Engie - spam of hack?
Geplaatst: 28 jun 2018 14:40
Niet helemaal zeker hoe of wat - maar...
recentelijk vonden wij in de spam map een 'aanbieding' van Engie.
Niks vreemds - alleen - de afzender was onze eigen mailbox (dus van [email protected] aan [email protected])
Kennelijk meent Engie (of hun reclame buro) dat het 'betrouwbaarder' overkomt als je een mail met een aanbieding aan jezelf stuurt.
Nu vraag ik me af - is dit een of ander technisch geintje, waardoor het lijkt alsof wijzelf de afzender zijn - of heeft Engie (of hun ondergeschikten) daadwerkelijk ons account weten te kraken. Hoewel onwaarschijnlijk, ik houd het niet voor onmogelijk.
In de 'verzonden items' is niets te vinden - maar dat zegt niets. Voor alle zekerheid wel wachtwoord gewijzigd - maar toch blijft de vraag...
Ik heb - natuurlijk - contact opgenomen met alle betrokken partijen (WHOIS is handig) - en Engie heeft bevestigd dat de mail een legitieme actie van hen was - maar dat zij verzenden hadden uitbesteed aan meerdere partijen. Onze mail kwam van een bedrjif waar wij nog niet van gehoord hebben (maar zij vinden dat wij accoord hebben gegeven om mail via hun te ontvangen.. tja) en de marketingbobo van Engie zag het probleem niet zo.
(Behalve spam, en tenminste de schijn van hacken, was er ook geen probleem hoor..)
Is er een techneut dit deze methode kent (dus, hoe kan je verzenden als een persoon zonder daadwerkelijk diens account te hacken)?
Qua Engie - die staat bij ons op de zwarte lijst.
Zal ze ook niet aanbevelen - want 'hackers' (of in elk geval mensen die doen alsof ze dit zijn) belonen wij niet.
recentelijk vonden wij in de spam map een 'aanbieding' van Engie.
Niks vreemds - alleen - de afzender was onze eigen mailbox (dus van [email protected] aan [email protected])
Kennelijk meent Engie (of hun reclame buro) dat het 'betrouwbaarder' overkomt als je een mail met een aanbieding aan jezelf stuurt.
Nu vraag ik me af - is dit een of ander technisch geintje, waardoor het lijkt alsof wijzelf de afzender zijn - of heeft Engie (of hun ondergeschikten) daadwerkelijk ons account weten te kraken. Hoewel onwaarschijnlijk, ik houd het niet voor onmogelijk.
In de 'verzonden items' is niets te vinden - maar dat zegt niets. Voor alle zekerheid wel wachtwoord gewijzigd - maar toch blijft de vraag...
Ik heb - natuurlijk - contact opgenomen met alle betrokken partijen (WHOIS is handig) - en Engie heeft bevestigd dat de mail een legitieme actie van hen was - maar dat zij verzenden hadden uitbesteed aan meerdere partijen. Onze mail kwam van een bedrjif waar wij nog niet van gehoord hebben (maar zij vinden dat wij accoord hebben gegeven om mail via hun te ontvangen.. tja) en de marketingbobo van Engie zag het probleem niet zo.
(Behalve spam, en tenminste de schijn van hacken, was er ook geen probleem hoor..)
Is er een techneut dit deze methode kent (dus, hoe kan je verzenden als een persoon zonder daadwerkelijk diens account te hacken)?
Qua Engie - die staat bij ons op de zwarte lijst.
Zal ze ook niet aanbevelen - want 'hackers' (of in elk geval mensen die doen alsof ze dit zijn) belonen wij niet.