LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van het Gas

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
oeds63

Van het Gas

Ongelezen bericht door oeds63 »

Al maanden wordt er gesproken dat we met zijn allen van het gas af moeten, en over moeten gaan op electrisch koken e.d.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit dat met historische panden?
Ik woon in een huis gebouwd in 1745 .

stofzuigertje

Re: Van het Gas

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

oeds63 schreef:Al maanden wordt er gesproken dat we met zijn allen van het gas af moeten, en over moeten gaan op electrisch koken e.d.
Eerst zoveel mogelijk isoleren.
Dan zie je of een warmte pomp mogelijk is en vermoedelijk niet.
Je hebt dan zoveel stroom nodig dat ze eerst dikkere kabels in de straat moeten leggen.

Wacht rustig af want oudere woningen is ook isolatie niet altijd optimaal mogelijk.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

oeds63 schreef:Al maanden wordt er gesproken dat we met zijn allen van het gas af moeten, en over moeten gaan op electrisch koken e.d.
Wat vrij simpel te regelen is in de keuken is een inductieplaat. Die werkt op electriciteit en kookt vergelijkbaar als gas (wordt direct warm en koud als je hoger/lager zet). Dat kun je eigenlijk voor best weinig geld direct regelen.

Scheelt aardig wat kosten en is veel makkelijker schoon te houden dan een gasfornuis.

Voor verwarming is misschien niet direct een hele makkelijke oplossing te vinden. Aardwarmtepompen kunnen niet overal, maar misschien is een combiwarmtepomp wel een prima alternatief.

Overigens zou ik beginnen met eerst het huis te isoleren. Dat scheelt namelijk heel veel in stookkosten, ook voor je van het gas af gaat.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

In principe wordt alles wat gebouwd is voor 1977 afgebroken omdat deze opstallen nooit en te nimmer aan de gekte die er momenteel wordt gecreëerd, met Zijne Excellentie Wiebes** voorop, rond "Nederland van het gas" zullen kunnen voldoen.

Maar even zonder gekkigheid, ik zou me daar maar niet al te druk om maken, want die gekte zal wel enigszins tot redelijk proporties worden teruggedrongen, omdat niets nog zeker is en niemand ook maar een idee heeft hoe dit grootste project van deze eeuw zal moeten worden uitgevoerd en wie daarvoor de (totaal onbekende) rekening gepresenteerd krijgt.
Komt tijd, komt raad en als uw pand aan de beurt mocht zijn dan zullen u toch zeker de nodige handvatten worden aangereikt.

** u weet wel, die man die ook zo rigoureus bij de belastingdienst de boel in het honderd heeft laten lopen

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Julie4444 schreef:
Wat vrij simpel te regelen is in de keuken is een inductieplaat. Die werkt op electriciteit en kookt vergelijkbaar als gas (wordt direct warm en koud als je hoger/lager zet). Dat kun je eigenlijk voor best weinig geld direct regelen.

Scheelt aardig wat kosten en is veel makkelijker schoon te houden dan een gasfornuis.
Hoewel ik het vaak met je eens ben, ben ik dat nu niet.
Koken op gas is slechts een fractie van je totale gasverbruik. Dit gaat je misschien 20 M2 gas besparen per jaar.
De stroomrekening gaat echter wel flink omhoog door inductie. Koken op gas is op dit moment veruit het voordeligst.

Of je moet alles op kunnen wekken met zonnepanelen. Maar aangezien het een monumentaal pand is...
Het voordeel is wel inderdaad het gemakkelijk schoonhouden.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

stofzuigertje schreef:...
Je hebt dan zoveel stroom nodig dat ze eerst dikkere kabels in de straat moeten leggen...
:shock: Ik weet niet wat je verwacht, maar een lichte stijging in amperage gaat vooralsnog geen problemen opleveren. Jij hebt natuurlijk 200 Ampère nodig voor je pizzaoven, dat was ik vergeten.. :lol:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil niet veel zeggen, maar in 1745 was er ook geen gas... :wink:

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

thecure schreef:
Julie4444 schreef:

Hoewel ik het vaak met je eens ben, ben ik dat nu niet.
Koken op gas is slechts een fractie van je totale gasverbruik. Dit gaat je misschien 20 M2 gas besparen per jaar.
De stroomrekening gaat echter wel flink omhoog door inductie. Koken op gas is op dit moment veruit het voordeligst.

