Pagina 1 van 6
Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 20 aug 2018 19:07
door caro12
L.S.,
in december jl heb ik gepind bij Lidl. Ik heb niet echt op het bedrag gelet kennelijk, want bij het nakijken een paar dagen later was er € 106,98 afgeschreven. Ik heb echter alleen croissantjes en berliner bollen gekocht, misschien nog nootjes of wc papier, maar meer niet.
Ik heb direct contact opgenomen met lidl en gevraagd de camerabeelden te bewaren zodat ze kunnen zien wat ik gekocht heb. Zij moeten dit sowieso 2 wkn doen. Inmiddels is het augustus en ben ik vele mailtjes en telefoontjes verder, met als laatste het definitieve antwoord van lidl: mevrouw heeft voor dat bedrag gekocht.
Dit is echt onacceptabel, ik wil gewoon die € 100 terug (waarschijnlijk was het bedrag 6,98). Ik heb aangifte gedaan bij de politie wegens diefstal, maar zij kunnen niets doen en raden de Consumentenbond, Radar en het juridisch loket aan. Bij deze dus Radar. Als iemand tips heeft, graag!
Met vriendelijke groet,
caro
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 12:30
door Lady1234
En hoe vlug na due aankopen bent u terug gegaan naar de winkel met die kassabon?
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:07
door mahadma
caro12 schreef:L.S.,
in december jl heb ik gepind bij Lidl. Ik heb niet echt op het bedrag gelet kennelijk, want bij het nakijken een paar dagen later was er € 106,98 afgeschreven. Ik heb echter alleen croissantjes en berliner bollen gekocht, misschien nog nootjes of wc papier, maar meer niet.
Ik heb direct contact opgenomen met lidl en gevraagd de camerabeelden te bewaren zodat ze kunnen zien wat ik gekocht heb. Zij moeten dit sowieso 2 wkn doen. Inmiddels is het augustus en ben ik vele mailtjes en telefoontjes verder, met als laatste het definitieve antwoord van lidl: mevrouw heeft voor dat bedrag gekocht.
Dit is echt onacceptabel, ik wil gewoon die € 100 terug (waarschijnlijk was het bedrag 6,98). Ik heb aangifte gedaan bij de politie wegens diefstal, maar zij kunnen niets doen en raden de Consumentenbond, Radar en het juridisch loket aan. Bij deze dus Radar. Als iemand tips heeft, graag!
Met vriendelijke groet,
caro
Gelet op het vet gezette deel,waar haalt u die wetenschap vandaan dat ze die beelden 2 weken MOETEN bewaren? Graag met wettekst.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:17
door Ivo.w
In elke supermarkt wordt u een kassabon geboden, daarop kunt u direct controleren of hetgeen aangeslagen is op de kassa correct is. Bij onjuistheden dient u dat direct te melden.
Bij pinnen meldt het pinapparaat altijd het bedrag. U geeft vervolgens zelf het akkoord om dat bedrag af te schrijven. Daarop terugkomen zal geen enkele winkel zomaar accepteren. U heeft geheel vrijwillig 106 euro afgerekend.
Uw enige optie om terug te komen op het afgerekende bedrag is door u direct met kassabon bij het personeel te melden. Komt u dagen later, dan is het jammer voor u. Als winkeliers zo'n verhaal moeten geloven komen er dagelijks mensen terug die zogenaamd 'te veel hebben betaald'.
U vraagt nu feitelijk om de camerabeelden terug te kijken om te controleren of de caissier/caissière zijn/haar werk goed gedaan heeft. Daarvoor mogen camerabeelden niet gebruikt worden. Een bedrijf hoeft bovendien camerabeelden ook helemaal niet te bewaren.
Gezien u zelf akkoord heeft gegeven op het te betalen bedrag is het logisch dat de politie niets kan met uw aangifte. Er is simpelweg geen sprake van een misdrijf. Of kreeg u tijdens het afrekenen een mes op de keel en werd u door het winkelpersoneel gedwongen om het betreffende bedrag te pinnen?
