Pagina 1 van 2

Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:18
door DezeGene
Apple , behalve populair als ‘must have’, heeft ook een goede naam in de zorg vanwege het aanbod aan apps voor kinderen en mensen met een beperking of bijvoorbeeld dementie.
Ware het niet dat juist die must have factor een groot emotioneel en financieel risico oplevert voor een grote groep gebruikers met een (verstandelijke) beperking die deze producten zelf of door hun familie hebben aangeschaft.

Vanwege de grote ‘jat’ factor schroeft Apple de beveiliging met wachtwoorden etc. per update/upgrade dermate op dat vooral eerder aangeschafte en ingestelde iPad’s na een software upgrade onbruikbaar worden.

Voorbeeld.
Bewoner H krijgt een aantal jaren geleden een Ipad mini van familie.
Nichtje stelt hem in, icloud account, antwoorden op de verificatie vragen etc.
H helemaal happy, neemt hem overal mee heen, maakt honderden foto’s, de Ipad is een deel van zijn autistisch leven geworden.

Nu, een paar jaar later drukt bewoner, die sociaal emotioneel op een leeftijd van ongeveer 2 jaar functioneert en ook niet kan lezen, op het OK van een popup scherm.
Niet omdat hij het OK vindt wat het popup scherm aanbied, maar omdat het in de weg zit, dat moet eraf, ik wil mijn spelletje doen!
De Ipad begint aan zijn Journey of no return, een software upgrade.
Aan het einde van die upgrade word gevraagd om in te loggen met je apple id/icloud id en wachtwoord.
Het Activeringsslot, Jawel!

En die gegevens zijn niet meer bekend, ook zijn icloud id /email adres niet want die gebruikt H niet.
Beveiligingsvragen zoals: waar vloog je voor de eerste keer heen? Daar zijn de antwoorden niet van bekend, nichtje heeft dat niet bewaard, het is misschien wel ergens opgeschreven, maar onvindbaar, en H ontroostbaar.

Helpdesk bellen: op zich zeer behulpzaam, hebben ook begrip voor de situatie maar houden vrij stringent vast aan hun manier van opgedrongen eisen voor ontgrendelen van de Ipad.
Omdat de garantie al verlopen is, is ook het aankoopbewijs niet meer aanwezig.
De familie, al het personeel van de locatie en van zijn dagbesteding kunnen aantonen dat zij weten dat de Ipad van de H is, en ook als de Ipad opstart staat zijn foto prominent op het scherm.

De enige oplossing voor H was een nieuwe Ipad.
Gelukkig kon ik zijn meer dan 1000 foto’s redden, maar H is verdrietig omdat hij dit allemaal niet bevatten kan, en wij kunnen het hem ook niet goed uitleggen wat voor ons als begeleiding ook frustrerend is.

En dit is de tweede Ipad in een maand waar problemen zijn ontstaan. De andere heeft mij 6 uur telefoneren gekost om nog dermate gegevens aan te leveren dat men de Ipad ontgrendelde.

Zoals met alle apparatuur, lezen de meeste kopers de handleidingen niet, verdiepen zich niet in bv de redenen van wachtwoorden, 2 factor authenticatie, itouch en andere ingebouwde veiligheidsmaatregelen die er bij komen.
En zeker zijn zij zich vaak niet bewust wat men moet aantonen als het mis gaat.

Daar waar je met een Android tablet een factory reset kan uitvoeren om hem weer in de staat te krijgen zoals je hem gekocht hebt is dit bij een Ipad niet mogelijk, want de Ipad blijft gekoppeld aan de Apple ID met wachtwoord die gecontroleerd wordt via hun server.

Maar tijdens dat instellen komt het belang van het bewaren van de gegevens niet naar voren, het draait op dat moment om niets anders dan zo snel mogelijk ermee kunnen werken.
Ook bij de aankoop wordt je niet gewezen op hun manier van beveiligen/gijzelen van je apparaat niet benoemd.

We willen het beste voor onze bewoners, maar men kan niet verwachten dat familie of personeel ICT specialisten zijn.

Is dit alles? Nee.
Er is een functie waarmee je beperkingen instellen kan op een Ipad, zodat bv kinderen geen aankopen kunnen doen of bepaalde sites kunnen bezoeken.
Echter heb ik daarin nog geen functie kunnen vinden die het instellen van de itouch, veranderen van wachtwoorden en zelfs updaten/upgraden kan tegenhouden met de ‘beperkingscode’
Dus de eerder benoemde situatie kan zo weer gebeuren.