Of je moet alles op kunnen wekken met zonnepanelen. Maar aangezien het een monumentaal pand is...
Het voordeel is wel inderdaad het gemakkelijk schoonhouden.
Fair enough. Ik kook enorm veel, dus voor ons maakte het wel een verschil, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo veel kookt. Het scheelt wel echt enorm veel moeite m.b.t. schoonmaken hoor. :lol:

Kort daarna verhuist naar een huis zonder gas, waar door de goede isolatie de totale jaarlijkse energiekosten zonder zonnepanelen tot nu toe onder de €600 per jaar liggen. Het meerendeel van ons verbruik is nu door onze warmtepomp.

Er valt m.i. sws aardig wat te zeggen voor goede isolatie en een huis zonder gas qua energiekosten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor koken maakt het in de regel niet uit of je in een nieuwbouwhuis woont of in een eeuwenoude woning. De grootste uitdaging zal verwarming zijn.

Daar komen ook steeds meer alternatieven voor. Zo zijn er steeds meer hoge-temperatuur warmtepompen, die je in principe zou kunnen gebruiken als vervanging van een conventionele verwarming. In een oude woning zullen ze in vroeger tijden vaak ook een kolenhok of andere kelderruimte hebben gehad, zodat je vaak ook wel ruimte hebt voor een minder compacte warmtevoorziening. (Eventueel zou je dan zelfs een pellet-cv kunnen overwegen.)

Maar er worden ook op steeds meer plaatsen in dorpen en steden (weer) warmtenetten aangelegd. Enigszins vergelijkbaar met de ouderwetse stadsverwarming. Die projecten kunnen op grote of op kleine schaal zijn. Soms wordt er bij grotere projecten gebruik gemaakt van (rest-)warmte van industrie in de buurt, maar het gebeurt ook dat er op kleinere schaal met een groepje huizen één warmte installatie wordt gebruikt. Er kan dan een grotere en complexere installatie worden aangeschaft die veel meer warmte oplevert, maar daarbij per huishouden minder kost. Bijvoorbeeld een bodemwarmteinstallatie die wat verder de diepte in gaat.

Er zijn dus een hoop alternatieven te bedenken. Net als dat ze bij de opkomst van kolen en de opkomst van gas hebben moeten denken over hoe ze die oude woning nu weer zouden moeten verbouwen.

(Overigens denk ik dat op termijn het energieverbruik niet echt het probleem zal zijn, omdat op termijn de productie van emissieloze energie wel eens heel wat goedkoper zou kunnen worden dan de huidige energieproductie.)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
Je hebt dan zoveel stroom nodig dat ze eerst dikkere kabels in de straat moeten leggen...
:shock: Ik weet niet wat je verwacht, maar een lichte stijging in amperage gaat vooralsnog geen problemen opleveren. Jij hebt natuurlijk 200 Ampère nodig voor je pizzaoven, dat was ik vergeten.. :lol:
Hoop lachebekjes....maar denk je nu echt dat het electriciteitsnet berekend is op grootschalig electrisch rijden, en transitie gas->electra?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
Revoked schreef:
Hoop lachebekjes....maar denk je nu echt dat het electriciteitsnet berekend is op grootschalig electrisch rijden, en transitie gas->electra?
Geen idee. Wat ik wel weet is dat er bij lange na niet voldoende elektriciteit wordt opgewekt om aan de huidige vraag te voldoen, laat staan aan een nog veel grotere vraag agv elektrisch rijden en via stroom in de winter huizen te verwarmen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik een zware gebruiker als Warmtepomp neem is er totaal geen probleem met de kabels in de straat!

