LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kruidvat beschuldigt mij van diefstal

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
maria1993

Kruidvat beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door maria1993 »

Een maand geleden heb ik een Kruidvat filiaal bezocht waarbij de manager op een gegeven moment continue achter me bleef aanlopen, omdat ik in de winkel in mijn tas graaide. Ik heb niks gestolen en ben zeker ook niet de persoon die dit zou doen. Ik vond het al vreemd dat ze achter me aan bleef lopen en dacht dat het misschien aan mijn huidskleur lag. Vervolgens ben ik de winkel uitgelopen en verder gegaan.

Een week erna ben ik weer de Kruidvat binnengelopen en was de manager er weer. Ze herkende mij en toonde weer hetzelfde gedrag. Ze bleef achter me aanlopen en ik was het echt zat. Eenmaal bij de kassa bleef ze maar kijken terwijl ik mijn producten liet afrekenen. Toen ik de winkel uit ben gelopen hoorde ik gelach achter mijn rug om. Toen ik mezelf omdraaide zag ik ze lachen en wijzen. Ze schreeuwden voor alle andere klanten binnen: ‘We hebben het op beeld?’ Waar heb je het over? Zij lachte en zeiden dat ik wat gestolen heb uit de winkel. Waarop ik reageerde dat als dat zo mocht zijn, zij mij op dat moment hadden moeten aanspreken want dan had ik het tegendeel bewezen. De manager en één verkoopmedewerkster bleven maar lachen en praten. We kregen een woordenwisseling en de manager had opeens een grote bek toen ik de winkel uit was. Op een gegeven moment ben ik weggelopen. Ik heb hier een klacht over ingediend bij de Kruidvat waar niet op is gereageerd.

Ik voel me erg aangevallen en beschuldigd van diefstal. Nu ben ik vandaag weer naar de Kruidvat geweest en toen ik bij de kassa aankwam gaf diezelfde verkoopmedewerkster aan geen artikelen te willen verkopen aan mensen die in haar winkel stelen. Met stom verbazing keek ik haar aan en had ik zoiets van als ik überhaupt wat had gestolen – had dat dan meteen gevraagd? Waarom blijven ze me lastigvallen. En als het mijn intentie was om te stelen dan zou ik niet weer de Kruidvat binnenlopen.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie en kan de verkoopmedewerkster mij zomaar geen producten verkopen?

mahadma

Re: Kruidvat beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door mahadma »

Uitgaande van het feit dat u gewoon alles altijd heeft betaald voor het verlaten van de winkel zou ik een goed onderbouwde klacht tav de directie indienen op dit adres:

Kruidvat Hoofdkantoor Renswoude, Nijborg 17, 3927DA, Renswoude
Klantenservice: 0900-57843828

Iemand ten onrechte beschuldigen van diefstal = smaad = strafbaar.

edit: Als ze zeggen dat ze het in beeld hebben, zouden ze een bewijs hjebben dat u iets gedaan zou hebben en hadden ze direct de politie gebeld moeten hebben. Dan had de politie die beelden gezien, maar dit gedrag hoort niet. De verkoopster dat ze niets aan een dief mogen verkopen slaat natuurlijk helemaal nergens op.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op zich toont u al moed om binnen te stappen na een onterechte beschuldiging. Ik zou dat filiaal niet meer willen bezoeken dan.
Als u toch wil blijven kopen daar is een beetje stennis schoppen in de winkel geen verkeerde zet. Mochten ze u opnieuw beschuldigen van diefstal moet u gewoon vragen of ze dan de politie willen bellen. Doen ze dat niet belt u. Bewijs zullen ze niet hebben en u kunt dan aangifte doen van een onterechte beschuldiging.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, dit mag niet zomaar. Kruidvat bied haar producten aan het publiek aan, dus ook aan u.

Wat ik zou doen is het volgende: de volgende keer weer naar binnen, maar dit keer met opname apparatuur (telefoon of een ander apparaatje). U krijgt zo bewijs van wat ze zeggen. Hiermee kunt u vervolgens een klacht indienen.

