kuklos schreef: ↑10 apr 2025 17:37
Brabant is de industriële motor van Nederland, zonder welke ons land tot stilstand komt. Zonder onze boeren geen eten. Veel van wat Amsterdam aan "waarde" toevoegt kan alleen maar omdat de rest van het platteland de onderkant van de piramide vormen.
Ik kom zelf uit Brabant, ben in het verleden op veel plekken in Nederland geweest, ook in heel veel steden, maar ik heb nog altijd het gevoel dat vooral de mensen uit de steden achterlopen in de evolutie. Gemoedelijkheid lijkt daar een utopie, kan bij de meeste mensen niet eens een goedemorgen, goedemiddag of goedenavond vanaf. Waarschijnlijk is dat in woonwijken anders, maar binnensteden of de centra van dorpjes, dat is een wereld van verschil. Zelfs in bepaalde kleinere steden wordt je in de ochtend vriendelijk begroet door alles wat voorbij komt gefietst, terwijl je daar staat te lossen.
Het is niet zozeer Brabant dat de economische motor is, als dat Brabant vooral gegroeid is doordat men met elkaar bezig is en minder met alleen zichzelf. Het aantal bedrijven dat toeleverancier van grotere bedrijven als Philips, VDL, ASML en DAF is, dat is gewoon gigantisch en zitten door het hele land.
Edit: daar moet ik misschien een voorbeeld bij geven. Als hier een toeleverancier van 1 van de grote bedrijven een slecht product heeft geleverd, dan kun je natuurlijk direct de stap zetten naar een ander die het mogelijk beter kan doen (iets wat in bijvoorbeeld de VS veel gebeurt). Of je gaat samen zitten, geeft aan dat het beter moet, gaat kijken naar hoe het beter kan en uiteindelijk komt er een beter product.
Uiteindelijk zijn die kleine bedrijfjes die producten aan die grote bedrijven leveren voor een groot deel afhankelijk van die grote bedrijven. Zonder die klandizie vallen ze om, dus probeer je elkaar te helpen in plaats van kapot maken om 20 euro.