Online.nl benadeelt bestaande klanten met nieuw prijsmodel
Geplaatst: 06 dec 2018 19:46
Per 1 december heeft Online.nl de DSL abonnementen gewijzigd. De trage worden duurder, de snelle blijven hetzelfde, en het middelste abonnement is verdwenen. Gevolg is dat klanten die voorheen een 30/3 Mbit DSL abonnement hadden nu moeten betalen voor een 50/5 abonnement maar de snelheid gelimiteerd blijft op 30/3. Ook al bieden ze dat helemaal niet meer aan.
Ik ben al jaren klant bij Online.nl met een 30/3 Mbit DSL abonnement voor 28,50 euro per maand. Eind oktober kreeg ik een e-mail waarin stond dat mijn 30/3 abonnement vanaf 1 december 30 euro per maand gaat kosten. Op zich geen ramp, maar misschien was dit een goed moment om even te kijken hoe hun nieuwe aanbod er uit ziet. Ik ben de nieuwe tarieven gaan bekijken op hun website, en daar zag ik mijn 30/3 abonnement niet bij staan. Wel stond er het 50/5 abonnement voor dezelfde prijs; ook 30 euro.
Ik heb mijn verwarring voorgelegd aan de klantenservice en zij waren even verward. Waarom moet ik meer gaan betalen voor een abonnement dat jullie niet meer aanbieden? Waarom krijg ik dan niet gewoon het 50/5 abonnement als ik daar blijkbaar de prijs voor betaal? De ene vermoedde dat ik gewoon 50/5 zou krijgen, de ander vertelde dat ze helemaal niet meer aan snelheidsbeperkingen doen, (iedereen krijgt 100Mbit) en weer een ander meende dat de e-mail wel zou kloppen maar vond het ook vreemd dat ik de prijs ging betalen van een sneller abonnement zonder die snelheid te krijgen. Kortom, de klantenservice kon mij niet vertellen wat er zou gebeuren op 1 december en we besloten het af te wachten.
Eind november werd het nieuwe tarief afgeschreven; 30 euro. Nu, in december, is mijn abonnement nog altijd 30/3 terwijl ik betaal voor 50/5. Ik besluit weer te bellen. Ik krijg te horen dat er niets aan mijn abonnement is veranderd behalve de prijs. Ik mag overstappen naar het 50/5 abonnement maar dan moet ik een nieuw jaarcontract afsluiten. Ik probeer mijn zelfbeheersing te bewaren als ik uitleg dat zij blijkbaar vrij zijn om meer geld van mijn rekening af te schrijven maar wanneer ik vraag om het product dat bij die prijs hoort zij mij een jaarcontract onder de neus schuiven. De klantenservice is wederom in de war, en ik word meerdere malen doorverbonden naar andere afdelingen in de hoop iemand te vinden die mij deze vreemde situatie uit kan leggen. Na 67 minuten kom ik bij de technische dienst terecht die eindelijk uitsluitsel kan geven:
In principe biedt Online.nl helemaal geen snelheidsbeperkte DSL abonnementen meer aan. Nieuwe klanten krijgen standaard het (ongelimiteerde) 100 Mbit abonnement van 32 euro, en alleen als de praktisch haalbare snelheid niet boven de 20 of 50 Mbit uitkomt kunnen zij aanspraak maken op een gereduceerd tarief van 28,50 en 30 euro respectievelijk. Er valt dus niets meer te kiezen; 1 DSL pakket met ongelimiteerde snelheid maar je kan wel korting krijgen als de technische omstandigheden je snelheid drastisch beperken. Tot zover duidelijk.
Het onbegrijpelijke punt is alleen dat voor bestaande klanten de oude snelheidsbeperkingen WEL blijven bestaan maar ze afgerekend worden volgens het nieuwe model: Mijn snelheid van 30/3 valt tussen de 20 en 50 en kost dus 30 euro. Alleen is deze 30/3 slechts een ingestelde limiet omdat ik ooit voor dat abonnement heb gekozen. Zonder snelheidsbeperking zou ik 80/24 Mbit ontvangen, dus als ze mij in een betaalschaal van 30 euro zetten is er geen enkele reden denkbaar waarom ze mij op 30/3 Mbit laten zitten in plaats van 50/5 die ik makkelijk kan ontvangen - en voor betaal. Het abonnement bestaat niet meer, de prijs die bij die snelheid hoort bestaat niet meer, maar de snelheidslimiet laten ze onveranderd en je krijgt de rekening volgens het nieuwe model.
Samenvattend heeft Online.nl hun diensten en prijzen drastisch veranderd zonder enige aandacht te hebben voor de implicaties voor hun bestaande klanten. De bestaande klanten sturen ze gewoon een hogere rekening toe zonder hen een mogelijkheid te geven mee te gaan in het nieuwe beleid of zelfs maar te informeren dat ze teveel betalen voor wat ze afnemen. En dat is een schande. Elk bedrijf met een beetje zelfrespect zou hun klanten informeren en adviseren over het nieuwe beleid maar Online.nl kiest ervoor om enkel meer geld te incasseren en wanneer de klant komt vragen om hetgeen zij recht op heeft wordt er met een nieuw jaarcontract gezwaaid.
