten gemaakt hebben in deze, en, zonder in verdere details te treden, zal het worden opgelost tot mijn tevredenheid.

Wat ik probeerde aan te geven, inderdaad niet geheel zonder emoties, is dat je altijd goed moet oppassen bij CB's 2eKansjes;
Het product kán incompleet zijn (vaak een kabeltje die de vorige koper vergeten is), soms zelfs een defect hebben.
Controleer het dus altijd goed, en hou rekening met malversaties door de vorige koper.
(In mijn ervaringen zijn de ingangs- en uitgangscontrole bij CB echt minimaal)

Of, zoals in dit geval, de vorige koper die misbruik maakte van het retourrecht en gefraudeerd heeft met het product.
Zoals het serienummer en model van de interne SSD komt niet overeen met hetgeen op de verkoopverpakking en markeringen op het product zelf.
Daar is klinkklaar mee gerommeld.
En voor de meelezers, daarvoor gebruik ik Crystal Disk Info.

Wat mij betreft een signaal dat die verworven retourrecht ook zijn zwarte kanten kent, ten nadelen van organisaties zoals CB.

En dat je soms heel hard moet "drukken" bij CB om je gelijk te vragen en te krijgen.
Maar wie weet wat CB dagelijks meemaakt, wat dat betreft.
Dat zal ook niet mis zijn, schat ik zo in.

Wat mij betreft is dit onderwerp verder gesloten, en zal ik ook niet meer verder reageren.

Erthanax
Berichten: 9722
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uw probleem wordt opgelost, mooi. Als u zich bij een volgend probleem wat minder door uw emoties laat meeslepen, zou dat ook mooi zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer u iemand van oplichting beticht, mag u dat wel eens hard maken. Tot zover is er alleen sprake van laster.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichting bij Coolblue!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Quote.
Voor degene die overwegend negatief reageren, die zijn geen enkele reactie waardig, en verwens ik. Quote.

Dit is ook een fraaie reactie van u.

Gesloten