LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erg vreemde brief belastingdienst.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
lwdnick

Erg vreemde brief belastingdienst.

Ongelezen bericht door lwdnick »

Bijlage 1
Bijlage 1
Belasting 1.jpeg (74.07 KiB) 1376 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Bijlage 2
Bijlage 2
Belasting 2.jpeg (51.35 KiB) 1376 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Goedenavond,

Ik heb vanmorgen 2 brieven van de Belastingdienst ontvangen.
Een beetje het verhaal:

Begin dit jaar kreeg ik een brief van de belastingdienst, dat ik over het jaar 2013 nog €343,- moet terugbetalen aan inkomstenbelasting.
Dit zou best mogelijk kunnen. Dus even gebeld, en ze zijn akkoord gegaan met een maandelijke afbetaling van €34,-

Nu, 7 maanden verder al aardig wat afbetaald. Tot ik opeens deze 2 brieven kreeg. (zie bijlages)

Ik ben ermee bekend dat de belasting fouten maakt, en dat dat altijd slecht uitpakt voor de persoon in kwestie.

Er staat ook dat ik bezwaar heb gevoerd, wat ik zéker niet gedaan heb. De €343,- klopte vast wel volgens mij, nadat ik het even had berekend. Maar ondanks dat mijn "bezwaar" niet-ontvankelijk is, gaat de inspecteur akkoord met mijn "bezwaar"?

Ik snap er zelf helemaal niks meer van. Wel geprobeerd te bellen, maar na 12 minuten wachten/keuzemenu's vond ik het wel genoeg. Anders morgen maar weer opnieuw proberen.

Wat kan ik hieruit op maken? Wordt de €343,- kwijtgescholden? Ontvang ik €244,-? En wat gebeurd er precies met de resterende €99,-?
Ik vind de belastingdienst altijd al wat vreemd overkomen qua brieven, maar deze spant de kroon.

Bob Schurkjens

Re: Erg vreemde brief belastingdienst.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U heeft kennis genomen van de brief. Verder hoeft u niets te doen. Gaat u wel iets doen dan kan dit in uw nadeel uitpakken. Mogelijk krijgt u 244 bijgestort. Maar misschien ook niet: ook goed.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Geen kwijtschelding, de aanslag is kennelijk verminderd van € 343 naar € 0.
Kennelijk had u al € 244 betaald. Die wordt nu terugbetaald.

Resteert € 99 dat als nog te betalen stond. Die hoeft niet betaald te worden nu de aanslag € 0 is geworden.

Kennelijk is er pas bezwaar gemaakt meer dan 6 weken na de datum aanslag. Dan staat er altijd bij dat het (vanwege te laat) niet ontvankelijk is. Maar inhoudelijk is het wel behandeld en heeft u gelijk gekregen. (Maar u kunt dan niet meer in beroep.)

Ik zie alleen wat standaard-zaken.

lwdnick

Ongelezen bericht door lwdnick »

Enorm bedankt voor de snelle reacties!

Mocht ik de €244,- krijgen, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Alleen begrijp ik niet waarom de aanslag van €343,- verminderd is naar €0,-. Ik heb geen bezwaar ingediend of ook maar iets gedaan, behalve de €34,- per maand betalen. Dan plotseling deze brief.

Maar goed, als de Belastingdienst het zo wil, dan ga ik hier uiteraard zonder vragen mee akkoord.

Bedankt!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo bijzonder is het allemaal niet. Blijkbaar hebt u geen zin zich er in te verdiepen. Dat is natuurlijk uw keuze.

Blijkbaar is er door iemand, niet op tijd, bezwaar gemaakt, wat nu ambtshalve is toegekend.

Die €343 hoeft u niet te betalen en u hebt daar blijkbaar wel een deel van betaald, min die € 99, en dat wordt nu gerestitueerd.

Gesloten