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:26
door jonis
mahadma schreef:
Gelet op het vet gezette deel,waar haalt u die wetenschap vandaan dat ze die beelden 2 weken MOETEN bewaren? Graag met wettekst.
Gelet op het vet gezette deel; kun je als je anders op de hoogte bent van hoe het wel in elkaar zit ook gewoon zeggen hoe het zit.....zonder wettekst.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Een bedrijf hoeft bovendien camerabeelden ook helemaal niet te bewaren.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:32
door tttlocke
U laat zelf nogal wat steken vallen, en komt pas dagen later erachter dat er iets niet klopt. U weet dan wel dan het bedrag te hoog is, maar niet meer wat u precies gekocht heeft. Dit kan allemaal nog steeds kloppen als u bijvoorbeeld (€ 100) extra gepind heeft. Is dat niet het geval?
Nog later gaat u pas terug.
Ondanks uw eigen fouten, zou Lidl best bereid zijn de zaak recht te zetten, als u zelf panklaar bewijs aanlevert.
U kunt echter moeilijk van Lidl verwachten dat zij voor u het speurwerk gaan verrichten om 'uw' bewijs boven tafel te krijgen.
Dat brengt kosten met zich mee voor Lidl.
Advies: neem uw verlies en let in de toekomst beter op.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:39
door tttlocke
jonis schreef:mahadma schreef:
Gelet op het vet gezette deel,waar haalt u die wetenschap vandaan dat ze die beelden 2 weken MOETEN bewaren? Graag met wettekst.
Gelet op het vet gezette deel; kun je als je anders op de hoogte bent van hoe het wel in elkaar zit ook gewoon zeggen hoe het zit.....zonder wettekst.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Een bedrijf hoeft bovendien camerabeelden ook helemaal niet te bewaren.
Het is niet aan u omdat de essentie van inhoud van mahadma's bericht te herschrijven. Zijn bericht is zijn verantwoordelijkheid. Het is gewoon een goede vraag aan iemand die stellig iets roept over een verplichting zonder aan te geven waarop dat gebaseerd is. Zeker als je daar zelf twijfel over hebt. Zelf gaan zeggen dat de beelden niet bewaard hoeven worden, is iets heel anders. Dan kun je alleen maar doen als je het zeker weet.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:45
door reggie2
tttlocke schreef:U laat zelf nogal wat steken vallen, en komt pas dagen later erachter dat er iets niet klopt. U weet dan wel dan het bedrag te hoog is, maar niet meer wat u precies gekocht heeft. Dit kan allemaal nog steeds kloppen als u bijvoorbeeld (€ 100) extra gepind heeft. Is dat niet het geval?
Nog later gaat u pas terug.
Ondanks uw eigen fouten, zou Lidl best bereid zijn de zaak recht te zetten, als u zelf panklaar bewijs aanlevert.
U kunt echter moeilijk van Lidl verwachten dat zij voor u het speurwerk gaan verrichten om 'uw' bewijs boven tafel te krijgen.
Dat brengt kosten met zich mee voor Lidl.
Advies: neem uw verlies en let in de toekomst beter op.
100 euro als verlies nemen?? Dat TS had moeten opletten ben ik met je eens.
Maar als het goed is hebben ze bij het natellen van de kassa 100 euro over.
Ik vind het te makkelijk gezegd van neem je verlies maar , het is niet niks.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:47
door Lady1234
Er is gepind. Wellicht is iets aangeslagen voor € 101,45 ipv € 1,45.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:49
door tttlocke
reggie2 schreef:...
Ik vind het te makkelijk gezegd van neem je verlies maar , het is niet niks.
Ja, is heel gemakkelijk gezegd.
Zegt u dan eens iets anders. Wat adviseert u TS te doen in plaats van haar verlies nemen?
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:49
door Mark1992
Waarom vraagt u niet om een kopie-bon? Zij dienen de administratie tenminste 7 jaar te bewaren, zij kunnen op basis van uw tijd/code de bon opnieuw printen.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 13:51
door tttlocke
Lady1234 schreef:Er is gepind. Wellicht is iets aangeslagen voor € 101,45 ipv € 1,45.
