Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik
Geplaatst: 26 jul 2018 07:52
Ik heb een jaar geleden een Sim Only abonnement voor mijn dochter bij Simyo afgesloten. Ze had een eigen telefoon van haar tante gehad en wilde daar heel graag mee bellen. Ik wilde echter niet dat ze overal en nergens kon internetten, behalve als ze op een betrouwbaar WiFi netwerk aangemeld zou zijn. Simyo kwam qua tarief als beste uit de bus en biedt op de bestelsite een abonnement ZONDER Databundel.
Het abonnement aangevraagd en besteld, in de telefoon geplaatst en hoera, ze kan bellen. Een paar dagen later gaan we een dagje uit en natuurlijk moet de telefoon mee om die aan iedereen te laten zien. In de auto zet ik mijn hotspot aan en de meiden zitten youtube te kijken op het mobieltje van mijn dochter. Ik ging er van uit dat ze gewoon op Wifi zou zitten, tot...... ik een SMS ontvang. Boodschap. Uw abonnement is geblokkeerd vanwege hoog datagebruik. Ik moet minimaal 100 euro storten om verder te mogen internetten. Ik begrijp er helemaal niks van. We hadden toch gekozen voor een abonnement ZONDER INTERNET. Thuisgekomen ingelogd op mijnsimyo en het blijkt nog erger. De nota is opgelopen tot 250 euro.
Gelijk de volgende dag gebeld en de situatie uitgelegd. Antwoord is als volgt. Mijnheer, als u kiest voor een abonnement ZONDER DATABUNDEL dan krijgt u van ons een Simkaart waar de DATABUNDEL WEL op GEACTIVEERD staat. U moet dus inloggen en de bundel handmatig uitzetten. De medewerkster legt uit "U heeft dat niet gedaan, en uw dochter kan wel gewoon internetten, alle data die zij gebruikt wordt berekend als buitenbundelkosten". Ze heeft ook een SMS ontvangen, u had het dus kunnen weten.
Ik probeer uit te leggen dat ik bij het bestelproces heb aangegeven geen data te willen. De dame blijft er echter bij dat ik de bundel zelf uit had moeten zetten. Ze geeft zelf aan dat ze als Simyo hier heel veel klachten over krijgen en geeft aan dat Simyo uit coulance de rekening wil terugbrengen naar de 100 euro die ik sowieso moest storten. Ze heeft tevens de databundel voor mij uitgezet (waarvan ik vind dat Simyo dit standaard zou moeten doen).
De dame zou het ook aankaarten bij haar management, want ze begrijpt mijn probleem wel. Ze kan niet beloven dat Simyo het aan gaat passen. Wanneer dit je overkomt is Simyo opeens niet zo goedkoop meer
Nu, ruim een jaar later wil ik voor mijn andere dochter ook een abonnement afsluiten. Ik zie dat er nog steeds niets is gewijzigd bij de aanvraagprocedure van Simyo. Je kunt nog steeds kiezen voor een abonnement zonder Databundel. Men waarschuwt je echter niet dat je databundel wel aan staat.
Ik wil een ieder die een abonnement bij Simyo afsluit dan ook waarschuwen/adviseren meteen in te loggen op je mijnsimyo omgeving en data op je mobiel uit te schakelen. Dat moet je echt zelf handmatig doen. Doe je dat niet dan kost het je minimaal 100 euro en als je niet klaagt heel veel meer.
Los daarvan vind ik dat Simyo zijn verantwoordelijkheid moet nemen en bij abonnementen zonder Databundel de optie Internet op je mobiel standaard uit zou moeten zetten.
Nergens, maar ook nergens tijdens het bestelproces wordt je er op gewezen dat je 'om hoge buitenbundelkosten te voorkomen, je handmatig internetdata op je mobiel ZELF uit moet zetten". Simyo rekent momenteel € 0,15 per MB welke u buiten uw bundel verbruikt.
Om u een voorbeeld te geven, een YouTube filmpje kijken verbruikt aan data ongeveer 4,5MB per minuut. Iedere minuut dat je een filmpje kijkt, en waarvan de kosten niet in je bundel vallen kost u dus 67,5 cent. Dat is € 40,50 per uur. En zo loopt dat lekker snel op.
Als u dagelijks 1 uurtje YouTube bekijkt heeft u in minder dan een week de melding binnen dat uw abonnement is geblokkeerd en dat u 250 euro moet betalen, en om verder te kunnen bellen (of internetten) eerst even 100 euro te storten.
