Pagina 1 van 2
Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 16:10
door Nijogeth
Mijn oma wordt de laatste tijd redelijk vaak lastig gevallen door een incassobureau over een rekening, die mijn oma overigens niet betwist, maar waarvan de betaaltermijn niet is verstreken, omdat het bedrijf een typefout heeft gemaakt (op de brief staat betaaltermijn 1-4-2019, terwijl men blijkbaar 1-4-2018 bedoelde). Mijn oma is nog heel erg modern en heeft deze rekening allang ingevuld op haar Rabobank account en ingesteld dat er wordt betaald ergens in maart 2019. Koppig als ze is, gaat ze dat niet veranderen (waar ik zelf dus wel om moest lachen). Men dreigt nu met een deurwaarder. Dit lijkt me weinig kans te hebben, maar ik zou toch graag advies willen van iemand die hier kennis van heeft. Is er zo iemand (liefst met ervaring met incassobureaus en deurwaarders) aanwezig hier op het forum?
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 16:18
door mahadma
Die was er tot op enige tijd zeker. Mocht het voor de rechter komen, dan staat op papier wat er staat, dus 2019.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 16:30
door Julie4444
Wat jammer dat de enige echte expert niet meer welkom is op het forum.
Ik vind dit een lastige, maar zou het niet riskeren. Het is niet onredelijk om in te zien dat het een typefout is en dat de daadwerkelijke termijn natuurlijk geen jaar is. Lijkt me net zoiets als een typefout in aanbiedingen. Die tellen ook niet als het nogal voor de hand ligt dat het niet klopt.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 17:06
door gosewijn
Nijogeth schreef:Mijn oma wordt de laatste tijd redelijk vaak lastig gevallen door een incassobureau over een rekening, die mijn oma overigens niet betwist, maar waarvan de betaaltermijn niet is verstreken, omdat het bedrijf een typefout heeft gemaakt (op de brief staat betaaltermijn 1-4-2019, terwijl men blijkbaar 1-4-2018 bedoelde). Mijn oma is nog heel erg modern en heeft deze rekening allang ingevuld op haar Rabobank account en ingesteld dat er wordt betaald ergens in maart 2019. Koppig als ze is, gaat ze dat niet veranderen (waar ik zelf dus wel om moest lachen). Men dreigt nu met een deurwaarder. Dit lijkt me weinig kans te hebben, maar ik zou toch graag advies willen van iemand die hier kennis van heeft. Is er zo iemand (liefst met ervaring met incassobureaus en deurwaarders) aanwezig hier op het forum?
Beste Nijogeth , hier op het forum barst het van de amateur juristen die prodeo werken , die zullen straks wel reageren met het wetboek in de hand.
Helaas de deurwaarder hier op het forum is op vakantie dus kan het wel even duren dat hij terug is. Er is hier op het forum nog een deurwaarder ,een jurist en een advocaat. Ze zijn wel erg rustig , misschien komt het door de flauwekul topics die hier de laatste maanden voorbij komen , waarbij ik niet de uwe bedoel. Misschien kan het forum van de concurent een oplossing bieden ..
veel succes.
m vr gr
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 17:10
door Lady1234
Als ik uw oma was, hield ik mijn poot stijf. Ook die deurwaarder, zeker als het die hoog gewaardeerde is, kan lezen. Dus ze doet niets fout.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 17:49
door Nijogeth
gosewijn schreef:
Nijogeth schreef:Mijn oma wordt de laatste tijd redelijk vaak lastig gevallen door een incassobureau over een rekening, die mijn oma overigens niet betwist, maar waarvan de betaaltermijn niet is verstreken, omdat het bedrijf een typefout heeft gemaakt (op de brief staat betaaltermijn 1-4-2019, terwijl men blijkbaar 1-4-2018 bedoelde). Mijn oma is nog heel erg modern en heeft deze rekening allang ingevuld op haar Rabobank account en ingesteld dat er wordt betaald ergens in maart 2019. Koppig als ze is, gaat ze dat niet veranderen (waar ik zelf dus wel om moest lachen). Men dreigt nu met een deurwaarder. Dit lijkt me weinig kans te hebben, maar ik zou toch graag advies willen van iemand die hier kennis van heeft. Is er zo iemand (liefst met ervaring met incassobureaus en deurwaarders) aanwezig hier op het forum?
Beste Nijogeth , hier op het forum barst het van de amateur juristen die prodeo werken , die zullen straks wel reageren met het wetboek in de hand.
Helaas de deurwaarder hier op het forum is op vakantie dus kan het wel even duren dat hij terug is. Er is hier op het forum nog een deurwaarder ,een jurist en een advocaat. Ze zijn wel erg rustig , misschien komt het door de flauwekul topics die hier de laatste maanden voorbij komen , waarbij ik niet de uwe bedoel. Misschien kan het forum van de concurent een oplossing bieden ..
veel succes.
m vr gr
Oh, op vakantie noemen ze dat nu al?
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 17:58
door vroem
er waren tijden was dat in bepaalde kringen de term wanneer iemand achter de tralies zat...