Tip van de helpdesk: kijk eens naar de Apple Configurator software waarmee je meerdere Ipads kunt beheren.
Leuk idee, maar dat werkt alleen maar via een andere Apple computer, met een Windows pc begin je niets.

Al met al: Apple zou zich in hun gebruikersgroepen die met een beperking leven meer mogen verdiepen.
Dat hun producten diefstal gevoelig zijn mag geen reden zijn om vormen van beveiliging in te voeren waardoor eigenaar zijn product niet meer gebruiken kan als deze activatie gegevens verliest.
Of een product gestolen wordt is de verantwoording van de gebruiker, dit is met andere apparatuur zoals Android tablets of Windows laptops exact hetzelfde. Echter bij deze laatsten kan je door de factory reset weer toegang krijgen tot je apparaat, al ben je dan wel je gegevens kwijt, niet je product.

Tot het moment dat dit verbetert raad ik een ieder aan, koop geen Apple en houd controle over uw bezit.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:26
door angel1978
Daar waar je met een Android tablet een factory reset kan uitvoeren om hem weer in de staat te krijgen zoals je hem gekocht hebt is dit bij een Ipad niet mogelijk, want de Ipad blijft gekoppeld aan de Apple ID met wachtwoord die gecontroleerd wordt via hun server.
Dit is ook bij android niet meer mogelijk. Ook daar is het originele id met ww nodig om de telefoon of tablet opgestart te krijgen. Eenmaal aangeleverd kan net als bij Apple het basisaccount aangepast worden en een ander ingesteld. Dit is dus niet iets van Apple maar volgt alle hedendaagse apparaten.
Of een product gestolen wordt is de verantwoording van de gebruiker, dit is met andere apparatuur zoals Android tablets of Windows laptops exact hetzelfde. Echter bij deze laatsten kan je door de factory reset weer toegang krijgen tot je apparaat, al ben je dan wel je gegevens kwijt, niet je product.
Dit is dus niet waar. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Als deze niet zelf deze verantwoordelijkheid kan nemen, dan is het aan de begeleider(s) om dit te doen.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:30
door Icasheb
Even hard, maar apple is niet verantwoordelijk voor gebruikersnamen en wachtwoorden. Dat ligt bij de gebruiker zelf. Android heeft ook zoiets, maar dan met google. Android werkt alleen als er een google account aan gekoppelt is en Apple werkt alleen als er een icloud aan is gekoppelt.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:34
door Lady1234
Misschien de gevers dan maar informeren dat ook de wachtwoorden en Apple Id meegegeven moeten worden op papier als ze zoiets schenken aan familie of zo.

Anders zou het wel heel makkelijk zijn om gestolen spullen zelf in gebruik te nemen.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:37
door mahadma
Ik stuur tegenwoordig mijn ww en namen enzo naar mezelf via de email en doe dat in het mapje met een andere naam.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:48
door Costnix
Ik heb alles gewoon in de sleeve van mijn iPad geschreven.
Ik ben op het punt gekomen, dan die hele privacy het aan mij. reet kan oxideren.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 13:55
door sjohie
Je kan mensen ook een password-manager adviseren, in plaats van af te geven wat in principe gewoon goed veiligheidsbeleid is van een Apple.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 14:44
door NeoDutchio
Er komen meer topics voorbij van mensen die geestelijk niet in staat geacht worden met een dergelijk apparaat om te gaan. ‘Per ongeluk’ allerlei dingen kopen en klikken op knopjes die ineens voorbij komen.
Een Ipad is geen speelgoed. Iemand die emotioneel op een leeftijd van 2 jaar zit kan je hier niet mee laten spelen. Als begeleider zou u toch moeten weten dat voor een dergelijke doelgroep andere spellen/mogelijkheden zijn.
Iemand anders moet alles instellen en vergeet daarna alle gegevens. Of het nu mensen zijn met een beperking of niet, dit gebeurd bij iedereen. Daar kan dus ook geen onderscheid in gemaakt worden in de oplossing.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 15:12
door angel1978
dan nog zouden kinderen van die leeftijd ( en ook iets ouder ) niet zonder toezicht op een iPad moeten 'spelen'.
Een account speciaal hiervoor aanmaken zou dan ook niet nodig zijn.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 15:18
door Cro
Wat een afschuiven van alle eigen verantwoordelijkheid maar weer. Men zou blij moeten zijn Apple een redelijk streng beleid heeft tegen diefstal, bescherming van privé data en het zeer goede update beleid.

