Pagina 1 van 2

Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 20 nov 2018 23:30
door Boyke123
Helaas Energieflex is failliet, volgens de eindafrekening hebben we recht op een teruggaaf van een kleine 500 euro aan teveel betaald voorschot de afgelopen maanden.

Innova is zonder dat wij daarin een keuze hadden de nieuwe leverancier geworden vanaf 1 november. Zij incasseerde de eerste week van november al eenmaal een voorschotbedrag, en zullen dat eind november nogmaals doen.

Wij hebben echter nooit een akkoord gegeven voor een contract met Innova energie, laat staan toestemming gegeven voor een machtiging automatische incasso. Mag Innova dan twee bedragen automatisch incasseren?

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 20 nov 2018 23:43
door Bob Schurkjens
Ik zou gewoon meteen overstappen naar een goedkopere leverancier via gaslicht.com pricewise independer of een andere prijsvergelijker. En alle voorschotten Energieflex en Innova van de afgelopen 56 dagen direct storneren met internetbankieren.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 20 nov 2018 23:46
door alfatrion
Als er geen rechtsgeldige machtiging is dan kunt u bedragen tot 13 maanden storneren via een MOI melding.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 00:06
door datbenikdus
Je zit niet vast aan Innova. Gewoon een andere energiemaatschappij kiezen. Binnen 30 dagen na 1 november.
Maar die ene maand tot opzegging zit je vast aan hun. Ze hebben immers energie geleverd, Voorkomend uit de overname van Energieflex. Dat was de keus van de curator die dit allemaal regelde. Allemaal rechtsgeldig omdat daarmee je energielevering wettelijk gegarandeerd was na het faillissement van Energieflex

Ik heb ook een andere leverancier gekozen en geen Innova. Mede omdat zij de tegoeden aan teveel betaalde voorschotbedragen niet overnemen van Energieflex. Dat is voor mij een signaal dat gedupeerde klanten hun niet interesseren.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 08:16
door Moneyman
datbenikdus schreef:
21 nov 2018 00:06
Ik heb ook een andere leverancier gekozen en geen Innova. Mede omdat zij de tegoeden aan teveel betaalde voorschotbedragen niet overnemen van Energieflex. Dat is voor mij een signaal dat gedupeerde klanten hun niet interesseren.
Dat is een bijzondere interpretatie. Innova kán die bedragen helemaal niet overnemen.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 08:50
door sylvesterb
alfatrion schreef:
20 nov 2018 23:46
Als er geen rechtsgeldige machtiging is dan kunt u bedragen tot 13 maanden storneren via een MOI melding.
Innova heeft de overeenkomsten van Energieflex overgenomen. Hierover hebben ze je ook schriftelijk geïnformeerd.

Gezien zij de overeenkomst over hebben genomen geld dit uiteraard ook voor de machtiging, deze heeft betrekking op de overeenkomst. Een MOI melding is dus zinloos, want hierna zul je het bedrag alsnog moeten betalen.

Zie https://www.consumentenbond.nl/energie- ... aar-innova voor alle informatie.

Innova neemt de overeenkomsten over en hierna kun je overstappen naar een andere partij.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 08:54
door NeoDutchio
Er is een wettelijke bepaling die aangeeft dat een persoon niet zonder gas en elektra mag komen te zitten bij een faillisement. Bij een faillisement worden alle klanten overgezet naar een andere energiemaatschappij om zo te zorgen dat uw kachel blijft branden. Na een korte tijd als alles afgehandeld is bent u vrij om over te stappen. In de periode van het faillisement mag dat niet.

Dus het advies van Alfatrion zeker niet uitvoeren, uw contract is tijdelijk overgenomen, geheel conform de wet.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 09:05
door 16again
redhead55 schreef:
21 nov 2018 01:23
In de andere posting haalde ik al een passage aan uit het eerste verslag van de curator. Daaruit blijkt dat een overstap naar een andere leverancier pas per 1/12/18 geeffectueerd kan worden. Dan is een incasso over november door Innova m.i. terecht.
Het is terecht dat Innova een rekening stuurt voor die maand.
Maar er is geen machtiging voor automatische incasso aan Innova afgegeven!

