Ontgrendelen iPad niet mogelijk
Geplaatst: 28 mei 2018 13:18
Apple , behalve populair als ‘must have’, heeft ook een goede naam in de zorg vanwege het aanbod aan apps voor kinderen en mensen met een beperking of bijvoorbeeld dementie.
Ware het niet dat juist die must have factor een groot emotioneel en financieel risico oplevert voor een grote groep gebruikers met een (verstandelijke) beperking die deze producten zelf of door hun familie hebben aangeschaft.
Vanwege de grote ‘jat’ factor schroeft Apple de beveiliging met wachtwoorden etc. per update/upgrade dermate op dat vooral eerder aangeschafte en ingestelde iPad’s na een software upgrade onbruikbaar worden.
Voorbeeld.
Bewoner H krijgt een aantal jaren geleden een Ipad mini van familie.
Nichtje stelt hem in, icloud account, antwoorden op de verificatie vragen etc.
H helemaal happy, neemt hem overal mee heen, maakt honderden foto’s, de Ipad is een deel van zijn autistisch leven geworden.
Nu, een paar jaar later drukt bewoner, die sociaal emotioneel op een leeftijd van ongeveer 2 jaar functioneert en ook niet kan lezen, op het OK van een popup scherm.
Niet omdat hij het OK vindt wat het popup scherm aanbied, maar omdat het in de weg zit, dat moet eraf, ik wil mijn spelletje doen!
De Ipad begint aan zijn Journey of no return, een software upgrade.
Aan het einde van die upgrade word gevraagd om in te loggen met je apple id/icloud id en wachtwoord.
Het Activeringsslot, Jawel!
En die gegevens zijn niet meer bekend, ook zijn icloud id /email adres niet want die gebruikt H niet.
Beveiligingsvragen zoals: waar vloog je voor de eerste keer heen? Daar zijn de antwoorden niet van bekend, nichtje heeft dat niet bewaard, het is misschien wel ergens opgeschreven, maar onvindbaar, en H ontroostbaar.
Helpdesk bellen: op zich zeer behulpzaam, hebben ook begrip voor de situatie maar houden vrij stringent vast aan hun manier van opgedrongen eisen voor ontgrendelen van de Ipad.
Omdat de garantie al verlopen is, is ook het aankoopbewijs niet meer aanwezig.
De familie, al het personeel van de locatie en van zijn dagbesteding kunnen aantonen dat zij weten dat de Ipad van de H is, en ook als de Ipad opstart staat zijn foto prominent op het scherm.
De enige oplossing voor H was een nieuwe Ipad.
Gelukkig kon ik zijn meer dan 1000 foto’s redden, maar H is verdrietig omdat hij dit allemaal niet bevatten kan, en wij kunnen het hem ook niet goed uitleggen wat voor ons als begeleiding ook frustrerend is.
En dit is de tweede Ipad in een maand waar problemen zijn ontstaan. De andere heeft mij 6 uur telefoneren gekost om nog dermate gegevens aan te leveren dat men de Ipad ontgrendelde.
Zoals met alle apparatuur, lezen de meeste kopers de handleidingen niet, verdiepen zich niet in bv de redenen van wachtwoorden, 2 factor authenticatie, itouch en andere ingebouwde veiligheidsmaatregelen die er bij komen.
En zeker zijn zij zich vaak niet bewust wat men moet aantonen als het mis gaat.
Daar waar je met een Android tablet een factory reset kan uitvoeren om hem weer in de staat te krijgen zoals je hem gekocht hebt is dit bij een Ipad niet mogelijk, want de Ipad blijft gekoppeld aan de Apple ID met wachtwoord die gecontroleerd wordt via hun server.
Maar tijdens dat instellen komt het belang van het bewaren van de gegevens niet naar voren, het draait op dat moment om niets anders dan zo snel mogelijk ermee kunnen werken.
Ook bij de aankoop wordt je niet gewezen op hun manier van beveiligen/gijzelen van je apparaat niet benoemd.
We willen het beste voor onze bewoners, maar men kan niet verwachten dat familie of personeel ICT specialisten zijn.
Is dit alles? Nee.
Er is een functie waarmee je beperkingen instellen kan op een Ipad, zodat bv kinderen geen aankopen kunnen doen of bepaalde sites kunnen bezoeken.
Echter heb ik daarin nog geen functie kunnen vinden die het instellen van de itouch, veranderen van wachtwoorden en zelfs updaten/upgraden kan tegenhouden met de ‘beperkingscode’
Dus de eerder benoemde situatie kan zo weer gebeuren.
Tip van de helpdesk: kijk eens naar de Apple Configurator software waarmee je meerdere Ipads kunt beheren.
Leuk idee, maar dat werkt alleen maar via een andere Apple computer, met een Windows pc begin je niets.
Al met al: Apple zou zich in hun gebruikersgroepen die met een beperking leven meer mogen verdiepen.
Dat hun producten diefstal gevoelig zijn mag geen reden zijn om vormen van beveiliging in te voeren waardoor eigenaar zijn product niet meer gebruiken kan als deze activatie gegevens verliest.
Of een product gestolen wordt is de verantwoording van de gebruiker, dit is met andere apparatuur zoals Android tablets of Windows laptops exact hetzelfde. Echter bij deze laatsten kan je door de factory reset weer toegang krijgen tot je apparaat, al ben je dan wel je gegevens kwijt, niet je product.
