Pagina 1 van 3
Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 10:34
door germaria
Telfort. Contract met telfort voor 2 jaar van 12.50 per maand. Deze maand incasseren ze 12.67. Uitleg is inflatiecorrectie. Het is "maar" 17 cent, wordt er dan gezegd, maar mag dit?
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 17:00
door sylvesterb
germaria schreef:Telfort. Contract met telfort voor 2 jaar van 12.50 per maand. Deze maand incasseren ze 12.67. Uitleg is inflatiecorrectie. Het is "maar" 17 cent, wordt er dan gezegd, maar mag dit?
Ja dat mag. Staat ook netjes in de algemene voorwaarden die bij je contract horen.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 17:00
door mahadma
Vandaag van Tele2 en Vodafoon vernomen dat er een inflatie correctie komt. Ja, het mag, lees uw voorwaarden eens goed.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 17:35
door Icasheb
Ja dat mag. T-Mobile heeft er 1 gehad begin dit jaar van 1.1%. Staat bij de providers in de algemene voorwaarden.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 22:08
door alfatrion
germaria schreef:Telfort. Contract met telfort voor 2 jaar van 12.50 per maand. Deze maand incasseren ze 12.67. Uitleg is inflatiecorrectie. Het is "maar" 17 cent, wordt er dan gezegd, maar mag dit?
Ja, mits afgesproken en mits je de mogelijkheid wordt geboden om de overeenkomst tussentijds op te zeggen.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 22:17
door mahadma
alfatrion schreef:germaria schreef:Telfort. Contract met telfort voor 2 jaar van 12.50 per maand. Deze maand incasseren ze 12.67. Uitleg is inflatiecorrectie. Het is "maar" 17 cent, wordt er dan gezegd, maar mag dit?
Ja, mits afgesproken en mits je de mogelijkheid wordt geboden om de overeenkomst tussentijds op te zeggen.
Stel: je wilt opzeggen, dan zal je wèl direct het restant van de nog openstaande afbetalingen van je tel moeten voldoen. Andere providers hebben ook die correctie, dus je schiet er geen fluit mee op. Het gaat om € 0,17 per maand stel dat dit 20 maanden zou duren gaat het om € 3,40 over 20 maanden.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 18 jul 2018 23:59
door Lady1234
Als in het contract staat dat er een inflatiecorrectie mag worden toegepast, is dat normaal gesproken geen grond om boetevrij het contract op te kunnen zeggen.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 01:10
door grun
Mijn Telfort mobiel abo is ook 17 cent duurder geworden. Maar ik had al Combivoordeel omdat ik ook tv en internet afneem van Telfort. Ze hebben nu het aanbod gedaan om zonder verdere prijsverhoging de databundel van de telefoon te verdubbelen, zolang ik klant blijf. Niet de belminuten maar alleen de data. In dat licht vind ik die geringe prijsverhoging niet erg.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 07:28
door HansieZant
alfatrion schreef:germaria schreef:Telfort. Contract met telfort voor 2 jaar van 12.50 per maand. Deze maand incasseren ze 12.67. Uitleg is inflatiecorrectie. Het is "maar" 17 cent, wordt er dan gezegd, maar mag dit?
Ja, mits afgesproken en mits je de mogelijkheid wordt geboden om de overeenkomst tussentijds op te zeggen.
Nee hoor.
"De aanbieder verhoogt de prijs omdat hij inflatiecorrectie toepast
Een inflatiecorrectie is een vast percentage waarmee uw aanbieder de prijs in een jaar mag verhogen. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En met welk percentage, hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u niet om die reden opzeggen."
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... oorwaarden
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 08:21
door alfatrion
mahadma schreef:Stel: je wilt opzeggen, dan zal je wèl direct het restant van de nog openstaande afbetalingen van je tel moeten voldoen.
Als het goed is heb je steeds de maandelijkse bedragen betaalt en zijn er geen openstaande bedragen.
Lady1234 schreef:Als in het contract staat dat er een inflatiecorrectie mag worden toegepast, is dat normaal gesproken geen grond om boetevrij het contract op te kunnen zeggen.
Artikel 7.2 lid 1 Tw schreef:Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst of een openbaar elektronisch communicatienetwerk de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
Ook bij een inflatiecorrecte gaat het om een wijziging van het kernbeding prijs in nadeel van de klant.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 08:57
door HansieZant
alfatrion schreef:mahadma schreef:Stel: je wilt opzeggen, dan zal je wèl direct het restant van de nog openstaande afbetalingen van je tel moeten voldoen.
Als het goed is heb je steeds de maandelijkse bedragen betaalt en zijn er geen openstaande bedragen.
Lady1234 schreef:Als in het contract staat dat er een inflatiecorrectie mag worden toegepast, is dat normaal gesproken geen grond om boetevrij het contract op te kunnen zeggen.
Artikel 7.2 lid 1 Tw schreef:Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst of een openbaar elektronisch communicatienetwerk de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
Ook bij een inflatiecorrecte gaat het om een wijziging van het kernbeding prijs in nadeel van de klant.
Nee hoor.
"De aanbieder verhoogt de prijs omdat hij inflatiecorrectie toepast
Een inflatiecorrectie is een vast percentage waarmee uw aanbieder de prijs in een jaar mag verhogen. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En met welk percentage, hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u niet om die reden opzeggen."
