LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het ontwikkelen van een ànder concept ... (concepting)
(Herinnering: het uitgangspunt was dat in ieder geval de traditionele huizenmarkt in Nederland momenteel vastloopt, er werd/wordt te weinig gebouwd, duizenden bouwvakkers ontbreken en er is te weinig bouwrijpe bouwgrond, Voor starters toekomstig onbetaalbaar).

De droom van een eigen huis ... begint (mogelijk) met de droom van een eigen bouwkavel!

https://www.bouwkaveltekoop.com/meer-in ... index.html

Een onderdeel is het àndere concept particuliere opdrachtgeverschap en het collectief opdrachtgeverschap:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Particuli ... geverschap
https://nl.wikipedia.org/wiki/Collectie ... geverschap

Helaas liet de redactie mij niet de ruimte om het begrip concepting nader uit te leggen en verwijderde mijn post gisteren.
Dit is een nieuwe poging om out-of-the-box initiatieven op deze topic te kunnen ontwikkelen :idea:

PS. Een indicatie m.b.t. bouwkavelprijsontwikkeling: https://www.vastgoedactueel.nl/bouwkavels
Subsidies meenemen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eigen-huis
Samen bouwen-infpo: http://www.tweekap.nl/home.php
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 09 sep 2018 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat allemaal als advies aan starters die meestal uit alle hoeken en gaten geld bij elkaar moeten peuren om een “tweedehands of tiendehands” flatje te kunnen kopen, zodat ze kunnen wonen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 13:48
En dat allemaal als advies aan starters die meestal uit alle hoeken en gaten geld bij elkaar moeten peuren om een “tweedehands of tiendehands” flatje te kunnen kopen, zodat ze kunnen wonen?
Wanneer een groep beslist
sàmen een grotere bouwkavel te bebouwen, kan de groep uit starters, overstapper en/of bijvoorbeeld toekomstige verhuurders bestaan. Ook het kangoeroe-huis is een idee, waarbij (groot-)ouders en (klein-)kinderen in een grote generatiewoning dicht bij elkaar kunnen wonen en de ene generatie meer kapitaal heeft dan de andere generatie ... concepting is 'omdenken'!

Zoek verder op meergeneratiehuis of levensloophuis.

Voorbeeld: https://www.bouwenwonen.net/artikel/All ... onen/33100
Voorbeeld van een CPO-Stichting (ook met nieuwe initiatieven): http://www.marktmeesters.nu/index.html
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 09 sep 2018 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 13:48
En dat allemaal als advies aan starters die meestal uit alle hoeken en gaten geld bij elkaar moeten peuren om een “tweedehands of tiendehands” flatje te kunnen kopen, zodat ze kunnen wonen?
Bovendien, neem ik aan, onderzoeken starters sowieso uit zichzelf wel ' tig ' opties.
Wat moet je met een bouwkavel en dan het huis van je dromen daar op bouwen?
Dat gaat tonnen en tonnen kosten!
Temeer daar starters vaak een behoorlijk eisenpakket hebben.....een simpel woninkje , waarmee men na de 2e WO gelijk tevreden was is niet gauw goed genoeg meer.

Er moet per direct het liefst in een optionele woning gelijk verbouwd worden .....een nw keuken, nw badkamer , carport minimaal , tuin , babykamer , hobbykamer etc etc 8)
Dat wordt dus flink sparen en ook in de rest van Nederland , indien mogelijk , gaan rondneuzen.

TINY HOUSES is voor diegene die daar bewust voor kiest : off the grid wonend, zelfvoorzienend en minimalistisch levend .

Of koop een chalet waar je 9 mnd per jaar mag vertoeven , zorg voor elders onderdak gedurende 3 mnd , wees creatief en stel je eisen wat bij.
Of ga een paar jaar anti kraak wonen, spotgoedkoop en er zijn zoveel panden , teveel om op te noemen.
Dus hard werken, flink sparen en flexibel zijn.

En samen een bouwkavel kopen ? Lijkt mij niet zo 1-2- 3 realistisch in deze meer en meer individualistische samenleving.
En kangoeroe woningen? Goed idee , maar dan moet je die ruimte wel hebben natuurlijk en daar is nu juist gebrek aan.
Als je als ( groot ) ouders zelf , zoals de meesten, in een rijtje woont gaat m dat ook niet worden....
Laatst gewijzigd door moederslink op 12 sep 2018 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dus even kort samengevat ...