Tot het moment dat dit verbetert raad ik een ieder aan, koop geen Apple en houd controle over uw bezit.
Ware het niet dat juist die must have factor een groot emotioneel en financieel risico oplevert voor een grote groep gebruikers met een (verstandelijke) beperking die deze producten zelf of door hun familie hebben aangeschaft.
Vanwege de grote ‘jat’ factor schroeft Apple de beveiliging met wachtwoorden etc. per update/upgrade dermate op dat vooral eerder aangeschafte en ingestelde iPad’s na een software upgrade onbruikbaar worden.
Voorbeeld.
Bewoner H krijgt een aantal jaren geleden een Ipad mini van familie.
Nichtje stelt hem in, icloud account, antwoorden op de verificatie vragen etc.
H helemaal happy, neemt hem overal mee heen, maakt honderden foto’s, de Ipad is een deel van zijn autistisch leven geworden.
Nu, een paar jaar later drukt bewoner, die sociaal emotioneel op een leeftijd van ongeveer 2 jaar functioneert en ook niet kan lezen, op het OK van een popup scherm.
Niet omdat hij het OK vindt wat het popup scherm aanbied, maar omdat het in de weg zit, dat moet eraf, ik wil mijn spelletje doen!
De Ipad begint aan zijn Journey of no return, een software upgrade.
Aan het einde van die upgrade word gevraagd om in te loggen met je apple id/icloud id en wachtwoord.
Het Activeringsslot, Jawel!
En die gegevens zijn niet meer bekend, ook zijn icloud id /email adres niet want die gebruikt H niet.
Beveiligingsvragen zoals: waar vloog je voor de eerste keer heen? Daar zijn de antwoorden niet van bekend, nichtje heeft dat niet bewaard, het is misschien wel ergens opgeschreven, maar onvindbaar, en H ontroostbaar.
Helpdesk bellen: op zich zeer behulpzaam, hebben ook begrip voor de situatie maar houden vrij stringent vast aan hun manier van opgedrongen eisen voor ontgrendelen van de Ipad.
Omdat de garantie al verlopen is, is ook het aankoopbewijs niet meer aanwezig.
De familie, al het personeel van de locatie en van zijn dagbesteding kunnen aantonen dat zij weten dat de Ipad van de H is, en ook als de Ipad opstart staat zijn foto prominent op het scherm.
De enige oplossing voor H was een nieuwe Ipad.
Gelukkig kon ik zijn meer dan 1000 foto’s redden, maar H is verdrietig omdat hij dit allemaal niet bevatten kan, en wij kunnen het hem ook niet goed uitleggen wat voor ons als begeleiding ook frustrerend is.
En dit is de tweede Ipad in een maand waar problemen zijn ontstaan. De andere heeft mij 6 uur telefoneren gekost om nog dermate gegevens aan te leveren dat men de Ipad ontgrendelde.
Zoals met alle apparatuur, lezen de meeste kopers de handleidingen niet, verdiepen zich niet in bv de redenen van wachtwoorden, 2 factor authenticatie, itouch en andere ingebouwde veiligheidsmaatregelen die er bij komen.
En zeker zijn zij zich vaak niet bewust wat men moet aantonen als het mis gaat.
Daar waar je met een Android tablet een factory reset kan uitvoeren om hem weer in de staat te krijgen zoals je hem gekocht hebt is dit bij een Ipad niet mogelijk, want de Ipad blijft gekoppeld aan de Apple ID met wachtwoord die gecontroleerd wordt via hun server.
Maar tijdens dat instellen komt het belang van het bewaren van de gegevens niet naar voren, het draait op dat moment om niets anders dan zo snel mogelijk ermee kunnen werken.
Ook bij de aankoop wordt je niet gewezen op hun manier van beveiligen/gijzelen van je apparaat niet benoemd.
We willen het beste voor onze bewoners, maar men kan niet verwachten dat familie of personeel ICT specialisten zijn.
Is dit alles? Nee.
Er is een functie waarmee je beperkingen instellen kan op een Ipad, zodat bv kinderen geen aankopen kunnen doen of bepaalde sites kunnen bezoeken.
Echter heb ik daarin nog geen functie kunnen vinden die het instellen van de itouch, veranderen van wachtwoorden en zelfs updaten/upgraden kan tegenhouden met de ‘beperkingscode’
Dus de eerder benoemde situatie kan zo weer gebeuren.
Tip van de helpdesk: kijk eens naar de Apple Configurator software waarmee je meerdere Ipads kunt beheren.
Leuk idee, maar dat werkt alleen maar via een andere Apple computer, met een Windows pc begin je niets.
Al met al: Apple zou zich in hun gebruikersgroepen die met een beperking leven meer mogen verdiepen.
Dat hun producten diefstal gevoelig zijn mag geen reden zijn om vormen van beveiliging in te voeren waardoor eigenaar zijn product niet meer gebruiken kan als deze activatie gegevens verliest.
Of een product gestolen wordt is de verantwoording van de gebruiker, dit is met andere apparatuur zoals Android tablets of Windows laptops exact hetzelfde. Echter bij deze laatsten kan je door de factory reset weer toegang krijgen tot je apparaat, al ben je dan wel je gegevens kwijt, niet je product.
Tot het moment dat dit verbetert raad ik een ieder aan, koop geen Apple en houd controle over uw bezit.