Pagina 1 van 1

Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 12:33
door whitemoor
Wij hebben in het weekend van 21 April een huis geboekt via Belvilla voor een familieweekend, Boerderij Hof van Twente, Het Reef, Esweg 8 in Markelo. Na een paar uur in de woning doorgebracht te hebben kwamen er steeds meer gebreken aan het licht. Veiligheidsvoorzieningen ontbraken, schimmel op plafonds en muren, muffe lucht, terras een zooitje (om maar een paar zaken te noemen). We hebben uiteindelijk maar gekozen om vroegtijdig het huisje verlaten. Het waren gebreken die de huiseigenaar nooit had kunnen verhelpen in korte tijd. Bij aankomst moest er borg betaald worden, deze hadden we graag teruggekregen bij ons vertrek. Echter de huiseigenaar was nergens te bekennen en ook telefonisch niet bereikbaar. Na tuiskomst nog meermaals geprobeerd telefonisch contact te krijgen, maar ook hier geen gehoor.

Vervolgens schriftelijk bezwaar aangetekend gestuurd naar Belvilla met onze klacht over de teleurstellende ervaring. Maar hier is tot op heden, nu ruim een maand later nog steeds geen gevolg aan gegeven. We hebben Belvilla aansprakelijk gesteld voor de geleden schade en niet terugbetaalde borg.

Ik hoor graag of er tips zijn om hier verdere stappen op te ondernemen? Wij zijn voorlopig nog niet klaar met Belvilla. We hebben tot deze tijd internet en socialmedia niet willen gebruiken om ze een eerlijke kans te geven, maar als er niet snel een passende oplossing geboden wordt dan wordt dit wel gepubliceerd.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 12:58
door arvandongen
De borg zou je sowieso terug moeten krijgen als je alles in dezelfde staat hebt opgeleverd als bij het inchecken. Ik zou een aangetekende nette brief sturen aan Het Hof van Twente, waarin je verzoekt dit binnen een redelijke termijn te doen (14 dagen of zo).

Ik weet niet of je schadevergoeding kan vragen voor de verdere tegenvallende ervaring. Daar zit een groot deel "gevoel' bij. Bovendien had je Het Hof van Twente een kans moeten geven dit op te lossen. Met als uiterste redmiddel: Een andere kamer bij een vergelijkbaar hotel. Nu je dat niet gedaan hebt, lijkt mij de kans op een schadevergoeding op dat punt kansloos. Misschien nog een beetje uit coulance.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 13:14
door mahadma
"Vervolgens schriftelijk bezwaar aangetekend gestuurd naar Belvilla met onze klacht over de teleurstellende ervaring. Maar hier is tot op heden, nu ruim een maand later nog steeds geen gevolg aan gegeven. We hebben Belvilla aansprakelijk gesteld voor de geleden schade en niet terugbetaalde borg."

U moet de borg normaal terugkrijgen. Stuur ze een email en gelijke brief en met 14 dagen moet u het bedrag op uw rekening verwachten, zoniet kunt u een incassoprocedure beginne.

U bent vrijwillig vroegtijdig naar huis gegaan, dus u kunt geen 'schadevergoeding' claimen.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 13:26
door NeoDutchio
U had meteen daar aan de bel moeten trekken. U bent vertrokken zonder dat iemand wist van de problemen. Om dan achteraf nog iets te kunnen claimen zal lastig zijn.
Wat is er afgesproken omtrent de borg, dat u deze contant terug krijgt als u weer vertrekt op de afgesproken datum, of dat het overgemaakt? Halverwege de huurperiode zullen ze de borg niet terug geven.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 13:40
door whitemoor
arvandongen schreef:De borg zou je sowieso terug moeten krijgen als je alles in dezelfde staat hebt opgeleverd als bij het inchecken. Ik zou een aangetekende nette brief sturen aan Het Hof van Twente, waarin je verzoekt dit binnen een redelijke termijn te doen (14 dagen of zo).
Dit is reeds gebeurt, maar hier komt van beide partijen geen respons op.
arvandongen schreef:Ik weet niet of je schadevergoeding kan vragen voor de verdere tegenvallende ervaring. Daar zit een groot deel "gevoel' bij. Bovendien had je Het Hof van Twente een kans moeten geven dit op te lossen. Met als uiterste redmiddel: Een andere kamer bij een vergelijkbaar hotel. Nu je dat niet gedaan hebt, lijkt mij de kans op een schadevergoeding op dat punt kansloos. Misschien nog een beetje uit coulance.
Een tegenvallende ervaring is in deze een understatement, deze woning (mogelijkheid tot andere kamer/ruimte was hier niet) had nooit in deze staat verhuurd mogen worden. Achteraf hadden we beter gelijk kunnen vertrekken, maar als je met de Familie en baby van 3 maand op de stoep staat dan probeer je hier toch eerst het beste van te maken.
NeoDutchio schreef:U had meteen daar aan de bel moeten trekken. U bent vertrokken zonder dat iemand wist van de problemen. Om dan achteraf nog iets te kunnen claimen zal lastig zijn. Wat is er afgesproken omtrent de borg, dat u deze contant terug krijgt als u weer vertrekt op de afgesproken datum, of dat het overgemaakt? Halverwege de huurperiode zullen ze de borg niet terug geven.
De verhuurder was nergens te bekennen en ook telefonisch niet bereikbaar. Bij vertrek is er een schrijven ingevuld wat in de woning lag betreffende het terugbetalen van de borg binnen de gestelde termijn van 14 dagen. Deze is nu ruimschoots overschreven. Ook de mogelijkheid tot schriftelijk bezwaar binnen 30 dagen is nu ruimschoots overschreven. Tot op heden van beide partijen 0,0 respons. Ze geven geen thuis.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 13:54
door NeoDutchio
Hoe heeft u geboekt? Rechtsreeks met BelVilla, of is er gevraagd om dit te regelen via andere kanalen? En aan wie heeft u wat betaald?

