LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] duurzaam gescheiden en het C.A.K

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
fredh

duurzaam gescheiden en het C.A.K

Ongelezen bericht door fredh »

goedemiddag
wij leven duurzaam gescheiden mijn vrouw thuis en ik sinds 22 mnd in een verpleeghuis,wij zitten met een probleem waar we niet uitkomen.
ik ben er enige tijd geleden achter gekomen dat het in die situatie mogelijk is AOW voor alleen staande te ontvangen , contact gehad met het SVB en van hun kant geen probleem, wel met de aantekening dat de eigen bijdrage voor het verpleeghuis ook ging stijgen en het advies om daarvoor contact met het CAK op te nemen.
ik september bij het CAK een verzoek ingediend voor een proefberekening van de hoge eigen bijdrage , 8 weken later een briefje terugontvangen dat zij geen proefberekeningen deden en dat op de site van het CAK je zelf een berekening kan maken , wat voor mij positief uitkwam,
in de tijd dat ik wachtte op de brief van het CAK contact opgenomen met pensioen fonds en de belasting , van die kant geen probleem.
inmiddels ook per telefoon contact opgenomen met het CAK waar de medewerker per telefoon een berekening doorgaf die gunstig voor mij uitkwam, maar op papier dat kon niet ,en ik voel er weinig voor om net als die mevrouw van 93 achteraf een zware nota te ontvangen van het CAK.
mijn vraag is dan ook : het CAK is een overheids instelling ,behoren die geen betere voorlichting te geven, zij geven zelf aan dat ze uitgaan van het verzamel inkomen van 2 jaar geleden , dat is voor mij laag ,ivm een hoge belasting aftrek, maar als zij berekenen gaan ze dan uit van het verzamelinkomen + de hogere AOW , of komt de hogere AOW er over 2 jr bij , ik kom er niet achter en hoop dat er iemand is die er wat meer van weet bvd vr gr fred honing

Lady1234

Re: duurzaam gescheiden en het C.A.K

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is meestal zeer onverstandig om de AOW naar alleenstaanden om te laten zetten als de een in een instelling verblijft en de ander niet.

Ook is er geen weg meer terug.

U kunt wel beiden, bij het doen van de aangifte de alleenstaande ouderenkorting claimen. Mocht u dat per abuis niet gedaan hebben, dan kan dat alsnog door het opnieuw doen van de aangifte.

Het CAK is geen financieel adviseur. Hebt u wel rekening gehouden met bijvoorbeeld toeslagen en/of aftrekbare medische kosten?

En als u bijvoorbeeld een hoog pensioen inkomen hebt en uw vrouw niet of veel lager, gaat u alleen maar achteruit.

En dat alles omdat u twee jaar geleden een laag totaal inkomen had?

fredh

dat laag verzamel inkomen had ik 2jr geleden en dat blijft voorlopig ook zo en ik heb geen hoog pensioen
gr fred

Lady1234

Nou, als u een laag inkomen hebt en slechts de lage eigen bijdrage hoeft te betalen omdat uw vrouw nog zelfstandig woont hoe denkt u dan winst te behalen door die alleenstaanden AOW, met de daarbij horende hoge eigen bijdrage?

Of heeft uw vrouw zo’n hoog inkomen wat dan voor de berekening van de bijdrage niet meer meetelt?

fredh

dat zijn oa de vragen waar ik zelf ook mee zit , maar nog geen antwoord op heb

Lady1234

Maar u weet toch wel of uw vrouw eenhoog inkomen heeft?

Zou u allebei alleenstaande AOW krijgen, blijft u wel fiscaalpartner en toeslagpartner voor de zorgtoeslag.

fredh

mijn vrouw heeft een aow

Lady1234

Dus u hebt het hoogste inkomen? Nou als u dan ook een laag inkomen hebt, is die lage eigen bijdrage toch ook heel laag?

Wat schiet u dan op met meer AOW als udan de hoge bijdrage moet gaan betalen? U rekent zich ten onrechte rijk.
En u krijgt door die twee lage inkomens ook zorgtoeslag

fredh

bedankt voor je advies, maar de vraag waar ik mee zit is; bij hogere aow word het inkomen bijna 700,00 hoger, en wat is de hogere bijdrage verpleeghuis , waar ligt het omslagpunt? en ter aanvulling als ons inkomen hoger was geweest was ik hier geeneens aan begonnen vr gr fred

Lady1234

Hoeveel dan aan het CAK moet gaan betalen, hangt helemaal van uw inkomen naast de AOW af, dus van uw pensioen.

Gesloten