| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens
Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens
Wordt ondertussen gek van de reclames van de Volkskrant die ik per post krijg toegestuurd en wilde mijn gegevens laten verwijderen op grond van de AVG. Ik werd verwezen naar een website van de Persgroep https://consumentenrecht.persgroep.net/nl
Tot mijn verbazing moest ik een kopie van mijn ID , paspoort of rijbewijs meesturen. Natuurlijk kolder als je bedenkt dat als je een abonnement afsluit dat ook niet hoeft. Dit is alleen maar barrières opwerpen. Na wat op en neer emailen stelt de persgroep dat "Op grond van de GDPR is de Persgroep Nederland verplicht om alle redelijke maatregelen te nemen om de identiteit te controleren van een betrokkene die een verzoek doet op het gebied van consumentenrechten. ". Dat is naar mijn menig ronduit kolder. Buiten dat in NL de AVG geldt en niet de GDPR, staat het ook niet zo in de GDPR:
Zie bijv link
https://www.whitecase.com/publications/ ... regulation
Rec.57, 64; Art.12(2), (6)
The controller must not refuse to give effect to the rights of a data subject unless the controller cannot identify the data subject. The controller must use all reasonable efforts to verify the identity of data subjects. Where the controller has reasonable doubts as to the identity of the data subject, the controller may request the provision of additional information necessary to confirm the identity of the data subject, but is not required to do so (see the row immediately below).
Er staat dat de "controller" dus "all reasonable efforts" moet doen om mij te identificeren. Er staat niet "vraag om kopie ID kaart", dus het is onzin om te stellen dat de GDPR hun verplicht zoals de persgroep betoogd. Het is toegestaan om mij bijv een kopie van mijn ID te vragen "may request the provision of additional information necessary to confirm the identity of the data subject", maar ik bestrijd dat het "necessary to confirm the identity " is.
Mijn stelling is dat de persgoep aan de hand van het emailadres waarmee ik email met hun mij kan identificeren, zeker in combinatie met mijn naam en adres. Dat is mijns inzien is een "reasonable efforts to verify the identity of data subjects". Mochten ze nog iets extra willen doen, dan kunnen ze mij bij wijze van spreken ook even bellen om het te valideren. Zie niet in hoe een kopie van een ID, die ze nog nooit van mij gehad hebben een "reasonable effort" is. Hoe weet de "controller" dat ik niet met photoshop de foto bewerkt heb?
Een andere redenatie is de volgende, kijk eens op hoeveel websites je kunt aangeven dat je paswoord vergeten bent. Het invullen van je e-mailadres is daar een bewezen veilige manier omdat je daarna een email krijgt met een link waarop je moet klikken (heb nog nooit een kopie van mijn ID hiervoor moeten meesturen..). Ik heb in feite hetzelfde gedaan. Ik stuur een request ,de persgroep antwoord , Ik antwoord daar weer op. Het stelt hun in staat om zeker te zijn dat ik degene ben die ik zeg te zijn omdat ze simpelweg kunnen kijken of het email adres dat ik als in de hele communicatie gebruik hetzelfde is als dat in hun database.
Het is best triest hoeveel moeite je moet doen om je gewoon uit te laten schrijven voor aanbiedingen voor een krant. De commerciële beweegredenen zijn ook niet te begrijpen, want ik zal natuurlijk nu nooit meer een product afnemen van de persgroep. Daar ben vrij principieel in.
Tot mijn verbazing moest ik een kopie van mijn ID , paspoort of rijbewijs meesturen. Natuurlijk kolder als je bedenkt dat als je een abonnement afsluit dat ook niet hoeft. Dit is alleen maar barrières opwerpen. Na wat op en neer emailen stelt de persgroep dat "Op grond van de GDPR is de Persgroep Nederland verplicht om alle redelijke maatregelen te nemen om de identiteit te controleren van een betrokkene die een verzoek doet op het gebied van consumentenrechten. ". Dat is naar mijn menig ronduit kolder. Buiten dat in NL de AVG geldt en niet de GDPR, staat het ook niet zo in de GDPR:
Zie bijv link
https://www.whitecase.com/publications/ ... regulation
Rec.57, 64; Art.12(2), (6)
The controller must not refuse to give effect to the rights of a data subject unless the controller cannot identify the data subject. The controller must use all reasonable efforts to verify the identity of data subjects. Where the controller has reasonable doubts as to the identity of the data subject, the controller may request the provision of additional information necessary to confirm the identity of the data subject, but is not required to do so (see the row immediately below).