Een groep koopt i.s.m. de Gemeente/Provincie een grotere bouwkavel en richten samen een CPO- Stichting op.

De deelnemers hebben gemeenschappelijk het doel, dat ze willen bouwen, hebben daarvoor verschillende argumenten zoals

- kleinere eenheid in een groter gebouw met gemeenschappelijke ruimtes
- appartementen die 'doorgebroken' (verbonden) of naar behoefte gesplitst kunnen worden
- levensloophuis voor meerdere generaties of voor de langdurige verzorging van een gezinslid
- geldbelegging om te gaan verhuren
- gebruikmaken van subsidie, lagere inkoopprijzen en om de kosten te reduceren, zònder projectontwikkelaar
- uitvoering als team, onder begeleiding van een architect
- tenslotte zou het kant-en-klaarhuis (indien er prijsvoordelen te behalen zijn) ook ingezet kunnen worden
- het initiatief kan echter ook van een Gemeente uitgaan, waar de jonge generatie wegtrekt bij gebrek aan starterswoningen

NB. Zoals hierboven opgemerkt, melden zich uitgesproken individualisten van nature niet aan bij gemeenschappelijke projecten en kàn de vooraf geselecteerde gemeenschapszin daarom eerder een positieve inslag hebben van 'sàmen bouwen, sàmen leven en sàmen voor elkaar zorgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit soort projecten bestaat al, volop en door het hele land gerealiseerd inmiddels, maar dat is meestal voor 50 - 55 plussers.
Zij willen dit wel graag met het doel om ' eenzaam ouder worden ' te voorkomen. Prima !
Het is nog maar de vraag of de meeste twintigers- dertigers , ( generatie ' verwend ' :oops: ) dit wel willen ?
Die hebben hun eigen vastomlijnde ideeën : huisje- boompje- beesje- baby in hun eigen coconnetje....toch?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

moederslink schreef:
09 sep 2018 15:09
Dit soort projecten bestaat al, volop en door het hele land gerealiseerd inmiddels, maar dat is meestal voor 50 - 55 plussers.
Zij willen dit wel graag met het doel om ' eenzaam ouder worden ' te voorkomen. Prima !
Het is nog maar de vraag of de meeste twintigers- dertigers , ( generatie ' verwend ' :oops: ) dit wel willen ?
Die hebben hun eigen vastomlijnde ideeën : huisje- boompje- beesje- baby in hun eigen coconnetje....toch?
OPMERKING: Wanneer een jonge familie met twee/drie kinderen wil overleven, werken beide ouders en is het generatiehuis met de grootouders in een (afgesloten) woonruimte die het huishouden kunnen managen al bijna een 'móetje'. Wanneer de grootouders daarbij hun spaarcenten óók nog eens niet willen laten verdampen (de volgende crisis komt beslist), zijn de spaarcenten in eigen stenen een goede belegging. en blijft het kapitaal in de familie i.p.v. bij de graaiende Overheid. Een geplande WIN-WIN-situatie dus!

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die grootouders moeten van de overheid ook nog wat extra jaartjes doorwerken. En dan daarnaast het huishouden van hun kinderen gaan managen?

Een familiehuis een “moetje”? Echt niets voor Nederland.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 15:54
Maar die grootouders moeten van de overheid ook nog wat extra jaartjes doorwerken. En dan daarnaast het huishouden van hun kinderen gaan managen?

Een familiehuis een “moetje”? Echt niets voor Nederland.
Volwassen kinderen inwonend bij hun ouders dan wèl?
Ik herinner (ter overvloede?) eraan, dat we hier naar oplossingen zoeken ... :oops:

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel lang geleden heb ik ook, twee keer achter elkaar, ingewoond, voordat ik mijn eigen woning had. En zelf heb ik twee keer inwoning gehad van andere familie, die woonruimte nodig had. Dus ik weet waar ik het over heb.

De woonruimte die gedeeld werd, was heel wat kleiner dan nu overwegend aan mensen ter beschikking staat.

