Pagina 1 van 3
Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 11:14
door be3a18
Vanochtend meterstand van elektriciteit vergeleken met die van gisteren. Dat was een vrij forse toename. Het is niet rampzalig maar toch.
Ik heb eens even nagedacht of ik gisteren bijzondere dingen heb gedaan. Nee dus, alleen gekookt (op gas) en afgewassen, waterkoker gebruikt, televisie gekeken (alleen 's avonds) en gedoucht En mijn smartphone aan de oplader. Ik heb mijn PC niet eens aan gehad. Vanochtend wel de wasmachine gestart (meter opname was twee uur daarna).
Ik gebruik verder geen ventilatoren of andere bijzondere apparaten.
Nou vraag ik me af of de koelkast harder moet werken nu het zo warm is? Dat is het enige wat ik me zo kan bedenken.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 11:20
door BL2
be3a18 schreef:Vanochtend meterstand van elektriciteit vergeleken met die van gisteren. Dat was een vrij forse toename. Het is niet rampzalig maar toch.
Ik heb eens even nagedacht of ik gisteren bijzondere dingen heb gedaan. Nee dus, alleen gekookt (op gas) en afgewassen, waterkoker gebruikt, televisie gekeken (alleen 's avonds) en gedoucht En mijn smartphone aan de oplader. Ik heb mijn PC niet eens aan gehad. Vanochtend wel de wasmachine gestart (meter opname was twee uur daarna).
Ik gebruik verder geen ventilatoren of andere bijzondere apparaten.
Nou vraag ik me af of de koelkast harder moet werken nu het zo warm is? Dat is het enige wat ik me zo kan bedenken.
Ik denk in ieder geval dat de koelkast niet minder hoeft te werken.
Koelen van 30 naar 7 graden kost fors meer stroom dan van 22 naar 7 graden.
Probleem opgelost.
Kijkt u echt elke dag op de elektriciteitsmeter, dat hoeft toch maar 1x per jaar ?
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 11:27
door angel1978
Kijkt u echt elke dag op de elektriciteitsmeter, dat hoeft toch maar 1x per jaar ?

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 11:53
door scontra
be3a18 schreef:Vanochtend meterstand van elektriciteit vergeleken met die van gisteren. Dat was een vrij forse toename. Het is niet rampzalig maar toch.
Elke dag zal de meterstand anders zijn, aangezien uw leefpatroon ook elke dag anders is.
Wat verstaat u eigenlijk onder een forse toename, die nog net niet rampzalig is?
Om een redelijk beeld van het gemiddelde dagelijks gebruik te krijgen, zult u om exact 24.00 h de meterstand moeten noteren (
zomaar ergens op een tijdstip beginnen en eindigen heeft geen zin) en aan het einde van de dag wederom om 24.00 h zodat u dan het verbruik van één dag heeft en de beginstand voor de daarop volgende dag. En 24.00 h later doet u hetzelfde weer en daar kunt u mee doorgaan zolang als u wilt, maar er zal nooit een zelfde verbruik per dag worden gemeten omdat het verbruik elke dag zal verschillen en die verschillen zullen (
duidelijk) zichtbaar zijn.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 12:09
door Erthanax
U hoeft echt niet om middernacht de meterstand op te nemen, maar wel elke dag op hetzelfde tijdstip. Na een paar dagen heeft u dan een goede indruk van het dagelijks gebruik en de wisselingen daarin.
IJskast en vriezer verbruiken nu meer stroom dan anders, zeker als u vaker iets koels te drinken pakt en vaker relatief warme nieuwe flessen te koelen legt.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 12:10
door grun
BL2 schreef:Kijkt u echt elke dag op de elektriciteitsmeter, dat hoeft toch maar 1x per jaar ?
Ja, maar dan is de jaarafrekening een blinde gok, het kan mee- of tegenvallen. Ik kijk niet iedere dag, maar wel op de eerste van elke maand en controleer daarmee of het maandelijkse voorschotbedrag nog aan de goede kant zit. Dreig ik te moeten bijbetalen aan het eind van het jaar, dan wordt het bedrag verhoogd. Omgekeerd stel ik het ook wel eens naar beneden bij. Op deze manier worden verrassingen voorkomen.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 12:47
door Lady1234
Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 13:38
door Revoked
Lady1234 schreef:Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 13:55
door Lady1234
Revoked schreef:Lady1234 schreef:Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Dat mag toch wel bekend worden verondersteld?
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 14:09
door witte angora
Het klopt, mijn verbruik ligt op het moment ook aardig hoger dan normaal. Dan praat je per maand over zo'n 20 tot 30 Kwh meer vergeleken met het voorjaar. En dat is vreemd. Feitelijk zou ik juist minder moeten verbruiken omdat ik een week of 6 geleden de glasbaktv vervangen heb door een platte tv.
Het enige wat ik inderdaad kan bedenken (en ook al bedacht heb) is dat de ijskast overuren moet maken om de boel koel te houden. En daardoor meer stroom gaat verbruiken. Extra probleempje hier is dat de ijskast noodgedwongen precies naast een raam staat waar van 10.00 tot 15.00 uur volop de zon op het ding schijnt. Ok, de gordijnen zijn dicht, dat scheelt wel. Maar het apparaat moet er wel aan trekken.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 14:19
door gosewijn
Ach je moet maar zo denken , scheelt weerstookkosten ( gas)

