Eneco rekent willekeurig bedrag voor overnemen huurboiler
Geplaatst: 26 okt 2018 22:34
Al ruim 4 weken ben ik bezig bij Eneco om mijn huurboiler over te nemen.
Ik heb tot op heden nog geen kloppend voorstel ontvangen en daarbij vind ik de manier van werken van Eneco bijna een vorm van oplichting waardoor ik mij geroepen voel dit topic te posten.
Vanaf het eerste contact met Eneco op 28-9-2018 tot op heden heb ik nog steeds geen contract en geen berekening van de restwaarden van hen mogen ontvangen.
Korte schets van de situatie; eind 2015 heb ik mijn huidige woning gekocht, de verkoper heeft mij destijds niet geïnformeerd over het feit dat deze woning inclusief een huurboiler werd verkocht, ik vermoed dat de verkoper destijds hier ook niet op de hoogte van was.
Per toeval ben ik er onlangs wel achter gekomen en voel mij hierover opgelicht. Het heeft er alle schijn van dat eneco totaal geen moeite doet bij de overname van een contract de nieuwe huurder te informeren, zo ontving ik wel per mail destijds een bevestiging dat ik stadswarmte ging afnemen bij Eneco maar werd er met geen woord gerept over een huurboiler. In de maandelijkse afschriften gaat het om een totaal bedrag en staat de boiler ook niet gespecificeerd. Enkel in het jaaroverzicht naar lang zoeken is er een klein regeltje opgenomen waar “huur apparaten” in vermeld staat, maar ook daar kan niet uit worden opgemaakt dat het een boiler betreft.
Als ik vervolgens, waar ik stellig van overtuigd ben, in mijn volle recht verzoek tot inzage van het contract van deze huurboiler dan moet ik hier 6-8 weken op wachten! Ik betaal al ruim ruim 2 jaar, dan vind ik het minimale dat het bedrijf waar ik huur mij in staat moet stellen de voorwaarden die aan deze huur verbonden zijn inzichtelijke te maken, dat is een basis consumenten recht!
Tot op heden heb ik dit contract nog niet mogen ontvangen, extra kwalijk vind ik het omdat ik van mening ben dat ik dit bij overname in 2015 al had moeten krijgen en dat het niet getuigd van klantvriendelijkheid om hier zelf meerdere malen achter aan te moeten gaan.
Uiteindelijk heeft Eneco mij na 4 weken wachten een standaardbrief toegestuurd, zonder enige motivatie beweert eneco daarin dat de huurboiler uit 1992 nog een restwaarde van €100,- zou hebben. Dit terwijl twee medewerkers van Eneco telefonisch de inschatting maakten dat een boiler van een dergelijke leeftijd zo goed als zeker geen restwaarde meer zou moeten hebben.
Het feit dat eneco toch een restwaarde benoemt doet vermoeden dat het eneco er alles aan gelegen is het afkopen van het contract op deze wijze minder aantrekkelijk te maken. Eneco benoemt dat het gaat om een “reële overname waarde ”, naar mijn weten zou het in dat geval moeten gaan over de marktwaarde die een apparaat op dat moment heeft, het feit dat eneco in zijn geheel geen toelichting geeft op het genoemde bedrag doet mij vermoeden dat het bedrag niet gebaseerd is op restwaarde maar op pure willekeur. Eneco kan met geen redelijke bewijsvoering aan mij motiveren dat een boiler uit 1992 nog een marktwaarde van € 100,- heeft.
Ik zou Eneco dan ook willen adviseren niet hun verlies, maar juist hun winst te nemen, gezien zij in de afgelopen 26 jaar al voldoende inkomsten aan deze boiler hebben gegenereerd.
Een tegemoetkoming in de administratieve kosten van € 15,- vind ik nog redelijk en zodoende heb ik momenteel het in mijn ogen zeer reeele voorstel neergelegd de boiler zonder restwaarden en alleen tegen de administratieve kosten over te nemen.
Gezien mijn onvrede over de procedure wil ik klanten die zich misschien ook nog niet bewust zijn dat zij klant zijn en een apparaat bij Eneco uren of potentiële klanten waarschuwen voor deze praktijken!
Misschien moet ik hierbij mensen met CV ketels en boilers ouder dan 25 jaar oproepen deze massaal aan Eneco te verkopen, zij zien duidelijk nog wel een markt in deze producten waar iemand met een reële kijk op de zaak ze al geen euro meer waardig had gegund biedt Eneco 100,-!
