Rechter: reclame aandelenlease niet misleidend (nieuw)
Geplaatst: 07 jul 2004 13:55
Rechter: reclame aandelenlease niet misleidend
AMSTERDAM (ANP) - Dexia heeft klanten niet misleid toen het een belangrijk product met aandelenlease aan de man bracht. De reclame die de bank voor deze belegging maakte, was duidelijk genoeg voor de doorsnee consument. Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam woensdag in een zaak die was aangespannen door een groep ontevreden beleggers.
De rechter sprak zich uit over één advertentie, voor de zogeheten Winstverdriedubbelaar. In deze belegging via aandelenlease zijn veel consumenten gestapt. Ongeveer 80 procent van de ruim 90.000 ontevreden beleggers die zich bij de grote rechtszaak heeft aangesloten, heeft geld gestoken in dit product.
De uitspraak is een tegenvaller voor de stichting Leaseverlies, waarin de beleggers zich hebben verenigd. Leaseverlies heeft Dexia voor de rechter gedaagd juist omdat Dexia klanten om de tuin zou hebben geleid. "Dit is heel slecht nieuws. Het geeft niet veel hoop", aldus een woordvoerder van de stichting. De groep beleggers vond de advertentie waarover de rechtbank zich uitsprak "het voorbeeld van misleidende reclame".
Dexia is veruit de grootste aanbieder van beleggingen met aandelenlease. De bank wilde direct na de uitspraak nog niet reageren.
Beleggers in aandelenleaseconstructies zijn met geleend geld naar de beurs gegaan. Door de koersdalingen in de afgelopen jaren hebben hun aandelen onvoldoende opgebracht en zitten de beleggers met een restschuld opgescheept.
De rechtbank wilde woensdag geen oordeel geven over alle reclames voor de verschillende soorten beleggingen met geleend geld. Elke folder moet afzonderlijk worden bekeken, aldus de rechter. De stichting Leaseverlies heeft samen met de Consumentenbond in totaal 88 verschillende producten bij de rechtbank aangedragen.
De stichting gaat vrijwel zeker in beroep tegen de uitspraak. Het is daardoor nog onduidelijk hoe de rechtszaak nu verder gaat. Zo lang de beroepsprocedure loopt, ligt de zaak stil. Wel gaf de rechter woensdag aan dat de stichting moet aangeven of de rechtbank alle folders afzonderlijk moet gaan bekijken. De kans bestaat dat de stichting alleen voor een klein aantal producten verder gaat procederen.
De Consumentenbond reageerde teleurgesteld op het vonnis. "Als dit geen misleidende reclame is, dan moet de wet aangescherpt worden", stelde beleidsmedewerker R. Goedhart van de bond. Hij wil strengere regels voor informatieverstrekking in de komende Wet Financiële Dienstverlening die per 1 januari van kracht wordt en consumenten beter moet beschermen bij de aankoop van financiële producten.
AMSTERDAM (ANP) - Dexia heeft klanten niet misleid toen het een belangrijk product met aandelenlease aan de man bracht. De reclame die de bank voor deze belegging maakte, was duidelijk genoeg voor de doorsnee consument. Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam woensdag in een zaak die was aangespannen door een groep ontevreden beleggers.
De rechter sprak zich uit over één advertentie, voor de zogeheten Winstverdriedubbelaar. In deze belegging via aandelenlease zijn veel consumenten gestapt. Ongeveer 80 procent van de ruim 90.000 ontevreden beleggers die zich bij de grote rechtszaak heeft aangesloten, heeft geld gestoken in dit product.
De uitspraak is een tegenvaller voor de stichting Leaseverlies, waarin de beleggers zich hebben verenigd. Leaseverlies heeft Dexia voor de rechter gedaagd juist omdat Dexia klanten om de tuin zou hebben geleid. "Dit is heel slecht nieuws. Het geeft niet veel hoop", aldus een woordvoerder van de stichting. De groep beleggers vond de advertentie waarover de rechtbank zich uitsprak "het voorbeeld van misleidende reclame".
Dexia is veruit de grootste aanbieder van beleggingen met aandelenlease. De bank wilde direct na de uitspraak nog niet reageren.
Beleggers in aandelenleaseconstructies zijn met geleend geld naar de beurs gegaan. Door de koersdalingen in de afgelopen jaren hebben hun aandelen onvoldoende opgebracht en zitten de beleggers met een restschuld opgescheept.
De rechtbank wilde woensdag geen oordeel geven over alle reclames voor de verschillende soorten beleggingen met geleend geld. Elke folder moet afzonderlijk worden bekeken, aldus de rechter. De stichting Leaseverlies heeft samen met de Consumentenbond in totaal 88 verschillende producten bij de rechtbank aangedragen.
De stichting gaat vrijwel zeker in beroep tegen de uitspraak. Het is daardoor nog onduidelijk hoe de rechtszaak nu verder gaat. Zo lang de beroepsprocedure loopt, ligt de zaak stil. Wel gaf de rechter woensdag aan dat de stichting moet aangeven of de rechtbank alle folders afzonderlijk moet gaan bekijken. De kans bestaat dat de stichting alleen voor een klein aantal producten verder gaat procederen.
De Consumentenbond reageerde teleurgesteld op het vonnis. "Als dit geen misleidende reclame is, dan moet de wet aangescherpt worden", stelde beleidsmedewerker R. Goedhart van de bond. Hij wil strengere regels voor informatieverstrekking in de komende Wet Financiële Dienstverlening die per 1 januari van kracht wordt en consumenten beter moet beschermen bij de aankoop van financiële producten.