Maar lees net dat het warm blijft tot Oktober .
Water gebruik zal ook meer zijn .
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 14:21
door Erthanax
Als de ijskast vaak open gaat en als er vaker "warme" flessen in worden geplaatst, moet er toch echt meer gekoeld worden. Bovendien is het "koudeverlies" door de wand ook groter als de buitentemperatuur hoger is.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 15:07
door 16again
Lady1234 schreef:Revoked schreef:Lady1234 schreef:Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Dat mag toch wel bekend worden verondersteld?
Minder energie voor volle koelkast? Mij niet bekend. En ik ben reuze benieuwd naar achterliggende onderbouwing.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 15:23
door grun
Lady1234 schreef:Revoked schreef:Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Dat mag toch wel bekend worden verondersteld?
Eerlijk gezegd bij mij niet. Wat zich openbaarde toen de oude conventionele koelkast stuk ging en er een no-frost apparaat kwam. In de laden van het vriesgedeelte zitten gedeeltelijk sleuven, en die bleken niet allemaal te mogen worden afgedekt vanwege de luchtcirculatie. Je kunt er dus minder in kwijt. Daar kwam ik achter toen hij het op zekere dag niet meer deed. Ik heb de inhoud weggegooid en het ding een dag laten ontdooien, nu doet hij het al weer 5 jaar probleemloos. Al doende leert men, zullen we maar zeggen. Al zal het ongetwijfeld ook in de handleiding gestaan hebben, maar ja....
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 15:37
door renewouters
16again schreef:
Minder energie voor volle koelkast? Mij niet bekend. En ik ben reuze benieuwd naar achterliggende onderbouwing.
Heel simpel: als een koelkast (of vriezer) vol is houden de producten hun temperatuur vast als de deur even opengaat. Lege ruimte wordt direct gevuld met warme lucht van buiten als je de deur opendoet, en die moet weer afgekoeld worden. En het afkoelen kost veel energie, het koel houden een stuk minder. Voor een vriezer die niet vol zit, kan je de lege ruimtes het beste opvullen met bijvoorbeeld blokken piepschuim. Of heel veel ijsklontjes, ook handig is deze tijd.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 16:06
door Bob Schurkjens
Het koelen van een liter water (of melk etc) kost aanzienlijk meer stroom dan het koelen van een liter lucht. Je redenering klopt dus niet.
Hoe leger de koelkast, des te minder stroom deze gebruikt.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 16:08
door angel1978
Zo lang deze dicht blijft of bij moet koelen.
Het op temperatuur houden van een volle koelkast is veel efficiënter dan die van een lege.
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 16:14
door Bob Schurkjens
Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?
Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 16:42
door 16again
Bob Schurkjens schreef:Het koelen van een liter water (of melk etc) kost aanzienlijk meer stroom dan het koelen van een liter lucht. Je redenering klopt dus niet.
Hoe leger de koelkast, des te minder stroom deze gebruikt.
Ik ga ervan uit dat alle producten inmiddels gekoeld zijn, enige wat dan nog telt , zijn verliezen door weg lekken van koude. Daarvoor is niet relevant of koelkast vol of leeg is, en is verbruik leeg/vol gelijk.
Bij openen/sluiten van een lege koelkast wordt er wel meer warme/koude lucht uitgewisseld. Niet alleen de lucht dient gekoeld te worden, ook condenseren/aanvriezen van waterdamp in die lucht zal weer energie vergen.
Maar waarom zou je een lege koelkast opendoen?

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?
Geplaatst: 04 aug 2018 16:48
door Erthanax
Even snel en kwalitatief: als de ijskast vol staat met koude flessen, komt er nauwelijks warme lucht bij als de deur even open gaat. Die koude flessen hebben een hoge warmtecapaciteit, houden de kou vast in leken termen. Zodra je een krat lauw bier erin legt en lauwe flessen fris of wijn erin, moet dat eerst gekoeld worden. Daar gaat je voordeel, denk ik.
Het verhaal gaat denk ik alleen op voor een volle ijskast met koude inhoud, waar je niets uithaalt. Voor rekenen is het me nu te warm.