Nu snap ik volledig dat een patiënt hier niet verantwoordelijk voor kan zijn in alle gevallen, echter lijkt me daar juist een rol te liggen voor de familie of eventuele begeleiders om dit soort zaken goed voor elkaar te hebben, denk aan de gegevens correct bewaren en er voor zorgen dat de ipad altijd up-to-date is. Niet voor Apple. Maar nee het zal wel makkelijker zijn om Apple de schuld te geven.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 15:47
door angel1978
Je mist mijn punt en de 3 essentiële woorden: niet zonder toezicht

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 16:00
door Teunbosseman
angel1978 schreef:
Daar waar je met een Android tablet een factory reset kan uitvoeren om hem weer in de staat te krijgen zoals je hem gekocht hebt is dit bij een Ipad niet mogelijk, want de Ipad blijft gekoppeld aan de Apple ID met wachtwoord die gecontroleerd wordt via hun server.
Dit is ook bij android niet meer mogelijk. Ook daar is het originele id met ww nodig om de telefoon of tablet opgestart te krijgen. Eenmaal aangeleverd kan net als bij Apple het basisaccount aangepast worden en een ander ingesteld. Dit is dus niet iets van Apple maar volgt alle hedendaagse apparaten.
Of een product gestolen wordt is de verantwoording van de gebruiker, dit is met andere apparatuur zoals Android tablets of Windows laptops exact hetzelfde. Echter bij deze laatsten kan je door de factory reset weer toegang krijgen tot je apparaat, al ben je dan wel je gegevens kwijt, niet je product.
Dit is dus niet waar. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Als deze niet zelf deze verantwoordelijkheid kan nemen, dan is het aan de begeleider(s) om dit te doen.

Nope niet waar. Bij een factory reset wis je alle gegevens, dus ook je google account , facebook account etc etc. Alleen kun je wel degelijk het toestel gebruiken. Wil je apps vanuit de playstore downloaden, dan zul je je eigen google account moeten gebruiken.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 16:08
door angel1978
Probeer het eens met een redelijk recent toestel.
Je zal zien dat er wordt gevraagd om een google-account. Bij de check zal deze aangeven ( mits anders dan het basisaccount waarop dit toestel geregistreerd is ) dat er een ander basisaccount staat geregistreerd en dat deze gebruikt moet worden ( elk ander account wordt geweigerd ). Overslaan van registratie werkt ook niet.
Net een hele serie android-toestellen kunnen afschrijven omdat de originele eigenaar niet meer gevonden kan worden en dus het basisaccount niet meer te activeren is.

Hier ook enkele mensen met hetzelfde probleem met een Samsung:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1797929

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 20:54
door angel1978
fonsflons schreef:
angel1978 schreef:Je mist mijn punt en de 3 essentiële woorden: niet zonder toezicht
Nee hoor, die Pa zit echt niet altijd mee te kijken als zijn zoontjes Minecraft aan het spelen zijn. Die zijn op hun 5e handiger met een iPad dan je denkt :mrgreen:
Dan is het dus idd een slecht plan om kids een iPad in handen te geven op die leeftijd.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 22:04
door newmikey
DezeGene schreef: Beveiligingsvragen zoals: waar vloog je voor de eerste keer heen? Daar zijn de antwoorden niet van bekend, nichtje heeft dat niet bewaard, het is misschien wel ergens opgeschreven, maar onvindbaar...
En ik denk dat daar dan ook de essentie ligt en niet bij de fabrikant/leverancier van hard- en software.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 22:30
door Lady1234
Tja, wij zochten die stukjes toentertijd op in boeken die alleen voor volwassenen waren.

