LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisartsen drijven kosten van de zorg op

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Klaas Vaak

Huisartsen drijven kosten van de zorg op

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

Het moet niet gekker worden.
Twee weken geleden belde ik naar de assistente van de huisarts. Ik had een zalf nodig van de apotheek en dat mag alleen op recept. Een zalfje overigens van € 10,93. Vandaag ontving ik een nota van de huisarts: € 12,60 voor een consult. Mijn verzoek om het afgeven van een recept werd dus gezien als consult :twisted:

Het ergste van alles was wel, dat de assistente me doodleuk zei: "ach, dat kun je toch gewoon bij je verzekeraar declareren ...".

De verzekeraar betaalt wel en dus voeren huisartsen elke scheet die ze laten op als consult. Ik vind het een schande. Op die manier worden de kosten van de gezondheidszorg alleen maar verder opgekrikt. En omdat je nu eenmaal een recept moet hebben, is dit voor de huisartsen big business.

MAXIEM

Re: Huisartsen drijven kosten van de zorg op

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Klaas Vaak,

Niet alleen de huisarts declareert €14,80 (in mijn geval) maar ook de apotheker vangt nog eens €10,- per recept. Groeten, Ton.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

De kosten van de gezondheidszorg worden alom opgedreven:

- Huisartsenposten met extra overhead in de vorm van gebouwen, extra personeel, toeslagen voor personeel, extra vervoer (arts wordt vervoert met semi-ambulance)
- Beugels voor kinderen met goede gebitten
- Directeuren in de zorg die meer dan 5 ton per jaar verdienen
- IVF voor janet en allevrouw
- Iedereen een electrische rolstoel
- Apotheken in luxe panden die ze zich kunnen permitteren door alle graaimogelijkheden die ze hebben
- Steeds meer en duurdere apparatuur in ziekenhuizen

Etc etc etc

En natuurlijk is het onzin om een consult te betalen voor:

- Een telefonisch contact dat
- Net meer is dan een recept (verlengen) en waar
- Bovendien de arts helemaal niet aan te pas komt

Gast

Neem je oude verpakking gewoon eens mee naar de apotheek en vraag om een nieuwe dosis. Ik weet niet of alle apothekers dit doen, en zeker niet bij alle medicijnen natuurlijk.

Voor een herhaalrecept betaal je een half consult, heb ik een keer gedaan, daarna gewoon zelf aan de apotheker laten zien wat ik moest hebben. Ik maak verder weinig kosten dus zulke grappen vallen onder me eigen risico :)

Het gaat hier wel om een onschuldig pilletje, met zwaardere medicijnen zullen ze wel wat moeilijker doen... Wellicht het proberen waard.

Gast

Bij de weg:

Huisartsen aub niet gaan afzeiken, lijkt me echt een van de zwaardere beroepen op dit moment en je wordt er echt niet zo stinkend rijk van. Althans vergeleken bij andere artsen of gemeten aan opleiding/werkdruk. Ik vind ze ook vreselijk duur maar steek hierbij toch even een hart onder de riem :)

Veel verkwistender zijn apothekers en die verdienen wel gruwelijk veel geld, wordt steeds meer ingeperkt laatste paar jaar maar die hebben nog geen klagen. Als ik wat beter had opgelet bij de beta vakken op school was ik ook mooi apotheker geworden :)

Klaas Vaak

Huisartsen aub niet gaan afzeuren, lijkt me echt een van de zwaardere beroepen op dit moment
zelf werk ik in een instelling voor verzorgingshuizen; ook niet echt licht werk, dacht ik zo.
Ik probeer me voor te stellen dat wij hetzelfde gaan doen.
"wilt u dat ik u even naar de lift breng mevrouw? dat kan en dat is dan € 12,40".

Gast

Klaas, je hebt gelijk en ik respecteer jou en het werk dat je doet. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik het niet zou kunnen. Zet mij maar achter een bureau :)

Doet echter niets af aan mijn punt, huisarts is OOK zwaar. En de manier waarop ze betaald worden verzinnen ze trouwens ook niet zelf.

Gast

Veel verkwistender zijn apothekers en die verdienen wel gruwelijk veel geld, wordt steeds meer ingeperkt laatste paar jaar maar die hebben nog geen klagen. Als ik wat beter had opgelet bij de beta vakken op school was ik ook mooi apotheker geworden
Daar moet wat aan worden gedaan .
Niet zo dat ik allerlei medicijnen moet gaan betalen omdat daar geen alternatief voor is.
Is ook een taak van de verzekeraars dat ze i.p.v. dit andere afnemers gaan zoeken .