Er staat dat de "controller" dus "all reasonable efforts" moet doen om mij te identificeren. Er staat niet "vraag om kopie ID kaart", dus het is onzin om te stellen dat de GDPR hun verplicht zoals de persgroep betoogd. Het is toegestaan om mij bijv een kopie van mijn ID te vragen "may request the provision of additional information necessary to confirm the identity of the data subject", maar ik bestrijd dat het "necessary to confirm the identity " is.
Mijn stelling is dat de persgoep aan de hand van het emailadres waarmee ik email met hun mij kan identificeren, zeker in combinatie met mijn naam en adres. Dat is mijns inzien is een "reasonable efforts to verify the identity of data subjects". Mochten ze nog iets extra willen doen, dan kunnen ze mij bij wijze van spreken ook even bellen om het te valideren. Zie niet in hoe een kopie van een ID, die ze nog nooit van mij gehad hebben een "reasonable effort" is. Hoe weet de "controller" dat ik niet met photoshop de foto bewerkt heb?
Een andere redenatie is de volgende, kijk eens op hoeveel websites je kunt aangeven dat je paswoord vergeten bent. Het invullen van je e-mailadres is daar een bewezen veilige manier omdat je daarna een email krijgt met een link waarop je moet klikken (heb nog nooit een kopie van mijn ID hiervoor moeten meesturen..). Ik heb in feite hetzelfde gedaan. Ik stuur een request ,de persgroep antwoord , Ik antwoord daar weer op. Het stelt hun in staat om zeker te zijn dat ik degene ben die ik zeg te zijn omdat ze simpelweg kunnen kijken of het email adres dat ik als in de hele communicatie gebruik hetzelfde is als dat in hun database.
Het is best triest hoeveel moeite je moet doen om je gewoon uit te laten schrijven voor aanbiedingen voor een krant. De commerciële beweegredenen zijn ook niet te begrijpen, want ik zal natuurlijk nu nooit meer een product afnemen van de persgroep. Daar ben vrij principieel in.
Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens
Als u het niet wilt, dan stuurt u toch gewoon de kopie van uw identiteitsbewijs niet op.
@tttlocke : dat is nu precies het probleem. Ik stuur dat niet op en dan stelt de Persgroep dat ze mijn gegevens dan niet kunnen verwijderen.
@Rob2018
Wilt u hier geholpen worden?
Of wilt u alleen maar uw gelijk halen??
De ideale app om u te helpen: KopieID op uw telefoon zetten en een mooie kopie-ID naar de krant uploaden, klaar....
De ideale app om u te helpen: KopieID op uw telefoon zetten en een mooie kopie-ID naar de krant uploaden, klaar....
Wilt u dan dat de Persgroep bij u thuis komt om uw ID te controleren?
Weleens van het Postfilter gehoord?
https://www.postfilter.nl
Weleens van het Postfilter gehoord?
https://www.postfilter.nl
... Het slaat toch sowieso nergens op dat je je ID-kaart moet overleggen om van reclame af te komen? Ik snap TS wel dat dit eerder overkomt als een barrière opwerpen dan een klant helpen. Als dit zo gaat, dan zouden websites als Bol.com en Wehkamp.nl ook je ID-kaart kunnen vragen om van reclame e-mails af te komen, want wie zegt dat jouw e-mail account niet gekraakt is of door iemand anders wordt gebruikt tijdens deze afmelding?Spacestar schreef:@Rob2018
''Nee, we moeten van de GDPR er alles aan doen om te verifiëren dat u de eigenaar bent van het gebruikte e-mail account waarmee u zich probeert af te melden voor onze e-mails, ID-kaart opsturen graag!''.
