Gasaansluiting laten verwijderen of kraan dichtdraaien?
Geplaatst: 24 jul 2018 12:02
Dag,
ivm kapotte geiser en fornuis ben ik overgegaan naar 100% elektrisch (verwarming geschiedt middels blokverwarming). Wetende dat het verwijderen vd gasaansluiting mij in deze gemeente 685 euro kost, dacht ik slim te zijn en gewoon de kraantjes dicht te draaien totdat de gemeente Haarlem net als Amsterdam 100% subsidie geeft om je gas afsluiting te laten weghalen. Ik betaal dan wel weliswaar het ,maandelijks vastrecht gewoon door, maar zou anders de investering pas na +- 6 jaar terugverdienen anders en ik ga ervan uit dat deze subsidie eerder komt. (ruim een jaar geleden is hierover gesproken in de gemeente overlegorganen /raad zo lees ik). Tot op heden echter geen concretisering door de gemeente.
Het tijdelijk stopzetten bij Liander kost +-160 euro. maar mag max maar een jaar. Ik bespaar hiermee +- 2 maanden vastrecht, maar moet na een jaar of alsnog afsluiten of opnieuw aansluiten en wederom 160 euro betalen. Kosten baten technisch.. niet interessant. Ik heb bovendien geen enkele werkende gas apparatuur meer.
Ik doe er financieel verstandiger aan de kraantjes dicht te laten en nog even de subsidie af te wachten.
ECHTER Nu verneem ik dat de tijdelijke sluiting max een jaar 1 is omdat zoals Liander zegt; ze max een jaar de veiligheid kunnen garanderen. Dat betekent dus ook dat ik niet een jaar de kraantjes gewoon dicht kan laten. Dit niet eerder geweten. Het kan dus niet lang zo voortduren.
Ik moet wel laten verwijderen. Immers tijdelijk afsluiten is zinloos ivm dubbele kosten en bovendien toch geen mogelijkheid heb na een jaar te gebruiken, en het is onveilig. 685 euro is voor mij echter erg moeilijk op te brengen.
Ik wil de discussie omtrent de kosten die Liander zelf in rekening brengt en juridische grond daartoe an sich buiten beschouwing laten. Genoeg daarover elders op dit forum.
Wel wringt de schoen mi op een ander punt. Als ik als contractpartij, besluit geen gas te gebruiken, maar conform contract wel het vastrecht maandelijks betaal, is Liander toch verplicht een veilige hoofdleiding te garanderen? ONGEACHT hoeveel ik variabel consumeer / daadwerkelijk gas afneem. Of ze deze veiligheid kunnen garanderen langer dan een jaar is toch de verantwoordelijkheid van Liander?
Maw, als Liander technisch gezien NIET voor de veiligheid van de leiding in staat/kan staan bij langer dan 1 jaar 0 variabel gebruik , zouden zij dan niet zelf de aansluiting moeten (voorstellen te) verwijderen (maw -> op kosten Liander)?
Is er iemand die deze redenatie al heeft gevoerd naar Liander, is dit steekhoudend, of zie ik iets over het hoofd?
Graag uw reactie.
mvg Karin
ivm kapotte geiser en fornuis ben ik overgegaan naar 100% elektrisch (verwarming geschiedt middels blokverwarming). Wetende dat het verwijderen vd gasaansluiting mij in deze gemeente 685 euro kost, dacht ik slim te zijn en gewoon de kraantjes dicht te draaien totdat de gemeente Haarlem net als Amsterdam 100% subsidie geeft om je gas afsluiting te laten weghalen. Ik betaal dan wel weliswaar het ,maandelijks vastrecht gewoon door, maar zou anders de investering pas na +- 6 jaar terugverdienen anders en ik ga ervan uit dat deze subsidie eerder komt. (ruim een jaar geleden is hierover gesproken in de gemeente overlegorganen /raad zo lees ik). Tot op heden echter geen concretisering door de gemeente.
Het tijdelijk stopzetten bij Liander kost +-160 euro. maar mag max maar een jaar. Ik bespaar hiermee +- 2 maanden vastrecht, maar moet na een jaar of alsnog afsluiten of opnieuw aansluiten en wederom 160 euro betalen. Kosten baten technisch.. niet interessant. Ik heb bovendien geen enkele werkende gas apparatuur meer.
Ik doe er financieel verstandiger aan de kraantjes dicht te laten en nog even de subsidie af te wachten.
ECHTER Nu verneem ik dat de tijdelijke sluiting max een jaar 1 is omdat zoals Liander zegt; ze max een jaar de veiligheid kunnen garanderen. Dat betekent dus ook dat ik niet een jaar de kraantjes gewoon dicht kan laten. Dit niet eerder geweten. Het kan dus niet lang zo voortduren.
Ik moet wel laten verwijderen. Immers tijdelijk afsluiten is zinloos ivm dubbele kosten en bovendien toch geen mogelijkheid heb na een jaar te gebruiken, en het is onveilig. 685 euro is voor mij echter erg moeilijk op te brengen.
Ik wil de discussie omtrent de kosten die Liander zelf in rekening brengt en juridische grond daartoe an sich buiten beschouwing laten. Genoeg daarover elders op dit forum.
Wel wringt de schoen mi op een ander punt. Als ik als contractpartij, besluit geen gas te gebruiken, maar conform contract wel het vastrecht maandelijks betaal, is Liander toch verplicht een veilige hoofdleiding te garanderen? ONGEACHT hoeveel ik variabel consumeer / daadwerkelijk gas afneem. Of ze deze veiligheid kunnen garanderen langer dan een jaar is toch de verantwoordelijkheid van Liander?
Maw, als Liander technisch gezien NIET voor de veiligheid van de leiding in staat/kan staan bij langer dan 1 jaar 0 variabel gebruik , zouden zij dan niet zelf de aansluiting moeten (voorstellen te) verwijderen (maw -> op kosten Liander)?
Is er iemand die deze redenatie al heeft gevoerd naar Liander, is dit steekhoudend, of zie ik iets over het hoofd?
Graag uw reactie.
mvg Karin