En nog beter geslachtsdelen dan wapens of hoe een bom te maken.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 28 mei 2018 22:30
door sylvesterb
DezeGene schreef: Vanwege de grote ‘jat’ factor schroeft Apple de beveiliging met wachtwoorden etc. per update/upgrade dermate op dat vooral eerder aangeschafte en ingestelde iPad’s na een software upgrade onbruikbaar worden.
Dit heeft helemaal niet met de 'jat' factor te maken, die jat factor is zeer interessant voor Apple, maar eerder zijn meerdere accounts van bekende Hollywood acteurs gehackt omdat de herstel procedure te simpel was. De foto's die gelekt waren prive en stonden hierna toch op het internet.
DezeGene schreef:Helpdesk bellen: op zich zeer behulpzaam, hebben ook begrip voor de situatie maar houden vrij stringent vast aan hun manier van opgedrongen eisen voor ontgrendelen van de Ipad.
Mogelijk heb je het gemist maar de FBI was enige tijd geleden een zaak tegen Apple begonnen om een IPhone te laten ontgrendelen. Apple gaf aan dit niet te kunnen. Het is dus niet dat ze zich houden aan eisen, maar ze kunnen ze niet ontgrendelen. De FBI heeft uiteindelijk software gekocht, kost rond de 1 miljoen, waarmee de oudere IPhone alsnog te ontgrendelen was.
DezeGene schreef:Gelukkig kon ik zijn meer dan 1000 foto’s redden, maar H is verdrietig omdat hij dit allemaal niet bevatten kan, en wij kunnen het hem ook niet goed uitleggen wat voor ons als begeleiding ook frustrerend is..
Maar dat ligt meer bij jullie dan bij Apple. De uitleg is simpel. Apple neemt, na enkele hacks, de privacy van haar gebruikers serieus en de beveiliging is nu goed op orde.
DezeGene schreef: Maar tijdens dat instellen komt het belang van het bewaren van de gegevens niet naar voren.
Zoals jezelf al aangaf lees je de handleiding niet dus zul je de melding waarin dit staat ook niet hebben gelezen, maar de melding staat er gewoon.
DezeGene schreef: We willen het beste voor onze bewoners, maar men kan niet verwachten dat familie of personeel ICT specialisten zijn.
Voor het onthouden van een wachtwoord hoef je geen ICT specialist te zijn.
DezeGene schreef: Tot het moment dat dit verbetert raad ik een ieder aan, koop geen Apple en houd controle over uw bezit.
Maar juist met deze veiligheidsmethodes hou je bezit en controle over je bezit. Het enige wat je moet doen is het wachtwoord en verificatieantwoorden onthouden/opschrijven. Privacy is een groot goed en veel mensen onderschatten dit.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 29 mei 2018 00:53
door Speedy123
Nu, een paar jaar later drukt bewoner, die sociaal emotioneel op een leeftijd van ongeveer 2 jaar functioneert en ook niet kan lezen, op het OK van een popup scherm.
Voor dergelijke gebruikers is een iPad niet geschikt. Die hebben een gesloten systeem nodig waarbij ze niets kunnen veranderen aan de instellingen. HP had vroeger een speciale kids instelling op haar laptops, zodra je die activeerde kon je kinderen met een gerust hard op de laptop laten spelen zonder dat je later bang hoefde te zzijn dat er iets vernaderde aan de laptop.

Wil je wel kinderen met een iPad om laten gaan, dan heb je inderdaad een geode infrastructuur nodig waarbinnen je het allemaal beheert. Dat gaat niet zomaar op een exemplaar uit de winkel en al helemaal niet via een PC. Overigens zijn leeromgevingen met iPad wel verkrijgbaar waarin een en ander gewoon goed geregeld is.

Ik weet niet voor wie uw advies bedoeld is maar ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen dat een complex apparaat als een iPad niet geschikt is voor mensen met behoorlijke beperkingen tenzij een instelling ook een bijbehorende infrastructuur uitrolt.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 29 mei 2018 11:29
door Teunbosseman
angel1978 schreef:Probeer het eens met een redelijk recent toestel.
Je zal zien dat er wordt gevraagd om een google-account. Bij de check zal deze aangeven ( mits anders dan het basisaccount waarop dit toestel geregistreerd is ) dat er een ander basisaccount staat geregistreerd en dat deze gebruikt moet worden ( elk ander account wordt geweigerd ). Overslaan van registratie werkt ook niet.
Net een hele serie android-toestellen kunnen afschrijven omdat de originele eigenaar niet meer gevonden kan worden en dus het basisaccount niet meer te activeren is.

Hier ook enkele mensen met hetzelfde probleem met een Samsung:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1797929

Recent gedaan met xperia xz2 compact ( android 8.0 ) en zoals ik reeds schreef, met factory reset gewoon opnieuw kunnen instellen. Geheel zonder google account.
Ik vermoed dat jij geen factory reset bedoeld maar een software reset waarbij de gegevens grotendeels bewaard blijven. En ja dan wordt er om login gevraagd.

Re: Ontgrendelen iPad niet mogelijk

Geplaatst: 29 mei 2018 12:48
door angel1978
Nee ik heb het over een hardware reset,waarbij alles gewist wordt. Bij google registreren ze het toestel ( imei ) aan het account. Bij opnieuw registreren zien ze dus dat dit toestel aan een ander account is gekoppeld en vragen dan om dat account. Het is dan alleen nog bruikbaar als je toegang hebt tot dat account.. een anti-diefstal regel dus.