#Edit: TS heeft een abonnement bij de Volkskrant. E-mailadres is bekend, adres is bekend, rekeningnummers zal geheid ook bekent zijn. Waarom dan zo moeilijk doen? Zijn zat wegen om aan te tonen dat TS op het adres woont.
Inderdaad. Aan u de keus wat u het belangrijkst vindt.Rob2018 schreef:@tttlocke : dat is nu precies het probleem. Ik stuur dat niet op en dan stelt de Persgroep dat ze mijn gegevens dan niet kunnen verwijderen.
-
stofzuigertje
Je kunt je abonnement opzeggen.... en eventueel vraag je jou partner voor iets op haar naam te nemen.
Dan reclame die met adres en naam is retour sturen met Bewoner Overleden erop.
Dan vragen ze geen legitimatie omdat ze niet weten of je partner of een nieuwe bewoners dit retour stuurde.
Overleden personen worden altijd verwijderd en krijg je geen reclame meer.
Door een speciaal Lees Ik Zelden mail adres te gebruiken ben je daar ook vanaf en telefoon, die heb ik niet.... ik ben doof en daarom alleen Email....dat mag.
Als ze zonder telefoon voor controle bezorgen weigeren, stuur je een mail dat elke dove gewoon per Email bereikbaar is en niet verplicht kan worden de telefoon wel te betalen maar nooit op te nemen omdat je het niet hoorde!
Elke dove heeft recht op een krant, Digitaal is voordeliger dan op papier en op vakantie ook altijd nog voor de papieren versie al elke ochtend vroeg al te lezen.
Dan reclame die met adres en naam is retour sturen met Bewoner Overleden erop.
Dan vragen ze geen legitimatie omdat ze niet weten of je partner of een nieuwe bewoners dit retour stuurde.
Overleden personen worden altijd verwijderd en krijg je geen reclame meer.
Door een speciaal Lees Ik Zelden mail adres te gebruiken ben je daar ook vanaf en telefoon, die heb ik niet.... ik ben doof en daarom alleen Email....dat mag.
Als ze zonder telefoon voor controle bezorgen weigeren, stuur je een mail dat elke dove gewoon per Email bereikbaar is en niet verplicht kan worden de telefoon wel te betalen maar nooit op te nemen omdat je het niet hoorde!
Elke dove heeft recht op een krant, Digitaal is voordeliger dan op papier en op vakantie ook altijd nog voor de papieren versie al elke ochtend vroeg al te lezen.
-
sylvesterb
Dat is ook helemaal niet nodig, je kunt je gewoon uitschrijven voor de reclame boodschappen via het linkje onderaan de mail. Wil je echter dat de Volkskrant al jouw gegevens verwijderd die ze eventueel hebben dan moet je een ID-kaart toesturen. Op basis hiervan controleren ze jouw gegevens met die zij hebben en zullen ze deze verwijderen. ID bewijs kun je gewoon toesturen en enkele zaken verwijderen op de kopie. De rijksoverheid heeft hier een duidelijke website over.Mark1992 schreef: ... Het slaat toch sowieso nergens op dat je je ID-kaart moet overleggen om van reclame af te komen? I
Ik zie trouwens niet in waarom u denkt verschoond te blijven van toegestuurde reclame als u er in zou slagen uw gegevens bij de Persgroep te laten verwijderen.
[quote="Lady1234"]Wilt u dan dat de Persgroep bij u thuis komt om uw ID te controleren?
Maakt me niet U, mijn betoog is dat ze niet op de grond van de AVG kunnen eisen dat ik een kopie van mijn ID overleg. Ze moeten gewoon uitvoering geven aan de AVG zonder deze extra onnodige barrières.
Maakt me niet U, mijn betoog is dat ze niet op de grond van de AVG kunnen eisen dat ik een kopie van mijn ID overleg. Ze moeten gewoon uitvoering geven aan de AVG zonder deze extra onnodige barrières.
Dat is uw mening. Persgroep denk daar anders over: zij menen in dit specifieke geval alleen in afdoende mate uw identiteit te kunnen verifiëren met behulp van een kopie van uw ID. Dat mogen zij vinden.Rob2018 schreef:Lady1234 schreef:Wilt u dan dat de Persgroep bij u thuis komt om uw ID te controleren?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 24 jul 2018 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
@Rob2018
U wilt dus niet geholpen worden.
