Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Geplaatst: 15 aug 2018 08:07
Eind vorig jaar had ik, als Belg in België wonend, voor een keuken met hoofdkleur bruin, zo ook een bruine spoelbak, een nieuwe bruine keukenkraan nodig.
Ik heb een dergelijke keukenkraan ("Keukenkraan -SKK-01 bruin" met als merk vermeld "Eisl") online bij de firma Sanitairkiezer.nl een firma met het Stichting WebwinkelKeur, aangekocht aan 89,95 € + verzendingskost, totaal 97,90 € .
De kraan voldeed prima echter na 5 maanden (= binnen de eerste 6 maanden garantie) begon de kraan net onder de zwenkuitloop te lekken.
Ik heb de firma Sanitairkiezer.nl van dit defect onder garantie direct met inbegrip van de bestel- en factuurgegevens, foto's van het defect, de nota van aankoop van de kraan,... op de hoogte gebracht.
Dit voorval leek mij een eenvoudig iets wat zou worden afgehandeld volgens de geldende garantiewetgeving 'defect onder garantie binnen de eerste zes maanden'.
Maar reeds direct begon de firma Sanitairkiezer.nl tegendraads en zelfs onwettig te reageren met "Retour sturen is voor rekening klant", "Helaas zit bij de door ons ontvangen mail geen nota",...
De firma Sanitairkiezer.nl organiseerde zelfs een fake DHL-ophaal van de defecte kraan (niemand kwam de hiertoe uiteraard gedemonteerde en netjes verpakte defecte kraan ophalen én DHL wist van geen ophaal af) omdat volgens de firma Sanitairkiezer.nl "Voor uw beeld: een zending naar Belgie kost € 8,-.Wij verwachten dus van ieder fatsoenlijk mens dat hij/ zij ook voor dit bedrag verzend."
De firma Sanitairkiezer.nl stelt naar het terugzenden van een product toe echter eisen aan de klant welke maken dat een terugzending vanuit België al zeker veel duurder is dan 8 €.
Om een maandenlang durend verhaal verder kort te maken (en met AvroTros' Radar tijdens het gehele e-mail-verloop meelezend),
- het European Consumer Centre België en Nederland laten tussenkomen / bemiddelen (resultaat: de firma Sanitairkiezer.nl wil, ondanks wettelijk verplicht, de terugzendkosten niet vergoeden en wij, ECC, kunnen de firma Sanitairkiezer.nl hiervoor niet "straffen" noch er toe verplichten),
- de firma Sanitairkiezer.nl's Stichting WebwinkelKeur om bemiddeling gevraagd (resultaat: Stichting WebwinkelKeur informeerde mij foutief / bedrieglijk: "Het is wettelijk geregeld dat de consument de retourkosten betaald. Daarom kan ik niet van Sanitairkiezer verwachten dat zij deze kosten zullen betalen."
Na mijn melding hiervan aan Stichting WebwinkelKeur bleef het voorstel van de firma Sanitairkiezer.nl beperkt tot het onwettige ""U stuurt ons het defecte artikel toe en na ontvangst storten wij het door u betaalde aankoopbedrag terug." (= geen vergoeding van mijn terugzendkosten)
- de hoofdinvoerder Eisl Sanitär GmbH te Oostenrijk gecontacteerd (resultaat: wij maken al jaren dergelijke kranen niet meer maar "die Fa. Armaturenwelt in Iserlohn, welche in vergangener Zeit Armaturen in Farben lackiert hat, vielleicht hat ihr Verkäufer diese Armaturen von der Fa. Armaturenwelt gekauft."
En "Das kann ich nicht sagen wie alt diese Armatur sein kann. Ja natürlich, es ist ganz normal, dass dieser Gummi im Laufe der Jahre spröde oder kaputt gehen kann.)
- Fa. Armaturenwelt in Iserlohn gecontacteerd (resultaat: geen enkele reactie bekomen).
- klacht ingediend bij Consuwijzer.nl (welke zichzelf voorstelt als het portaal naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maar voor mij als consument op nu niets meer lijkt te zijn dan een "black box" waar ik informatie indien (mijn klacht) en waar niets terug "uitkomt").
