LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
koosjerAap
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2018 08:42

Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door koosjerAap »

Als beginnende jonge ZZPer heb ik het apezuur mogen proeven.

Gebeld door iemand die zich uitspreekt namens NSVO (Nederlands samenwerkingsverbond voor ondernemers) voor zakelijke gas/electra met een onderbouwd verhaal over allemaal voordelen, en dat ze mij een vrijblijvend aanbod zullen doen. Ik had de naam niet gehoord en het klonk niet verkeerd. Al snel wordt ik weer gebeld op een zaterdag en wordt mij een contract verstuurd per mail, de telefonist blijft aan de lijn en geeft aan alle tijd te hebben wanneer ik het contract gestuurd krijg om online te tekenen, dus achteraf lekker dom zie ik een lange lap tekst en vraag ik de dingen die voor mij belangrijk zijn via de telefoon en kreeg hier netjes antwoord op dat dat klopt en/of ook in het contract staat waarna ik vervolgens getekend heb.

Nog geen uur later begint het kwartje toch te vallen en begin ik het hele contract een keer goed door te lezen (Het contract is trouwens digitaal, niet te kopiëren/printen en op sommige plekken lastig te lezen). Blijkbaar is het heel normaal om aan de telefoon te mogen liegen want bijna alle antwoorden van de telefonist blijken niet te kloppen en/of sterk te zijn verdraait. Ik bel het nummer terug waarop ik gebeld was, deze was uiteraard niet bereikbaar en het leek alsof ze mijn nummer zelfs al geblokkeerd hadden direct na het gesprek.

Hierop ben ik direct gaan kijken in het contract of ik er nog onderuit kon komen, en er staat dus een bedenktijd in voor zelfstandig ZZPers die het contract afsluiten op eigen adres dat er een herroeping gedaan mag worden binnen 7 dagen per mail of per post in mijn geval.

Dezelfde dag een email verstuurd met ontvangst en leesbevestiging, en een aangetekende brief opgestuurd per post.
Je zou dan denken dat ze het wel in behandeling moeten nemen en wacht op antwoord, vervolgens wordt je door verschillende bedrijven gebeld tijdens je werktijd voor hun aanbod van gas en elektra en krijg je te horen dat aan hun kant er nog geen bekendheid is over een afmelding.

Ook heb ik mijn brief gisteren terug gekregen met de opmerking dat het poststuk door 1 van de volgende redenen is terug gestuurd: "Het adres op het poststuk dat u hierbij ontvangt was onjuist of onvolledig, door de geadresseerde geweigerd of kon om een andere reden niet worden afgeleverd. Omdat wij dit poststuk graag alsnog bij u bezorgen is het geopend. Aan de hand van de inhoud is uw adres achterhaald."
Ik vindt het vreemd dat mijn brief geopend zou zijn voor het adres want deze heb ik netjes op de achterkant van de envelop gezet, en is duidelijk te lezen. Op de stikker staat deze reden: "[x] Andere reden" met een onleesbaar handschrift wat lijkt te zeggen "vertrokken".

Omdat mijn adres zeer duidelijk op de achterkant staat, en ik heb adres duidelijk uit het contract heb overgenomen kan ik vrijwel zeker concluderen dat mijn brief dus wel gelezen is maar grofweg is teruggestuurd. Op mijn email heb ik een autoreply gekregen dat ik binnen 2 werkdagen een reactie op mijn vraag/verzoek kan verwachten, niet dus heb geen reacties meer ontvangen.

Ik weet nu dus niet of er nog iets is gedaan met mijn herroepings-verzoek of dat ik nog steeds aangemeld sta, en wanneer ik probeer te bellen kan dat uiteraard alleen tussen 9 en 5 wanneer ik aan het werk ben, als ik dan bel kom ik in een lange wachtstand of wordt ik er na een paar minuten weer uit gegooid. De herroepingstijd is op het moment van dit schrijven al wel verlopen, maar ik heb de bewijzen van versturing van de brief en email.



Ik kan dus niks en niemand bereiken en verstuurde documenten worden niet verwerkt lijkt mij anders had ik toch wel een bevestiging verwacht?? Daarnaast wordt ik regelmatig lastig gevallen door bedrijven die mij bellen om hun energie aanbod te doen via gegevens van NSVO wat best vervelend begint te worden om dat ze vaak bellen.