Doe dit al met homeopatische medicijnen zonder vergoeding . .Die bestel ik gewoon over de post .Veel goedkoper dan bij de Apotheek .
Andere dingen ,zoals verband en pleisters en zo moet je helemaal niet bij een Apotheek.

annanas

Ongelezen bericht door annanas »

mijn man moest een stukje wildvlees weg laten branden.
Hij is nog geen 5 min binnen geweest SERIEUS .
6 wk later een rekening dubbel consult 2x24.50.
1 consult is 10 min ....24.50.
Is eigenlijk niet normaal he?Zo wordt je toch rijk?Maar de huisartsen blijven klagen dat ze te weinig verdienen.
anna

Gast

Als je een monteur aan je auto laat werken dan gaat hij je per uur laten betalen ook al is het 5 minuten. Maar dat vind je geen probleem.

Klaas Vaak

Als je een monteur aan je auto laat werken dan gaat hij je per uur laten betalen ook al is het 5 minuten. Maar dat vind je geen probleem.
Ja, ook dat is een probleem. Maar ik moet niet naar die monteur, terwijl ik wel naar de huisarts moet voor een recept. Verplichte winkelnering heet dat. En dat terwijl iedereen de mond vol heeft van marktwerking in de gezondheidszorg.

annanas

Ongelezen bericht door annanas »

Nou dat zeg jij dat ik dat geen probleem vind!

En het ging over het feit dat de arts 2x een consult rekende van 10 minuten .
Dus met andere woorden is ie 20 minuten bezig geweest.
Dat lijkt me sterk als je na 5 minuten al weer buiten staat.
Dus hij kan ook 10 minuten rekenen.oftewel 1 consult.
En ik zeg ook niet dat ik er een probleem van maak!!!!
Wij hebben een goede particuliere verzekering en geen eigen risico en krijgen dus alles vergoed,maar er zijn ook mensen die het zelf moeten betalen en dan toch veelste veel betalen????

En daar moet ook eens aan gedacht worden,dan roepen de spotjes wel kanker ga je tegewoordig niet snel meer aan dood,Nou als de prijzen zo blijven stijgen en de mensen kunnen op deze manier de bezoekjes niet meer betalen!!!Wat is het resultaat dat je dus wel met iets blijft lopen wat niet goed is!!!
En dan pas echt naar de dokter gaat als het echt goed fout is!

DUS ALS JE NOU NOG EENS EENKEER WIL ANTWOORDEN DENK DAN FF GOED NA WAT JE ZEGT!!!!!!!!!!!!!!
eN NIET VAN DIE STOMME PUBER OPMERKINGINGEN

PS EN IK HEB TROUWENS EEN HELE GOEDE GARAGE DIE REKENT NIET EENS ALS IK VOOR 10 MINUTEN KOM,! (klantenbinding )

ANNA

redrose57

Ongelezen bericht door redrose57 »

En wat te denken van de apotheker, had recept woensdagmorgen vroeg ingeleverd, kon het pas vrijdagmiddag weer halen want het was zo druk, tot mijn verbazing werd het donderdagmiddag bezorgd, ik zei tegen de man dat dat niet de bedoeling was, hij antwoorde mij: het is toch makkelijk, als het regent b.v dat het bezorgd kan worden, voor mensen die het niet zelf kunnen afhalen heel fijn maar ik kon het wel zelf halen dus helemaal overbodig, wat kost dat niet allemaal, moet ook betaald worden.

Sacha

Ongelezen bericht door Sacha »

Mijn reactie is voor alle onderwerpen.
Ik erger mij een ongeluk aan de sarcastische reacties op verhalen van mensen die hun grieven kwijt willen,van apparaten etc t/m gezondheidszorg!
Ga er nou eens van uit ( positief denken heet dat) dat de verhalen naar waarheid worden gemeld,
Ook ik geef wel eens iets door wat mij is overkomen , zonder 1 woord te liegen , (en omdat dat extreem is ), anders hoef ik niks te melden .
Maar echt van de reacties lusten de honden geen brood.