Op vandaag, bijna 4 maanden na het indienen van dit garantiedefect bij de firma Sanitairkiezer.nl blijkt deze firma weg te zullen komen met het bewust overtreden van de geldende garantiewetgeving door mij mijn terugzendkosten niet te willen vergoeden (of ik dien er een gerechtelijke procedure voor op te starten).
Onder deze onwettige voorwaarden vanwege de firma Sanitairkiezer.nl heb ik de defecte kraan uiteraard nog niet teruggestuurd.
Ook vertrouw ik de firma Sanitairkiezer.nl voor geen haar meer... de betreffende "Keukenkraan -SKK-01 bruin" van het merk "Eisl" is mij verkocht in een blanco, merkloze doos met een universele, merkloze bijsluiter.
De defecte kraan ziet er nog als nieuw uit en het lijkt mij voor de firma Sanitairkiezer.nl dan ook een klein kunstje om, wanneer ik deze keukenkraan volledig op mijn kosten aan de firma Sanitairkiezer.nl zou terugzenden, deze kraan (al dan niet met van een nieuwe dichting voorzien) opnieuw te verkopen in zo'n blanco, merkloze doos met zo'n universele, merkloze bijsluiter en mij het door mij betaalde aankoopbedrag nooit terug te betalen.
De firma Sanitairkiezer.nl's WebwinkelKeur blijkt ondertussen ook minstens waardeloos (filtert volgens internet berichten negatieve reviews weg en tracht al zeker de consument te bedriegen met foutieve informatie, lees hierboven).
In België schakelen wij in dergelijke gevallen de overheidsdienst 'Economische Inspectie', enkel bevoegd naar Belgische firma's toe, in en deze overheidsdienst is heel capabel en bevoegd om de wetgeving overtredende Belgische firma's snel op andere gedachten te brengen.
Dit voorval zet een rem op al mijn aankopen bij Nederlandse webwinkels. Eerst bekijken of Nederland iets betekent voor de consument op het vlak van afdwingen van (in dit geval) de garantiewetgeving.
Welke Nederlandse (overheids)dienst is in deze even capabel en bevoegd als onze Belgische overheidsdienst 'Economische Inspectie' en zal voor mij deze "klus" klaren naar de firma Sanitairkiezer.nl toe ?
[passage met commerciële link verwijderd]
[passage met persoonsgegevens verwijderd]
Ik heb een dergelijke keukenkraan ("Keukenkraan -SKK-01 bruin" met als merk vermeld "Eisl") online bij de firma Sanitairkiezer.nl een firma met het Stichting WebwinkelKeur, aangekocht aan 89,95 € + verzendingskost, totaal 97,90 € .
De kraan voldeed prima echter na 5 maanden (= binnen de eerste 6 maanden garantie) begon de kraan net onder de zwenkuitloop te lekken.
Ik heb de firma Sanitairkiezer.nl van dit defect onder garantie direct met inbegrip van de bestel- en factuurgegevens, foto's van het defect, de nota van aankoop van de kraan,... op de hoogte gebracht.
Dit voorval leek mij een eenvoudig iets wat zou worden afgehandeld volgens de geldende garantiewetgeving 'defect onder garantie binnen de eerste zes maanden'.
Maar reeds direct begon de firma Sanitairkiezer.nl tegendraads en zelfs onwettig te reageren met "Retour sturen is voor rekening klant", "Helaas zit bij de door ons ontvangen mail geen nota",...
De firma Sanitairkiezer.nl organiseerde zelfs een fake DHL-ophaal van de defecte kraan (niemand kwam de hiertoe uiteraard gedemonteerde en netjes verpakte defecte kraan ophalen én DHL wist van geen ophaal af) omdat volgens de firma Sanitairkiezer.nl "Voor uw beeld: een zending naar Belgie kost € 8,-.Wij verwachten dus van ieder fatsoenlijk mens dat hij/ zij ook voor dit bedrag verzend."
De firma Sanitairkiezer.nl stelt naar het terugzenden van een product toe echter eisen aan de klant welke maken dat een terugzending vanuit België al zeker veel duurder is dan 8 €.
