LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] brandstoftoeslag

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
culletje
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2003 19:36

brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door culletje »

In januari van dit jaar heb ik samen met 13 andere personen een vakantie naar Turkije geboekt. We vertrekken in oktober 2004.
De aanbetaling hebben we meteen bij boeking gedaan, het restant moeten we voor 1 september a.s. betalen.
Nu viel er vorige week een brief op de mat van het reisbureau of we even 140 euro bij willen betalen ivm de brandstoftoeslag van 10 euro p.p. die geheven wordt vanaf 31 juli a.s. in verband met de duurder geworden brandstof.
Ik vraag mij af of een reisorganisatie achteraf nog extra kosten in rekening kan brengen??? Ik heb toch getekent voor een bepaald bedrag, zo kan ik nog wel wat extra toeslagen erbij verzinnen.
Daarbij is het waarschijnlijk zo dat wanneer de benzine weer goedkoper wordt, wij ons geld vast niet terugkrijgen...
Wie weet of dit zo maar kan???

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

ja, dit kan en gebeurd ook regelmatig.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

De brandstoftoeslag is alleen van toepassing op intercontinentale vluchten!

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zou dat ook nog maar eens goed na vragen. Wat ik gelezen heb op een andere reissite is, dat de brandstoftoeslag alleen geld voor reizen buiten Europa. Ik vind dit wel een beetje vreemd en inderdaad, als de brandstof een stuk goedkoper was geworden, krijg je daar dan ook bericht van? Nou, ik dacht het niet!

Stella

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Stella »

Wie een 'pakketreis' met een chartervlucht heeft geboekt met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij (Transavia, Dutchbird, Martinair) naar een Europese bestemming of land aan de Middellandse Zee betaalt géén brandstoftoeslag.
De Consumentenbond heeft bedongen dat voor deze reizen een prijsgarantie geldt vanaf het moment van boeking.

sezofala

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door sezofala »

Art. 4 lid 4 ANVR reisvoorwaarden:


In afwijking van het sub a. en b. bepaalde en uitsluitend in geval van onvoorzienbare
A. verhogingen van verschuldigde belastingen of heffingen;
of
B. extreme verhoging van de vervoerskosten
kan de reisorganisator tot 20 dagen voor de dag van vertrek de reissom verhogen.


Het is dus wel mogelijk: zoals een ieder weet is de oliekoers van ca $40 per vat een aanzienlijke,zo niet extreme verhoging.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

:cry: tsja ; ik weet er alles vanaf. Ben getroffen door dezelfde brief. Niets aan te doen. Had het ook al opgezocht in de ANVR-reisvoorwaarden.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Dus zoals zo vaak hier: eerst nakijken in de voorwaarden en dan pas mekkeren

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Ja als je gaat boeken komt er nog heel veel aan extra kosten bij zelf de bandstoftoeslag en toeslag op je vliegtuig stoel, en dat krijg je dan te horen als je eerst bent lekker gemaakt en de reis bijna geboekt is.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Toeslag op je vliegtuigSTOEL? Hoe kom je daar nu weer bij?

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

ja toeslag op vliegtuigstoel, anders loop je risico te moeten blijven staan

sezofala

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door sezofala »

Verbaasd zijn over toeslagen is zeker geen gemekker. In dit geval lijkt de toeslag in orde, echter als er een kostenverlaging is krijgt de reiziger die nooit terug. (wisselkoers dollar-euro?) Dit terwijl de richtlijn pakketreizen eist dat zowel verhogingen als verlagingen worden terugbetaald. Dit is dus absoluut een scheve situatie!! En dan is er ook nog eens de mogelijkheid om op deze manier de reis expres te goedkoop aan te bieden en later 20 a 30 euro extra te eisen. Een dergelijk bedrag zal dikwijls een reden kunnen zijn om voor die ene reis te kiezen, terwijl later dat verschil komt te vervallen.

Ook al kunnen mensen wel iets beter kijken, het bedriegen van mensen komt mij nog fouter voor dan het niet voldoende lezen van de voorwaarden!!