Een belangrijk struikelblok waarom mensen nu niet meer aan inwoning beginnen, ook al hebben ze een ruime eengezinswoning en een laag inkomen, is ook de huurtoeslag, die prompt komt te vervallen.
En de trend dat kinderen langer thuis blijven wonen, komt echt niet alleen doordat hun twee-onder-eenkapper nog niet bereikbaar is.
Maar zo kunnen ze ook sparen voor ern betere start.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Trouwens, dat cpo lijkt wel mooi, maar zoals eerder aangegeven wijkt het onderzoek de praktijk weinig af van wat er 'gewoon' door projectontwikkelaars wordt gebouwd.

Daar komt bij dat veel mensen ook geen zin hebben of het initiatief willen nemen om dingen zelf te (laten) ontwikkelen. Ik weet dat er in een studentenstad als Groningen regelmatig bestaande gebouwen worden verbouwd tot studentenwoningen of jongerenwoningen. Daar wordt soms over geklaagd, bijvoorbeeld ook door senioren voor wie er ook te weinig woonruimte is. Maar dan denk ik, neem dan zelf dat initiatief. Zo was er een paar jaar geleden op Funda voor een prikkie (per M2 dan) een groot kantoorgebouw te koop, net buiten het centrum, met een mooi uitzicht en dicht bij een plantsoen, bushalte om de hoek, waarvan ik vond dat het ideaal zou zijn om tot seniorenappartementen om te bouwen. Heeft behoorlijk lange tijd te koop gestaan en is uiteindelijk (uiteraard...) omgebouwd tot studenten-/jongerenwoningen. In de zelfde tijd werd er steen en been geklaagd dat er te weinig seniorenwoningen waren.

Dan vraag ik mij af, is het zo dat de mogelijkheden er niet zijn of is het niet eerder zo dat mensen de mogelijkheden niet willen grijpen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 16:15
Heel lang geleden heb ik ook, twee keer achter elkaar, ingewoond, voordat ik mijn eigen woning had. En zelf heb ik twee keer inwoning gehad van andere familie, die woonruimte nodig had. Dus ik weet waar ik het over heb.

De woonruimte die gedeeld werd, was heel wat kleiner dan nu overwegend aan mensen ter beschikking staat.

Een belangrijk struikelblok waarom mensen nu niet meer aan inwoning beginnen, ook al hebben ze een ruime eengezinswoning en een laag inkomen, is ook de huurtoeslag, die prompt komt te vervallen.
En de trend dat kinderen langer thuis blijven wonen, komt echt niet alleen doordat hun twee-onder-eenkapper nog niet bereikbaar is.
Maar zo kunnen ze ook sparen voor ern betere start.
Nog niet zo lang geleden kon men 'de oudere' nog onderbrengen in een bejaarden- resp. verzorgingstehuis ...
maar de wereld draait nu eenmaal door, maar de (huisvestings-)problemen blijven de verdienmodellen van een klein groepje!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
09 sep 2018 16:22
Trouwens, dat cpo lijkt wel mooi, maar zoals eerder aangegeven wijkt het onderzoek de praktijk weinig af van wat er 'gewoon' door projectontwikkelaars wordt gebouwd.

Daar komt bij dat veel mensen ook geen zin hebben of het initiatief willen nemen om dingen zelf te (laten) ontwikkelen. Ik weet dat er in een studentenstad als Groningen regelmatig bestaande gebouwen worden verbouwd tot studentenwoningen of jongerenwoningen. Daar wordt soms over geklaagd, bijvoorbeeld ook door senioren voor wie er ook te weinig woonruimte is. Maar dan denk ik, neem dan zelf dat initiatief. Zo was er een paar jaar geleden op Funda voor een prikkie (per M2 dan) een groot kantoorgebouw te koop, net buiten het centrum, met een mooi uitzicht en dicht bij een plantsoen, bushalte om de hoek, waarvan ik vond dat het ideaal zou zijn om tot seniorenappartementen om te bouwen. Heeft behoorlijk lange tijd te koop gestaan en is uiteindelijk (uiteraard...) omgebouwd tot studenten-/jongerenwoningen. In de zelfde tijd werd er steen en been geklaagd dat er te weinig seniorenwoningen waren.