Hieronder de DSL abonnementen en prijzen voor en na 1 december 2018:
Ik ben al jaren klant bij Online.nl met een 30/3 Mbit DSL abonnement voor 28,50 euro per maand. Eind oktober kreeg ik een e-mail waarin stond dat mijn 30/3 abonnement vanaf 1 december 30 euro per maand gaat kosten. Op zich geen ramp, maar misschien was dit een goed moment om even te kijken hoe hun nieuwe aanbod er uit ziet. Ik ben de nieuwe tarieven gaan bekijken op hun website, en daar zag ik mijn 30/3 abonnement niet bij staan. Wel stond er het 50/5 abonnement voor dezelfde prijs; ook 30 euro.
Ik heb mijn verwarring voorgelegd aan de klantenservice en zij waren even verward. Waarom moet ik meer gaan betalen voor een abonnement dat jullie niet meer aanbieden? Waarom krijg ik dan niet gewoon het 50/5 abonnement als ik daar blijkbaar de prijs voor betaal? De ene vermoedde dat ik gewoon 50/5 zou krijgen, de ander vertelde dat ze helemaal niet meer aan snelheidsbeperkingen doen, (iedereen krijgt 100Mbit) en weer een ander meende dat de e-mail wel zou kloppen maar vond het ook vreemd dat ik de prijs ging betalen van een sneller abonnement zonder die snelheid te krijgen. Kortom, de klantenservice kon mij niet vertellen wat er zou gebeuren op 1 december en we besloten het af te wachten.
Eind november werd het nieuwe tarief afgeschreven; 30 euro. Nu, in december, is mijn abonnement nog altijd 30/3 terwijl ik betaal voor 50/5. Ik besluit weer te bellen. Ik krijg te horen dat er niets aan mijn abonnement is veranderd behalve de prijs. Ik mag overstappen naar het 50/5 abonnement maar dan moet ik een nieuw jaarcontract afsluiten. Ik probeer mijn zelfbeheersing te bewaren als ik uitleg dat zij blijkbaar vrij zijn om meer geld van mijn rekening af te schrijven maar wanneer ik vraag om het product dat bij die prijs hoort zij mij een jaarcontract onder de neus schuiven. De klantenservice is wederom in de war, en ik word meerdere malen doorverbonden naar andere afdelingen in de hoop iemand te vinden die mij deze vreemde situatie uit kan leggen. Na 67 minuten kom ik bij de technische dienst terecht die eindelijk uitsluitsel kan geven:
In principe biedt Online.nl helemaal geen snelheidsbeperkte DSL abonnementen meer aan. Nieuwe klanten krijgen standaard het (ongelimiteerde) 100 Mbit abonnement van 32 euro, en alleen als de praktisch haalbare snelheid niet boven de 20 of 50 Mbit uitkomt kunnen zij aanspraak maken op een gereduceerd tarief van 28,50 en 30 euro respectievelijk. Er valt dus niets meer te kiezen; 1 DSL pakket met ongelimiteerde snelheid maar je kan wel korting krijgen als de technische omstandigheden je snelheid drastisch beperken. Tot zover duidelijk.
Het onbegrijpelijke punt is alleen dat voor bestaande klanten de oude snelheidsbeperkingen WEL blijven bestaan maar ze afgerekend worden volgens het nieuwe model: Mijn snelheid van 30/3 valt tussen de 20 en 50 en kost dus 30 euro. Alleen is deze 30/3 slechts een ingestelde limiet omdat ik ooit voor dat abonnement heb gekozen. Zonder snelheidsbeperking zou ik 80/24 Mbit ontvangen, dus als ze mij in een betaalschaal van 30 euro zetten is er geen enkele reden denkbaar waarom ze mij op 30/3 Mbit laten zitten in plaats van 50/5 die ik makkelijk kan ontvangen - en voor betaal. Het abonnement bestaat niet meer, de prijs die bij die snelheid hoort bestaat niet meer, maar de snelheidslimiet laten ze onveranderd en je krijgt de rekening volgens het nieuwe model.
Samenvattend heeft Online.nl hun diensten en prijzen drastisch veranderd zonder enige aandacht te hebben voor de implicaties voor hun bestaande klanten. De bestaande klanten sturen ze gewoon een hogere rekening toe zonder hen een mogelijkheid te geven mee te gaan in het nieuwe beleid of zelfs maar te informeren dat ze teveel betalen voor wat ze afnemen. En dat is een schande. Elk bedrijf met een beetje zelfrespect zou hun klanten informeren en adviseren over het nieuwe beleid maar Online.nl kiest ervoor om enkel meer geld te incasseren en wanneer de klant komt vragen om hetgeen zij recht op heeft wordt er met een nieuw jaarcontract gezwaaid.
Hieronder de DSL abonnementen en prijzen voor en na 1 december 2018: