LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Andere onderwerpen over auto en vervoer
VanDam6566
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 14:03

Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door VanDam6566 »

Wie herkent dit en heeft advies?

Stomverbaasd, boos en verdrietig en machteloos zijn we ervan. Onze zoon heeft deze week zijn 1e rijexamen achter de rug. Gezondheidsverklaring van te voren ingevuld en op alles nee geantwoord. Er is ook niks te melden. Halverwege het examen gaat het mis, 2 ingrepen bij, volgens de examinator, levensgevaarlijke situaties. Onze zoon reageert niet zoals de examinator verwacht of normaal vindt en besluit tot een rijgeschiktheidsonderzoek. Hij laat dit gevaar op de weg overigens wel gewoon zijn examen uitrijden. Ook zijn instructeur die mee reed is flabbergasted. Hij heeft nooit iets aan onze zoon gemerkt tijdens de 50 lessen die hij heeft gehad. Nooit heeft iemand maar gesuggereerd dat er weleens autisme kan spelen. Ook de examinator van de tussentijdse toets is hier niet mee op de proppen gekomen. Dit heeft nogal wat gevolgen. Buiten de financiële gevolgen zal ook zijn theorie examen opnieuw moeten en het feit dat dit zomaar kan heeft best wel wat impact op hem. Je bent compleet overgeleverd en machteloos bij deze organisatie gezien hun monopolie positie. Ik kan de enorme berg klachten die er zijn over het CBR nu wel plaatsen.


Zijn er mensen met eenzelfde fijne ervaring en hoe is dat afgelopen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door sylvesterb »

VanDam6566 schreef:
28 sep 2018 14:23
Wie herkent dit en heeft advies?

Stomverbaasd, boos en verdrietig en machteloos zijn we ervan. Onze zoon heeft deze week zijn 1e rijexamen achter de rug. Gezondheidsverklaring van te voren ingevuld en op alles nee geantwoord. Er is ook niks te melden. Halverwege het examen gaat het mis, 2 ingrepen bij, volgens de examinator, levensgevaarlijke situaties. Onze zoon reageert niet zoals de examinator verwacht of normaal vindt en besluit tot een rijgeschiktheidsonderzoek. Hij laat dit gevaar op de weg overigens wel gewoon zijn examen uitrijden. Ook zijn instructeur die mee reed is flabbergasted. Hij heeft nooit iets aan onze zoon gemerkt tijdens de 50 lessen die hij heeft gehad. Nooit heeft iemand maar gesuggereerd dat er weleens autisme kan spelen. Ook de examinator van de tussentijdse toets is hier niet mee op de proppen gekomen. Dit heeft nogal wat gevolgen. Buiten de financiële gevolgen zal ook zijn theorie examen opnieuw moeten en het feit dat dit zomaar kan heeft best wel wat impact op hem. Je bent compleet overgeleverd en machteloos bij deze organisatie gezien hun monopolie positie. Ik kan de enorme berg klachten die er zijn over het CBR nu wel plaatsen.


Zijn er mensen met eenzelfde fijne ervaring en hoe is dat afgelopen?
50 lessen? Dat is wel extreem veel, normaal zijn het er 20-30 om je B te halen.

Je zet neer "Ook zijn instructeur die mee reed is flabbergasted".

Maar is hij "flabbergasted" over de reactie van uw zoon na de twee ingrepen of de conclusie die de rijinstructeur hieraan verbind?

U noemt u zoon een gevaar op de weg en daarnaast zet u nergens neer dat zijn eigen rijinstructeur de ingrepen van de examinator overdreven vond, kan ik daaruit opmaken dat ze dus terecht waren?

U verhaal is niet geheel compleet en dan is het wel heel eenvoudig om te gaan klagen over hun monopolie positie en andere klachten over het CBR maar is dit terecht? Of is er toch wat mis met uw zoon en heeft de examinator dit herkent terwijl de rijinstructeur gewoon 50 lessen heeft verkocht?

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat u “gevaar op de weg”sarcastisch bedoelde. Maar ik vraag me af wat voor levensgevaarlijke situaties dat waren en hoe uw zoon daarop reageerde, dat die examinator hiertoe overging.

Vijftig lessen voor een (jonge) knul en dan pas examen is ook wel uitzonderlijke veel.

