Ryanair laat je staan
Geplaatst: 06 okt 2018 18:35
Via Simonse Tours hebben wij van 2 t/m 5 oktober 2018 een reis geboekt met het hele gezin naar Krakau in Polen. De vliegmaatschappij op de heenreis was WizzAir en voor de terugreis was dit Ryanair. Simonse Tours had alles keurig geregeld; alle bescheiden die nodig waren hebben wij op tijd ontvangen; ook met de vraag om alles te checken. Alles leek perfect in orde. Op vliegveld Eindhoven bleek tijdens het boarden dat de voornamen van ons als ouders niet helemaal goed ingevuld waren op de boardingcards. Wij hadden op alle tickets onze roepnaam als “first name” ingevuld. Voor onze zonen Tim en Noï was dit oké omdat dit ook hun eerste naam is op hun ID kaart. In het paspoort van mijn vrouw Annelie is haar eerste naam Anna (Anna Maria Johanna) en mijn naam Math staat in mijn paspoort op Lodewijk (Lodewijk Joseph Mathias)
Op de luchthaven in Eindhoven werden wij door Wizzair hierop gewezen en zij vertelden ons dat wij dit eigenlijk zouden moeten wijzigen tegen een forse betaling van €.160,- per persoon. Zij waren echter, na telefonisch overleg met een meerdere, zo coulant om ons mee te nemen zodat wij ons familie-uitstapje naar Krakau konden voortzetten. Zij wezen ons op de noodzaak en mogelijkheid om vanuit Polen met Ryanair contact op te nemen om kosteloos een naamswijziging te vragen aan Ryanair voor de terugvlucht. Wij hebben een aantal keren geprobeerd te bellen met Ryanair maar we kregen alle keren een voicemailbericht dat er op dat moment geen contact kon worden gemaakt. Via een optie tot chatten hadden wij gehoopt contact te krijgen, maar na het lezen van ons verhaal met het verzoek onze namen te wijzigen, werd er niet meer gereageerd.
Wij zijn op de dag van vertrek (5 oktober 2018) extra vroeg (12.30 uur aanwezig voor de vlucht van 15.40 uur met vluchtnummer: FR5892) naar het vliegveld in Krakau gegaan met de bedoeling om het netjes vooraf, tegen betaling, te regelen. Omdat een van onze schoondochters vliegangst heeft en zij daarom perse naast een van de familieleden moet zitten, hadden wij vooraf toch al ingecheckt met stoelreservering; uiteraard tegen een meerprijs. Vertrouwend erop dat Ryanair begrip zou hebben voor onze situatie en met de hoop dat zij de naamswijzigingen toch nog voor ons konden regelen, stapten wij naar de servicebalie van Ryanair op het vliegveld van Krakau. In eerste instantie leek er hoop want toen de mevrouw aan de balie belde met iemand anders van de organisatie werd haar gevraagd in de computer een aantekening te maken; onze namen werden, zo leek het goed in het systeem gezet. Echter na het einde van dit telefoongesprek liet ze ons weten dat Ryanair strikt haar regels volgt, zeker nu we al ingecheckt waren, onze namen niet meer kon / wilde wijzigen én zij deelde ons mede dat Ryanair ons niet meer wilde mee nemen op deze geplande en betaalde vlucht. We konden dus op ons verzoek ook niet tegen betaling van extra kosten onze namen nog wijzigen. Op onze vraag of zij dan wel een alternatief konden bieden liet zij ons weten dat er op deze vlucht nog maar een stoel vrij was. Toen wij stelden dat dit niet kon kloppen aangezien wij zouden meevliegen en er dus hoe dan ook deze twee plaatsen vrij zouden zijn, bleef men volharden in het feit dat dit niet mogelijk gemaakt kon worden. Wij waren genoodzaakt om onze zonen en hun vriendinnen alleen te laten vliegen en wij moesten zelf zorgen voor een alternatieve terugreis naar huis. Ryanair kon, of beter gezegd wilde, hierin totaal niets voor ons betekenen. Toen wij vroegen naar het telefoonnummer dat deze mevrouw aan de balie had gebeld; zij kreeg immers meteen iemand van Ryanair aan de lijn, zei ze dat ze dit nummer niet aan ons mocht geven. Zij gaf ons wel twee andere telefoonnummers: een in Ierland en een in Groot Britanië. Beide nummers waren op dat moment , evenals het servicenummer op de website van Ryanair, niet bereikbaar; zo bleek uit een voicemailbericht dat aan stond.
De firma Simonse Tours ging toen wij met hen belden meteen voor ons aan de slag zoekend naar een oplossing. Een prima service van hun kant. Gelukkig lukte het ons zelf om via onze smartphone nog om op dezelfde dag te boeken en te vliegen via Polish Airlines, eerst naar Warschau en van daar met een ander vliegtuig naar Dusseldorf. Echter de kosten van deze extra vlucht bedroegen voor ons tweeën €.400,- Dit is heel zuur als je weet dat er tegelijkertijd een Ryanair vliegtuig vliegt met twee lege plekken, wij geldige paspoorten hebben en vooraf Ryanair netjes betaald hebben.
