LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Playstation abonnement

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Avanhemert

Playstation abonnement

Ongelezen bericht door Avanhemert »

Onze zoon werd vorig jaar verblijdt met een gratis abonnement bij zijn nieuwe playstation. Na 1 jaar wordt dat abonnement zonder enige waarschuwing van Sony playstation omgezet naar een betaald abonnement. Omdat dit volgens mij wettelijk verboden is, heb ik ze gebeld en een email gestuurd. Ze bevestigen nu dat het abonnement is beeindigd, Maar het geld krijgt onze zoon niet terug. Dat wordt in een playstation tegoed gezet. Mag dit zomaar?
Wie heeft hier ervaring mee en heeft een advies wat ik nu nog kan doen?

bprosman

Re: Playstation abonnement

Ongelezen bericht door bprosman »

Na 1 jaar wordt dat abonnement zonder enige waarschuwing van Sony playstation omgezet naar een betaald abonnement.
Staat in de voorwaarden als je het abonnement afsluit maar na het woordje "Gratis" stoppen de meeste mensen met lezen.

Avanhemert

Zou kunnen, maar dan zou het netjes zijn als ze voor het jaar is verstreken een mailtje sturen. Nu gaan ze er van uit dat niet iedereen alles leest. ze geven hun fout wel toe, maar lossen het niet netjes op. Zo houden ze toch het geld in hun eigen zak.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het abonnement is het eerste jaar gratis. Als u niet opzegd word het abonnement verlengt tegen de geldende tarieven. U heeft na dit eerste jaar een opzegtermijn van 1 maand.
Wat heeft u betaald? Als u een jaartermijn betaald heeft hoort u het bedrag van dat jaar minus de verstreken maanden terug betaald te krijgen. Als er per maand betaald word krijgt u niets terug. Dan is het netjes te noemen dat er toch geld omgezet word naar tegoed.

Avanhemert

Er is 60 euro van mijn creditkaart afgeschreven. Er was nog geen enkele maand verstreken.Dus voor een heel jaar. En die 60 euro hebben ze nu in het tegoed gezet en niets terugbetaald. Het abonnement is beeindigd.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Avanhemert schreef:Zou kunnen, maar dan zou het netjes zijn als ze voor het jaar is verstreken een mailtje sturen. Nu gaan ze er van uit dat niet iedereen alles leest. ze geven hun fout wel toe, maar lossen het niet netjes op. Zo houden ze toch het geld in hun eigen zak.
Lijkt mij heel netjes opgelost.
Strikt genomen zouden ze je gewoon aan de overeenkomst kunnen houden.

Avanhemert

Vind ik helemaal niet netjes opgelost, ze mogen wettelijk gezien helemaal dit soort overeenkomsten niet aanbieden. Vind het ook niet netjes dat ze helemaal niets laten horen en het zomaar in laten gaan. wat een klanten service.

bprosman

Zou kunnen, maar dan zou het netjes zijn als ze voor het jaar is verstreken een mailtje sturen. Nu gaan ze er van uit dat niet iedereen alles leest. ze geven hun fout wel toe, maar lossen het niet netjes op. Zo houden ze toch het geld in hun eigen zak.
Op het moment dat je het abonnement afsluit zeggen ze netjes dat je de mogelijkheid hebt om voor einde jaar op te zeggen en het anders automatisch verlengd wordt. Daarvoor heb je op "accoord" geklikt , en daarmee ben je accoord gegaan.
Dan naderhand niet gaan piepen van "Ich habe es nicht gewusst", en het bedrijf de schuld in de schoenen schuiven. Sony heeft in deze niets "fout" gedaan, wat ze gedaan hebben is coulance en vind ik zeer netjes van ze. Je had ook zelf een aantekening in je agenda kunnen zetten.

ze mogen wettelijk gezien helemaal dit soort overeenkomsten niet aanbieden
Volgens welke wet niet ?
Wie heeft hier ervaring mee en heeft een advies wat ik nu nog kan doen?
Voortaan "begrijpend lezend" voor je op <Accoord> klikt.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Avanhemert schreef:Er is 60 euro van mijn creditkaart afgeschreven. Er was nog geen enkele maand verstreken.Dus voor een heel jaar. En die 60 euro hebben ze nu in het tegoed gezet en niets terugbetaald. Het abonnement is beeindigd.
Door het abonnement stop te zetten, krijgt uw zoon nu geen 2 spellen per maand meer aangeboden. Dat was een koopje voor 2,50 per spel, naast de mogelijkheid om online met anderen te spelen.

Daarnaast is die 60 euro tegoed niet weg, u kunt ze gebruiken om spellen mee te kopen.

Avanhemert

Als Sony dit netjes had willen doen, dan hadden ze ons die keuze voor moeten leggen. Want dan hadden wij ook nee kunnen zeggen , omdat namelijk onze zoon het komende half jaar niets kan doen heeft hij helemaal niets aan een abonnement. Dus geen spelletjes spelen of online met andere spelen.

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Avanhemert schreef:Als Sony dit netjes had willen doen, dan hadden ze ons die keuze voor moeten leggen. Want dan hadden wij ook nee kunnen zeggen , omdat namelijk onze zoon het komende half jaar niets kan doen heeft hij helemaal niets aan een abonnement. Dus geen spelletjes spelen of online met andere spelen.
Wat verwacht u eigenlijk van dit forum? U heeft een duidelijk mening en staat niet open voor commentaren die niet stroken met uw idee.

