Hallo allemaal,
Sinds een tijdje heb ik een 'online gaming community' opgericht voor een bepaalde game. Voor deze community moet ik voor meerdere services betalen, zoals website en gameserver hosting. Omdat ik zelf niet wil blijven betalen voor de hosting heb ik besloten om donaties toe te staan. Mensen kunnen dus geld aan mij doneren zodat ik weer voor de hosting kan betalen. Om het doneren wat aantrekkelijker te maken krijgen ze ook iets terug voor het doneren, namelijk een paar 'voordelen' in de game.
Alle donaties gaan via PayPal, en tot nu toe heb ik nog niks van belasting erover betaald. Ik heb al rond gezocht op de website van de Belastingdienst, en daar kwam ik dan uiteindelijk terecht op het 'schenkingbelasting'. Ik las dat ik tot €2.147 geen schenkbelasting hoef te betalen.
Tot nu toe heb ik rond de €100 aan donaties gekregen, en dit donatiegeld wordt alleen gebruikt voor serverkosten en dergelijke. In de Terms of Services van de serverhosting en developers staat ook duidelijk dat ik geen winst mag maken met de donaties, en dat het geld alleen voor serverkosten gebruikt mag worden.
Nu vraag ik me het volgende af:
* Aangezien de 'donateurs' bepaalde voordelen in de game krijgen, geldt het dan wel als donatie? Of wordt het dan gezien als betalen voor goederen?
* Moet ik ingeschreven staan in de KvK?
* Moet ik al bepaalde dingen aangeven bij de Belastingdienst?
De reden dat ik dit allemaal op orde wil hebben is omdat ik over een paar maanden ga studeren, en ik ook een studielening heb aangevraagd. Ik wil voorkomen dat mijn studielening beïnvloedt wordt vanwege de donaties die ik ontvang (wordt het namelijk alsnog als inkomen gezien...?).
Voor de duidelijkheid; op het moment van schrijven ben ik nog maar 17 jaar, over een maand word ik 18.
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden en advies kan geven.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Donaties
-
ItsLeandroZ
- Contacteer:
Re: Donaties
Voor de studielening is het al helemaal geen probleem, want u mag onbeperkt bijverdienen.
En over dat zeer geringe bedrag aan donaties zou ik me ten opzichte van de belastingdienst ook al helemaal geen zorgen maken,
En over dat zeer geringe bedrag aan donaties zou ik me ten opzichte van de belastingdienst ook al helemaal geen zorgen maken,
Re: Donaties
Zolang het om bijverdiensten van een hobby gaat, waarbij de hobby meer kost dan de kleine bijverdiensten, is het geen probleem. Pas als je er werkelijk waar inkomen aan overhoudt, zaak de Belastingdienst om de hoek komen kijken. Net als bij het verkopen van wat spullen via Marktplaats; ook geen probleem, tenzij je echt als handelaar aan de gang gaat.