Pagina 1 van 2
Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 18 dec 2018 14:41
door Paulus2018
Vandaag ontving ik een brief van Ziggo met als onderwerp "Blokkade beveiligd e-mail versturen".
Hierin wordt vermeldt, dat Ziggo ontdekt heeft, dat er vanaf mijn adres spam wordt verstuurd. Daarnaast wordt aangegeven, dat als ik hier direct mee stop, er niets aan de hand is. Maar als dat nog een keer wordt gesignaleerd door Ziggo, mijn internetverbinding een week wordt afgesloten.
- Allereerst vind ik de teneur van deze brief beneden peil. Als ik inderdaad slachtoffer van een virus of misbruik ben, is het bovenstaand taalgebruik wel duidelijk, maar past meer in de richting van een dader/hacker; het stoort mij.
- Ten tweede verzend ik geen spam, maar maak ik gebruik van een gerenommeerde VPN-verbinding. In contact met de klantenservice kreeg ik te horen, dat er de AVG eist dat er geen VPN gebruikt mag worden: dit klopt niet en i.v.m. mijn privacy maak ik juist gebruik van een VPN.
- Ten derde kreeg ik te horen, dat er massa's klachten over dit probleem bij Ziggo binnenkomen. Door Ziggo zelf wordt het gebruik van een VPN dan wel niet ondersteund, maar een blokkade plaatsen als er bij Ziggo zelf een technisch probleem is, is niet een artikel dat rechtvaardigingsgrond geeft. Door Ziggo zelf wordt aangegeven, dat het gebruik van VPN mogelijk is.
Ziggo heeft intern een probleem prioriteit, maar kiest ervoor haar klanten hiermee onterecht en onrechtmatig mee op te zadelen.
Wie herkent dit probleem?
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 18 dec 2018 23:05
door rvjapio
Geen herkenning maar ik zou me tot ziggo wenden voor een reactie.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 18 dec 2018 23:19
door 16again
Als er vanaf jouw aansluiting spam wordt verstuurd, wordt jouw aansluiting terecht geblokkeerd.
Wellicht is er een besmette PC op je netwerk, welke je email programma misbruikt om spam te versturen.
Als dit gebeurt als de VPN nog niet is opgebouwd, gebeurd dit met jouw IP
kijk zonder VPN welk IP je hebt:
http://myip.nl
Daarna dit IP adres invullen hier, om te zien waar je allemaal geblacklist bent:
https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 18 dec 2018 23:19
door kokka
Als ik vanuit huis werk zit in continue op een VPN, dus het zal in dit geval wel te maken hebben met welke VPN je gebruikt en dat er dus daadwerkelijk spam van jouw adres afkomt.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 18 dec 2018 23:31
door Theotrucker
Ik vind het wel terecht dat je geblokkeerd wordt als je spam verstuurd. Ook als je het zelf niet weet. Dat moesten alle providers doen.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 18 dec 2018 23:39
door heerschap
Een VPN mag je natuurlijk gebruiken, alleen al vanwege netneutraliteit. Wanneer er vanaf jouw IP adres spam verstuurd wordt kan - wanneer Ziggo geen actie zou ondernemen tegen dat soort misbruik - het netwerk van Ziggo geblacklist worden, met als gevolg dat e-mail verstuurd door Ziggo klanten niet meer aankomt bij het gros van de geadresseerden.
Vraag om de gerapporteerde e-mails - met name de headers. Wellicht dat je daar uit kunt destilleren welk systeem binnen je netwerk hiervoor verantwoordelijk is zodat je maatregelen kunt nemen. Ik zou meteen al even controleren of je zelf al iets kunt vinden.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 20 dec 2018 06:44
door kweenie
Maar hoeveel mails verstuur je dan ongeveer per dag of per week? Het zal niet alleen de VPN zijn, maar ook het aantal mails.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 20 dec 2018 06:58
door 16again
Volgens mij is er juist geen relatie met VPN.
Immers. als je spam verstuurt via de VPN, dan gebeurt dat met het VPN-IP adres , niet met Ziggo IP adres. En dan wordt je geblokkeerd door de VPN aanbieder , niet door Ziggo.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 20 dec 2018 08:34
door sylvesterb
16again schreef: ↑20 dec 2018 06:58
Volgens mij is er juist geen relatie met VPN.
Immers. als je spam verstuurt via de VPN, dan gebeurt dat met het VPN-IP adres , niet met Ziggo IP adres. En dan wordt je geblokkeerd door de VPN aanbieder , niet door Ziggo.
Als je spam verstuurd (onbewust) dan gebeurd dit met je VPN IP adres als je verbonden bent met de VPN en als je niet verbonden bent met de VPN via het IP van Ziggo. Zowel Ziggo als de VPN aanbieder blokkeren je dan.
Als je verbinding door Ziggo is "geblokkeerd" kun je nog wel downloaden (anti viruspakketten e.d.) maar niet op VPN.
Meerdere logische verklaringen dus maar het is absoluut niet zo dat Ziggo VPN blokkeert.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 24 dec 2018 14:50
door JanWbr
Weet je zeker dat die brief van Ziggo zelf geen spam, hack o.i.d. is?
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 24 dec 2018 17:01
door sylvesterb
JanWbr schreef: ↑24 dec 2018 14:50
Weet je zeker dat die brief van Ziggo zelf geen spam, hack o.i.d. is?