En wie suggereerde dan autisme?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door mahadma »

U was er zelf niet bij, fysiek. Dus alles wat u weet is "horen zeggen". Ik neem aan dat de examinator een rapport schrijft over het hoe en waarom van deze melding naar het CBR.

Het CBR heeft inderdaad een monopoly, net zoals de belastingdienst en de overheid op vele zaken.

Dan 50 lessen en 2 ingrepen (door pech of onkunde) met een kennelijk foute reactie is de reden om te zakken en wellicht verder te onderzoeken waarom dit gebeurde.
De examinator is er om te beoordelen of de rijvaardigheid van de kandidaat hoog genoeg is om zichzelf zelfstandig door het verkeer te bewegen en daar verder leren te rijden. Het hebben van een rijbewijs is geen garantie dat iemand kan rijden, kijk maar eens naar de slechtste chauffeur van nederland.

Wacht het verhaal van het cbr af en ik hoop dat het goed komt. En bedenk dat het veiliger is op de weg als een kandidaat zakt als hij/zij niet rijbewijswaardig is.

Overigens de topic titel is wel "gekleurd", Als er had gestaan Vraag over rijvaardigheisonderzoek was beter bij de waarheid. Immers er wordt nu al geklaagd over het onderzoek dat het nog plaatst moet vinden.
Laatst gewijzigd door mahadma op 29 sep 2018 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6642
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op welke grond heeft de examinator precies besloten tot een rijgeschiktheidsonderzoek? Dat wordt namelijk niet zomaar gedaan, er moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan voordat zo'n onderzoek mag plaatsvinden.

mh73

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik had geloof ik 47 lessen nodig (in het begin redelijk onzeker), maar ik ben toen wel in één keer geslaagd met de complimenten van de examinator.

Ik denk dus dat het aantal lessen niet zo belangrijk is, wél de indruk van de examinator. Die ziet zoveel aspirant automobilisten voorbij komen, dat je er toch wel vanuit mag gaan dat hij/zij redelijk goed weet in te schatten wat voor vlees hij in de kuip heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ik niet zo goed begrijp is dat als er al sprake is van een vorm van autisme dat de instructeur dit al veel eerder had moeten opmerken . Desalniettemin laat hij uw zoon doorgaan met lessen tot wel 50 lessen.
Dat kan je enerzijds kwalijk noemen, anderzijds was het , juist daaro, misschien nodig in uw zoon.s geval . Hij heeft hem in ieder geval nu tot een examen in staat geacht.

Wie opperde het woord autisme? De examinator?
En u was verbaasd....dit wist u niet en zelfs nooit een vermoeden gehad?

De examinator heeft in ieder geval 2 ingrepen gedaan omdat hij dat nodig vond en deze lui zijn door de wol geverfd.

Zo.n rijgeschiktheids onderzoek zou ik toejuichen , beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald met allerlei mogelijke consequenties als jonge automobilist met misschien mogelijk een vorm van autisme op ons idioot drukke wegennet.

Let op : ik zeg niet dat hij het niet zou kunnen ( leren ) :wink:
Laatst gewijzigd door moederslink op 29 sep 2018 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »


VanDam6566
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 14:03

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door VanDam6566 »

Ik zeg nergens dat het laten zakken van onze zoon niet terecht was. Daar heb ik geen probleem mee. De ene ingreep was omdat hij een bocht naderde en dacht dat afremmen op de motor voldoende was. Daar had hij moeten remmen. En bij het overgaan van 3 naar 2 rijbanen reageerde hij net wat te laat. Gezakt en dat lijkt me ook logisch. Vind hijzelf ook. Zenuwen spelen ook een rol natuurlijk. Ik vind de maatregel die de examinator neemt nogal ingrijpend. En dat is de rijinstructeur volledig eens. En het feit dat hij veel lessen heeft gehad is een keuze die we zelf hebben genomen. Het is geen supertalent en had nu eenmaal meer lessen nodig. Is echt de enige niet. Liever 10 lessen te veel als te weinig. Bovendien zit er tussen de aanvraag en het uiteindelijke examen ook nog een aardige periode. Als de examinator onze zoon niet rijgeschikt achtte, waarom laat hij hem dan wel uitrijden. Hij vind onze zoon een gevaar op de weg. Er worden blijkbaar maandelijks 130 examens afgebroken wegens levensgevaarlijk rijgedrag. En de sanctie daarbij is pas na 6 weken weer een herexamen. En bij een eerdere tussentijdse toets met ook een examinator was van dit alles geen sprake.