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... oorwaarden
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 16:55
door Ivo.w
alfatrion schreef:germaria schreef:Telfort. Contract met telfort voor 2 jaar van 12.50 per maand. Deze maand incasseren ze 12.67. Uitleg is inflatiecorrectie. Het is "maar" 17 cent, wordt er dan gezegd, maar mag dit?
Ja, mits afgesproken en mits je de mogelijkheid wordt geboden om de overeenkomst tussentijds op te zeggen.
Als in de voorwaarden staat dat de aanbieder het tarief jaarlijks met de inflatiecorrectie mag verhogen, dan is een verhoging die niet hoger is dan de officiële inflatiecorrectie (meestal Cpi) geen reden om zonder boete het contract vroegtijdig te mogen beëindigen.
Een contract mag alleen vroegtijdig zonder boete beëindigd wordt als een prijsverhoging wordt doorgevoerd die
niet in de algemene voorwaarden al is vastgelegd.
Dat is dus:
- Wanneer de prijsstijging meer is dan de officiële inflatiecorrectie, indien volgens de algemene voorwaarden een inflatiecorrectie is toegestaan
- Bij elke prijsverhoging, wanneer in de algemene voorwaarden niets is vastgelegd over periodieke indexatie van de prijzen.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 17:03
door alfatrion
Ivo.w schreef:Als in de voorwaarden staat dat de aanbieder het tarief jaarlijks met de inflatiecorrectie mag verhogen, dan is een verhoging die niet hoger is dan de officiële inflatiecorrectie (meestal Cpi) geen reden om zonder boete het contract vroegtijdig te mogen beëindigen.
Voor zover ik kan achterhalen is dit nog nooit getoetst door een rechtbank. De Telecommunicatiewet geeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst bij iedere wijziging kosteloos te beëindigen.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 17:12
door Ivo.w
alfatrion schreef:Ivo.w schreef:Als in de voorwaarden staat dat de aanbieder het tarief jaarlijks met de inflatiecorrectie mag verhogen, dan is een verhoging die niet hoger is dan de officiële inflatiecorrectie (meestal Cpi) geen reden om zonder boete het contract vroegtijdig te mogen beëindigen.
Voor zover ik kan achterhalen is dit nog nooit getoetst door een rechtbank. De Telecommunicatiewet geeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst bij iedere wijziging kosteloos te beëindigen.
Een voorwaarde toepassen waardoor de prijs wijzigt met de inflatiecorrectie is geen wijziging van de overeenkomst. Integendeel, die inflatiecorrectie is juist een vast onderdeel van de overeenkomst.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 17:37
door alfatrion
Zeker wel. Het kernbeding is bijvoorbeeld honderd euro en wijzegingsbeding zegt dat de aanbieder ieder jaar de overeenkomst mag wijzigen, in de zin dat het kernbeding wordt aangepast.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 19 jul 2018 17:39
door HansieZant
alfatrion schreef:
Voor zover ik kan achterhalen is dit nog nooit getoetst door een rechtbank. De Telecommunicatiewet geeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst bij iedere wijziging kosteloos te beëindigen.
Nee hoor.
"De aanbieder verhoogt de prijs omdat hij inflatiecorrectie toepast
Een inflatiecorrectie is een vast percentage waarmee uw aanbieder de prijs in een jaar mag verhogen. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En met welk percentage, hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u niet om die reden opzeggen."
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... oorwaarden
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 20 jul 2018 16:47
door renewouters
Bij dit soort vragen vraag ik toch altijd af of de vraagstellers de afgelopen decennia onder een steen hebben gelegen. Als sinds mensenheugenis wordt inflatiecorrectie toegepast op lopende contracten. Of dat nu tijdschriften, kranten, lidmaatschappen of telefoonabonnementen zijn.
Overigens moet je, als je consequent bent, ook de inflatiecomponent in CAO lonen weigeren als je het hier niet mee eens bent.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 20 jul 2018 16:54
door renewouters
alfatrion schreef:Ivo.w schreef:Als in de voorwaarden staat dat de aanbieder het tarief jaarlijks met de inflatiecorrectie mag verhogen, dan is een verhoging die niet hoger is dan de officiële inflatiecorrectie (meestal Cpi) geen reden om zonder boete het contract vroegtijdig te mogen beëindigen.
Voor zover ik kan achterhalen is dit nog nooit getoetst door een rechtbank. De Telecommunicatiewet geeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst bij iedere wijziging kosteloos te beëindigen.
Dus Consuwijzer (die hier altijd zo graag wordt geciteerd als het in het voordeel van een consument is) verteld onzin?
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 28 aug 2018 17:50
door GJS
alfatrion schreef:Ivo.w schreef:Als in de voorwaarden staat dat de aanbieder het tarief jaarlijks met de inflatiecorrectie mag verhogen, dan is een verhoging die niet hoger is dan de officiële inflatiecorrectie (meestal Cpi) geen reden om zonder boete het contract vroegtijdig te mogen beëindigen.
Voor zover ik kan achterhalen is dit nog nooit getoetst door een rechtbank. De Telecommunicatiewet geeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst bij iedere wijziging kosteloos te beëindigen.
Er is een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie:
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs ... 0142nl.pdf
Inflatiecorrectie mag dus wel.
Re: Inflatiecorrectie telefoonabonnement, mag dat?
Geplaatst: 28 aug 2018 18:16
door mahadma
Bij T2 was het 0,19 euro. Dus elke provider doet het, dus geloof maar dat het mag.