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 09:13
door Moneyman
NeoDutchio schreef:
21 nov 2018 08:54
Dus het advies van Alfatrion zeker niet uitvoeren, uw contract is tijdelijk overgenomen, geheel conform de wet.
Faitelijk is dit niet de relevante vraag. Dat het contract wordt overgedragen in het kader van leveringscontinuïteit, en er dus een betaalverplichting ontstaat jegens de leverende partij, is evident. De relevante vraag is of die nieuwe partij ook gebruik mag maken van een aan de failliete energieleverancier afgegeven incassomachtiging. Ik zou het niet weten, eerlijk gezegd.

Maar los van de formele vraag zou ik me vooral afvragen: wat win ik met een stornering van een automatische incasso, als onderliggende de betalingsverplichting helder is?

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 09:26
door wilhelmima1
TS, Fijn lekker storneren.
Alleen even heel goed nadenken voordat je dat doet. Een energie leverancier is omgevallen. Een ander is in de bres gesprongen en neemt de hele "inboedel" over.
En die 500 euro is die hard te maken""
Enig rekenkundig inzicht meldt mij dat u deze vraag maar volgend jaar mei nog maar eens moet stellen of die 500 euro er nog steeds staat :x
U kunt er ook voor kiezen een andere leverancier te zoeken. Maar gaan sputteren tijdens het stookseizoen??

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 09:39
door Moneyman
Die vordering van 500 euro kan je, als die er al daadwerkelijk is, sowieso niet verrekenen met bedragen die je bij Innova laat storneren. Kort door de bocht: dat geld ben je gewoon kwijt, de leveringen door Innova moeten sowieso betaald worden.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:00
door alfatrion
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:13
Faitelijk is dit niet de relevante vraag.
Klopt, het antwoord van NeoDutchio sluit niet aan bij de gestelde vraag.
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:13
Maar los van de formele vraag zou ik me vooral afvragen: wat win ik met een stornering van een automatische incasso, als onderliggende de betalingsverplichting helder is?
Je wint het meest met het storneren van de bedragen bij de oude leverancier storneren. De kans is namelijk groot dat zij ook niet beschikken voer een rechtsgeldige machtiging. Als je op voorhand weet dat je moet bijbetalen, dan win je daar natuurlijk ook niets mee.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:13
door Boyke123
wilhelmima1 schreef:
21 nov 2018 09:26
TS, Fijn lekker storneren.
Alleen even heel goed nadenken voordat je dat doet. Een energie leverancier is omgevallen. Een ander is in de bres gesprongen en neemt de hele "inboedel" over.
En die 500 euro is die hard te maken""
Enig rekenkundig inzicht meldt mij dat u deze vraag maar volgend jaar mei nog maar eens moet stellen of die 500 euro er nog steeds staat :x
U kunt er ook voor kiezen een andere leverancier te zoeken. Maar gaan sputteren tijdens het stookseizoen??
Nou ik neem aan dat u ook wel begrijpt dat het tot nu toe teveel betaalde voorschot volgens eindafrekening ongeveer 500 euro is. Dit hebben wij in de zomermaanden namelijk niet verstookt.

Nu gaat het bedrijf failliet en kan ik met de teveel betaalde bedragen dus niet de wintermaanden compenseren aangezien ik naar een andere leverancier ben gezet. Mag ik dan stellen dat ik bij mijn nieuwe leverancier wellicht wel naar een heel jaar van gebruik kan kijken, en dus de eindafrekening een veel realistischer beeld geeft? Denk het wel hè 👍🏼

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:15
door Boyke123
alfatrion schreef:
21 nov 2018 10:00
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:13
Faitelijk is dit niet de relevante vraag.
Klopt, het antwoord van NeoDutchio sluit niet aan bij de gestelde vraag.
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:13
Maar los van de formele vraag zou ik me vooral afvragen: wat win ik met een stornering van een automatische incasso, als onderliggende de betalingsverplichting helder is?
Je wint het meest met het storneren van de bedragen bij de oude leverancier storneren. De kans is namelijk groot dat zij ook niet beschikken voer een rechtsgeldige machtiging. Als je op voorhand weet dat je moet bijbetalen, dan win je daar natuurlijk ook niets mee.
Als de vorige leverancier niet beschikt over een rechtsgeldige machtiging dan kan ik via MOI meerdere termijnen storneren. Maar waarom twijfelt u aan de rechtsgeldigheid van die machtiging?

