Pagina 1 van 1

Renault Kadjar

Geplaatst: 03 sep 2018 22:52
door rob.ria.wolswijk
Mijn Klacht
Wij hebben een Renault Kadjar uit november 2015, deze Kadjar is ons verkocht met een distrubutieketting die een autoleven lang meegaat.
Onze Kadjar heeft 32.000 km op de teller en is 32 maanden oud.
Wij hebben problemen met de distrubutie ketting en mochten er niet meer meerijden, distrubutie ketting moet vernieuwd worden. Bij zoeken op internet kwamen wij meer Kadjars uit 2015 tegen met dezelfde klacht, fabrieksfout zou je denken, maar Renault Nederland wil 85% tegemoet komen , dit betekent dat wij 360 euro zelf moeten betalen, dit vinden wij nergens op slaan het is toch ons probleem niet.

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 12:48
door mahadma
2018-2015= 3 jaar. U heeft wel 3 jaar gereden, dus ik zou zeggen € 360,00 en weer rijden. Of heeft u liever een auto voor de deur waar u niet mee kan rijden?

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 12:59
door thecure
Ik vind het een nette tegemoetkoming. en het is uw probleem wel, want het is immers uw auto.
En anders geen renault meer kopen.

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 15:33
door Jablan
360 Euro voor een nieuwe distributieketting is absoluut een keurige prijs. Nog verdedigbaar ook, want deze slijtage hangt samen de manier waarop de auto wordt gebruikt. Als je het er niet voor over hebt, kijk even naar de actuele inruilwaarde (valt altijd tegen).

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 15:56
door Moneyman
Net aanbod, snel accepteren. Tenzij je zwart op wit een keiharde garantie hebt. Maar dat zal wel niet...

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 16:54
door BreejKC
Renault Nederland wil 85% tegemoet komen , dit betekent dat wij 360 euro zelf moeten betalen

Als Renault u voor 85% tegemoet komt dan betaald u dus zelf 15% voor de distributieketting, de spanrollen en de arbeid. 100% van deze € 360,00 is dus: 100/15 x € 360,00 is € 2.400,00. Hier wordt u door de Renaultdealer in het ootje genomen. Ik heb het even voor u nagekeken en uitgerekend.

Bij Winparts zijn de nieuwprijzen:
  • Voor een distributieriem set incl. btw ca. € 57,00.
    Eventueel kost een waterpomp (de waterpomp hoeft bij 32.000 km. helemaal nog niet vervangen te worden) € 147,00.
    Een hele set waterpomp en distributieriem set samen kost: € 165,00.
    Twee uren arbeid a. € 75,00 per uur + 21% btw is € 181,50.
    Bij alleen het vervangen van de distributieriem zouden de totale kosten dus € 57,00 + € 181,50 = € 238,50 zijn (15% daarvan is: € 36,00 ).
    In het meest ongunstigste geval dat de waterpomp ook vervangen moet worden zouden de totale kosten € 165,00 + € 181,50 = € 346,50 zijn (15% daarvan = € 52,00).
Dit lijkt me een aanbod dat u zeker niet moet accepteren, als het aanbod dat Renault u voor 85% wil tegemoetkomen juist is.

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 19:01
door LectoriSalutem
Het is helaas een algemeen voorkomend misverstand dat een distributieketting een autoleven lang meegaat. In de loop der jaren is de constructieve degelijkheid in de laatste decennia behoorlijk afgenomen.
Waar bijvoorbeeld in de 80-jaren Mercedessen de kettingen meerdere tonnen aan kilometers mee gingen, lopen tegenwoordig de kettingen binnen de kortste keren in puin. Dit gebeurt bij veel moderne motoren van diverse merken en is niet uitsluitend voorbehouden aan Renault.
In het verleden waren deze kettingen uitgevoerd als enkele of dubbele Morsekettingen, tegenwoordig is uw fietsketting degelijker. Google maar eens op afbeeldingen en zoek de verschillen.
Ik vind het aanbod van Renault niet verkeerd.

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 20:44
door BreejKC
Men kan hier natuurlijk wel eens iets neerschrijven, dat wil nog niet zeggen dat men enig verstand van zaken heeft. Maar goed, in een ander topic had ik het over mensen die alleen reageren om anderen af te zeuren. Vult u zelf in wat er nu weer op mijn vorige antwoord gebeurd is.

Op internet, o.a. bij Winparts, heb ik op een nieuwe ketting als onderdeel voor een Renault Kadjar van 2015 gezocht. Schrik niet, die bestaan gewoon niet in de onderdelenmarkt. Inderdaad de prijzen die je bij Winparts, Mister Auto, Carpartsdirect en meer van dat soort autoparts winkels betaald zijn niet de prijzen die je bij een garage betaald. Die kopen de onderdelen waarschijnlijk nog goedkoper in en tellen zomaar 50% of meer bij die prijzen op. Dat zijn de prijzen die je inderdaad op je rekening vindt. En geloof me, de onderdelen die je bij genoemde zaken koopt, vaak van overbekende en betrouwbare merken, doen in verreweg de meeste gevallen echt niet onder voor wat men "originele" onderdelen noemt. Waar denkt men dat autofabrieken al die "originele" onderdelen kopen? Die maken onderdelen die in een motor / auto zitten echt niet allemaal zelf. Toeleveranciers noemt men dat. En iedereen weet net als ik dat op veel onderdelen waar het fabriekslogo op staat, dit precies dezelfde onderdelen zijn als waar de merknaam van het toeleveringsbedrijf opstaat.