Iemand die hetzelfde heeft mee gemaakt of weet wat ik het beste kan doen? Ik heb nog geen betalingsverzoeken etc. ontvangen of andere gegevens, maar ik heb ze wel voor het tekenen van het contract toestemming gegeven om mijn huidige gas/elektra leverancier te benaderen voor gegevens zodat ze mij vrijblijvend een goed aanbod zouden kunnen aanbieden. Hierdoor ben ik een beetje huiverig dat als ik een betaling blokkeer of stopzet dat ze mij weer een oor kunnen aan naaien dat ik ineens wordt afgesloten of iets in die trend.

rvjapio
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door rvjapio »

Misschien een aangetekende brief sturen met uw adzegging? Ik ben toevallig zelf twee dagen geleden gebeld. Nog nooit van die nvso gehoord. Dat is al een reden om op te hangen. Na drie zinnen heb ik mevrouw bedankt en met de melding 'geen belangstelling' opgehangen. Neem u voor om nooit meer telefonisch op een financieel voorstel in te gaan of uw gegevens weg te geven.

Speedy123
Berichten: 1733
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Als beginnende ZZP-er moet u snel leren dat jan en allemaal de databestanden opkopen bij de KvK en u regelmatig zullen bestoken met allerlei aanbiedingen. Van financieel advies, tot hulp als het even tegen zit, vastgoed, persioenen, auto's en wat al niet meer zijds. U zult moeten leren u hiertegen te wapenen door alles ongeopend direct in de kloko te gooien en nimmer telefonische verkopers te woord te staan. Uw tijd is kostbaar, alleen tegen u uw tarief bent u bereid naar een voorstel te luisteren. Voor de rest gewoon meteen bot afwinpelen.

NeoDutchio
Berichten: 12641
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Helaas voor u kan u ook niet herroepen. Het herroepingsrecht geldt alleen voor consumenten en niet voor ondernemers. U hebt een zakelijk overeenkomst en van ondernemers word uitgegaan dat ze nadenken over een beslissing. Even snel ondoordacht een handtekening zetten staat gelijk aan vastzitten aan een contract.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

NeoDutchio schreef:Helaas voor u kan u ook niet herroepen. Het herroepingsrecht geldt alleen voor consumenten en niet voor ondernemers. U hebt een zakelijk overeenkomst en van ondernemers word uitgegaan dat ze nadenken over een beslissing. Even snel ondoordacht een handtekening zetten staat gelijk aan vastzitten aan een contract.
Klopt. Tenzij het in het contract aangegeven staat:

Hierop ben ik direct gaan kijken in het contract of ik er nog onderuit kon komen, en er staat dus een bedenktijd in voor zelfstandig ZZPers die het contract afsluiten op eigen adres dat er een herroeping gedaan mag worden binnen 7 dagen per mail of per post in mijn geval

Wanneer NVSO dit in het contract zet, zijn zij ook verplicht zich hier aan te houden. Het aantonen dat de brief is verstuurd (aangetekend) naar het juiste adres zou voldoende moeten zijn om aan te tonen dat er poging tot opzegging is gedaan.

koosjerAap
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2018 08:42

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door koosjerAap »

Mark1992 schreef:
NeoDutchio schreef:Helaas voor u kan u ook niet herroepen. Het herroepingsrecht geldt alleen voor consumenten en niet voor ondernemers. U hebt een zakelijk overeenkomst en van ondernemers word uitgegaan dat ze nadenken over een beslissing. Even snel ondoordacht een handtekening zetten staat gelijk aan vastzitten aan een contract.
Klopt. Tenzij het in het contract aangegeven staat:

Hierop ben ik direct gaan kijken in het contract of ik er nog onderuit kon komen, en er staat dus een bedenktijd in voor zelfstandig ZZPers die het contract afsluiten op eigen adres dat er een herroeping gedaan mag worden binnen 7 dagen per mail of per post in mijn geval

Wanneer NVSO dit in het contract zet, zijn zij ook verplicht zich hier aan te houden. Het aantonen dat de brief is verstuurd (aangetekend) naar het juiste adres zou voldoende moeten zijn om aan te tonen dat er poging tot opzegging is gedaan.
Dus zolang ik het verzendbewijs etc. goed bewaar kan ik ze gewoon veilig gaan blokkeren als hun geen acties willen ondernemen?
Ik ga in ieder geval morgen mijn consumenten energie leverancier bellen om hun op de hoogte te brengen zodat ze mij ook niet zomaar per ongeluk afsluiten.