U kunt ook aangifte doen, maar het OM zal wel moeten kunnen bewijzen dat er sprake is van smaad. Het is niet voldoende dat ze hebben gezegd dat u diefstal heeft gepleegd, er moet publiek zijn en er moet bewezen kunnen worden dat het niet in het algemeen belang is om zo te handelen.

maria1993

Bedankt voor de goede adviezen!

Ik ga zeker van de week weer de Kruidvat binnen en dit keer zal ik het filmen en een klacht indienen. Dit is een onterechte behandeling!

Bedankt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Houdt er rekening mee dat heimelijk filmen strafbaar kan zijn. Het heimelijk opnemen van een gesprek (waar je zelf deel aanneemt) mag zeker.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 28 jun 2018 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

maria1993

Oh! Daar was ik niet van op de hoogte. Bedankt hiervoor.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Zorg ervoor dat je niets bij je hebt wat ze daar verkopen als je weer gaat. Zelfs geen tas meenemen, koop een tasje desnoods ter plekke bij het afrekenen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Tussen de regels door beschuldigt u Kruidvat van discriminatie.
Dat doet u net zo ongefundeerd als u wordt beschuldigd van diefstal.

Zet de score op 1-1 en zoek een andere winkel.

maria1993

Ik geef aan dat ik 'dacht' dat het waarschijnlijk aan mijn huidskleur lag @crazyme. Ik ben niet zo ongefundeerd bezig zoals hoe jij dat aangeeft want ik heb dit niet uitgesproken zoals de Kruidvat. Heb hierbij ook geen behoefte meer aan jouw advies!

maria1993

snepke schreef:
maria1993 schreef:Ik geef aan dat ik 'dacht' dat het waarschijnlijk aan mijn huidskleur lag @crazyme. Ik ben niet zo ongefundeerd bezig zoals hoe jij dat aangeeft want ik heb dit niet uitgesproken zoals de Kruidvat. Heb hierbij ook geen behoefte meer aan jouw advies!
Je komt hier toch om advies vragen.
Dan krijg je ook advies.
Maar dat advies staat je niet aan.
Je wil alleen advies van degene die met je meepraten.
Ik kom hier zeker om advies te vragen, maar niet wanneer er gezegd wordt dat ik hun vals van discriminatie beschuldigt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het wellicht daar niet uitgesproken, maar hier wel opgeschreven.

maria1993

Lady1234 schreef:U hebt het wellicht daar niet uitgesproken, maar hier wel opgeschreven.
Prima @Lady1234 laten we elkaar lekker erop wijzen i.p.v. elkaar te helpen!

crazyme

Lady1234 schreef:U hebt het wellicht daar niet uitgesproken, maar hier wel opgeschreven.
Exact.
maria1993 schreef: (...) dacht dat het misschien aan mijn huidskleur lag (...) [Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2018 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig lange quote

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik bij het Kruidvat ben, graai ik ook weleens in mijn tas. Maar dat is om mijn leesbril te pakken, als ik eerst iets moet bestuderen voordat ik het aankoop.

Geen idee of er dan iemand achter mij aanloopt, en al helemaal niet of dat de manager is. En er staat zeker niet op uw hoofd dat u niet de persoon bent, die iets zou stelen.

Overigens zou ik, als ik beschuldigd zou worden van diefstal, en dat natuurlijk niet gedaan heb, zelf de politie bellen en excuses eisen van het personeel.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij voegt die hele huidskleurdiscussie niets toe. Dit topic gaat om de beschuldiging van diefstal. Laten we de discussie om een terloopse bijzin beëindigen.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je kan proberen een afspraak te maken met de filiaalmanager om de zaak uit te spreken. Misschien is er van hun zijde sprake van een persoonsverwisseling? Misschien mag je samen de camerabeelden bekijken? Beloof ze vooraf alles terug te geven indien zij inderdaad onomstotelijk bewijs hebben (teruggeven niet nodig, want niets gestolen, toch?). De simpele belofte haalt de eerste kou uit de lucht.

