Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf
Geplaatst: 22 mei 2018 16:57
Beste lezers,
Op zaterdag 19 mei jl. ben ik samen met een vriendin vanaf Brussel Zaventem naar Barcelona met Ryanair gevlogen. Wij zouden op dinsdag 22 mei (vandaag) terugvliegen met Ryanair (vluchtnummer FR2922). Echter kregen wij op zondag 20 mei om 17:20 een SMS dat deze vlucht geannuleerd was wegens een staking van de Franse air traffic control (ATC). Deze SMS bevatte een link waardoor wij op de Ryanair website uitkwamen. Hier werd ons twee opties voorgelegd, optie 1 een refund oftewel het terugkrijgen van het bedrag van de vlucht en optie 2 het gratis omboeken van de vlucht. Wij hebben gekozen voor optie 2. Doordat het voor ons niet mogelijk was (wegens een toets op 23 mei) om een dag later de vlucht terug te nemen moesten wij er noodgedwongen voor kiezen om een terugvlucht op maandag 21 mei jl. te nemen. Deze vlucht vertrok om 6.15 's morgens. Een latere vlucht was niet mogelijk omdat deze vol waren. Mijn vriendin probeerde in de tussentijd Ryanair te bereiken, echter zoals de consumentenbond ook al een aantal keer heeft geschreven is contact leggen met Ryanair bijna onmogelijk. Ook in dit geval. Verschillende telefoonnummers hebben wij geprobeerd echter deze waren niet bereikbaar omdat óf het niet mogelijk was om dit nummer vanuit Spanje te bellen óf wij eruit gegooid werden. Uiteindelijk hebben wij via de mail die ons omtrent de annulering gestuurd was een nummer kunnen vinden, echter was het omroepbandje in het Spaans en uiteindelijk werd ook hier het gesprek beëindigd zonder iemand gesproken te hebben. Ook op het bericht die wij via de messenger van Facebook hadden gestuurd kregen wij geen antwoord (dit kregen wij pas toen wij al in de auto vanuit Brussel naar huis reden). Uiteindelijk zijn we dus met grote tegenzin maandag ochtend terug naar Brussel gevlogen terwijl wij ons verblijf en de parkeerkosten op het vliegveld wel tot en met vandaag 22 mei betaald hadden.
Om te kijken of wij deze kosten terug kunnen krijgen hebben wij ieder contact opgenomen met onze reisverzekering. Echter konden zij in beide gevallen niks doen. De reden die ik kreeg was dat wij zelf gekozen hadden om een dag eerder terug te gaan en hierdoor dus de kosten bij Ryanair moesten proberen terug te krijgen en de reden die mijn vriendin kreeg was dat het om een staking ging. Wederom werd ook bij haar verwezen naar Ryanair.
In de annuleringsmail, die wij naast de SMS hadden ontvangen, kregen wij als bijlagen o.a. onze rechten met betrekking tot annulering (bijgevoegd ).
De medewerkster van de consumentenbond vertelde mij dat bij sprake van overmacht er geen vergoeding gegeven wordt en bij sprake van geen overmacht er wel een vergoeding gegeven kan worden door de gevolgschade die wij hebben opgelopen. Echter zei zij dat dit dus afhangt van Ryanair. Zij vroeg of het om een aangekondigde of onaangekondigde staking ging. Dit werd niet vermeld in de email en het internet gaf ook niet direct een antwoord.
Om hier achter te komen heb ik contact opgenomen met Ryanair (het 0900 nummer is natuurlijk wel bereikbaar vanaf Nederland). Hier sprak ik een werkneemster waarvan haar Engels niet optimaal was. Ik heb haar de vraag voorgelegd en haar antwoord hierop was dat het ging om een aangekondigde staking omdat alle passagiers een bericht hebben ontvangen. Ook heb ik haar gevraagd hoe het komt dat de andere twee geplande vluchten van 22 mei (een ochtend en avondvlucht) niet geannuleerd zijn. Ik vond het namelijk raar dat alleen onze middag vlucht geannuleerd werd door de staking en de andere twee (volgeboekte) vluchten van die dag niet. Hier kon zij mij natuurlijk geen antwoord op geven. Inmiddels was mijn en haar irritatie level al behoorlijk omhoog gegaan en nadat ik vroeg of ik misschien iemand anders kon spreken kreeg ik een verveelde reactie dat het ging om een aangekondigde staking/annulering. Daar moest ik het voor mijn gevoel dus maar mee doen. Toen ik vroeg wie ik gesproken had kreeg ik een voornaam en een achternaam die zij zo snel uitsprak en afraffelde dat het onmogelijk was om dit te noteren.
Ik heb inmiddels een claim ingediend op de website van Ryanair, echter heb ik er een hard hoofd in dat wij een vergoeding krijgen omdat wij dus eerder i.p.v. later teruggevlogen zijn. Mijn vraag is dus hoe het eigenlijk zit met een eventuele vergoeding in deze situatie zoals die hierboven beschreven is? Is er iemand die en soort gelijke ervaring heeft gehad en of tips heeft voor ons?
Het bedrag dat wij kwijt zijn is niet torenhoog maar wij zijn beiden studenten die hard gewerkt hebben om een weekendje weg te kunnen. Het ergste vinden wij dan ook nog wel dat ons 1,5 dag is afgenomen en wij eigenlijk niet hebben kunnen genieten van onze vakantie.