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 18:14
door gosewijn
Oh, op vakantie noemen ze dat nu al?
er waren tijden was dat in bepaalde kringen de term wanneer iemand achter de tralies zat...
Kijk daar krijg je de roddels al .
Ik heb het netjes willen houden want als je zegt dat MM van dit forum is verwijderd omdat het antwoord van MM niet naar de zin is van radar forum krijg je straf . Dus daarom schreef ik dat , dus niet door vertellen .
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 18:15
door angel1978
helaas heeft de forum moderatie besloten dat hier geen serieus en inhoudelijk antwoord op gegeven mag worden door een professional. Hierdoor blijven amateur-antwoorden over. Het is niet anders
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 18:35
door sylvesterb
Nijogeth schreef:Mijn oma wordt de laatste tijd redelijk vaak lastig gevallen door een incassobureau over een rekening, die mijn oma overigens niet betwist, maar waarvan de betaaltermijn niet is verstreken, omdat het bedrijf een typefout heeft gemaakt (op de brief staat betaaltermijn 1-4-2019, terwijl men blijkbaar 1-4-2018 bedoelde). Mijn oma is nog heel erg modern en heeft deze rekening allang ingevuld op haar Rabobank account en ingesteld dat er wordt betaald ergens in maart 2019. Koppig als ze is, gaat ze dat niet veranderen (waar ik zelf dus wel om moest lachen). Men dreigt nu met een deurwaarder. Dit lijkt me weinig kans te hebben, maar ik zou toch graag advies willen van iemand die hier kennis van heeft. Is er zo iemand (liefst met ervaring met incassobureaus en deurwaarders) aanwezig hier op het forum?
De factuur is een gevolg van een overeenkomst die is gesloten. De voorwaarden voor deze overeenkomst zijn veelal vastgelegd in de algemene voorwaarden. Stel dat hier staat 30 dagen betaaltermijn en het bedrijf stuurt hierna een factuur van 8 dagen en stuurt op dag 14 een herinnering etc dan zijn de algemene voorwaarden leidend.
Omgekeerd geld dit uiteraard ook. Het bedrijf heeft u Oma al geïnformeerd via een herinnering en daarna aanmaning/ingebreke stelling dat de termijn van 1 jaar op een fout berust.
De rechter (die komt namelijk voor de deurwaarder) zal kijken naar de algemene voorwaarden, daarnaast kijken ze ook naar wat realistisch is. Een betalingstermijn van 1 jaar is niet gebruikelijk, en het bedrijf heeft uw Oma al geïnformeerd dat het een fout betreft. De kans is zeer aannemelijk dat de rechter in het nadeel van uw oma beslist en dan kan een factuur van een paar tientjes opeens een paar honderd euro worden. De kosten van een rechtszaak zijn best wel aanzienlijk en veelal wil je deze enkel voeren wanneer je zeker weet dat je in je gelijk staat, en zelf al heb je gelijk dan kun je alsnog verliezen.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 18:51
door Nijogeth
Het bedrijf heeft mijn oma pas geïnformeerd na de eerste brief en dat kwam volledig van mijn oma uit. Verder is er niet verwezen naar de algemene voorwaarden bij deze fietsenmaker en is alleen de rekening meegegeven met daarop de tekst dat dit betaald moet zijn voor 1-4-2019.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 19:22
door atlas1302
Gewoon betalen joh, zei je ook een keer tegen mij over een bedrag van 3.500 euro. Je gaat daar toch niet moeilijk over lopen doen.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 20:56
door stofzuigertje
Deze brief en de betaal opdracht is het bewijs voor rechter... echter, normaal is het 2 weken tot 2 maanden normale termijn....
Alleen de Gemeente' s en andere overheden en daarom weigerde ik te leveren, tenzij ze vooruit betaalden.....
Wel leuk topic en ik denk dat deze ondernemer beter andere software kan gebruiken dit dit soort dingen automatisch invulde....!
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 21:52
door Nijogeth
atlas1302 schreef:Gewoon betalen joh, zei je ook een keer tegen mij over een bedrag van 3.500 euro. Je gaat daar toch niet moeilijk over lopen doen.
Ging dat niet over een creditcardschuld, waarvan jij zei dat het fraude was en de maatschappij hem niet kwijt wilde schelden? Zoiets kan ik me in elk geval herinneren.
Maar in dit geval gaat het niet over wel of niet betalen, maar over wanneer. Ik heb een hele koppige oma, die gaat echt niet eerder betalen dan op de factuur staat aangegeven. Als ze haar dan betaalherinneringen gaan sturen, dan wil ze al helemaal niet meedenken en geeft ze gewoon aan dat ze de factuur netjes voor de factuurdatum zal voldoen. En dat ze het verder maar lekker uit kunnen zoeken (of zoals mijn oma zegt: 'ik ga de volgende keer wel naar de andere fietsenmaker en dan betaal ik maar wat extra, maar dan heb ik dat gezeur ook niet aan mijn kop').
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 21:55
door Vreemd1
Nijogeth schreef:atlas1302 schreef:Gewoon betalen joh, zei je ook een keer tegen mij over een bedrag van 3.500 euro. Je gaat daar toch niet moeilijk over lopen doen.