Om een maandenlang durend verhaal verder kort te maken (en met AvroTros' Radar tijdens het gehele e-mail-verloop meelezend),
- het European Consumer Centre België en Nederland laten tussenkomen / bemiddelen (resultaat: de firma Sanitairkiezer.nl wil, ondanks wettelijk verplicht, de terugzendkosten niet vergoeden en wij, ECC, kunnen de firma Sanitairkiezer.nl hiervoor niet "straffen" noch er toe verplichten),
- de firma Sanitairkiezer.nl's Stichting WebwinkelKeur om bemiddeling gevraagd (resultaat: Stichting WebwinkelKeur informeerde mij foutief / bedrieglijk: "Het is wettelijk geregeld dat de consument de retourkosten betaald. Daarom kan ik niet van Sanitairkiezer verwachten dat zij deze kosten zullen betalen."
Na mijn melding hiervan aan Stichting WebwinkelKeur bleef het voorstel van de firma Sanitairkiezer.nl beperkt tot het onwettige ""U stuurt ons het defecte artikel toe en na ontvangst storten wij het door u betaalde aankoopbedrag terug." (= geen vergoeding van mijn terugzendkosten)
- de hoofdinvoerder Eisl Sanitär GmbH te Oostenrijk gecontacteerd (resultaat: wij maken al jaren dergelijke kranen niet meer maar "die Fa. Armaturenwelt in Iserlohn, welche in vergangener Zeit Armaturen in Farben lackiert hat, vielleicht hat ihr Verkäufer diese Armaturen von der Fa. Armaturenwelt gekauft."
En "Das kann ich nicht sagen wie alt diese Armatur sein kann. Ja natürlich, es ist ganz normal, dass dieser Gummi im Laufe der Jahre spröde oder kaputt gehen kann.)
- Fa. Armaturenwelt in Iserlohn gecontacteerd (resultaat: geen enkele reactie bekomen).
- klacht ingediend bij Consuwijzer.nl (welke zichzelf voorstelt als het portaal naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maar voor mij als consument op nu niets meer lijkt te zijn dan een "black box" waar ik informatie indien (mijn klacht) en waar niets terug "uitkomt").
Op vandaag, bijna 4 maanden na het indienen van dit garantiedefect bij de firma Sanitairkiezer.nl blijkt deze firma weg te zullen komen met het bewust overtreden van de geldende garantiewetgeving door mij mijn terugzendkosten niet te willen vergoeden (of ik dien er een gerechtelijke procedure voor op te starten).
Onder deze onwettige voorwaarden vanwege de firma Sanitairkiezer.nl heb ik de defecte kraan uiteraard nog niet teruggestuurd.
Ook vertrouw ik de firma Sanitairkiezer.nl voor geen haar meer... de betreffende "Keukenkraan -SKK-01 bruin" van het merk "Eisl" is mij verkocht in een blanco, merkloze doos met een universele, merkloze bijsluiter.
De defecte kraan ziet er nog als nieuw uit en het lijkt mij voor de firma Sanitairkiezer.nl dan ook een klein kunstje om, wanneer ik deze keukenkraan volledig op mijn kosten aan de firma Sanitairkiezer.nl zou terugzenden, deze kraan (al dan niet met van een nieuwe dichting voorzien) opnieuw te verkopen in zo'n blanco, merkloze doos met zo'n universele, merkloze bijsluiter en mij het door mij betaalde aankoopbedrag nooit terug te betalen.
De firma Sanitairkiezer.nl's WebwinkelKeur blijkt ondertussen ook minstens waardeloos (filtert volgens internet berichten negatieve reviews weg en tracht al zeker de consument te bedriegen met foutieve informatie, lees hierboven).
In België schakelen wij in dergelijke gevallen de overheidsdienst 'Economische Inspectie', enkel bevoegd naar Belgische firma's toe, in en deze overheidsdienst is heel capabel en bevoegd om de wetgeving overtredende Belgische firma's snel op andere gedachten te brengen.
Dit voorval zet een rem op al mijn aankopen bij Nederlandse webwinkels. Eerst bekijken of Nederland iets betekent voor de consument op het vlak van afdwingen van (in dit geval) de garantiewetgeving.
Welke Nederlandse (overheids)dienst is in deze even capabel en bevoegd als onze Belgische overheidsdienst 'Economische Inspectie' en zal voor mij deze "klus" klaren naar de firma Sanitairkiezer.nl toe ?
[passage met commerciële link verwijderd]
[passage met persoonsgegevens verwijderd]