Wanneer je een reis wilt boeken bij prijsvrij en je een accommodatie kiest en opgeeft met hoeveel je reist en hoe lang. Dan krijg je een keurige prijstabel voorgeschoteld waarin je netjes te zien krijgt welke periode wat kost.
Als je dan vervolgens de periode kiest die je wilt hebben met de bijbehorende prijs.
Dan moet je een luchthaven kiezen. Daarachter staat ook nog de prijs die in de tabel staat. Er staat wel bij dat er nu nog een prijscheck wordt gedaan maar als je dan verder wilt dan worden de prijzen consequent 300,400, 500 euro duurder dan in de tabel.
Welke periode of accommodatie ik ook probeerde te boeken bij alles wordt deze tactiek gehanteerd. Ik vond dit zwaar misleidend en voelde me niet serieus genomen als klant.
Een beschikbaarheids-check kan ik me voorstellen maar de prijzen zijn bij de operators bekend.
Eerst heb ik met prijsvrij gebeld maar die wimpelen alles af als toeval. Toen heb ik uiteindelijk een klacht ingediend bij de Reclame code Commissie.
Beslissinq van de voorzitter van de Reclame Code Commissie in de zaak van :
J. F, te Enschede, klager,
tegen
Prijsvrij.nl B.V., gevestigd te 's-Hertogenbosch, adverteerder.
De procedure
Klager heeft door middel van het online klachtenformulier op 8 oktober 2018 bezwaar gemaakt tegen de hierna te noemen reclame-uiting.
De klacht is in behandeling genomen op 10 oktober 2018.
Adverteerder heeft bij e-mail van 31 oktober 2018 verweer gevoerd.
De bestreden reclame-uitinq
Het betreft een aanprijzing van een reis naar het 'Lopesan Baobab Resort Maspalomas, Gran Canaria' op de website www.prijsvrij.nl. Bij vertrek op 5 december 2018, voor een 7-daagse reis, staat in een prijskolom de prijs vermeld van € 583,-.
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen de uiting om de volgende reden. Wanneer hij op de website aangeeft dat hij met 1 persoon naar het Lopesan Baobab Resort wil, wordt er een tabel met prijzen weergegeven. Bij het aanklikken van de gewenste vertrekdatum moet er vervolgens een luchthaven geselecteerd worden. Daar staat de prijs die in de tabel wordt genomen. Wanneer men echter de luchthaven heeft gekozen, worden de prijzen volgens klager consequent € 300 à € 400 hoger. Klager heeft op verschillende vertrekdata gezocht, maar het is hem niet gelukt om de reis te boeken voor de in de tabel aangeboden prijs.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De prijzen op de website moeten gezien worden als "vanafprijzen", aldus adverteerder. Het is afhankelijk van de reisaanbieder wanneer de prijzen ingeladen worden. Wanneer de klant een bepaalde vertrekdatum en reisduur selecteert, wordt de prijzentabel ingeladen. Er wordt op de website aangegeven dat de prijs nog gecontroleerd wordt aan de hand van een laatste "prijscheck". Na het invoeren van de gewenste gegevens worden de prijzen gecontroleerd en indien nodig aangepast. Dit gebeurt in de laatste prijscheck, waardoor de klant nog ruim voor het definitief boeken van de reis de definitieve prijs weet. De prijzen zijn na de check accuraat. Adverteerder heeft een voorbeeld overgelegd, waar de daadwerkelijke prijs van de reis na de check goedkoper uitvalt dan de prijs in de tabel.
Het oordeel van de voorzitter
Op de pagina waar het resort wordt aangeprezen staat bij de vertrekdatum 5 december 2018 en reisduur 7 dagen een prijs van € 583,- vermeld. De prijs van € 583 wordt op deze pagina kennelijk eerst nog vermeld achter de luchthaven Dusseldorf. Wanneer men deze luchthaven selecteert door erop te klikken, blijkt de prijs te veranderen van € 583,- naar € 991 ,-.
Adverteerder verklaart dit prijsverschil - kort gezegd - als volgt: de prijzen in de tabel moeten worden gezien als 'vanafprijzen', en op de website staat duidelijk vermeld dat er nog een prijscheck (bij de reisaanbieder) volgt (waardoor de daadwerkelijke prijs hoger of lager dan de prijs in de tabel kan uitvallen).
Dit verweer kan niet slagen. Bij de prijzen in de tabel is geen enkel voorbehoud opgenomen. De gemiddelde consument zal daarom verwachten dat hij of zij de betreffende reis zonder meer kan boeken voor € 583,- en er niet op bedacht zijn dat de prijs na het selecteren van de luchthaven (waar eerst de prijs van € 583,- achter vermeld staat) hoger kan uitvallen dan de prijs in de tabel. Om die reden acht de Commissie de uiting te absoluut gesteld en in strijd met artikel IV onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014, waarin is bepaald dat aanbieders van reisdiensten in een uitnodiging tot aankoop correcte en duidelijke prijzen moeten hanteren.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met IV onder 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijsvrij misleid klanten op hun website met verkeerde (te lage prijzen)
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 jun 2016 15:36
Erthanax
, Theotrucker
, moederslink
, BL2
en 16again
vinden dit leuk
Re: Prijsvrij misleid klanten op hun website met verkeerde (te lage prijzen)
Mooi resultaat. Hopelijk leert Prijsvrij iets van deze uitspraak.
Re: Prijsvrij misleid klanten op hun website met verkeerde (te lage prijzen)
Eens, mooi resultaat van de commissie. Ben ermee eens dat dit misleidend is.
Re: Prijsvrij misleid klanten op hun website met verkeerde (te lage prijzen)
Prijsdruk zal na deze mooie uitspraak haar naam wel gaan veranderen om twee redenen:
- De vermelde prijzen zijn niet meer zo vrij als eerst gedacht.
- Om de link met deze uitspraak zo snel als mogelijk is niet meer herleidbaar te maken.
- De vermelde prijzen zijn niet meer zo vrij als eerst gedacht.
- Om de link met deze uitspraak zo snel als mogelijk is niet meer herleidbaar te maken.
Re: Prijsvrij misleid klanten op hun website met verkeerde (te lage prijzen)
Hoop gedoe om niets. Prijzen zullen gebaseerd geweest zijn op 2 personen. Wanneer je alleen een reis boekt voor 1 persoon heb je nagenoeg altijd zo'n beetje de volledige tweepersoonsprijs. Vervelend dat dat niet duidelijk aangegeven wordt, maar je ziet het alsnog ruim voordat je definitief boekt, waarna je zelf de keuze kunt maken wel of niet te boeken. Maar in NL is het blijkbaar normaal geworden overal maar over te gaan zeuren
Re: Prijsvrij misleid klanten op hun website met verkeerde (te lage prijzen)
Er wordt niet alleen gezeurd, maar de Reclame Code Commissie heeft "zeurder" in het gelijk gesteld. Maar blijkbaar ken jij regelgeving beter dan de voorzitter van die Reclame Code Commissie