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 13:56
door arvandongen
whitemoor schreef:
arvandongen schreef:De borg zou je sowieso terug moeten krijgen als je alles in dezelfde staat hebt opgeleverd als bij het inchecken. Ik zou een aangetekende nette brief sturen aan Het Hof van Twente, waarin je verzoekt dit binnen een redelijke termijn te doen (14 dagen of zo).
Dit is reeds gebeurt, maar hier komt van beide partijen geen respons op.
Dan is het tijd voor een tweede brief: een ingebrekestelling. In die brief kan je schrijven dat je de borg per omgaande opeist . Vervolgens stel je ze aansprakelijk voor alle bijkomende kosten die nodig zijn om de borg terug te krijgen. Waaronder: Wettelijke rente, juridische bijstand etc. Als men daar ook niet op reageert, dan daadwerkelijk een jurist in de arm nemen.
whitemoor schreef:Een tegenvallende ervaring is in deze een understatement, deze woning (mogelijkheid tot andere kamer/ruimte was hier niet) had nooit in deze staat verhuurd mogen worden. Achteraf hadden we beter gelijk kunnen vertrekken, maar als je met de Familie en baby van 3 maand op de stoep staat dan probeer je hier toch eerst het beste van te maken.
Als je wettelijke gronden weet, waarom deze kamer niet verhuurd zou mogen worden, dan kan je proberen dat te gebruiken. Maar bovenal had je de verhuurder eerst de kans moeten geven het probleem op te lossen. Dat is in intermenselijke relaties de eerste stap en bovendien houdt de wetgeving deze lijn ook aan.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 14:12
door whitemoor
arvandongen schreef:Dan is het tijd voor een tweede brief: een ingebrekestelling. In die brief kan je schrijven dat je de borg per omgaande opeist . Vervolgens stel je ze aansprakelijk voor alle bijkomende kosten die nodig zijn om de borg terug te krijgen. Waaronder: Wettelijke rente, juridische bijstand etc. Als men daar ook niet op reageert, dan daadwerkelijk een jurist in de arm nemen.
Bedankt ik zal mij hier eerst zelf eens in verdiepen. Ik had gehoopt dat juridische stappen niet nodig zouden zijn. Gelukkig zijn er juristen in de familie, dus mocht het zover komen dan moeten we deze er maar bij betrekken.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 14:15
door whitemoor
arvandongen schreef:Als je wettelijke gronden weet, waarom deze kamer niet verhuurd zou mogen worden, dan kan je proberen dat te gebruiken. Maar bovenal had je de verhuurder eerst de kans moeten geven het probleem op te lossen. Dat is in intermenselijke relaties de eerste stap en bovendien houdt de wetgeving deze lijn ook aan.
Zoals reeds benoemd was dit dus niet mogelijk. We hebben van alles beeldmateriaal gemaakt dus dit kan dienen als bewijsmateriaal.

Re: Belvilla klacht wordt genegeerd na schriftelijk bezwaar

Geplaatst: 31 mei 2018 14:20
door arvandongen
whitemoor schreef:Bedankt ik zal mij hier eerst zelf eens in verdiepen. Ik had gehoopt dat juridische stappen niet nodig zouden zijn. Gelukkig zijn er juristen in de familie, dus mocht het zover komen dan moeten we deze er maar bij betrekken.
Graag gedaan.
Vaak is het dreigen met juridische kosten voldoende. Vooral als men weet dat men fout zit. In het geval van de borg lijkt het een duidelijke zaak en moeilijk te ontkennen door de tegenpartij.
Succes!