Wees eens positief A.U.B. Katten heeft geen zin .
En bedenk dat je geluk hebt als een probleem netjes afgehandeld word tegenwoordig, in deze Concumptiemaatschappij!!

motormuis250cc

Ongelezen bericht door motormuis250cc »

Wat denk je dan als je als 75 + er je een medische keuring laat doen voor je nieuwe rijbewijs. € 74,20.! En komtant meebrengen ! Plasje meebrengen en na een kwartiertje sta je weer buiten. Omdat ik gelukkig gezond ben. Maar toch vind ik het een belachelijk hoog bedrag voor zo'n simpel onderzoekje.
Enfin, ik hoop dat ik er weer vijf jaar tegen kan.
Martin.

Merel025

Ongelezen bericht door Merel025 »

Ik moet regelmatig vervoerd worden voor polikliniek bezoeken. Ik ben particulier verzekerd. vroeger al eens in een ambulance gelegen toen 10% eigenrisico van 375 gulden moeten betalen. was nu 10 % van 640 Euro....!!!!!
ik heb het nagezocht was maar een jaar of 5 geleden de eerste keer...

verder ging ik altijd per rolstoel vervoer maar dat wordt in mijn geval niet meer betaald... nu dus aangewezen op de ambulance.... alleen al zo'n 4 tot 5 x per maand x 64 euro.... tegenover taxi rit van de rolstoel taxi (vergoed 12,50) en niet vergoed 125 Euro....

Die jongens vertelden me ook (van de ambulance) dat ze het steeds drukker krijgen met dit soort ritten, terwijl ik of een ander erin ligt kunnen ze er niet zijn voor "spoed" vervoer....

ook hier zijn echter amerikaanse toestanden aan het ontstaan.... steeds vaker zegt de dokter ik kom niet, of is de dokter niet te bereiken.. dan word 112 gebeld en komt de ambulance... zij moeten haast iedereen naar een ziekenhuis vervoeren omdat de dokter het nalaat om te komen.... en zij niet mogen beslissen op het terein van diezelfde dokter.

zo is er nog veel meer geld wat over de balk gaat maar dus ook omdat de ziekenauto wel heel makkelijk gebeld word, ook door de dokter als ie geen zin heeft om in het weekend te komen, laat die de patient dus gewoon met een ambulance naar een ziekenhuis gaan waar de artsen aldaar bepalen dat de patient maandag ofzo maar naar zijn huisarts moet, als die persoon dan in pyama is of iet kan lopen moet ie maar weer met de ambulance terug.....

duur duurder duurst

jossie

Ongelezen bericht door jossie »

zoek bij ANBO,daar zijn adressen die keuren voor € 25.-

Gast

Enfin, ik hoop dat ik er weer vijf jaar tegen kan.
Ach ja, je kan 5 jaar weer rijden .En z`on keuring zegt niks want na je 3 jaar kan ineens slecht zien.

Pieter100

Ongelezen bericht door Pieter100 »

Beste Klaas,
Je mag nog van geluk spreken dat je huisarts maar € 10,93 in rekening brengt! Bij ons in Venlo betalen we inmiddels € 13,35 als we het lef hebben om 'n pilletje of 'n zalfje telefonisch te bestellen.
Maar onze huisarts heeft waarschijnlijk meer personeel dat allemaal onderhouden moet worden!!
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens, het is gewoon belachelijk om geld te vragen voor 'n handtekening. Vroeger ('n paar jaar geleden)was dat gewoon gratis! :( :!:

Imken

Ongelezen bericht door Imken »

Huisartsen drijven de kosten op ?!?!?!?
Verzekeringen doen dat !!!

Sinds 1-1-2004 hoeft de pil niet meer op recept, dus wij (de huisartsenpraktijk waar ik werk) schrijven ook geen recepten meer uit hiervoor. Bespaart de patiënt € 13.60 per aanvraag.

Nu wil OHRA (volgens 1 bepaalde apotheek hier in de stad) WEL perse een recept voor alle patienten die aanvullend verzekerd zijn, anders vergoeden ze de pil niet aan deze patient.

Dus wie drijft hier nu eigenlijk die kosten op?

En denk je nu ook echt dat je huisarts die € 13.60 helemaal in eigen zak steekt? Zwart? Geen pandkosten, geen andere kosten, geen belasting?

Een huisarts moet als non-profit organisatie werken (dat betekend dat hij GEEN winst mag maken), maar is wel gebonden aan allerlei regels die ook voor WEL winstgevende bedrijven geldt. Daar gaat het meeste geld ook naar toe. Overheid.

Gesloten