Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal
Geplaatst: 16 mei 2018 14:11
Even los van de vage ervaringen ik heb gehad met deze instelling ik heb de indruk gekregen dat dit [ongefundeerde passage verwijderd door moderatie]
Ik vraag mij zelfs af of er mensen zijn die hier zonder ADHD / ADD diagnose weg mochten lopen. Oftewel, iedereen die daar binnen loopt krijgt gegarandeerd een diagnose. Op deze manier zijn zij altijd verzekerd van hun cliënten.
Zij vergoeden 80% van de rekening wat niet wordt vergoed voor hun rekening, zo wordt het aan de mensen verkocht.
Er is ook gezegd dat ik zelf maar maximaal 200,- betaal van de rekening.
Maar dan hebben zij het niet over de eigen risico. In mijn geval, en ik ben 3 sterren aanvullend verzekerd, gaat het af van mij eigen risico en dat telt natuurlijk niet mee als 'een deel wat moet wordt vergoed'. Dat is erg misleidend.
Dit bedrijf verplicht je om wekelijks een gesprek te hebben, anders willen ze je niet zien. Het gesprek of consult is minimaal een uur en er wordt per minuut afgerekend. Dus voor 3 gesprekken met een jonge meid die mij aanspreekt alsof ik een tiener ben; daar mogen zij wettelijk 700,- voor in rekening brengen. Daarvan betaal ik zelf de helft, wat 150 euro meer is dan hoe ADHD Centraal het aan mij heeft verkocht. De instelling heeft in dit geval 200,- van de andere helft betaald, en de rest is vergoed.
Therapie is alleen een mogelijkheid als je akkoord gaat met medicatie. Zo niet, dan mag je de therapie niet volgen.
Vanaf oktober heb ik dus wekelijks gesprekken gehad, gesprekken die over koetjes en kalfjes gaan.
Dat er aan mij wordt gevraagd hoe mijn week was, en een uur lang knikken op wat ik daarover te vertellen heb: ik vind dat geen cognitieve therapie. Aan het eind vd de 'sessie', kreeg ik een a4-tje mee, met daarop informatie die ik zelf kon doorlezen in de vrije tijd waar ik niet veel van heb. In max 5min. word het formulier kort toegelicht.
Ik zeg er eerlijk bij dat ik een leek ben op dit gebied, dus ik weet niet hoe een therapie er uit moet zien.
Een klacht indienen kan volgens hun site, maar achteraf gezien niet. De zogenaamde klachtencommissie is een extern eenpersoonsbedrijf. Een aardige mevrouw die bemiddelaar is, en haar enige mogelijkheid is om een bemiddelingsgesprek te organiseren tussen cliënt en de zogenaamde psycholoog.
Ik vind het zorgelijk dat dit soort bedrijven niet gecontroleerd worden. Bedrijven als deze zijn wat mij betreft medeveroozakers van de hoge premies die de burger maandelijks moet betalen.
Ook hanteert het bedrijf een ingewikkeld betaalbeleid. Zij maken de rekening op naar Famed en deze moet ik declareren bij de verzekering. Vervolgens word nav de vergoeding de rekening bij Famed aangepast opnieuw aangepast.
En je krijgt geen extra tijd van Famed voor deze omslachtige betaalproces als cliënt.
Even de andere kant, ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen blij worden van ADHD Centraal omdat deze instelling veel ruimte bied om over jezelf te praten. Dat had ik niet, ik was op zoek naar praktische zorg.
Al met concludeer ik deze instelling als veel lucht, maar wel met een dwingend karakter om de kosten zo hoog mogelijk te houden.
Ik vraag mij zelfs af of er mensen zijn die hier zonder ADHD / ADD diagnose weg mochten lopen. Oftewel, iedereen die daar binnen loopt krijgt gegarandeerd een diagnose. Op deze manier zijn zij altijd verzekerd van hun cliënten.
Zij vergoeden 80% van de rekening wat niet wordt vergoed voor hun rekening, zo wordt het aan de mensen verkocht.
Er is ook gezegd dat ik zelf maar maximaal 200,- betaal van de rekening.
Maar dan hebben zij het niet over de eigen risico. In mijn geval, en ik ben 3 sterren aanvullend verzekerd, gaat het af van mij eigen risico en dat telt natuurlijk niet mee als 'een deel wat moet wordt vergoed'. Dat is erg misleidend.
Dit bedrijf verplicht je om wekelijks een gesprek te hebben, anders willen ze je niet zien. Het gesprek of consult is minimaal een uur en er wordt per minuut afgerekend. Dus voor 3 gesprekken met een jonge meid die mij aanspreekt alsof ik een tiener ben; daar mogen zij wettelijk 700,- voor in rekening brengen. Daarvan betaal ik zelf de helft, wat 150 euro meer is dan hoe ADHD Centraal het aan mij heeft verkocht. De instelling heeft in dit geval 200,- van de andere helft betaald, en de rest is vergoed.
Therapie is alleen een mogelijkheid als je akkoord gaat met medicatie. Zo niet, dan mag je de therapie niet volgen.
Vanaf oktober heb ik dus wekelijks gesprekken gehad, gesprekken die over koetjes en kalfjes gaan.
Dat er aan mij wordt gevraagd hoe mijn week was, en een uur lang knikken op wat ik daarover te vertellen heb: ik vind dat geen cognitieve therapie. Aan het eind vd de 'sessie', kreeg ik een a4-tje mee, met daarop informatie die ik zelf kon doorlezen in de vrije tijd waar ik niet veel van heb. In max 5min. word het formulier kort toegelicht.
Ik zeg er eerlijk bij dat ik een leek ben op dit gebied, dus ik weet niet hoe een therapie er uit moet zien.
Een klacht indienen kan volgens hun site, maar achteraf gezien niet. De zogenaamde klachtencommissie is een extern eenpersoonsbedrijf. Een aardige mevrouw die bemiddelaar is, en haar enige mogelijkheid is om een bemiddelingsgesprek te organiseren tussen cliënt en de zogenaamde psycholoog.
Ik vind het zorgelijk dat dit soort bedrijven niet gecontroleerd worden. Bedrijven als deze zijn wat mij betreft medeveroozakers van de hoge premies die de burger maandelijks moet betalen.
Ook hanteert het bedrijf een ingewikkeld betaalbeleid. Zij maken de rekening op naar Famed en deze moet ik declareren bij de verzekering. Vervolgens word nav de vergoeding de rekening bij Famed aangepast opnieuw aangepast.
En je krijgt geen extra tijd van Famed voor deze omslachtige betaalproces als cliënt.
Even de andere kant, ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen blij worden van ADHD Centraal omdat deze instelling veel ruimte bied om over jezelf te praten. Dat had ik niet, ik was op zoek naar praktische zorg.
Al met concludeer ik deze instelling als veel lucht, maar wel met een dwingend karakter om de kosten zo hoog mogelijk te houden.