Ik heb tot op heden nog geen kloppend voorstel ontvangen en daarbij vind ik de manier van werken van Eneco bijna een vorm van oplichting waardoor ik mij geroepen voel dit topic te posten.
Vanaf het eerste contact met Eneco op 28-9-2018 tot op heden heb ik nog steeds geen contract en geen berekening van de restwaarden van hen mogen ontvangen.
Korte schets van de situatie; eind 2015 heb ik mijn huidige woning gekocht, de verkoper heeft mij destijds niet geïnformeerd over het feit dat deze woning inclusief een huurboiler werd verkocht, ik vermoed dat de verkoper destijds hier ook niet op de hoogte van was.
Per toeval ben ik er onlangs wel achter gekomen en voel mij hierover opgelicht. Het heeft er alle schijn van dat eneco totaal geen moeite doet bij de overname van een contract de nieuwe huurder te informeren, zo ontving ik wel per mail destijds een bevestiging dat ik stadswarmte ging afnemen bij Eneco maar werd er met geen woord gerept over een huurboiler. In de maandelijkse afschriften gaat het om een totaal bedrag en staat de boiler ook niet gespecificeerd. Enkel in het jaaroverzicht naar lang zoeken is er een klein regeltje opgenomen waar “huur apparaten” in vermeld staat, maar ook daar kan niet uit worden opgemaakt dat het een boiler betreft.
Als ik vervolgens, waar ik stellig van overtuigd ben, in mijn volle recht verzoek tot inzage van het contract van deze huurboiler dan moet ik hier 6-8 weken op wachten! Ik betaal al ruim ruim 2 jaar, dan vind ik het minimale dat het bedrijf waar ik huur mij in staat moet stellen de voorwaarden die aan deze huur verbonden zijn inzichtelijke te maken, dat is een basis consumenten recht!
Tot op heden heb ik dit contract nog niet mogen ontvangen, extra kwalijk vind ik het omdat ik van mening ben dat ik dit bij overname in 2015 al had moeten krijgen en dat het niet getuigd van klantvriendelijkheid om hier zelf meerdere malen achter aan te moeten gaan.
Uiteindelijk heeft Eneco mij na 4 weken wachten een standaardbrief toegestuurd, zonder enige motivatie beweert eneco daarin dat de huurboiler uit 1992 nog een restwaarde van €100,- zou hebben. Dit terwijl twee medewerkers van Eneco telefonisch de inschatting maakten dat een boiler van een dergelijke leeftijd zo goed als zeker geen restwaarde meer zou moeten hebben.
Het feit dat eneco toch een restwaarde benoemt doet vermoeden dat het eneco er alles aan gelegen is het afkopen van het contract op deze wijze minder aantrekkelijk te maken. Eneco benoemt dat het gaat om een “reële overname waarde ”, naar mijn weten zou het in dat geval moeten gaan over de marktwaarde die een apparaat op dat moment heeft, het feit dat eneco in zijn geheel geen toelichting geeft op het genoemde bedrag doet mij vermoeden dat het bedrag niet gebaseerd is op restwaarde maar op pure willekeur. Eneco kan met geen redelijke bewijsvoering aan mij motiveren dat een boiler uit 1992 nog een marktwaarde van € 100,- heeft.
Ik zou Eneco dan ook willen adviseren niet hun verlies, maar juist hun winst te nemen, gezien zij in de afgelopen 26 jaar al voldoende inkomsten aan deze boiler hebben gegenereerd.
Een tegemoetkoming in de administratieve kosten van € 15,- vind ik nog redelijk en zodoende heb ik momenteel het in mijn ogen zeer reeele voorstel neergelegd de boiler zonder restwaarden en alleen tegen de administratieve kosten over te nemen.
Gezien mijn onvrede over de procedure wil ik klanten die zich misschien ook nog niet bewust zijn dat zij klant zijn en een apparaat bij Eneco uren of potentiële klanten waarschuwen voor deze praktijken!
Misschien moet ik hierbij mensen met CV ketels en boilers ouder dan 25 jaar oproepen deze massaal aan Eneco te verkopen, zij zien duidelijk nog wel een markt in deze producten waar iemand met een reële kijk op de zaak ze al geen euro meer waardig had gegund biedt Eneco 100,-!