K.Eggink schreef:Bedankt voor alle reacties. Wat ik bedoel aan te geven is dat ik gelezen heb dat er bij dat bericht van Multifactor er volgens mij een termijn van 14 dagen gegeven moet worden om te betalen omdat er volgens mij ander geen sommatiekoten in rekening mag worden gebracht. Dat is tenminste wat ik heb gelezen op de site in dat eerste bericht. Door Multifator wordt 10 dagen gegeven om te betalen en 10 dagen is geen twee weken. Lees anders even wat ze schrijven op die site.
Met betrekking tot de data (lady1234) deze kloppen. Ik had op de 22e gezien dat er een bericht was verstuurd naar mijn email (het bericht dateert echter wel van de 18e).
Ze moeten inderdaad 14 dagen geven vanaf dagtekening. Dat is 10 werkdagen. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat hier nu het geval is. Echter boeit dat nu verder toch niet? Je moet gewoon betalen, anders mogen ze wel degelijk extra kosten rekenen. Ze mogen zelfs €40,- aan incassokosten vorderen als u niet binnen 14 dagen na de herinnering betaalt.
Het beste advies is en blijft gewoon vandaag of morgen, of in ieder geval deze week, alsnog betalen.
alfatrion schreef:Die kosten hoef je niet te betalen.
Nog niet nee, maar je zal zien dat - als TS niet alsnog betaalt - deze extra kosten na 14 dagen na deze termijn alsnog worden gevorderd. Dan kun je wel over details gaan produceren, maar het is veel makkelijker en minder moeite, én goedkoper om gewoon aan de betalingsverplichting van de oorspronkelijke hoofdsom te voldoen voor al dat gedonder begint.
K.Eggink schreef:Ik merk aan de antwoorden dat niemand eigenlijk een helder antwoord kan geven op de vraag of de regeling veranderd is zoals ik heb aangehaald. Ik heb de rekening vandaag betaald, zonder de verhoging. Hopelijk hoor ik er verder niets van. Ik blijf natuurlijk wel nieuwsgierig of iemand kan vertellen wat de geldende regel nu is.
U heeft hierin juist gehandeld. U zal hier dus niets meer over moeten horen.
De regels zijn als volgt:
- U betaalt een rekening niet voor de verval termijn.
- Het bedrijf dient u een betalingsherinnering te geven waarin ze u alsnog 14 dagen geven te betalen zonder dag het bedrag nu al verhoogd is. In deze brief dient ook te staan wat de consequenties zijn als u niet betaalt; dus welke kosten erbij komen en wanneer.
- Na het verstrijken van de 14-dagen termijn mag men minstens €40,- aan incassokosten vorderen bovenop de hoofdsom. De maximale hoogte van de incassokosten hangt af van de hoogte van de oorspronkelijke rekening.
- Vervolgens kan men ook wettelijke rente gaan rekenen, u voor de kantonrechter dagen en een vonnis vorderen.
Na een vonnis volgt eventueel een deurwaarder, beslaglegging, etc. Daar zijn allemaal ook weer een heleboel extra kosten bij gemoeid die op de schuldenaar worden verhaald.
Zie ook onderstaande link voor meer informatie over incassokosten.
https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssokosten/