Petplan verwijt onterecht betalingsachterstand?
Geplaatst: 30 nov 2018 16:28
LS,
Een paar weken geleden werd ik door een incassobureau verrast (Faircasso) dat ik een betalingsachterstand bij Petplan zou hebben.
Ik heb idd een verzekering bij Petplan. Ik krijg al jarenlang de factuur via email. maar bij nazoeken lijk ik die dit jaar niet gehad te hebben. De laatste email van petplan betrof een "oeps" mail, waarin ze aangeven dat er allerlei communicatie door een technische fout niet verstuurd is, en dat ze beterschap beloven.
Op dit email adres dus nu wel een incassoverzoek van Faircasso ontvangen, welke aangeeft dat ik ook de aanmaningen allemaal genegeerd heb. Bij navraag bij petplan blijken alle aanmaningen kennelijk ook een oud woon adres zijn gegaan, waar ik al 6 jaar niet meer woon gestuurd te zijn.
Ik was door de email ook wel getriggerd. Ik heb inmiddels allerlei medische onkosten voor mijn hond die ik ook nooit gedeclareerd heb. (sterker nog: Op de hele verzekering die al een jaar of 7 loopt heb ik nog nooit gedeclareerd).
Mijn mening: Als ik de factuur of de aanmaningen ook via email had gehad (zoals het de afgelopen 5 jaar altijd al gaat) had het hele probleem niet bestaan. Het ligt dus onterecht bij een incassobureau.
Ik heb het incassobureau de boel uitgelegd. Hun advies: is dus een misverstand. betaal de initiele factuur (per ommegaande gedaan), dien de declaraties in (ook gedaan) en geeft bij Petplan aan waarom je de incassokosten niet wilt betalen.
Reactie petplan: Vanwege betalingsachterstand worden mijn declaraties, welke een hoger bedrag betreffen dan de factuur die petplan mij niet gestuurd had, niet vergoed. Dit betreft vele honderden euro's die ik nu dus niet krijg, waar ik al volgens mij nu gewoon aan mijn verplichtingen voldaan heb.
Ik heb meerdere pogingen ondernomen om dit in een gewoon goed gesprek op te lossen. De dames bij het callcentre van petplan zijn zeer vriendelijk, maar geven aan geen mandaat te hebben: Ze hebben een werkinstructie dat ze mij niet te woord mogen staan en me moeten terugverwijzen naar het incassobureau en mogen verder niets zeggen. Op mijn verzoek dat ik in gesprek wil met iemand die wel mandaat heeft krijg ik al de hele week terug dat het verzoek er ligt, maar niet kunnen roepen of en wanneer ik dan teruggebeld wordt. Als ik vraag of ik "nu" doorverbonden kan worden "zijn de medewerkers die erover gaan niet aanwezig en kunnen ze ook niet zeggen wanneer die er wel zijn"
Volgens de voorwaarden zou ik nu een klacht moeten indienen bij directie en als dat onbevredigend is, kan ik terecht bij kifid. In de voorwaarden van kifid lees ik echter dat als ik me meld bij kifid, ik mijn recht om evt later naar een rechter te gaan automatisch laat vervallen. Dat voelt ook niet helemaal lekker. aan de andere kant heb ik helemaal geen zin om dit via een rechter te spelen. Dus al kifid onpartijdig is, is dat misschien een prima oplossing.
Mijn vragen:
- Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen met Petplan (dwz los van het probleem: Dat ze niet bereid zijn om klantvriendelijk een oplossing te zoeken als er een probleem is, maar in procedures blijven hangen en zich achter callcenter agents zonder mandaat verschuilen, waardoor geen contact met iemand met mandaar mogelijk is) ?
- Weet iemand of ik sterk sta: Weliswaar staat er kennelijk een oud adres in hun systeem, maar ik vind dat ik mag verwachten als ze al 5 jaar via email communiceren en daar kennelijk mee stoppen (al is het door een fout van het systeem), zij iig medeoorzaak zijn van dit ik niet betaald heb. Zonder factuur wordt het lastig om geld over te maken
- wat zijn de ervaringen met kifid? Zijn die echt onpartijdig? Of staan zij aan de kant van de verzekeraars?