Hij krijgt een rijgeschiktheidsonderzoek in de vorm van een psychiatrisch onderzoek. Hij heeft de basisschool, middelbare school en het MBO (bijna) afgerond en nog nooit is het woord stoornis maar gevallen. En een examinator zit pak hem beet een half uur met hem in de auto en meent dat er een psychiatrisch onderzoek moet komen? En daar snapt ook zijn rijinstructeur helemaal niks van. Of je kind een vorm van autisme heeft pik je als ouders echt wel op hoor in bijna 20 jaar.

Maar als ik de reacties zo lees is het allemaal doodnormaal en moet ik hier blij mee zijn. En dat hij mogelijk autistisch is zullen we dan wel gemist hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12350
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat heeft u dan te vrezen? Als u zo overtuigd bent van de kwaliteiten van uw zoon, dan komt dat toch ook uit bij dat onderzoek? De examinator vermoedt iets en hij is verantwoordelijk voor de keuze's die hij maakt. Dus als jij het niet vertrouwd heeft hij de mogelijkheid om dit te doen. Jammer dat het gebeurt, maar zekerheid boven alles.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar noch u noch wij waren erbij.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door mahadma »

" Ik vind de maatregel die de examinator neemt nogal ingrijpend. "

U schrijft niet hoe die reactie was na de tweede ingreep. Kennelijk voldoende voor een onderzoek.

En ik begrijp dat u uw zoon het pasje gunt, maar ik ga er ook van uit dat u hem dat pas gunt als hij echt geschikt is voor het verkeer anno 2018 en ook in een drukke situatie zijn weg goed kan vinden. Als blijkt dat er niets aan de hand is, mooi, kan hij weer examen aanvragen. Als blijkt dat er wèl wat aan de hand is, goed om dat te weten en er wat aan te doen. Hij zou zo wie zo weer een examen moeten aanvragen wegens het terecht zakken door 2 ingrepen.

U schrijft hieronder: "Allemaal in dienst van het CBR of zo??".
Ik kan u geruststellen, wij zijn allemaal vrijwiilig hier bezig, speciaal voor het bedrijf waar het over gaat, dus nu voor het CBR. Bij elk ander topic werken wij ook allemaal voor dat bedrijf, dus ook bij seats and sofa's bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door mahadma op 29 sep 2018 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

VanDam6566
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 14:03

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door VanDam6566 »

Ik vrees dat rijgeschiktheidsonderzoek ook niet, daar gaat niks uitkomen namelijk. Het gaat om een psychiatrisch onderzoek van een kwartiertje a 150 euro, want langer duurt dat blijkbaar niet. Al duurde het een uur dan kwam er nog niks uit. En ik denk ook niet dat het onderzoek om zijn kwaliteiten gaat.

En dan is hij ineens wel rijgeschikt? Na de goedkeuring van een test van een kwartiertje. Je vult een gezondheidsverklaring van te voren naar waarheid in. Da's te checken. Helaas zijn er een hoop die liegen dat het gedrukt staat en met een dikke stoornis en dito medicijnen dagelijks achter het stuur kruipen.

Ik gun hem natuurlijk dat pasje, zoals ik dat iedereen gun die geschikt is om te rijden. Veiligheid boven alles. Dat is ook exact de reden dat hij meer lessen heeft gehad dan gemiddeld. Hij had het nodig. Bovendien ligt het gemiddelde aantal lessen echt wel wat hoger dan 20-30 wat sommige hier genoemd hebben. Volgens BOVAG zijn 41 lessen voor iemand van 18 normaal hoor. En elk jaar dat je ouder bent 1 extra. Zover zit hij er dan al niet vanaf.

En zijn reactie na de ingrepen? Rustig en beheerst.

Allemaal in dienst van het CBR of zo??

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door moederslink »

Natuurlijk hebben de zenuwen een rol gespeeld, ongetwijfeld.
Maar " een gevaar op de weg " ...werd gezegd door de examinator ....op basis van een half uur rijexamen doen.
Dat betekent dat afgezien vd beide ingrepen uw zoon mogelijk niet het juiste inzicht heeft getoond om voldoende en adequaat te anticiperen op verschillende situaties op drukke wegen.
U was er niet bij, iemand van ons hier ook niet.