Avanhemert

Terechte vraag. Ik verwachtte een advies en niet allerlei verwijten. En misschien had iemand hier ervaring mee, waar ik wat van kon leren.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De prijs moet duidelijk in het aanbod staan. Iets als "12 maanden gratis, daarna x euro" voldoet. Iets als "12 maanden gratis; algemene voorwaarden zijn van toepassing" en dan in die algemene voorwaarden "daarna x euro" voldoet niet. Los daarvan kunnen we ons afvragen of dat als aanbod wel voldoende bepaald zou zijn.
Artikel 6:193f aanhef en onder b BW schreef:Indien er sprake is van commerciële communicatie, reclame of marketing daaronder begrepen, is de informatie genoemd bij of krachtens de volgende artikelen in ieder geval essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2: artikelen 230m lid 1, onderdelen a, b en c, e tot en met h, o en p en 230v, leden 1 tot en met 3, 5, alsmede lid 6, eerste zin, en lid 7, van Boek 6.
Artikel 6:230v lid 5 BW schreef:Voordat een overeenkomst op afstand wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand dat beperkte ruimte of tijd biedt voor het tonen van de informatie, verstrekt de handelaar, via dat specifieke middel, ten minste de precontractuele informatie over de voornaamste kenmerken van de zaken of diensten, de identiteit van de handelaar, de totale prijs, het recht van ontbinding, de duur van de overeenkomst en, bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd, de voorwaarden om de overeenkomst op te zeggen, bedoeld in artikel 230m lid 1 onderdelen a, b, e, h en o. De overige in artikel 230m lid 1 bedoelde informatie wordt door de handelaar op passende wijze aan de consument verstrekt, overeenkomstig lid 1.
Artikel 230m lid 1 aanhef en onder e BW schreef:Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn. In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde duur of een overeenkomst die een abonnement inhoudt, omvat de totale prijs de totale kosten per factureringsperiode. Indien voor een dergelijke overeenkomst een vast tarief van toepassing is, omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten. Indien de totale kosten niet redelijkerwijze vooraf kunnen worden berekend, wordt de manier waarop de prijs moet worden berekend, medegedeeld.

Avanhemert

Bedankt, hier kan ik iets mee. In de voorwaarden staan geen prijzen genoemd. Alleen maar het feit dat het abonnement automatisch na de gratis periode van 1 jaar, weer met 1 jaar wordt verlengd. Ik zie nu dat er ook in staat dat je binnen 14 dagen na aanvang van een abonnement het recht hebt om dit weer op te zeggen. De prijs zag overigens pas toen het afgeschreven werd van mijn rekening.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Avanhemert schreef: Alleen maar het feit dat het abonnement automatisch na de gratis periode van 1 jaar, weer met 1 jaar wordt verlengd.
En dat mag niet. Na een jaar mag met een opzegtermijn van 1 maand opgezegd worden. Daar is de wet heel duidelijk in.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Avanhemert schreef:Bedankt, hier kan ik iets mee. In de voorwaarden staan geen prijzen genoemd. Alleen maar het feit dat het abonnement automatisch na de gratis periode van 1 jaar, weer met 1 jaar wordt verlengd. Ik zie nu dat er ook in staat dat je binnen 14 dagen na aanvang van een abonnement het recht hebt om dit weer op te zeggen. De prijs zag overigens pas toen het afgeschreven werd van mijn rekening.
Duidelijk. Je hebt er nog een argument bij. Het stilzwijgend verlengen is onredelijk bezwarend en daarom niet geldig. Je zit dan op een overeenkomst van bepaalde duur, nl. 12 maanden.

Is dit niet via een automatische incasso afgeschreven?

bprosman

Creditcard afschrijving.

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wat ik mij bij dit soort dingen afvraag, dit staat volledig los van wetgeving, u vult uw creditcard gegevens in om een 'gratis' jaar abonnement aan te gaan. Gaat er dan nergens een lampje branden dat het heel aannemelijk is dat dit hierna verlengd zou worden?

Ik vind het meer een beetje zoeken naar problemen. Maar goed, indien de wet anders voorschrijft zult u waarschijnlijk een hoop tijd kwijt zijn om die 60 euro terug te krijgen. Het zal vast een principe kwestie zijn, maar voor dit soort bedragen zou ik mij niet tot het uiterste drijven.

bprosman

Verder gaat Alfa af op "de blauwe ogen van zijn client", eerder deze week heeft mijn zoon een abonnement bij Sony afgesloten met mijn cc. Daar wordt wel degelijk melding gemaakt van :
1. Dat het na de gratis periode automatisch overgaat in een betaalde verlenging.
2. De kosten
https://www.playstation.com/nl-nl/explo ... n-ps-plus/
3. Dat je kunt opzeggen als je dat niet wil voor het jaar verstreken is.

Maar misschien dat TS zich dat een jaar later niet meer zo duidelijk kan herinneren.
Maar goed, indien de wet anders voorschrijft zult u waarschijnlijk een hoop tijd kwijt zijn om die 60 euro terug te krijgen.
Neem aan dat bedrijven als Microsoft en Sony ook wel een paar juristen hiernaar heeft laten kijken voor ze dit in de markt zetten.
Dit met meer dan 26 Miljoen klanten

https://tweakers.net/nieuws/127743/sony ... -plus.html

grun

Ongelezen bericht door grun »

bprosman schreef:Neem aan dat bedrijven als Microsoft en Sony ook wel een paar juristen hiernaar heeft laten kijken voor ze dit in de markt zetten.
Dit met meer dan 26 Miljoen klanten
Dat lijkt mij ook. Playstation Plus (zo heet het abo waarover het gaat) is een door Sony aangeboden wereldwijde service via internet. Stel dat TS zou willen procederen, hoe werkt dat dan? Bij welke rechtbank en in welk land? En is Nederlands recht daar dan van toepassing?

Gesloten