ReisAgent007
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2004 21:05

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door ReisAgent007 »

Het niet geheel correct weergeven van de feiten lijkt mij toch ook ietsie-pietsie fout ...

Prijsverhogingen komen voor (en zijn binnen de strekking van de van toepassing zijnde voorwaarden) ook toegestaan maar structurele prijsverlagingen betsaan ook wel degelijk. TUI Nederland heeft bijvoorbeeld eerder dit jaar met terugwerkende kracht een korting toegekend aan de reeds geboekte reizigers!

Daarnaast lijkt het mij nogal sterk dat reisorganisaties reizen doelbewust te goedkoop aanbieden om in een later stadium -hoe dan ook- met een toeslag te komen, bijvoorbeeld onder het mom van gestegen brandstofprijzen. Wat doet men dan als de brandstofprijzen niet stijgen? Een inschatting van een stijging c.q. daling van de brandstofprijzen is voor de gemiddelde reisorganisatie moeilijk te maken, met name omdat brandstof of de goederen-termijnmarkt word ingekocht en een plotselinge stijging van de prijs van een vat ruwe olie pas veel later zal doorwerken in de prijs van kerosine.

Het doelbewust "bedriegen" van reizigers is dus niet zo heel makkelijk, want onder de geldende voorwaarden kan men niet "zomaar" met de een of andere prijsverhoging komen. Uitzondering op deze regel zijn natuurlijk de "vrije jongens" die bij geen enkele organisatie aangesloten zijn en dus feitelijk kunnen doen wat zij willen.

reisagent

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door reisagent »

ik werk zelf op een reisbureau en ik vind het ook moeilijk te verkopen aan klanten dat er een naheffing volgt, maar ja aan de andere kant, z'on naheffing is gewoon nodig omdat de luchtvaartmaatschappij ook veel meer voor hun kerosine moeten betalen.maar dat de touroperators lage prijzen aanbieden en dat ze dan express naheffingen erin gooien is natuurlijk larie!!!!als de mensen eerst eens de kleine lettertjes van hun anvr voorwaarden lezen ( die ze bij het boeken van de reis krijgen) voordat ze maar wat gaan zeggen

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Wij boeken in Nederland, maar vliegen vanuit Duitsland. Geen gezeur over toeslagen. Nu wonen wij wel in het oosten dus dan is de keuze gemakkelijk.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

We hebben het hier over een relatief klein bedrag. Luchtvaartmaatschappijen hebben het niet makkelijk, lately! Ze kunnen dit ook standaard in hun tarieven gooien en dan betaalt iedereen. Ik heb er geen problemen mee! Geniet en ga lekker op vakantie

sezofala

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door sezofala »

Zoals ik al zei, de hoge brandstofprijzen geven zeker reden tot nadenken. Ik wilde echter een kanttekening plaatsen bij het beleid van teveel naheffingen. IN dit geval dek ik ook dat de heffingen gerechtvaardigd zijn.

Alhoewel de meeste spelers in de reisbranche redelijk goed opereren, gebeurt er ook veel dat niet door de beugel kan. Op enkele fora heb ik reeds gezien dat reizigers op Schiphol een naheffing moeten betalen, terwijl zelfs de ANVR-reisvoorwaarden dat verbieden? (immers: tot 20 dagen voor vertrek) Hoe kan dat?

Kortom: er moet meer duidelijkheid zijn.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Ok, dat klopt. Het kan niet zo zijn dat je bij inchecken nog even moet bijbetalen. En ook vind ik dat als je tijdig te horen krijgt dat je een relatief hoog bedrag moet gaan bijbetalen dat je dan moet kunnen annuleren, kosteloos. Of het moet bij boeking heel duidelijk gemaakt zijn. Je moet wel de keus hebben.

Zonnebloem

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Zonnebloem »

:twisted: Oke ik ga op vakantie naar Sri-lanka toch ook ik moet brandstof kosten van €30.00 extra betalen dit vindt ik echt te gek voor woorden, om dat ik na 1 oktober op vakantie gaat dit is niet geheel terrecht.

Gast

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, wat denk je van die enorme stijging van de olieprijzen.
Dat wordt gewoon doorberekend door brandstoftoeslag te heffen.

Gesloten