Is dit forum geen barrière?? U krijgt niet van iedereen gelijk...
U hebt al meer tijd besteed aan dit forum dan even snel hun vraag te beantwoorden middels die Kope ID.
U wilt dus niet geholpen worden.
Is dit forum geen barrière?? U krijgt niet van iedereen gelijk...
U hebt al meer tijd besteed aan dit forum dan even snel hun vraag te beantwoorden middels die Kope ID.
Welke link kan ik dan gebruiken voor reclame die ik krijg via de post? Kwam door de tip van Lady1234 wel op https://www.postfilter.nl/recht-van-verzet dat kan ook helpen bij "organisaties met wie u een klantrelatie heeft". Deze organisaties kunnen niet geblokkeerd worden via het Nationaal Postregister staat er.sylvesterb schreef:Dat is ook helemaal niet nodig, je kunt je gewoon uitschrijven voor de reclame boodschappen via het linkje onderaan de mail. Wil je echter dat de Volkskrant al jouw gegevens verwijderd die ze eventueel hebben dan moet je een ID-kaart toesturen. Op basis hiervan controleren ze jouw gegevens met die zij hebben en zullen ze deze verwijderen. ID bewijs kun je gewoon toesturen en enkele zaken verwijderen op de kopie. De rijksoverheid heeft hier een duidelijke website over.Mark1992 schreef: ... Het slaat toch sowieso nergens op dat je je ID-kaart moet overleggen om van reclame af te komen? I
Hallo Ron, ik ben het volledig met u eens. Ze hebben uw gegevens zonder poespas gekregen en dan zou je ook eenvoudig van reclame verlost moeten worden.
Ik heb jaren geleden ook zoiets bij de hand gehad met de Volkskrant en NRC. Een brief sturen was toen de oplossing maar dat vond ik zelf eigenlijk al veel te ver gaan. Maar het werkte wel.
Ik heb jaren geleden ook zoiets bij de hand gehad met de Volkskrant en NRC. Een brief sturen was toen de oplossing maar dat vond ik zelf eigenlijk al veel te ver gaan. Maar het werkte wel.
Ik heb al jaren de Volkskrant, maar krijg nooit reclamepost van hen toegestuurd. Dus op wat voor post doelt u?
U gaat pas tot de doelgroep behoren nadat u uw abonnement hebt opgezegd.Lady1234 schreef:Ik heb al jaren de Volkskrant, maar krijg nooit reclamepost van hen toegestuurd. Dus op wat voor post doelt u?
Wacht maar tot je het abonnement opzegt. Dan krijg je ongeveer iedere maand wel weer een fantastische aanbieding.Lady1234 schreef:Ik heb al jaren de Volkskrant, maar krijg nooit reclamepost van hen toegestuurd. Dus op wat voor post doelt u?
Probleem is dat TS niet heeft gevraagd om verschoond te blijven van reclame.Klaas Jan schreef:Hallo Ron, ik ben het volledig met u eens. Ze hebben uw gegevens zonder poespas gekregen en dan zou je ook eenvoudig van reclame verlost moeten worden.
Hij vraagt iets anders, omdat hij aanneemt dat hij na uitvoering van zijn verzoek verschoond zal blijven van reclame.
Twee problemen hiermee:
1. De eisen waaraan hij moet voldoen om het verzoek gehonoreerd te krijgen, bevallen hem niet.
2. Zelfs na inwilliging van het verzoek kan niet gegarandeerd worden dat hij verschoond blijft van toegestuurde Persgroep reclame.
Wel iedere maand? Hoe is het mogelijk, daar zou je inderdaad gek van worden.Rob2018 schreef:Wacht maar tot je het abonnement opzegt. Dan krijg je ongeveer iedere maand wel weer een fantastische aanbieding.Lady1234 schreef:Ik heb al jaren de Volkskrant, maar krijg nooit reclamepost van hen toegestuurd. Dus op wat voor post doelt u?