Dan vraag ik mij af, is het zo dat de mogelijkheden er niet zijn of is het niet eerder zo dat mensen de mogelijkheden niet willen grijpen?
Ik zou niet opgeborgen willen worden in een (slecht) omgebouwd kantoorpand met allemaal oudjes om me heen ... óók niet in Groningen, zèlfs niet wanneer er boven de ingang RESIDENTIE zou staan, het blijft een omgebouwd kantoorpand. :wink:

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik als bejaarde laat mij helemaal niet onderbrengen in een bejaardentehuis. Net als de jongeren heb ik mijn individuele wensen, en ik heb ze gerealiseerd.

Hard werken, dan komen die jongeren er ook.

Erthanax
Berichten: 9735
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Spaarzaamheid wil ook nog wel eens helpen :wink:.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

kweenie schreef:
09 sep 2018 16:22
Trouwens, dat cpo lijkt wel mooi, maar zoals eerder aangegeven wijkt het onderzoek de praktijk weinig af van wat er 'gewoon' door projectontwikkelaars wordt gebouwd.

Daar komt bij dat veel mensen ook geen zin hebben of het initiatief willen nemen om dingen zelf te (laten) ontwikkelen. Ik weet dat er in een studentenstad als Groningen regelmatig bestaande gebouwen worden verbouwd tot studentenwoningen of jongerenwoningen. Daar wordt soms over geklaagd, bijvoorbeeld ook door senioren voor wie er ook te weinig woonruimte is. Maar dan denk ik, neem dan zelf dat initiatief. Zo was er een paar jaar geleden op Funda voor een prikkie (per M2 dan) een groot kantoorgebouw te koop, net buiten het centrum, met een mooi uitzicht en dicht bij een plantsoen, bushalte om de hoek, waarvan ik vond dat het ideaal zou zijn om tot seniorenappartementen om te bouwen. Heeft behoorlijk lange tijd te koop gestaan en is uiteindelijk (uiteraard...) omgebouwd tot studenten-/jongerenwoningen. In de zelfde tijd werd er steen en been geklaagd dat er te weinig seniorenwoningen waren.

Dan vraag ik mij af, is het zo dat de mogelijkheden er niet zijn of is het niet eerder zo dat mensen de mogelijkheden niet willen grijpen?
Beste, de mogelijkheden zijn er maar worden niet aangegrepen of begrepen. Het moet van een leien dakje gaan.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dan hoop ik maar ...
dat maandag de offerte uit Tallin komt!

Misschien een flinke korting uithandelen door tien huisjes (gevarieerde modellen) tegelijk te kopen en een paar investeerders/toekomstige bewoners optrommelen uit dezelfde regio om een passend bouwgrondstuk te kunnen zoeken ...

Wanneer 'teveel werk' of de genoemde te individualistische instelling van de consumenten inderdaad een geaccepteerd argument is, om dit niet allemaal zèlf te kunnen gaan regelen, 't ja, dan gaat ieder project inderdaad mislukken. maar dan mag er ook niet meer op de goud-verdienende huizenverkopers gescholden worden :mrgreen:

Het prefab basic-huis dat ik op het oog had met twee tekeningen van de verdiepingen (en alle variaties) vinden jullie hier:
http://nordichouses.eu/houses/nordic-co ... null&pid=9

Ik hoop echter, dat het idee, om niet meer op de huidige aanbieders op de markt te gaan wachten, in deze topic begrepen werd.
Andere concepten zijn nog altijd welkom. De topictitel op Google zal in ieder geval nog vaak gevonden gaan worden.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Goed bezig en goed initiatief, we hebben net een leuk huis in het noorden gekocht anders had ik er wel eentje bijgezet.

Succes, man.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat kost dat huis dan?

U scheldt op de goud-verdienende huizenverkopers, wij niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 18:06
En wat kost dat huis dan?

U scheldt op de goud-verdienende huizenverkopers, wij niet.
@Lady ...
op úw eigen aanraden heb ik bij de aanvraag nog aangegeven, dat de offerte mede voor een publiek forum is ...

wanneer ze er nu geen trek meer in hebben, kunt u zèlf per e-mail verder met de producent hierover corresponderen. òf zich elders informeren, zoals op de beurs in Utrecht: https://www.realiseerjedroomhuis.nl/beurs-eigen-huis/

Bedankt voor al uw talrijke posts en uw bijdragen met eigen ideeën ....

Gesloten