- Last but not least: heeft iemand een goed advies?
Gr Arnold
Een paar weken geleden werd ik door een incassobureau verrast (Faircasso) dat ik een betalingsachterstand bij Petplan zou hebben.
Ik heb idd een verzekering bij Petplan. Ik krijg al jarenlang de factuur via email. maar bij nazoeken lijk ik die dit jaar niet gehad te hebben. De laatste email van petplan betrof een "oeps" mail, waarin ze aangeven dat er allerlei communicatie door een technische fout niet verstuurd is, en dat ze beterschap beloven.
Op dit email adres dus nu wel een incassoverzoek van Faircasso ontvangen, welke aangeeft dat ik ook de aanmaningen allemaal genegeerd heb. Bij navraag bij petplan blijken alle aanmaningen kennelijk ook een oud woon adres zijn gegaan, waar ik al 6 jaar niet meer woon gestuurd te zijn.
Ik was door de email ook wel getriggerd. Ik heb inmiddels allerlei medische onkosten voor mijn hond die ik ook nooit gedeclareerd heb. (sterker nog: Op de hele verzekering die al een jaar of 7 loopt heb ik nog nooit gedeclareerd).
Mijn mening: Als ik de factuur of de aanmaningen ook via email had gehad (zoals het de afgelopen 5 jaar altijd al gaat) had het hele probleem niet bestaan. Het ligt dus onterecht bij een incassobureau.
Ik heb het incassobureau de boel uitgelegd. Hun advies: is dus een misverstand. betaal de initiele factuur (per ommegaande gedaan), dien de declaraties in (ook gedaan) en geeft bij Petplan aan waarom je de incassokosten niet wilt betalen.
Reactie petplan: Vanwege betalingsachterstand worden mijn declaraties, welke een hoger bedrag betreffen dan de factuur die petplan mij niet gestuurd had, niet vergoed. Dit betreft vele honderden euro's die ik nu dus niet krijg, waar ik al volgens mij nu gewoon aan mijn verplichtingen voldaan heb.
Ik heb meerdere pogingen ondernomen om dit in een gewoon goed gesprek op te lossen. De dames bij het callcentre van petplan zijn zeer vriendelijk, maar geven aan geen mandaat te hebben: Ze hebben een werkinstructie dat ze mij niet te woord mogen staan en me moeten terugverwijzen naar het incassobureau en mogen verder niets zeggen. Op mijn verzoek dat ik in gesprek wil met iemand die wel mandaat heeft krijg ik al de hele week terug dat het verzoek er ligt, maar niet kunnen roepen of en wanneer ik dan teruggebeld wordt. Als ik vraag of ik "nu" doorverbonden kan worden "zijn de medewerkers die erover gaan niet aanwezig en kunnen ze ook niet zeggen wanneer die er wel zijn"
Volgens de voorwaarden zou ik nu een klacht moeten indienen bij directie en als dat onbevredigend is, kan ik terecht bij kifid. In de voorwaarden van kifid lees ik echter dat als ik me meld bij kifid, ik mijn recht om evt later naar een rechter te gaan automatisch laat vervallen. Dat voelt ook niet helemaal lekker. aan de andere kant heb ik helemaal geen zin om dit via een rechter te spelen. Dus al kifid onpartijdig is, is dat misschien een prima oplossing.
Mijn vragen:
- Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen met Petplan (dwz los van het probleem: Dat ze niet bereid zijn om klantvriendelijk een oplossing te zoeken als er een probleem is, maar in procedures blijven hangen en zich achter callcenter agents zonder mandaat verschuilen, waardoor geen contact met iemand met mandaar mogelijk is) ?
- Weet iemand of ik sterk sta: Weliswaar staat er kennelijk een oud adres in hun systeem, maar ik vind dat ik mag verwachten als ze al 5 jaar via email communiceren en daar kennelijk mee stoppen (al is het door een fout van het systeem), zij iig medeoorzaak zijn van dit ik niet betaald heb. Zonder factuur wordt het lastig om geld over te maken
- wat zijn de ervaringen met kifid? Zijn die echt onpartijdig? Of staan zij aan de kant van de verzekeraars?
- Last but not least: heeft iemand een goed advies?
Gr Arnold