Wel als alle 129 woningen dit zelfde gaan doen, die straat uit 1983 is gemaakt voor 129 woningen en de kabels zijn daar op berekend.

Als alle 129 bewoners er 100 om 17.00 uur thuis komen en op inductie gaan koken....... dan word die stroom wel elders gemaakt met Gas uit Rusland of zo?

Bij weg vallen wind & zon moet je dus iets anders stoken!
Er is hier geen waterkracht of opslag voldoende voor dit probleem.

Erik Wiebes heeft bij belastingdienst maatregelen genomen, naast dure gouden handdrukken nu uitzendkrachten die meer kosten omdat naast het salaris ook het uitzendbureau hun aandeelhouders moet betalen!

Nederland goed Isoleren helpt meer, dan kun je vooral voor 1990 gebouwde na isoleren en de oudere ook gelijk doen.
Dan is meer dan 50% besparen mogelijk.
En wat dacht je van Gasprijs tot boven €1,- brengen en die winst aan subsidie uitdelen?
Dan moeten mensen wel isoleren en word het eerder rendabel.

Maar zullen we komende 2 weken eerst Radar afwachten met de specials voor dit onderwerp?
Tot over ruim 2 weken zou ik zeggen!

kweenie

Een beetje inductiekookplaat heeft een hogere aansluitwaarde dan een warmtepomp. En zo'n inductieplaat kun je bijna altijd probleemloos aansluiten. Soms moet daarvoor de meterkast aangepast, maar in de regel zijn de leidingen naar de woning toe van voldoende capaciteit. Dus dat de straten opgebroken moeten worden voor het aanleggen van warmtepompinstallaties lijkt mij wat overdreven.

(Als de leidingen naar de woning wel te weinig capaciteit hebben, dan zijn het waarschijnlijk zulke oude leidingen en zal het om een zo oud netwerk zijn dat ze sowieso op afzienbare termijn wel aan vervanging toe zijn.)

Dat er op de piekmomenten (te) weinig elektriciteit opgewekt wordt is ook iets wat in de loop der tijd oplost naar mate de productie toeneemt. Het is natuurlijk ook niet van het ene op het andere moment dat de huizen 'van het gas af gaan'.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
Revoked schreef:
In het Noorden van het land heeft de netwerkbeheerder al grote problemen met het aanbod van het kleine beetje extra elektriciteit dat nu wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens.
Volgens deze netwerkbeheerder is het huidige netwerk daar in het geheel nog niet voor geschikt en zullen er grote investeringen moeten worden gedaan om aan het toenemende gebruik het hoofd te kunnen bieden.
"Nederland in 2050 gasvrij" is de slogan van dit grootste project van Nederland, maar ik heb van m'n leven ( 70+ inmiddels) bij de wat grotere projecten, nog nooit gezien dat deze binnen de gestelde termijn werden waargemaakt en dat het beschikbare budget niet ruimschoots werd overschreden.
Maar met Zijne Excellentie Wiebes aan het roer komt het allemaal goed, kijk maar naar de puinhoop die hij bij de belastingdienst (een klein projectje) heeft achtergelaten.

kweenie

snuffel1 schreef:Voor veel woningen is de gasaansluiting essentieel voor verwarmen en koken want alternatieven zijn kostbaar en vaak ook geen optie voor bestaande woningen. Het zou met de huidige techniek bij nieuw te bouwen woningen wel een optie kunnen zijn om energie neutraal te bouwen maar bestaande woningen van het gas afhalen en woningeigenaren cq woningbouwcorporaties verplichten tot andere energiebronnen over te gaan kan gewoonweg niet want dat kost miljoenen aan subsidie die de overheid niet heeft.
Maar volgens mij is dat ook in grote lijnen de bedoeling. Voor nieuwe huizen zijn er goede alternatieven en daar is gas dus niet meer nodig, voor bestaande woningen wordt het gros langzaam maar zeker omgebouwd. En dan eerder op het moment dat die woningen aan groot onderhoud toe zijn en dus niet verplicht ineens overstappen. Waarbij er talloze ontwikkelingen zijn die er toe leiden dat er steeds betere en goedkopere alternatieven komen.