Het blijft onze eigen fout om de namen niet strikt in te vullen. Wij wisten niet dat dit zo’n groot probleem was. Maar Ryanair toont geen enkele coulance en begrip; zij laten ons ijskoud staan en jagen ons op behoorlijke meerkosten. De service van Ryanair is meer dan ver beneden peil. Ze behandelen hun passagiers niet als klanten maar als vijanden. Ryanair never again!
Annelie Gorissen
Math Boesten
Op de luchthaven in Eindhoven werden wij door Wizzair hierop gewezen en zij vertelden ons dat wij dit eigenlijk zouden moeten wijzigen tegen een forse betaling van €.160,- per persoon. Zij waren echter, na telefonisch overleg met een meerdere, zo coulant om ons mee te nemen zodat wij ons familie-uitstapje naar Krakau konden voortzetten. Zij wezen ons op de noodzaak en mogelijkheid om vanuit Polen met Ryanair contact op te nemen om kosteloos een naamswijziging te vragen aan Ryanair voor de terugvlucht. Wij hebben een aantal keren geprobeerd te bellen met Ryanair maar we kregen alle keren een voicemailbericht dat er op dat moment geen contact kon worden gemaakt. Via een optie tot chatten hadden wij gehoopt contact te krijgen, maar na het lezen van ons verhaal met het verzoek onze namen te wijzigen, werd er niet meer gereageerd.
Wij zijn op de dag van vertrek (5 oktober 2018) extra vroeg (12.30 uur aanwezig voor de vlucht van 15.40 uur met vluchtnummer: FR5892) naar het vliegveld in Krakau gegaan met de bedoeling om het netjes vooraf, tegen betaling, te regelen. Omdat een van onze schoondochters vliegangst heeft en zij daarom perse naast een van de familieleden moet zitten, hadden wij vooraf toch al ingecheckt met stoelreservering; uiteraard tegen een meerprijs. Vertrouwend erop dat Ryanair begrip zou hebben voor onze situatie en met de hoop dat zij de naamswijzigingen toch nog voor ons konden regelen, stapten wij naar de servicebalie van Ryanair op het vliegveld van Krakau. In eerste instantie leek er hoop want toen de mevrouw aan de balie belde met iemand anders van de organisatie werd haar gevraagd in de computer een aantekening te maken; onze namen werden, zo leek het goed in het systeem gezet. Echter na het einde van dit telefoongesprek liet ze ons weten dat Ryanair strikt haar regels volgt, zeker nu we al ingecheckt waren, onze namen niet meer kon / wilde wijzigen én zij deelde ons mede dat Ryanair ons niet meer wilde mee nemen op deze geplande en betaalde vlucht. We konden dus op ons verzoek ook niet tegen betaling van extra kosten onze namen nog wijzigen. Op onze vraag of zij dan wel een alternatief konden bieden liet zij ons weten dat er op deze vlucht nog maar een stoel vrij was. Toen wij stelden dat dit niet kon kloppen aangezien wij zouden meevliegen en er dus hoe dan ook deze twee plaatsen vrij zouden zijn, bleef men volharden in het feit dat dit niet mogelijk gemaakt kon worden. Wij waren genoodzaakt om onze zonen en hun vriendinnen alleen te laten vliegen en wij moesten zelf zorgen voor een alternatieve terugreis naar huis. Ryanair kon, of beter gezegd wilde, hierin totaal niets voor ons betekenen. Toen wij vroegen naar het telefoonnummer dat deze mevrouw aan de balie had gebeld; zij kreeg immers meteen iemand van Ryanair aan de lijn, zei ze dat ze dit nummer niet aan ons mocht geven. Zij gaf ons wel twee andere telefoonnummers: een in Ierland en een in Groot Britanië. Beide nummers waren op dat moment , evenals het servicenummer op de website van Ryanair, niet bereikbaar; zo bleek uit een voicemailbericht dat aan stond.
De firma Simonse Tours ging toen wij met hen belden meteen voor ons aan de slag zoekend naar een oplossing. Een prima service van hun kant. Gelukkig lukte het ons zelf om via onze smartphone nog om op dezelfde dag te boeken en te vliegen via Polish Airlines, eerst naar Warschau en van daar met een ander vliegtuig naar Dusseldorf. Echter de kosten van deze extra vlucht bedroegen voor ons tweeën €.400,- Dit is heel zuur als je weet dat er tegelijkertijd een Ryanair vliegtuig vliegt met twee lege plekken, wij geldige paspoorten hebben en vooraf Ryanair netjes betaald hebben.
Het blijft onze eigen fout om de namen niet strikt in te vullen. Wij wisten niet dat dit zo’n groot probleem was. Maar Ryanair toont geen enkele coulance en begrip; zij laten ons ijskoud staan en jagen ons op behoorlijke meerkosten. De service van Ryanair is meer dan ver beneden peil. Ze behandelen hun passagiers niet als klanten maar als vijanden. Ryanair never again!
Annelie Gorissen
Math Boesten