LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30908
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

ManchesterU15 schreef:
14 nov 2018 12:42
Het is pas diefstal op moment dat je voorbij de kassa bent. Dat is in dit geval niet aan de orde.
Er wordt anders aangegeven dat het gaat om een bedrag van 5 euro op 120 euro. En er is afgerekend. Ik denk dat de kassa dus wel gepasseerd is. Maar het kan ook zijn dat je gelijk hebt, dat er na ontdekking betaald is, en dat daarna de politie erbij kwam.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Hmmm lees veel heel veel aannames.

Een winkelverbod van 1 jaar vindt ik nogal veel. Mijn inziens zou beter zijn een voorlopig verbod om de scanner te gebruiken.
Want mij lijkt dat voor een bedrag van 5 euri je geen risico neemt maar dan meteen voor de dure arikelen gaat om deze niet te scannen als dit bewust zou zijn gegaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door berndv »

ManchesterU15 schreef:
14 nov 2018 12:42
Bij een steekproef gecontrolleerd worden waarbij artikelen gescand zijn, is GEEN diefstal. Tenzij er hard gemaakt kan worden dat het bewust achtergehouden wordt, zoals in je jaszak o.i.d.

Het is pas diefstal op moment dat je voorbij de kassa bent. Dat is in dit geval niet aan de orde. Je hebt je niet aan de voorwaarden gehouden van de zelfscan, dus een verbod op de zelfscan kan ik mij voorstellen, een volledig winkelverbod vind ik te ver gaan in deze zaak.
Wellicht is dit ook de reden dat de politie de zaak geseponeerd heeft. Maar daar kunnen we alleen achter komen als ts antwoord geeft. En dat de door de winkelier opgelegde beperking ver gaat is iedereen het wel eens. De vraag is alleen of de winkelier dit mag doen, en naar mijn idee is een winkel nog steeds privé terrein en is een manager daarin gerechtigd om een winkelverbod op te leggen en te handhaven. Alleen dat laatste is een lastig stukje, aangezien een winkelier bij overtreding de politie kan bellen en deze dan de persoon zou moeten verwijderen.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

witte angora schreef:
14 nov 2018 12:45
ManchesterU15 schreef:
14 nov 2018 12:42
Het is pas diefstal op moment dat je voorbij de kassa bent. Dat is in dit geval niet aan de orde.
Er wordt anders aangegeven dat het gaat om een bedrag van 5 euro op 120 euro. En er is afgerekend. Ik denk dat de kassa dus wel gepasseerd is. Maar het kan ook zijn dat je gelijk hebt, dat er na ontdekking betaald is, en dat daarna de politie erbij kwam.
TS geeft aan dat er een steekproef heeft plaatsgevonden en dat er een verschil was. Hierna is alles betaald. Winkelier staat vrij om aangifte tot diefstal te doen, echter is er geconcludeerd dat het geen diefstal betreft, hierom seponeert de politie/justitie.

Persoonlijk vind ik de straf redelijk zwaar voor TS, echter staat het de winkelier wel vrij een verbod op te leggen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Zelfscan werkt ook bij Appie zonder bonuskaart. En als je toch bonuskaart wilt gebruiken dan hangt er aan iedere Zelfscan een bonuskaart om te gebruiken (1 kaart voor iedereen dus je kan geen rechten ontlenen aan eerdere controles waarbij die kaart is gebruikt en niet alles is gescand).

De steekproef bij de Appie zit iig tussen scannen en betalen... Na het scannen druk je op betalen en dan krijg je eventueel controle. Met de bon kan je pas het Zelfscan plein verlaten.... Dus je kan eigenlijk nooit voorbij de kassa zijn. Diefstal lijkt me moeilijk te bewijzen.

Overigens ook een x gevraagd wat de gevolgen zijn als je iets vergeet en controle krijgt. Betreffende medewerker gaf aan dat een incident niet bestraft zal worden maar bij meerdere incidenten je idd winkelverbod kan krijgen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scontra schreef:
14 nov 2018 10:52
In het systeem van de bonuskaart gebruiker staat vermeld wanneer er gebruik is gemaakt van de scanmogelijkheid en welke onregelmatigheden er zich in het verleden hebben voorgedaan.
Waar haal je het vandaan? Om te scannen bij de AH heb je geen bonuskaart nodig en er wordt geen registratie gemaakt van de onregelmatigheden. De steekproef vind plaatst op instellingen/variable door de winkel ingegeven.