Volgens mij was de ambitie om in 2030 een kwart van de huizen van het gas af te hebben, dus het is zeker niet zo dat iedereen ineens moet overschakelen. Maar het is wel zo dat het de richting is wat we naartoe gaan. Net als dat vijftig jaar geleden de meeste mensen niet meer op komen stookten.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Hoe zijn alle andere veranderingen in de afgelopen 273 jaar gedaan. Toen het huis werd gebouwd was er geen elektriciteit, geen gas, geen centrale verwarming, geen telefoon, geen televisie (en dan vergeet ik waarschijnlijk nog veel dingen die later zijn gedaan). Dan kan zo'n transitie zoals die nu gepland wordt toch ook gewoon worden gedaan?

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

renewouters schreef:
Hoe zijn alle andere veranderingen in de afgelopen 273 jaar gedaan. Toen het huis werd gebouwd was er geen elektriciteit, geen gas, geen centrale verwarming, geen telefoon, geen televisie (en dan vergeet ik waarschijnlijk nog veel dingen die later zijn gedaan). Dan kan zo'n transitie zoals die nu gepland wordt toch ook gewoon worden gedaan?
Correct. Net zoals de riolering.

16again

renewouters schreef:Hoe zijn alle andere veranderingen in de afgelopen 273 jaar gedaan. Toen het huis werd gebouwd was er geen elektriciteit, geen gas, geen centrale verwarming, geen telefoon, geen televisie (en dan vergeet ik waarschijnlijk nog veel dingen die later zijn gedaan). Dan kan zo'n transitie zoals die nu gepland wordt toch ook gewoon worden gedaan?
Voor een warmtepomp is het essentieel dat het een zeer goed geisoleerd huis betreft.
Installatie van een warmtepomp kan dus niet zomaar in een dergelijk oud huis , en is onvergelijkbaar met zomaar een telefoondraadje naar binnen trekken.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
renewouters schreef:Hoe zijn alle andere veranderingen in de afgelopen 273 jaar gedaan. Toen het huis werd gebouwd was er geen elektriciteit, geen gas, geen centrale verwarming, geen telefoon, geen televisie (en dan vergeet ik waarschijnlijk nog veel dingen die later zijn gedaan). Dan kan zo'n transitie zoals die nu gepland wordt toch ook gewoon worden gedaan?
Voor een warmtepomp is het essentieel dat het een zeer goed geisoleerd huis betreft.
Installatie van een warmtepomp kan dus niet zomaar in een dergelijk oud huis , en is onvergelijkbaar met zomaar een telefoondraadje naar binnen trekken.
Wie zegt dat je per se een warmtepomp moet gebruiken? Het zou wel heel raar zijn dat de mensheid al eeuwen in staat is om mee te evolueren met nieuwe ontwikkelingen en dat het nu ineens een probleem zou zijn. Maar ik denk dat een vergelijking met elektriciteit, gas, CV, riolering, waterleiding wel vergelijkbaar is met de energietransitie. Een telefoondraadje is inderdaad de makkelijkste. Al moet je ook de impact daarvan niet onderschatten als je in naar grote oude panden kijkt waar een heel systeem was gebouwd om te communiceren met het personeel, wat in 1 klap overbodig werd door de introductie van telefonie.

16again

renewouters schreef:Wie zegt dat je per se een warmtepomp moet gebruiken?
Vraag je eens af of er een ander systeem is met vergelijkbaar rendement....

Gesloten