Die broodjes worden waarschijnlijk inderdaad niet gescand, maar handmatig aangeslagen.
Een plausibele verklaring doet echter niets af aan het bewijsprobleem dat TS heeft.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 14:03
door sylvesterb
tttlocke schreef:reggie2 schreef:...
Ik vind het te makkelijk gezegd van neem je verlies maar , het is niet niks.
Ja, is heel gemakkelijk gezegd.
Zegt u dan eens iets anders. Wat adviseert u TS te doen in plaats van haar verlies nemen?
Op basis van een pin transactie kan de Aldi de bon achterhalen, daarbij is de vraag wat er is aangeslagen. Is er € 100,00 contant extra gepint dan wordt het lastig om te bewijzen dat je deze niet heb gehad. Staat er een fout op van een artikel bijvoorbeeld € 100,00 aan tomaten dan zou de Aldi kunnen inzien dat het onjuist is.
TS vermeldt echter te weinig en ook geen termijnen. Ook gaat TS er vanuit dat zij recht heeft op camera beelden, maar dit recht heeft ze niet en de Aldi heeft geen verplichting hiernaar te kijken.
Dus ja het is makkelijk gezegd om je verlies te nemen, maar concreet is het wel de eenvoudigste oplossing omdat je gelijk krijgen erg lastig is.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 14:07
door Moneyman
De vraag is ook welke argumenten Lidl hanteert. Er zijn immers vele telefoontjes en mailtjes geweest.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 14:19
door tttlocke
Moneyman schreef:De vraag is ook welke argumenten Lidl hanteert. Er zijn immers vele telefoontjes en mailtjes geweest.
Goed punt. Het kan zelfs zo zijn dat Lidl tot haar conclusie komt
omdat ze onderzoek gedaan hebben en zelfs de bon hebben nagekeken.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 14:26
door Moneyman
Exact
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 14:27
door Dirkie
Zolang als TS geen antwoord geeft op de gestelde vragen blijft het gissen naar een antwoord. De camerabeelden zullen intussen waarschijnlijk niet meer aanwezig na 8 maanden dus. Blijft dus over wat er op de kassabon staat. En zonder aanvulling van Ts denk ik dat er voor 100 euro extra gepinned is en dat die 100 euro cash inmiddels verdwenen zijn aan andere zaken. Maar ook dit is slechts giswerk.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 15:34
door Lady1234
tttlocke schreef:Lady1234 schreef:Er is gepind. Wellicht is iets aangeslagen voor € 101,45 ipv € 1,45.
Die broodjes worden waarschijnlijk inderdaad niet gescand, maar handmatig aangeslagen.
Een plausibele verklaring doet echter niets af aan het bewijsprobleem dat TS heeft.
reggie heeft het over een overschot in de kassa. En dat is er niet bij pinnen.
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 15:36
door Moneyman
Lady1234 schreef:tttlocke schreef:Lady1234 schreef:Er is gepind. Wellicht is iets aangeslagen voor € 101,45 ipv € 1,45.
Die broodjes worden waarschijnlijk inderdaad niet gescand, maar handmatig aangeslagen.
Een plausibele verklaring doet echter niets af aan het bewijsprobleem dat TS heeft.
reggie heeft het over een overschot in de kassa. En dat is er niet bij pinnen.
Er is sosieso natuurlijk geen overschot in de kassa als TS teveel gepind heeft omdat er teveel is aangeslagen...
Re: Lidl heeft teveel afgeschreven en weigert teruggave
Geplaatst: 21 aug 2018 15:41
door renewouters
Een paar quotes uit het bericht van TS:
Ik heb niet echt op het bedrag gelet kennelijk
Ik heb echter alleen croissantjes en berliner bollen gekocht, misschien nog nootjes of wc papier, maar meer niet.
(waarschijnlijk was het bedrag 6,98). [/quote]
Als je zelf al zoveel onzekerheden noemt lijkt het me vrij onmogelijk om je gelijk te halen. Je zou er zo aan toe kunnen voegen "Misschien heb ik nog cash gepind"....