Zo is uit onderzoek gebleken dat winkeldieven langer in de winkel blijven dan normale consumenten, bljif je dus langer dan gebruikelijk in de winkel dan is er kans dat je eruit wordt getrokken. Stel je koop Pizza deeg maar geen geraspte kaas dan is de kans ook groter op een controle.

Dus een systeem heeft al bepaald dat je gedrag afwijkend is en daarom een steekproef noodzakelijk is, daarna blijkt ook nog dat artikelen niet gescand zijn.

BL2
Berichten: 4861
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door BL2 »

Complete onzin sylversterB:

Er wordt helemaal niet gekeken of je langer of korter in de winkel bent, of wat je producten zijn. AH gebruikt daarvoor een ander systeem.
Echter wordt je gepakt bij AH, en je gebruikt de Bonuskaart, dan wordt dit geregistreerd. De volgende keer boodschappen doen is dan altijd controle.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Off topic, ik laat scannen over aan kassa personeel dat er dan ook verantwoordelijk voor is. Ik hoop dat dat ook zo blijft.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door crazyme »

BL2 schreef:
14 nov 2018 14:55
Complete onzin sylversterB:

Er wordt helemaal niet gekeken of je langer of korter in de winkel bent, of wat je producten zijn. AH gebruikt daarvoor een ander systeem.
Even uit interesse : ken jij dat systeem ?

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

BL2 schreef:
14 nov 2018 14:55
Complete onzin sylversterB:

Er wordt helemaal niet gekeken of je langer of korter in de winkel bent, of wat je producten zijn. AH gebruikt daarvoor een ander systeem.
Echter wordt je gepakt bij AH, en je gebruikt de Bonuskaart, dan wordt dit geregistreerd. De volgende keer boodschappen doen is dan altijd controle.
Er is mij eens verteld dat bij het bezoek aan een AH waar je nog niet geweest bent altijd de eerste keer een steekproef krijgt. Met het oog op 'service'.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door scontra »

sylvesterb schreef:
14 nov 2018 14:37
scontra schreef:
14 nov 2018 10:52
In het systeem van de bonuskaart gebruiker staat vermeld wanneer er gebruik is gemaakt van de scanmogelijkheid en welke onregelmatigheden er zich in het verleden hebben voorgedaan.
Waar haal je het vandaan? Om te scannen bij de AH heb je geen bonuskaart nodig en er wordt geen registratie gemaakt van de onregelmatigheden. De steekproef vind plaatst op instellingen/variable door de winkel ingegeven.
Probeer dan maar eens een handscanner uit het rek te halen als je je niet met de bonuskaart hebt aangemeld !

En die registratie is er wel degelijk, ik heb het zelf mogen zien toen ik aangaf dat ik het gevoel had een aantal malen kort achterelkaar gecontroleerd te worden.
De datum, tijdstip, vestiging en wel/geen goede steekproef staan aangegeven.
Mijn gevoel klopte en dit kwam omdat ik destijds in verschillende plaatsen mijn inkopen deed.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door scontra »

Theotrucker schreef:
14 nov 2018 15:06
Off topic, ik laat scannen over aan kassa personeel dat er dan ook verantwoordelijk voor is. Ik hoop dat dat ook zo blijft.
Is een bewuste keuze.
Ik gebruik de zelfscanner omdat ik er een bl....hekel aan heb om alles weer uit het karretje en de koeltas op de band te moeten leggen en daarna alles weer opnieuw moet inpakken.
Tijdens het winkelen doe ik alles in twee kratjes, betaal bij de afrekenautomaat en zonder in de rij te hebben gestaan verlaat ik de winkel. Het is maar waar je voor kiest.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

mortianne.mater schreef:
13 nov 2018 15:57
Hoe zit het met t krijgen van een winkelverbod.
Afgelopen week ging ik met mijn partner boodschappen doen en maakten gebruik van zo’n scanner. We kregen een steekproef en een aantal artikelen bleek niet gescand (geraspte kaas, knakworst ed) een verschil van nog geen €5 euro op €120. Alles afgerekend kwam de manager erbij en hij vond het der mate erg dat we werden opgehaald door de politie. Bijna 5 uur op t bureau. Conclusie: seponeren, geen bewijs van diefstal/poging tot diefstal/scanfraude. Dus onschuldig...
Op zich is dit terecht. Als het bedrijf een fout maakt bij uw bon , spreken we ook niet van diefstal/fraude. Dus andersom mag een klant ook niet van poging tot diefstal worden beschuldigd. Kwalijk is dat het bedrijf dat toch deed. Over dat winkelverbod zou ik me niet druk maken. En vooral niet meer zelf scannen. Zelf scannen is goedkoper voor de winkel en de klant loopt het risico.
Ikea is overigens superstreng: https://www.hln.be/geld/consument/vader ... ~a38efcbb/ ...Ze hadden er niet op gelet dat de deksels van de Tupperwaredozen apart moesten ingescand worden....