En voor wat betreft een stoornis in het autistisch spectrum :
er zit een groot onderscheid tussen de verschillende vormen van autisme.
Dat varieert ook nog van licht tot zwaar autistisch .
Een lichte stoornis kan zich pas duidelijker manifesteren in de adolescenten leeftijd of zelfs nog ouder.
Een zware stoornis is wel direct merkbaar en wordt ook niet ' gemist ' .

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening vd instructeur.
Wat vindt hij er echt van? Eerlijk? Hij was er wel bij en zou u goed kunnen bijpraten .

Ik begrijp goed dat dit voor u als ouder en ook voor uw zoon zelf een enorme domper is.
Toch zou ik u willen adviseren om de emoties wat proberen te filteren en sec te kijken wat wijsheid is.

Is er niets aan de hand, prima , kan uw zoon zo weer op voor het 2e rijexamen.
Is er wel iets aan de hand , dan ziet u wel verder.

Het onderzoek zal beslist langer duren dan een kwartiertje , dan kan niet anders.

De examinator heeft een grote verantwoording , hij kan dat dat papiertje alleen maar afgeven aan iemand die hij volledig vertrouwt op de weg , onder alle omstandigheden.

En nee , ik ben niet in dienst van het CBR , dat is zo.n dooddoener! :x

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Allemaal natuurlijk in dienst van het CBR

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door mahadma »

Theotrucker schreef:
29 sep 2018 23:28
Allemaal natuurlijk in dienst van het CBR
JIj ook al Theotrucker, ik heb je nog nooit gezien daar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Voor BCDE rijbewijs

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk zjn wij allemaal in dienst van het CBR, want dit is tenslotte het forum van het CBR.

Ik zou maar eens informeren wat er dan precies misgegaan is, na die twee ingrepen.

VanDam6566
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 14:03

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door VanDam6566 »

Dat er zo verdomd veel klachten zijn over het CBR, je snapt het eigenlijk niet. En dat voor zo'n correcte transparante organisatie. Zijn grotendeels vast ongegrond.

En die lange wachttijden ook schromelijk overdreven.

Uiteindelijk zal alles op zijn pootjes terechtkomen. Daar twijfel ik verder niet aan. Was ook niet de reden van het oorspronkelijke bericht.

Bedankt voor jullie scherpe en verhelderende inzichten. Ik ben er een stuk wijzer van geworden 🤔😂

sake1987

Re: Klacht over rijgeschiktheidsonderzoek CBR

Ongelezen bericht door sake1987 »

VanDam6566 schreef:
30 sep 2018 01:26
Dat er zo verdomd veel klachten zijn over het CBR, je snapt het eigenlijk niet. En dat voor zo'n correcte transparante organisatie. Zijn grotendeels vast ongegrond.

En die lange wachttijden ook schromelijk overdreven.

Uiteindelijk zal alles op zijn pootjes terechtkomen. Daar twijfel ik verder niet aan. Was ook niet de reden van het oorspronkelijke bericht.

Bedankt voor jullie scherpe en verhelderende inzichten. Ik ben er een stuk wijzer van geworden 🤔😂
Laten we blij zijn dat het CBR nog een monopolie positie heeft en niet is geprivatiseerd of vrijgegeven aan verschillende bedrijven.
We zien in andere takken hoeveel ellende en cowboy bedrijven dit op levert.

En ja er zullen veel klachten over het CBR zijn, want weinigen die gezakt zijn vinden dit terecht, het ligt nooit aan hen.

Het zijn niet alleen de 2 ingrijpen die de examinator doet beslissen maar het algehele gevoel die hij krijgt tijdens het examen.
De instructeur zat ook in de auto dan zal de examinator echt niet zomaar wat beslissen, hij weet dat hij ook wordt gecontroleerd.

En wat mij opvalt als een TS niet naar de mond word gepraat, gelijk de opmerking komt dat de mensen die reageren wel bij het bedrijf zullen werken.
Werk bij Seats en Sofa's CBR Ziggo en ga zo maar door, jammer dat ik het aan het einde van de maand niet op mijn loonstrookje zie.

Gesloten