Normaal gesproken durven dieven geen verantwoording af te leggen bij een filiaalmanager. En zeker niet terug te keren in de winkel nadat ze al verdacht worden van diefstal. Als dan ook nog zal blijken dat het "bewijsmateriaal" niet aanwezig of flinterdun is, is dat mijn inziens de meest soepele weg naar volledige rehabilitatie (met misschien wel een bloemetje toe).

Blijf vooral vriendelijk al voel je je boos.
Succes!

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

crazyme schreef:Tussen de regels door beschuldigt u Kruidvat van discriminatie.

Met dit geciteerde bericht slaat de discussie al snel een zijspoor in dat off topic is en een onvriendelijke toon heeft. Wij willen deze graag weer on topic krijgen en hebben daartoe een aantal berichten verwijderd die hierop doorgaan. De posters zijn hier via PB over ingelicht.

crazyme

Radar schreef:

Met dit geciteerde bericht slaat de discussie al snel een zijspoor in dat off topic is en een onvriendelijke toon heeft. Wij willen deze graag weer on topic krijgen en hebben daartoe een aantal berichten verwijderd die hierop doorgaan. De posters zijn hier via PB over ingelicht.
Dit bericht slaat hierdoor helemaal niet op een zijspoor. Het gaat immers om het feit dat de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet. (Niet discriminerend bedoeld :D )
En wat is er onvriendelijk aan mijn constatering ?
Is soms onvriendelijk wanneer je het niet eens bent met de TS ?
Of wanneer TS het kijken in de spiegel niet aandurft ?

Overigens slaat dit topic nu wel op een zijspoor, Maar dat is inherent aan het modereren in het topic zelf.
Aangezien dat openbaar gebeurd, moet ik natuurlijk ook openbaar kunnen reageren.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

crazyme schreef:
Radar schreef:

Dit bericht slaat hierdoor helemaal niet op een zijspoor. Het gaat immers om het feit dat de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet. (Niet discriminerend bedoeld :D )
En wat is er onvriendelijk aan mijn constatering ?
Is soms onvriendelijk wanneer je het niet eens bent met de TS ?
Of wanneer TS het kijken in de spiegel niet aandurft ?

Overigens slaat dit topic nu wel op een zijspoor, Maar dat is inherent aan het modereren in het topic zelf.
Aangezien dat openbaar gebeurd, moet ik natuurlijk ook openbaar kunnen reageren.
Jouw bericht dat we hierboven citeren is op zichzelf niet onvriendelijk, maar de toon van de berichten die daarop volgden werd dat wel. Daarom zijn die berichten ook verwijderd en hebben we het jouwe laten staan.

Andere redenen om je bericht je te laten staan zijn overigens dat het je uiteraard vrij staat om op te merken dat een bepaalde passage uit het bericht je is opgevallen, en dat wij onze best doen om niet te veel 'met de botte bijl' in te grijpen in topics.

Dat TS aangeeft een kort moment gedacht te hebben dat iets met diens huidskleur te maken heeft, staat onzes inziens niet gelijk aan een bedrijf beschuldigen van discriminatie, en is ook niet de kern van de discussie.

En ten overvloede: het oneens zijn met TS mag uiteraard, en is niet per definitie onvriendelijk.

De discussie kan wat ons betreft nu weer verder gaan over de oorspronkelijke vragen van TS, namelijk:
maria1993 schreef:
Ik voel me erg aangevallen en beschuldigd van diefstal. Nu ben ik vandaag weer naar de Kruidvat geweest en toen ik bij de kassa aankwam gaf diezelfde verkoopmedewerkster aan geen artikelen te willen verkopen aan mensen die in haar winkel stelen. Met stom verbazing keek ik haar aan en had ik zoiets van als ik überhaupt wat had gestolen – had dat dan meteen gevraagd? Waarom blijven ze me lastigvallen. En als het mijn intentie was om te stelen dan zou ik niet weer de Kruidvat binnenlopen.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie en kan de verkoopmedewerkster mij zomaar geen producten verkopen?

Gesloten