TS reageert nergens op en ja Ziggo stuurt brieven als je spam verstuurd, kans dat het dus een spam, hack o.i.d. is vrijwel uitgesloten. Veelal wordt je PC niet gehackt door een brief waarin wordt aangegeven wat je online moet doen om de besmetting te verwijderen, als je spam verstuurd wordt ook enkel de uitgaande mail toegang geblokkeerd.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 04:11
door Willemzelf
Een hete vraag : hoe weet ZIGGO jou te vinden als je VPN gebruikt ?
En een hete vraag aan de andere deskundigen hier : ik gebruik sinds enige tijd betaalde VPN van Cybeghost.
VPN staat altijd aan.
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Enja, ik weet het, eigenlijk is dit een nieuwe vraag.
Cyberghost heeft een klantenservice, ik heb deze vraag hier al 3 keer gesteld.
Geen enkele reactie.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 07:22
door 16again
Willemzelf schreef: ↑25 dec 2018 04:11
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Als je in windows "ipconfig" uitvoert, en daar staan publieke IP adressen tussen, dan vinden diverse portscanners jouw PC.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 09:56
door sylvesterb
16again schreef: ↑25 dec 2018 07:22
Willemzelf schreef: ↑25 dec 2018 04:11
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Als je in windows "ipconfig" uitvoert, en daar staan publieke IP adressen tussen, dan vinden diverse portscanners jouw PC.
Als je ipconfig uitvoert zie je enkel je interne IP adressen. En poortscanners vinden dus ook jouw PC niet op deze manier.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 09:59
door sylvesterb
Willemzelf schreef: ↑25 dec 2018 04:11
Een hete vraag : hoe weet ZIGGO jou te vinden als je VPN gebruikt ?
En een hete vraag aan de andere deskundigen hier : ik gebruik sinds enige tijd betaalde VPN van Cybeghost.
VPN staat altijd aan.
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Enja, ik weet het, eigenlijk is dit een nieuwe vraag.
Cyberghost heeft een klantenservice, ik heb deze vraag hier al 3 keer gesteld.
Geen enkele reactie.
Omdat tracking cookies niet worden voorkomen door een VPN verbinding. Met een VPN verbinding krijg je enkel een ander publiek IP adres. Veel low budget aanbieders gebruiken daarnaast jouw bandbreedte als exit node voor derden.
Ziggo kan alles zien wat je op je verbinding doet. Kijken ze hier naar, in de praktijk niet.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 10:24
door 16again
sylvesterb schreef: ↑25 dec 2018 09:56
Als je ipconfig uitvoert zie je enkel je interne IP adressen. En poortscanners vinden dus ook jouw PC niet op deze manier.
Op menig modem kun je een router aansluiten, om internet te delen. Maar sluit je je PC rechtsstreeks aan , dan kun je zomaar een publiek IP adres krijgen op je PC.
Ook de VPN provider wijst een IP adres toe aan je VPN adapter, in theorie kan dit ook een publiek IP zijn.
Het kan overigens ook zijn dat Willemzelf ooit wat poortjes gemapt heeft naar zijn PC.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 10:26
door moozoe89
Ten eerste heb ik ook Ziggo, sinds UPC is overgenomen door hun, en ten tweede, maakte ik ook voor een half jaar gebruik van een VPN verbinding, ikzelf heb hier nooit een brief over gehad, en de manier hoe Ziggo je benaderd, lijkt wel alsof ze tegen de dader hebben, toontje kan in ieder geval wel wat minder, je bent en immers nog steeds klant van Ziggo. Had in het verleden wel zoiets ontvangen van UPC, hun gaven ons instructies hoe we het beste die virus en spam kunnen aanpakken, het is inmiddels al zo lang geleden dat ik niet meer specefiek weet hoe het ging, maar we kregen wel instructies en werden dus wel door een normale manier benaderd, trouwens maak ik nog steeds gebruik van vpn, en heb hier nooit problemen mee gehad .
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 10:47
door crazyme
Wellicht is het handiger om bij ziggo hulp te vragen om de bron op te sporen dan allerlei excuses te verzinnen.
De toon van de brief is er op gericht dat er actie wordt ondernomen en dat de spam stopt. Dat is immers het doel.
Net als 16again vraag ik mij af of er een directe relatie is tussen een vpn en de spam.
Ik vraag mij ook af waarom mail verstuurd wordt via een vpn. Daar zou in normale gevallen geen noodzaak voor moeten zijn.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 10:53
door Theotrucker
Als er gedacht wordt dat VPN gebruikt wordt om spammen te verdoezelen is de brief natuurlijk minder vriendelijk en dader gericht.
Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN
Geplaatst: 25 dec 2018 11:51
door sylvesterb
16again schreef: ↑25 dec 2018 10:24
sylvesterb schreef: ↑25 dec 2018 09:56
Als je ipconfig uitvoert zie je enkel je interne IP adressen. En poortscanners vinden dus ook jouw PC niet op deze manier.
Op menig modem kun je een router aansluiten, om internet te delen. Maar sluit je je PC rechtsstreeks aan , dan kun je zomaar een publiek IP adres krijgen op je PC.
Ook de VPN provider wijst een IP adres toe aan je VPN adapter, in theorie kan dit ook een publiek IP zijn.
Het kan overigens ook zijn dat Willemzelf ooit wat poortjes gemapt heeft naar zijn PC.
Op geen enkel modem wat je nu nog door een ISP geleverd krijgt heb je je directe publieke IP adres op je PC. Je advies om ipconfig uit te voeren is in de praktijk zinloos.