Ik ben overigens heel erg benieuwd of ik de enige ben met deze ervaring (ik kan het mij niet voorstellen). Misschien dat we gezamenlijk Simyo zo ver kunnen krijgen dit stukje service te verbeteren.
Het abonnement aangevraagd en besteld, in de telefoon geplaatst en hoera, ze kan bellen. Een paar dagen later gaan we een dagje uit en natuurlijk moet de telefoon mee om die aan iedereen te laten zien. In de auto zet ik mijn hotspot aan en de meiden zitten youtube te kijken op het mobieltje van mijn dochter. Ik ging er van uit dat ze gewoon op Wifi zou zitten, tot...... ik een SMS ontvang. Boodschap. Uw abonnement is geblokkeerd vanwege hoog datagebruik. Ik moet minimaal 100 euro storten om verder te mogen internetten. Ik begrijp er helemaal niks van. We hadden toch gekozen voor een abonnement ZONDER INTERNET. Thuisgekomen ingelogd op mijnsimyo en het blijkt nog erger. De nota is opgelopen tot 250 euro.
Gelijk de volgende dag gebeld en de situatie uitgelegd. Antwoord is als volgt. Mijnheer, als u kiest voor een abonnement ZONDER DATABUNDEL dan krijgt u van ons een Simkaart waar de DATABUNDEL WEL op GEACTIVEERD staat. U moet dus inloggen en de bundel handmatig uitzetten. De medewerkster legt uit "U heeft dat niet gedaan, en uw dochter kan wel gewoon internetten, alle data die zij gebruikt wordt berekend als buitenbundelkosten". Ze heeft ook een SMS ontvangen, u had het dus kunnen weten.
Ik probeer uit te leggen dat ik bij het bestelproces heb aangegeven geen data te willen. De dame blijft er echter bij dat ik de bundel zelf uit had moeten zetten. Ze geeft zelf aan dat ze als Simyo hier heel veel klachten over krijgen en geeft aan dat Simyo uit coulance de rekening wil terugbrengen naar de 100 euro die ik sowieso moest storten. Ze heeft tevens de databundel voor mij uitgezet (waarvan ik vind dat Simyo dit standaard zou moeten doen).
De dame zou het ook aankaarten bij haar management, want ze begrijpt mijn probleem wel. Ze kan niet beloven dat Simyo het aan gaat passen. Wanneer dit je overkomt is Simyo opeens niet zo goedkoop meer
Nu, ruim een jaar later wil ik voor mijn andere dochter ook een abonnement afsluiten. Ik zie dat er nog steeds niets is gewijzigd bij de aanvraagprocedure van Simyo. Je kunt nog steeds kiezen voor een abonnement zonder Databundel. Men waarschuwt je echter niet dat je databundel wel aan staat.
Ik wil een ieder die een abonnement bij Simyo afsluit dan ook waarschuwen/adviseren meteen in te loggen op je mijnsimyo omgeving en data op je mobiel uit te schakelen. Dat moet je echt zelf handmatig doen. Doe je dat niet dan kost het je minimaal 100 euro en als je niet klaagt heel veel meer.
Los daarvan vind ik dat Simyo zijn verantwoordelijkheid moet nemen en bij abonnementen zonder Databundel de optie Internet op je mobiel standaard uit zou moeten zetten.
Nergens, maar ook nergens tijdens het bestelproces wordt je er op gewezen dat je 'om hoge buitenbundelkosten te voorkomen, je handmatig internetdata op je mobiel ZELF uit moet zetten". Simyo rekent momenteel € 0,15 per MB welke u buiten uw bundel verbruikt.
Om u een voorbeeld te geven, een YouTube filmpje kijken verbruikt aan data ongeveer 4,5MB per minuut. Iedere minuut dat je een filmpje kijkt, en waarvan de kosten niet in je bundel vallen kost u dus 67,5 cent. Dat is € 40,50 per uur. En zo loopt dat lekker snel op.
Als u dagelijks 1 uurtje YouTube bekijkt heeft u in minder dan een week de melding binnen dat uw abonnement is geblokkeerd en dat u 250 euro moet betalen, en om verder te kunnen bellen (of internetten) eerst even 100 euro te storten.
Ik ben overigens heel erg benieuwd of ik de enige ben met deze ervaring (ik kan het mij niet voorstellen). Misschien dat we gezamenlijk Simyo zo ver kunnen krijgen dit stukje service te verbeteren.