Met vriendelijke groet,
Vera
Op zaterdag 19 mei jl. ben ik samen met een vriendin vanaf Brussel Zaventem naar Barcelona met Ryanair gevlogen. Wij zouden op dinsdag 22 mei (vandaag) terugvliegen met Ryanair (vluchtnummer FR2922). Echter kregen wij op zondag 20 mei om 17:20 een SMS dat deze vlucht geannuleerd was wegens een staking van de Franse air traffic control (ATC). Deze SMS bevatte een link waardoor wij op de Ryanair website uitkwamen. Hier werd ons twee opties voorgelegd, optie 1 een refund oftewel het terugkrijgen van het bedrag van de vlucht en optie 2 het gratis omboeken van de vlucht. Wij hebben gekozen voor optie 2. Doordat het voor ons niet mogelijk was (wegens een toets op 23 mei) om een dag later de vlucht terug te nemen moesten wij er noodgedwongen voor kiezen om een terugvlucht op maandag 21 mei jl. te nemen. Deze vlucht vertrok om 6.15 's morgens. Een latere vlucht was niet mogelijk omdat deze vol waren. Mijn vriendin probeerde in de tussentijd Ryanair te bereiken, echter zoals de consumentenbond ook al een aantal keer heeft geschreven is contact leggen met Ryanair bijna onmogelijk. Ook in dit geval. Verschillende telefoonnummers hebben wij geprobeerd echter deze waren niet bereikbaar omdat óf het niet mogelijk was om dit nummer vanuit Spanje te bellen óf wij eruit gegooid werden. Uiteindelijk hebben wij via de mail die ons omtrent de annulering gestuurd was een nummer kunnen vinden, echter was het omroepbandje in het Spaans en uiteindelijk werd ook hier het gesprek beëindigd zonder iemand gesproken te hebben. Ook op het bericht die wij via de messenger van Facebook hadden gestuurd kregen wij geen antwoord (dit kregen wij pas toen wij al in de auto vanuit Brussel naar huis reden). Uiteindelijk zijn we dus met grote tegenzin maandag ochtend terug naar Brussel gevlogen terwijl wij ons verblijf en de parkeerkosten op het vliegveld wel tot en met vandaag 22 mei betaald hadden.
Om te kijken of wij deze kosten terug kunnen krijgen hebben wij ieder contact opgenomen met onze reisverzekering. Echter konden zij in beide gevallen niks doen. De reden die ik kreeg was dat wij zelf gekozen hadden om een dag eerder terug te gaan en hierdoor dus de kosten bij Ryanair moesten proberen terug te krijgen en de reden die mijn vriendin kreeg was dat het om een staking ging. Wederom werd ook bij haar verwezen naar Ryanair.
In de annuleringsmail, die wij naast de SMS hadden ontvangen, kregen wij als bijlagen o.a. onze rechten met betrekking tot annulering (bijgevoegd ).
De medewerkster van de consumentenbond vertelde mij dat bij sprake van overmacht er geen vergoeding gegeven wordt en bij sprake van geen overmacht er wel een vergoeding gegeven kan worden door de gevolgschade die wij hebben opgelopen. Echter zei zij dat dit dus afhangt van Ryanair. Zij vroeg of het om een aangekondigde of onaangekondigde staking ging. Dit werd niet vermeld in de email en het internet gaf ook niet direct een antwoord.
Om hier achter te komen heb ik contact opgenomen met Ryanair (het 0900 nummer is natuurlijk wel bereikbaar vanaf Nederland). Hier sprak ik een werkneemster waarvan haar Engels niet optimaal was. Ik heb haar de vraag voorgelegd en haar antwoord hierop was dat het ging om een aangekondigde staking omdat alle passagiers een bericht hebben ontvangen. Ook heb ik haar gevraagd hoe het komt dat de andere twee geplande vluchten van 22 mei (een ochtend en avondvlucht) niet geannuleerd zijn. Ik vond het namelijk raar dat alleen onze middag vlucht geannuleerd werd door de staking en de andere twee (volgeboekte) vluchten van die dag niet. Hier kon zij mij natuurlijk geen antwoord op geven. Inmiddels was mijn en haar irritatie level al behoorlijk omhoog gegaan en nadat ik vroeg of ik misschien iemand anders kon spreken kreeg ik een verveelde reactie dat het ging om een aangekondigde staking/annulering. Daar moest ik het voor mijn gevoel dus maar mee doen. Toen ik vroeg wie ik gesproken had kreeg ik een voornaam en een achternaam die zij zo snel uitsprak en afraffelde dat het onmogelijk was om dit te noteren.
Ik heb inmiddels een claim ingediend op de website van Ryanair, echter heb ik er een hard hoofd in dat wij een vergoeding krijgen omdat wij dus eerder i.p.v. later teruggevlogen zijn. Mijn vraag is dus hoe het eigenlijk zit met een eventuele vergoeding in deze situatie zoals die hierboven beschreven is? Is er iemand die en soort gelijke ervaring heeft gehad en of tips heeft voor ons?
Het bedrag dat wij kwijt zijn is niet torenhoog maar wij zijn beiden studenten die hard gewerkt hebben om een weekendje weg te kunnen. Het ergste vinden wij dan ook nog wel dat ons 1,5 dag is afgenomen en wij eigenlijk niet hebben kunnen genieten van onze vakantie.
Met vriendelijke groet,
Vera