Genoeg genoeg garages waar je zelf gekochte (merk)onderdelen kunt aanleveren en die tegen een normaal werkplaatstarief die onderdelen voor je in de auto zetten. En zelfs als zo'n ketting al te koop zou zijn in plaats van een riem, zou de prijs van zo'n ketting dan echte honderden Euro's duurder zijn? Overigens, ik heb voor het werkplaatstarief met € 75,00 excl. btw per uur gerekend. Dat is hoog en de prijs die een gespecialiseerde garage rekent. Zelf kom ik met mijn auto bij een garage die mij een uurtarief van € 45,00 ex. btw rekent.

Een beetje garage die verstand van zaken heeft wisselt makkelijk de distibutieketting of distributieriem in twee uur tijd om. Ik denk dat, als die hier nog meedoet, Stofzuigertje daar meer over kan vertellen. Maar, reken gerust met drie uur werk als men daar geruster van wordt. De totaalprijs die ik rekende wordt dan inderdaad ca. € 90,00 hoger. Dan nog kom ik bij lange na nog niet aan de prijs die de Renault garage voor deze werkzaamheden wil rekenen. Maar als men veel te veel wil betalen dan ben ik natuurlijk de laatst die mensen tegenhoudt om naar een garage te gaan die zulke exorbitante tarieven rekent.

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 21:37
door v.d.Heyden
Even om e.e.a. in perspectief te zetten: voor het vervangen van de distributieketting van een Kadjar met 1.2 TCe motor staat aan arbeidsloon totaal 12 uur. Om de ketting te kunnen de- en monteren moet de motor eruit.
Vandaar dat het aanbod van de Renault dealer zo slecht nog niet is.

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 21:42
door Moneyman
BreejKC schreef:
05 sep 2018 20:44
Men kan hier natuurlijk wel eens iets neerschrijven, dat wil nog niet zeggen dat men enig verstand van zaken heeft.
(...)
Een beetje garage die verstand van zaken heeft wisselt makkelijk de distibutieketting of distributieriem in twee uur tijd om.
v.d.Heyden schreef:
05 sep 2018 21:37
Even om e.e.a. in perspectief te zetten: voor het vervangen van de distributieketting van een Kadjar met 1.2 TCe motor staat aan arbeidsloon totaal 12 uur. Om de ketting te kunnen de- en monteren moet de motor eruit.
Hm... een self fulfilling prophecy? :wink:

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 21:47
door v.d.Heyden
Moneyman schreef:
05 sep 2018 21:42
Hm... een self fulfilling prophecy? :wink:
Eh, niet echt, meer een "ervaringsdeskundige in de automotive sector".
:mrgreen:

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 21:48
door Moneyman
Ik doelde ook bepaald niet op jou, dat jij expertise terzake hebt is wel duidelijk. :wink:

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 05 sep 2018 22:07
door Veldt01
Heb enige tijd terug de ketting van een 1.5 DCi vervangen en het is simpelweg veel werk (motor idd eruit zal bij een 1.2 niet anders zijn)
Die 12 uur kan wel sneller maar ook niet heel veel en Renaults zijn geen prettige sleutelauto's, teveel haast en kunt nog veel meer onderdelen vervangen.

Benodigde onderdelen (origineel) bij een DCI was iets van 300 Euro werk zal bij een beetje garage met alle opslagen zomaar over de 1000 Euro heen gaan, dus heel snel accepteren zou ik zeggen (15% na drie jaar zelf betalen wil zeggen dat Renault ervan uitgaat dat een Kadjar zomaar 20 jaar meegaat en persoonlijk vermoed ik dat de helft een stuk realistischer is)

Re: Renault Kadjar

Geplaatst: 06 sep 2018 14:01
door BreejKC
12 uur arbeid aan een Renault Kadjar voor het vervangen van een distributieketting? Mijn hemel! Nee, dat wist ik echt niet. Het moet niet gekker worden met sommige moderne auto's die zogenaamd onderhoudsvrij zijn met cruciale onderdelen.

Zeker, dan heeft Renault wel iets goed te maken en nu begrijp ik ook waarom zij 85% van de kosten voor eigen rekening nemen. Andere Renault Kadjar bezitters wens ik veel succes met zo'n barrel van een onderhoudsvrije distributieketting en ze mogen hopen dat hun dealer net zo toeschietelijk is als de dealer van TS. Maar, ik vrees het ergste. Mogelijk dat hierover op dit forum nog wel een keer dit onderwerp voorbij komt.

Eén en ander komt natuurlijk wel in een heel ander perspectief te staan, in dit geval door mijn onwetendheid. Maar dit lijkt mij ook geen normale situatie. Die € 360,00 zijn dan inderdaad ongeveer dezelfde kosten als die voor het vervangen van een distributieriem en spanrollen voor "niet-onderhoudsvrije" auto's bij een merkdealer.

Men mag mij 18 jaar terug wat meewarig aangekeken hebben toen ik mijn eerste Skoda dieseltje kocht. Met mijn tweede Skoda 1.9 diesel (zonder sjoemelsoftware) betaal ik, nu ik ook dit onderhoud ook niet meer door de merkdealer laat uitvoeren, zelfs nog minder als € 360,00 voor dezelfde soort werkzaamheden. Met aantrekkelijke kortingen koop ik de onderdelen bij Mister Auto en mijn garage monteert alles voor genoemd uurtarief van € 45,00 (excl. Btw). En dat gekke dieseltje is zo slecht nog niet met inmiddels bijna 450.000 km. op de teller. En die heb ik echt niet terug- of vooruitgedraaid.