LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vallen de manuren van een reparatie ook onder garantie?
-
Vallen de manuren van een reparatie ook onder garantie?
beste allemaal
Vraagje ivm garantie kapot onderdeel (geen slijtage onderdeel) nieuwe auto binnen fabrieksgarantie.
Het onderdeel is gratis maar moet wel de manuren betalen!!!
Voordat ik de dealer hierop aanspreek wil ik even weten wat mijn recht is.
Dus..... vallen de manuren ook onder garantie of staat dit inderdaad los daarvan?
De auto is nog in onderhoud bij de merk dealer wat we de auto gekocht hebben.
Alvast bedankt.
A. Schaap
Vraagje ivm garantie kapot onderdeel (geen slijtage onderdeel) nieuwe auto binnen fabrieksgarantie.
Dus..... vallen de manuren ook onder garantie of staat dit inderdaad los daarvan?
Alvast bedankt.
A. Schaap
Re: Vallen de manuren van een reparatie ook onder garantie?
flauwe vraag maar wat staat er in de garantievoorwaarden ?Vraagje ivm garantie kapot onderdeel (geen slijtage onderdeel) nieuwe auto binnen fabrieksgarantie
- is de auto privé (door een particulier) gekocht?Aam.schaap schreef:beste allemaal
Alvast bedankt.
A. Schaap
- is de auto nieuw gekocht?
- wanneer is de auto gekocht?
-
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar u zult verschillende, van elkaar afwijkende antwoorden krijgen.
Ikzelf heb juist andersom, een aandeel voor een nieuw apparaat (twee jaar oud) moeten bijbetalen en de monteur was helemaal gratis.
TIPS:
Consuwijzer raadplegen: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
ANWB raadplegen: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... n/garantie
BOVAG-garantie: https://www.bovag.nl/thema-s/de-zekerhe ... g-garantie
Ikzelf heb juist andersom, een aandeel voor een nieuw apparaat (twee jaar oud) moeten bijbetalen en de monteur was helemaal gratis.
TIPS:
Consuwijzer raadplegen: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
ANWB raadplegen: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... n/garantie
BOVAG-garantie: https://www.bovag.nl/thema-s/de-zekerhe ... g-garantie
Bij mijn nieuwe auto's werd onder garantie nooit het arbeidsloon berekend. Want dan heb je in feite geen garantie.
Je hebt garantie op je product.
Dat is niet goed dus moet de leverancier zorgen dat het hersteld wordt, zonder extra kosten.
Gewoon laten repareren dus, niet betalen ook niet voor de uren
Dat is niet goed dus moet de leverancier zorgen dat het hersteld wordt, zonder extra kosten.
Gewoon laten repareren dus, niet betalen ook niet voor de uren
Waar is deze auto gekocht en tegen welke garantie voorwaarden.
De koper heeft gedurende de eerste 2 jaren fabrieksgarantie, daarna was ze bij verkoop erbij doen.
Dat kan Bovag, Merk of eigen garantie zijn en die laatste is vaak alleen op onderdelen.
Ook de Vakgarageen Bosch Car Service hebben een eigen garantie, maar ik weet niet precies wie wat aanbied, wel dat er grote verschillen zijn.
De koper heeft gedurende de eerste 2 jaren fabrieksgarantie, daarna was ze bij verkoop erbij doen.
Dat kan Bovag, Merk of eigen garantie zijn en die laatste is vaak alleen op onderdelen.
Ook de Vakgarageen Bosch Car Service hebben een eigen garantie, maar ik weet niet precies wie wat aanbied, wel dat er grote verschillen zijn.
De auto is als geheel één product waarvoor je recht hebt op garantie. Door aan jou alleen een vervangend exemplaar van het defecte onderdeel te sturen en deze niet te monteren, heb je nog geen werkende auto. Wanneer de fabrikant adviseert om montage van het onderdeel door vakmensen uit te laten voeren, dan valt ook de benodigde montage onder de garantie.
Als voorbeeld: moet de airco van je auto vernieuwd worden, dan valt montage onder garantie. Zijn het de matten uit je auto die na 3 maanden/5000 kilometer al helemaal versleten zijn, dan kan men volstaan met het opsturen van een nieuwe set matten naar je huisadres en mag er van de klant verwacht worden dat deze zelf de oude matten verwijderd en de nieuwe matten aanbrengt.
Als voorbeeld: moet de airco van je auto vernieuwd worden, dan valt montage onder garantie. Zijn het de matten uit je auto die na 3 maanden/5000 kilometer al helemaal versleten zijn, dan kan men volstaan met het opsturen van een nieuwe set matten naar je huisadres en mag er van de klant verwacht worden dat deze zelf de oude matten verwijderd en de nieuwe matten aanbrengt.
Het is nog te vroeg voor conclusies, zolang TS mijn eerdere vragen niet heeft beantwoord. Nu al stellen dat de arbeidsuren ook vergoed moeten worden is te vroeg.
TS, kom er maar in met je antwooorden
TS, kom er maar in met je antwooorden
In principe en dan ga ik er gemakshalve van uit dat het een nieuwe auto betreft gekocht door een consument, mag het arbeidsloon en overige bijkomende kosten niet berekend worden. De wet stelt dat je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging om het niet conforme product weer conform te maken.Aam.schaap schreef:beste allemaal
Alvast bedankt.
A. Schaap