Ging dat niet over een creditcardschuld, waarvan jij zei dat het fraude was en de maatschappij hem niet kwijt wilde schelden? Zoiets kan ik me in elk geval herinneren.
Maar in dit geval gaat het niet over wel of niet betalen, maar over wanneer. Ik heb een hele koppige oma, die gaat echt niet eerder betalen dan op de factuur staat aangegeven. Als ze haar dan betaalherinneringen gaan sturen, dan wil ze al helemaal niet meedenken en geeft ze gewoon aan dat ze de factuur netjes voor de factuurdatum zal voldoen. En dat ze het verder maar lekker uit kunnen zoeken (of zoals mijn oma zegt: 'ik ga de volgende keer wel naar de andere fietsenmaker en dan betaal ik maar wat extra, maar dan heb ik dat gezeur ook niet aan mijn kop').
Geweldig!
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 21:59
door sylvesterb
Nijogeth schreef:Het bedrijf heeft mijn oma pas geïnformeerd na de eerste brief en dat kwam volledig van mijn oma uit. Verder is er niet verwezen naar de algemene voorwaarden bij deze fietsenmaker en is alleen de rekening meegegeven met daarop de tekst dat dit betaald moet zijn voor 1-4-2019.
Als je denkt dat je gelijk krijgt bij de rechtbank moet je vooral niet betalen, maar iedereen kan een foutje maken en deze is zo overduidelijk dat ik vermoed dat je het zwaar krijgt bij een rechtbank. Immers weet jij en je Oma ook dat het een foutje betreft, anders was je dit topic niet begonnen.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 22:02
door Nijogeth
Ik hoop nog altijd dat een ervaren deurwaarder mij hier tips zou kunnen geven.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 31 mei 2018 22:19
door atlas1302
Ging dat niet over een creditcardschuld, waarvan jij zei dat het fraude was en de maatschappij hem niet kwijt wilde schelden? Zoiets kan ik me in elk geval herinneren.
Nee ook weer niet juist gedacht, jij denkt soms een beetje anders. Nu ik het verhaal van jou en uw oma lees begrijp ik het beter.
Mijn probleem van twee jaar geleden hoef je hier niet zo uit te schreeuwen, dat is allang en breed perfect opgelost. Maar ga fijn naar de rechter om je denkbare recht te halen, en die fietsenmaker ...ach maak jij nooit een foutje dan?
Trek een paar tientjes uit je zak joh en leg je verhaal voor aan een jurist, hoef je hier niet gratis te bedelen en je weet van de hoed en de rand, en daarna kan je alle forumleden weer blij maken met de info.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 01 jun 2018 01:44
door Speedy123
Nijogeth schreef:Mijn oma wordt de laatste tijd redelijk vaak lastig gevallen door een incassobureau over een rekening, die mijn oma overigens niet betwist, maar waarvan de betaaltermijn niet is verstreken, omdat het bedrijf een typefout heeft gemaakt (op de brief staat betaaltermijn 1-4-2019, terwijl men blijkbaar 1-4-2018 bedoelde). Mijn oma is nog heel erg modern en heeft deze rekening allang ingevuld op haar Rabobank account en ingesteld dat er wordt betaald ergens in maart 2019. Koppig als ze is, gaat ze dat niet veranderen (waar ik zelf dus wel om moest lachen). Men dreigt nu met een deurwaarder. Dit lijkt me weinig kans te hebben, maar ik zou toch graag advies willen van iemand die hier kennis van heeft. Is er zo iemand (liefst met ervaring met incassobureaus en deurwaarders) aanwezig hier op het forum?
Zolang het bedrijf zelf niet aangeeft dat de betaaltermijn een fout is en deze veranderd, maakt u oma alle kans bij een eventuele rechtzaak. Dreigen met een deurwaarder begrijp ik niet, men zal bedoelen dreigt naar de rechter te stappen. Een deurwaarder brengt alleen de dagvaarding uit, is eigenlijk gewoon de postbode voor gerechtelijke stukken.
Re: Problemen met incassobureau/deurwaarder
Geplaatst: 01 jun 2018 11:38
door atlas1302
Ik denk gewoon dat hier een reactie uitgelokt voor de oproep van MM, die is er niet meer en waar zijn nu die andere deurwaarders op het forum hij hoopt er zelfs op.
Het factuurtje is opgemaakt 01-april jl. dus de werkzaamheden of aflevering is al ruim voor die tijd gepasseerd, iedereen kan begrijpen dat na levering betaald moet worden en niet een jaar later of zo. Meestal worden particulieren bedragen toch gewoon aan de balie betaald, is uw Oma dan wel bij die fietsenmaker binnen geweest en het verhaal voorgelegd? Is het een online shop toevallig, daar betaal je altijd vooraf en nooit achteraf omdat je zei dat uw oma liever meer wilde betalen voor een andere fietsenmaker.
Hoe meer ik erover nadenkt hoe onwaarschijnlijker het mij in de oren klinkt. Maar trek je er niets van aan en vooral doorgaan, je zit op het juiste forum.