Moneyman
Berichten: 30225
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 nov 2018 10:55
Als politie zijnde zou ik niet eens opdagen bij issues op de zelf-scan kassa. De winkel bindt immers de kat op het spek, en mag wat mij betreft zelf op de blaren zitten.
Waarom? De klant kiest ervoor om zelf te scannen en blijft verantwoordelijk voor het juiste gebruik. Hoezo, "de kat op het spek binden"?

Voor wat betreft de vraag van TS: die gaat hier geen zinnig antwoord krijgen, we waren er immers niet bij en kunnen de intenties en exacte situatie niet beoordelen. Wel kan ik uit eigen ervaring (AH) aangeven dat ik bij een geconstateerd vergeten product geen winkelverbod kreeg, ook niet toen het twee keer kort achter elkaar gebeurde. Sindsdien ben ik nog scherper op het winkelen met kids ;)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BL2 schreef:
14 nov 2018 14:55
Complete onzin sylversterB:

Er wordt helemaal niet gekeken of je langer of korter in de winkel bent, of wat je producten zijn. AH gebruikt daarvoor een ander systeem.
Echter wordt je gepakt bij AH, en je gebruikt de Bonuskaart, dan wordt dit geregistreerd. De volgende keer boodschappen doen is dan altijd controle.
Welk systeem dan? Bij AH kun je al enige tijd zonder bonuskaart via de scanner winkelen, hoe registeren ze dit dan?

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/06/ho ... n-a1598456

In dit achterhaalde artikel, want toen gebruikte de AH nog verlicht de bonuskaart staat uitgelegd hoe het werkt.

Moneyman
Berichten: 30225
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat kan niet bij "dé AH", maar hooguit bij "sommige AH's". Bij mijn AH kan je alleen maar mét bonuskaart scannen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lang leve de gewone kassa! Goed voor de werkgelegenheid. En AH verdient meer dan genoeg om die mensen ook aan het werk te houden. Maar ze willen meer winst maken en dan krijg je die zelfscanners. Bezopen dat kostbare politietijd wordt verspild aan zo'n onzinverhaal. Nog geen vijf euro "diefstal". Vijfhonderd euro politiekosten die de samenleving moet betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als je zoekt op 'voorwaarden AH zelfscan' vind je de voorwaarden welke AH van toepassing verklaart (ik zeg dus nadrukkelijk niets over de rechtsgeldigheid hiervan). Daar vind je oa uitleg over de soorten zelfscan (scanpaal/handscanner/scannen met mobiele app) alsmede de regels over controle en gevolgen van misbruik.

"We zien toe op juist gebruik van AH Zelfscannen en voeren controles uit om vast te stellen of de procedures van het scannen van alle producten en het afrekenen op de juiste wijze geschiedt. Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van een ICT- systeem. Een medewerker zal mogelijk uw boodschappen opnieuw scannen en/of kijken of u alle producten gescand heeft. Na het afrekenen van uw boodschappen dient u de bon bij de uitgangspoortjes te scannen. In geval van vermeend misbruik hebben wij het recht om eenieder uit te sluiten van AH Zelfscannen. Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan kunnen wij dit als diefstal beschouwen en kunnen wij aangifte doen."

Verder benoemen ze oa de mogelijkheid klanten uit te sluiten van zelfscan bij misbruik. Een winkelverbod kan ik zo snel niet vinden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Aanvullend: even zoeken op de term winkelverbod levert ook info op over de spelregels daarover:

"Een winkel is geen openbaar gebied. Dat betekent dat je als eigenaar van een winkel zelf regels kunt stellen, als je maar niet discrimineert. Wanneer iemand zich niet aan deze regels houdt, dan mag de toegang worden ontzegd."

Of in deze situatie terecht is gehandeld laat ik in het midden maar goed.... Het mag wel.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Niet alle producten gescand, winkelverbod van een jaar

Ongelezen bericht door Brainless »

16again schreef:
14 nov 2018 10:55
Als politie zijnde zou ik niet eens opdagen bij issues op de zelf-scan kassa. De winkel bindt immers de kat op het spek, en mag wat mij betreft zelf op de blaren zitten.
Geldt dat ook voor tankstations waar je achteraf (binnen) betaald?

Gesloten