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:18
door NeoDutchio
alfatrion schreef:
21 nov 2018 10:00
Klopt, het antwoord van NeoDutchio sluit niet aan bij de gestelde vraag.
De vraag is:
Boyke123 schreef:
20 nov 2018 23:30
Wij hebben echter nooit een akkoord gegeven voor een contract met Innova energie, laat staan toestemming gegeven voor een machtiging automatische incasso. Mag Innova dan twee bedragen automatisch incasseren?
De klant hoeft geen toestemming te geven voor een overstap bij een faillissement, dat is bij wet bepaald. Het contract loopt door, daar zal niets aan veranderen, behalve de naam boven de factuur, totdat Innova een aanbod doet voor een vast contract, danwel tot de klant mag overstappen. Dus de incasso's zijn gewoon geldig.

Gaan suggereren dat er nooit een geldige machtiging is, is roepen in de leegte.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:22
door Lady1234
Boyke123 schreef:
21 nov 2018 10:15
alfatrion schreef:
21 nov 2018 10:00
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:13
Faitelijk is dit niet de relevante vraag.
Klopt, het antwoord van NeoDutchio sluit niet aan bij de gestelde vraag.
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:13
Maar los van de formele vraag zou ik me vooral afvragen: wat win ik met een stornering van een automatische incasso, als onderliggende de betalingsverplichting helder is?
Je wint het meest met het storneren van de bedragen bij de oude leverancier storneren. De kans is namelijk groot dat zij ook niet beschikken voer een rechtsgeldige machtiging. Als je op voorhand weet dat je moet bijbetalen, dan win je daar natuurlijk ook niets mee.
Als de vorige leverancier niet beschikt over een rechtsgeldige machtiging dan kan ik via MOI meerdere termijnen storneren. Maar waarom twijfelt u aan de rechtsgeldigheid van die machtiging?
Dat komt omdat @Alfatrion van elke incassomachtiging de rechtsgeldigheid in twijfel trekt.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:25
door Theotrucker
Als Alfatrion dat voor zijn eigen doet is dat helemaal in orde.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 10:26
door Lady1234
Theotrucker schreef:
21 nov 2018 10:25
Als Alfatrion dat voor zijn eigen doet is dat helemaal in orde.
In een ander topic schrijft Alfatrion ook dat hij dat voortdurend doet bij incasso’s die bij hem plaatsvinden.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 11:21
door 16again
wilhelmima1 schreef:
21 nov 2018 09:26
TS, Fijn lekker storneren.
Alleen even heel goed nadenken voordat je dat doet. Een energie leverancier is omgevallen. Een ander is in de bres gesprongen en neemt de hele "inboedel" over.
Alsof die overname een nobele daad is. Slapers in klantenbestand zitten straks vast aan Innova contract, tegen forse energieprijzen.
En er is 2 miljoen voor die overname betaald, maar daar kreeg Innova ook 3 miljoen aan openstaande rekeningen voor terug. En die rekeningen gaat men uiteraard proberen te incasseren.

Re: Innova incasseert automatisch zonder machtiging

Geplaatst: 21 nov 2018 11:59
door Moneyman
NeoDutchio schreef:
21 nov 2018 10:18
De klant hoeft geen toestemming te geven voor een overstap bij een faillissement, dat is bij wet bepaald.
Het gaat niet om de overstap, het gaat om de incassomachtiging.
Boyke123 schreef:
21 nov 2018 10:13
Mag ik dan stellen dat ik bij mijn nieuwe leverancier wellicht wel naar een heel jaar van gebruik kan kijken, en dus de eindafrekening een veel realistischer beeld geeft? Denk het wel hè 👍🏼
Als je bedoelt dat je nieuwe leverancier rekening zou moeten houden met de maanden vóór het faillissement: dat zal niet gebeuren. Je zult bij de nieuwe leverancier moeten betalen voor wat je sinds de overgangsdatum daadwerkelijk verbruikt. Je kunt de teveel betaalde bedragen aan Energieflex daar niet mee verrekenen.