En daarnaast ook nog maar een keer weer nsvo proberen te bellen dat de herroepingen niet zijn verwerkt naar mijn weten en dat ik bewijzen hiervan heb, in de hoop dat ze het misschien toch aan hun kant nog doorvoeren zodat zij en 3den mij ook niet meer lastig blijven vallen?

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik raad je aan on dan maar een aangetekende brief te sturen. Normaal gesproken is dat niet nodig en gooi je alleen geld weg als je hier gebruik van maakt, maar voor dit soort situaties is het een uitkomst.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

koosjerAap schreef:
Mark1992 schreef:
NeoDutchio schreef:Helaas voor u kan u ook niet herroepen. Het herroepingsrecht geldt alleen voor consumenten en niet voor ondernemers. U hebt een zakelijk overeenkomst en van ondernemers word uitgegaan dat ze nadenken over een beslissing. Even snel ondoordacht een handtekening zetten staat gelijk aan vastzitten aan een contract.
Klopt. Tenzij het in het contract aangegeven staat:

Hierop ben ik direct gaan kijken in het contract of ik er nog onderuit kon komen, en er staat dus een bedenktijd in voor zelfstandig ZZPers die het contract afsluiten op eigen adres dat er een herroeping gedaan mag worden binnen 7 dagen per mail of per post in mijn geval

Wanneer NVSO dit in het contract zet, zijn zij ook verplicht zich hier aan te houden. Het aantonen dat de brief is verstuurd (aangetekend) naar het juiste adres zou voldoende moeten zijn om aan te tonen dat er poging tot opzegging is gedaan.
Dus zolang ik het verzendbewijs etc. goed bewaar kan ik ze gewoon veilig gaan blokkeren als hun geen acties willen ondernemen?
Ik ga in ieder geval morgen mijn consumenten energie leverancier bellen om hun op de hoogte te brengen zodat ze mij ook niet zomaar per ongeluk afsluiten.

En daarnaast ook nog maar een keer weer nsvo proberen te bellen dat de herroepingen niet zijn verwerkt naar mijn weten en dat ik bewijzen hiervan heb, in de hoop dat ze het misschien toch aan hun kant nog doorvoeren zodat zij en 3den mij ook niet meer lastig blijven vallen?
Ja, het verzendbewijs goed bewaren. Daarnaast de brief met de reden van retour. U heeft namelijk de datum van het contract en de de datum van het verzendbewijs + inhoud van de brief. Dit zou uit moeten wijzen dat u binnen de 7 dagen bedenktermijn de overeenkomst wilde beëindigen, maar dat er geen contact mogelijk was met de NSVO. Daarnaast kunt u ook via u telefoonlog aantonen dat u meerdere malen telefonisch contact heeft geprobeerd te krijgen en via e-mail zowel een ontvangst- als leesbevestiging heeft gekregen na het versturen. Zover ik (en menig ander) kan zien, heeft u alles gedaan wat mogelijk is om binnen de termijn van 7 dagen de overeenkomst te beëindigen.

- Over het blokkeren van betalingen wil ik geen uitspraken doen. U staat in uw recht, echter wanneer zij incassobureau's gaan inschakelen op het openstaande bedrag bent u er nog niet vanaf. Ik zou u aanmelden op Higherlevel.nl (forum voor ondernemers) en daar vragen naar de mogelijkheden daarvan.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:Ik raad je aan on dan maar een aangetekende brief te sturen. Normaal gesproken is dat niet nodig en gooi je alleen geld weg als je hier gebruik van maakt, maar voor dit soort situaties is het een uitkomst.
Ik kan vreemd uit de hoek komen, maar ...euh...heb je het topic überhaupt wel gelezen?

Nielsflits
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2018 15:53

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door Nielsflits »

Beste,
Ik ben zo dom geweest om te onderteken. Ik had tijdens het gesprek al mijn bedenkingen maar op het forum wist ik het zeker.
vraag 1 wat is de consequentie?

kunnen ze me zo overzetten naar andere energie leverancier?
en hoe kan ik dit herroepen?

mvg
niels

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen antwoord van NSVO als ik contract wil herroepen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nielsflits schreef:Beste,
Ik ben zo dom geweest om te onderteken. Ik had tijdens het gesprek al mijn bedenkingen maar op het forum wist ik het zeker.
vraag 1 wat is de consequentie?

kunnen ze me zo overzetten naar andere energie leverancier?
en hoe kan ik dit herroepen?

mvg
niels
Als u ook 7 dagen herroepingstijd hebt, en u bent nog op tijd, dat dan maar per omgaande doen.

Gesloten